Column Islamitische Feestdag

Gestart door Hadou, 15/05/2005 om 14:44:50

Hadou

Ik las vandaag op teletekst dat sommige politici, de 2de pinksterdag willen afschaffen en in ruil daarvoor zou er een dag komen voor een Islamitische feestdag. De CNV sprong gelijk naar voren om het tegen te houden. Zij vinden dat Nederland al niet zo veel feestdagen heeft dan andere Europeese landen. Dus 2de saaie pinksterdag blijft .  Dat is niet zo erg!

Nou zat ik te denken als er een Islamitische feestdag komt . Wanneer is het wel?  Op welke dag valt het ? Want iedere jaar is het anders.. De maankalender is anders dan die van zonkalender. En wij weten het ook nooit zo snel. Er is altijd twijvel over . Wij kunnen nooit een besluit nemen van te voren en bepalen wanneer Ramadan begint of eindigt. Het is altijd pas in  de laatste uren bekend voor dat we het pas door hebben. Wij blijven afhankelijk van de Media en het besluit van de Saudi s .. Het is ook nogal vreemd, dat er dankzij de technologie en kennis die de mens ter beschikking heeft , de Moslims nog twijvelen. De Turken houden zich wel aan een kalender en die wijkt meestal af van die van de Europeese Marokkanen . Marokko begint weer meestal een dag later met het vasten en vieren van suikerfeest ( ontbijtsfeest gebruik ik liever) 3iad al fitr.. Dus er is altijd een chaos onder de moslims als het komt om een besluit nemen en iets te vieren.

Nu terug naar de politiek. Stel je voor:  wij krijgen een dag .. dan zullen allerlei gesprekken gevoerd worden met Verdonk erkende moslim organisaties. En die organisaties hebben geen groot aanhang. Plus de meeste Marokkanen erkenen die gasten niet. Dus er wordt geen besluit genomen. Wat zullen de Politici wel denken?? We geven ze iets en ze weten niet wat ze er mee moeten doen!!! Dan stoppen ze die dag weer in de ijskast!.
Wij worden teleurgesteld en we beginnen met mekkeren, zeuren en klagen. Hoe kunnen wij het uitleggen? Iedere Moslim heeft toch een eigen versie. We hebben nooit een gezamenlijke besluit genomen die iedereen tevreden houdt. Nee wij moeten per se moeilijk doen.

Wanneer komt er een dag dat wij ons verenigen in een Nederlandse Moslim Vereniging die een  grote meerderheid van de Nederlandse Moslims  vertegenwoordigt met een gekozen bestuur en voorzitter? Wat houdt ons toch tegen? We hebben allerlei vrijheiden,kennis , ruimte en middelen om ons te organiseren. 
Maar wij zijn nog niet in staat het voor elkaar te krijgen.

Triest!

Hadou

Samariaan

zou dat niet een innovatie zijn? Trouwens, wat moeten we op zo'n dag doen, 5x bidden? Een pepernoten schaap eten?

Ik denk dan het beter zou zijn als er in het algemeen wat regels zouden kunnen worden vastgesteld, zoals het recht bijvoorbeeld om werkende moslims het vrijdaggebed te laten bijwonen. Werkende Christenen kunnen wel zonder al te veel problemen wel hun zondagsmis bijwonen.

Inuit

Islamitische feestdag is onmogelijk en ook onnodig in mijn ogen, liever zie ik dat er zoals MohUK al zei in CAO's (of iets dergelijks) opgenomen wordt dat een moslim zonder veel problemen vrij moet kunnen krijgen (ook als hij ergens werkt waar 90% moslim is, de overheid dient dan op te draaien voor de door de werkgever gemaakte kosten) op een islamitische feestdag. Dat lijkt mij een betere oplossing, want ik zie liever geen 3e Islamitische feestdag.

Dora

2e pinksterdag zal niet weggeschrapt worden hoorde ik op de radio, wel is het zo dat de suikerfeest of een nationale religiedag bovenop komt naast de feestdagen die er al zijn....uiteraard ben ik voorstander..we hebben overgens te weinig vrije dagen in het onderwijs ;D...

Numidia

Citaat van: L_L op 15/05/2005 om 23:17:05
2e pinksterdag zal niet weggeschrapt worden hoorde ik op de radio, wel is het zo dat de suikerfeest of een nationale religiedag bovenop komt naast de feestdagen die er al zijn....uiteraard ben ik voorstander..we hebben overgens te weinig vrije dagen in het onderwijs ;D...

Te weinig vrije dagen in het onderwijs?
Elke schoolvakantie zitten jullie thuis!!!!!! ;D
En dan de ADV-dagen er buiten gelaten he!

Dora

Citaat van: Numidia op 15/05/2005 om 23:29:32

a la cham >:(

alle collega's nemen ouderschapsverlof, verhuisdagen enz enz..alleen ik :(...daarvoor moet ik op z'n minst de religiedag voor terug krijgen..

Numidia

Citaat van: L_L op 15/05/2005 om 23:33:55
Citaat van: Numidia op 15/05/2005 om 23:29:32

a la cham >:(

alle collega's nemen ouderschapsverlof, verhuisdagen enz enz..alleen ik :(...daarvoor moet ik op z'n minst de religiedag voor terug krijgen..

