elqalem gaat op de amazigh toer

Gestart door kAZeri, 12/05/2005 om 23:28:56

Izwan

Citaat van: kAZeri op 13/05/2005 om 12:04:50
ik heb een mail gestuurd naar Jabri en gevraagt hoe hij tegenover de Imazighen staat. ik heb zijn reactie hieronder gepost.


Beste Jabri

met bewondering heb ik je artikel gelezen over Al Hucima. Je haalt een aantal pijnlijke punten aan die gewoon in de werkelijkheid echt gebeuren.
Ik lees vaker op jou artikelen op elqalem maar heb nooit eerder aandacht voor de Imazighen gelezen in jou stukken. Ik zag dat abdelhakim beledigende stukken heeft geschreven terwijl hij zelf uit Al Hucima komt. Ik snap dat niet. Heeft hij een hekel aal zijn eigen volk????? En is elqalem anti-amazigh of niet??? Graag antwoord hierop. Ik krijg van abdelhakim geen reactie. Ook vraag ik mij af waar je hierin precies staat. Ik lees soms in het nieuws dat er verbinding is tussen jou en de AEL. Maar ik lees ook weer stukken waarin jij de AEL afkraakt. En ik lees ook dat je bevriend bent met Nabil marmouch. Ik hoop dat je mijn verwarring begrijpt en antwoord geeft op deze vragen. verder hoop ik dat je doorgaat met wat je doet. je bent hamdoulielah een goede schrijver. Ook al ben ik het niet altijd met je eens heb ik bewondering van hoe jij dingen verwoord en schrijft.

assalaam a3laykum.
kaZeri


From: "kaZeri" <kazeri529@hotmail.com>
To: jabri@elqalem.nl
Subject: vragen
Date: Fri, 13 May 2005 09:02:06 +0000


Salaam aleikoum, kaZeri (aparte naam ...)

Ten eerste mijn dank voor je complimenten. Ik waardeer het zeer.

Over Abdelhakim: hij heeft in het verleden wel een aantal 'rare' dingen gezegd over de Imazighen maar het neemt niet weg dat hij zeker wel trots is op zijn roots. Hij is alleen iemand, net als mijzelf, die zijn moslimzijn boven etniciteit stelt. Natuurlijk moet je je cultuur en etnische identiteit in alles uiten wat je doet, maar ik ben van mening dat, in ons geval, het moslimzijn daarboven staat. Maar dat moet een ieder voor zichzelf bepalen. Je zal mij er in elk geval nooit over horen, daar ik het werkelijk een persoonlijke keus vindt waar een ander niets over heeft te zeggen.
Dat Abdelhakim daar over wel wat heeft geschreven, moet je meer in het willen maken van satire zoeken, dan dat hij er werkelijk een woord van meent.

Over de AEL: Ja, er zijn in het recente verleden wat contacten geweest omtrent een aantal zaken waar we elkaar voor nodig hadden, maar zie dit svp niet meer dan een samenwerking voor dat betreffende moment. Ik ben zeker geen sympathisant van de AEL omdat, ook refererend naar wat hierboven staat, zij puur gericht zijn op nationalistische ideëen en etniciteit boven religie stellen. Een aantal zaken die zij verkondigen kan ik mij helemaal in vinden, maar heel veel andere zaken ook weer niet. Daarom zal ik (en ook de andere mensen van Elqalem) nooit de AEL steunen in hun missie. Ik vind dat namelijk een zaak voor de mensen die zich in die ideologie kunnen vinden, en ik ben zeker niet 1 van die mensen.

Nabil Marmouch is inderdaad een vriend van mij, maar daar is alles dan ook mee gezegd. Je kunt namelijk best wel bevriend zijn met iemand die op politiek vlak totaal verschilt van jou. Ik heb het dan ook nooit over politiek met Nabil, sterker nog, ik spreek hem amper. Het is van tijd tot tijd even vragen hoe het is en that's it.

