couscous....een amazighgerecht?

Gestart door Massugrada, 10/05/2004 om 13:22:14

Massugrada

Een Romeinse generaal merkte eens op dat de inheemsen van Africa een soort papgerecht aten.
Zou dit couscous kunnen zijn ?

abrid

Seksu is naar mijn weten een Mazigh maaltijd. Deze is alleen terug te vinden in noord afrika!

razafa

CiteerEen Romeinse generaal merkte eens op dat de inheemsen van Africa een soort papgerecht aten.
Zou dit couscous kunnen zijn ?

nee deze generaal zou TAZADIKT bedoelen werd vroeger en nog steeds veel gegeten in arif. TAZADIKT is een pap van olijfolie en meel .
er is een andere variant van boter en meel dat heet TAMAJJA7T.

dus goed onthouden: tazadikt (olijfolie en meel).
 Â                 : tamajja7t(boter en meel).

Debbouz en mbtiza en vergevordenden in tamazight zullen deze gerechten weten voor degenen die dat niet weten vragen aan jullie ouders en groot ouders.

ps deze papgerechten worden vaak gegeven aan de zieken en vrouwen na de bevalling om snel op te knappen.

Arrows

we genoeg  papachtige gerechten dat overigens ook typisch amazigh is  zoals ieuwzen en tazemit! dus het eigenlijk een beetje van alles zijn

razafa

Citeerwe genoeg  papachtige gerechten dat overigens ook typisch amazigh is  zoals ieuwzen en tazemit! dus het eigenlijk een beetje van alles zijn

en niet te vergeten A7AR7OUR!!

Masja

couscous wordt toch ook met karnemelk (petit lait) gegeten?
als een soort pap  (mét suiker en eventueel kaneel)

razafa

Citeercouscous wordt toch ook met karnemelk (petit lait) gegeten?
als een soort pap  (mét suiker en eventueel kaneel)
dat is a7ar7our/ ahrhour

Idir

AFRA

Citeerhttp://www.dekooktips.com/warenkennis/graan-rijst/durum.htm

kan jij de bedoelde zin citeren?a.u.b

ik wil het niet helemaal lezen.

AFRA

okke, niet doen. ik heb het toevallig gevonden.

dit is nog uitdrukkelijker denk ik.

http://www.geocities.com/tdcastros/Historyserver/papers/cuscus.htm

Idir

Citeerkan jij de bedoelde zin citeren?a.u.b

ik wil het niet helemaal lezen.

Weetje:

Couscous is de Arabische verbastering (koeskoesoe) van het Berberse woord kerksoe.

Idir

Citeerokke, niet doen. ik heb het toevallig gevonden.

dit is nog uitdrukkelijker denk ik.

http://www.geocities.com/tdcastros/Historyserver/papers/cuscus.htm

Klopt deze is nog duidelijker ;) Ik heb een keer in een kookboek gelezen dat de huidige pasta's van couscous zijn afgekeken... door de Romeinen die in N-Afrika waren geweest.

Arrows

CiteerKlopt deze is nog duidelijker ;) Ik heb een keer in een kookboek gelezen dat de huidige pasta's van couscous zijn afgekeken... door de Romeinen die in N-Afrika waren geweest.
afgekeken? pastas zijn heel anders gemaakt dan couscous hoor. het is allemaal zo oud dat je er gewoon haast niet kan achterkomen wie de eerste was die wat hebben gemaakt

AFRA

CiteerKlopt deze is nog duidelijker ;) Ik heb een keer in een kookboek gelezen dat de huidige pasta's van couscous zijn afgekeken... door de Romeinen die in N-Afrika waren geweest.

dat zou wel kunnen , maar verwacht nooit dat een westers dat zou schrijven. (dit is in het algemeen).

weet iemand waarom couscous in vrijdag gegeten wordt in marokko.
sommigen geloven dat ze god tevrdenstellen.

dit heeft waarschijnlijk met een oude godsdienst denk ik.

kusksoe kan ook een verwant hebben aan akuk wat god betekent.

Samariaan

en ook niet vergeten TAMIKT - of is dit al genoemd