't Komt nog wel.
Alhoewel, dat zal dan allang afgeschaft zijn.
Misschien dat er dan eindelijk een gezonde arbeidsethos in de Nederland zal zijn. ;)

Dora

afgeschaft??...echt..willen ze dat??

Numidia

Citaat van: L_L op 15/05/2005 om 23:43:32

Het is nog niet afgeschaft.
Maar als je zelf een beetje vooruit gaat denken:
- Over een aantal jaren gaan alle "babyboomers" (net na de oorlog geboren) met pensioen.
- Nederland kent nu al geen geboortegroei, laat staan over 10 jaar.
- Nederland heeft dus mensen nodig die zoveel mogelijk werken.
- Dus veel werken, veel belasting betalen en weinig vrij. Hmmmm. Blijf je nog in Nederland? :P

Dora

Citaat van: Numidia op 15/05/2005 om 23:46:53
Citaat van: L_L op 15/05/2005 om 23:43:32

Het is nog niet afgeschaft.
Maar als je zelf een beetje vooruit gaat denken:
- Over een aantal jaren gaan alle "babyboomers" (net na de oorlog geboren) met pensioen.
- Nederland kent nu al geen geboortegroei, laat staan over 10 jaar.
- Nederland heeft dus mensen nodig die zoveel mogelijk werken.
- Dus veel werken, veel belasting betalen en weinig vrij. Hmmmm. Blijf je nog in Nederland? :P

he man ik leef van dag tot dag...en na dit gelezen te hebben weet ik waarom :)...

dit is wel ernstig inderdaad...ik weet wel dat ze nu flink aan het bezuinigen zijn op de aow'ers...

Hadou

Geachet dames en heren,
Wilt u eerst  meer tijd  besteden aan het lezen van de stukken voor dat u reageert!
Het gaat niet om of wij ( moslims) de vrije dag wel of niet krijgen. Het gaat er om dat je dat niet van te voren kan plannen. De moslims in NL  vieren een feestdag niet op dezelfde dag!! En iedere jaar verandert het van datum . Je kan het niet plannen.

Vriendelijke groet
Hadou

Numidia

Citaat van: hadou op 16/05/2005 om 00:33:22
Geachet dames en heren,
Wilt u eerst  meer tijd  besteden aan het lezen van de stukken voor dat u reageert!
Het gaat niet om of wij ( moslims) de vrije dag wel of niet krijgen. Het gaat er om dat je dat niet van te voren kan plannen. De moslims in NL  vieren een feestdag niet op dezelfde dag!! En iedere jaar verandert het van datum . Je kan het niet plannen.

Vriendelijke groet
Hadou

Haddu,

Wij hadden het dus niet over het plannen, maar over vrij in het algemeen.

Ad wenni netta.

Hadou

Citaat van: Numidia op 16/05/2005 om 00:41:33
Geachet dames en heren,

Vriendelijke groet
Hadou

Haddu,

Wij hadden het dus niet over het plannen, maar over vrij in het algemeen.

Ad wenni netta.

Maar dat is niet de discussie die ik hier wil aansnijden. Ik wil  dat de moslims zelf op hun eigen initiatief het voor elkaar krijgen dat in NL een nationale erkende feestdag komt. En dat alle ( de meesten dan) tevreden kunnen zijn en zich thuis voelen.

Inuit

Citaat van: hadou op 16/05/2005 om 00:48:07
Maar dat is niet de discussie die ik hier wil aansnijden. Ik wil  dat de moslims zelf op hun eigen initiatief het voor elkaar krijgen dat in NL een nationale erkende feestdag komt. En dat alle ( de meesten dan) tevreden kunnen zijn en zich thuis voelen.
Dat is toch onmogelijk en dat zeg je zelf ook, want iedere jaar valt het op een andere dag en om maar niet te spreken over onderlinge verschil van datum waarop het desbetreffende feest gevierd wordt. Turken met kalender, dus van te voren bekend, terwijl Marokkanen meestal Saudi-Arabie volgen en pas de avond van te voren weten (als het om suikerfeest gaat). En dan heb je nog de andere moslims, Surinamers, Pakistanen, Indonesen, Egyptenaren, etc. allemaal hebben ze een eigen configuratie en zijn dus niet compatible met elkaar en ook niet compatible te krijgen. ;)
En als je dan een andere dag in het jaar gaat kiezen om eens spontaan een islamitisch feest gezamelijk te gaan vieren, dan ben je denk ik met innovatie bezig. Dus kortom, als de overheid regelt dat met makkelijk wordt om op de dagen van Islamitische feesten vrij te krijgen, dan zal ik daar erg blij mee zijn. Overigens is het feit dat de verschillende moslims vaak op verschillende dagen de feesten vieren, hierbij een groot voordeel.

Samariaan

Het gaat er om dat je dat niet van te voren kan plannen. De moslims in NL  vieren een feestdag niet op dezelfde dag!! En iedere jaar verandert het van datum . Je kan het niet plannen.

plannen met een maankalender is nou eenmaal wat moeilijker, je kunt t misschien voorspellen tot de week, maar niet op de dag.