Ik hoop hiermee je vraag te hebben beantwoord. Ook de vraag mbt waar ik sta in dit geheel. Voor de duidelijkheid: ik ben zelf een mix van arabisch- en amazigh-bloed maar beiden aspecten interesseren me geenszins. Ik heb niets met nationalisten, zowel Arabische als Riffijnse of wat voor etniciteit dan ook. Ik heb wel respect voor de Amazigh-cultuur, daar het in Marokko zo ongeveer de enige echte cultuur is die overeind blijft, ondanks de tegenwerkingen vanuit het overbodige koningshuis.

Voor mij persoonlijk staat het moslimzijn voorop en etniciteit komt werkelijk heel ver daarachter pas, en daar laat ik het verder bij.

Ik hoop dat je nog vaker op Elqalem.nl blijft lezen en er veel leesplezier aan beleeft.

Met vriendelijke groet,
Wassalaam,
Mohammed Jabri

Goed antwoord. Zulke mentaliteit hebben wij. We moeten meer op onrecht onze aandacht vestigen i.p.v. etniciteit.

E3ber_Tastite

Etniciteit heeft er veel mee te maken, aangezien de Imazighen onderdrukt worden, om hun etniciteit. Maar goed, onrecht is onrecht.

ameziane

Die Jabri is half-half. Dus je kunt hem niet kwalijk nemen dat hij zich niet bezighoudt met het stukje Amazigh in zich.

Izwan

Citaat van: ameziane op 14/05/2005 om 14:03:56
Die Jabri is half-half. Dus je kunt hem niet kwalijk nemen dat hij zich niet bezighoudt met het stukje Amazigh in zich.
Dit noemt een goed koop argument.
Ik vind dat Imazighen verder dan hun neus moeten kijken en van onze geschiedenis moeten leren. Als je deze strijd op basis van etniciteit en of geloof gaat voeren dan maak jij weinig kans van slagen. Sterkker nog, er zal alleen verdeeldheid onder marokkanen onstaan. Feit is dat de Imazighen door slechte regime worden onderdrukt en niet door zogenaamde arabieren.
De marokaanse regime zou het fijn vinden als je deze strijd op etniciteit goeit.  Het zou ertoe leiden dat elke marokaan die zich arabier voelt en of zichzelf als arabier beschouwd zal zich hierop verzetten met alle gevolgen van dien.  Ik zal je zeggen ga Dahir berbere bestuderen.
De term onrechtvaadigheid bestrijden lijkt me de beste in dit geval. Iedere marokkan hier last van.

allasian

wat als onrecht op basis van etniciteit wordt aangedaan?

Isefrawen



Egotripperij aan het woord, nou ja woord, meer de schizofrene alqalam (pen) aan het gekras. alqalam arassas, het potlood die je gelijk kunt uitgummen. wat een slijmpoging, even snel - door de toenemende populariteit van de Amazighiteit - profiteren zodat ze hun pennetje aan hen fundamentalistische baard kunnen slijpen en de identiteit van Tamazgha weer trachten aan te vallen met arabisch religieus zwijnschijterij uit het verleden.

Ze7eN

Citaat van: Jonas_lcf op 14/05/2005 om 23:53:06


Egotripperij aan het woord, nou ja woord, meer de schizofrene alqalam (pen) aan het gekras. alqalam arassas, het potlood die je gelijk kunt uitgummen. wat een slijmpoging, even snel - door de toenemende populariteit van de Amazighiteit - profiteren zodat ze hun pennetje aan hen fundamentalistische baard kunnen slijpen en de identiteit van Tamazgha weer trachten aan te vallen met arabisch religieus zwijnschijterij uit het verleden.


Jij moe niet zo slap lullen, als je niet weet waar men voor staat. Je praat uit je reet nu.

Izwan

Citaat van: allasian op 14/05/2005 om 14:36:30
wat als onrecht op basis van etniciteit wordt aangedaan?
Dan het je recht om die onrecht te bestrijden. Zo simpel is dat.

Izwan

Citaat van: Jonas_lcf op 14/05/2005 om 23:53:06


Egotripperij aan het woord, nou ja woord, meer de schizofrene alqalam (pen) aan het gekras. alqalam arassas, het potlood die je gelijk kunt uitgummen. wat een slijmpoging, even snel - door de toenemende populariteit van de Amazighiteit - profiteren zodat ze hun pennetje aan hen fundamentalistische baard kunnen slijpen en de identiteit van Tamazgha weer trachten aan te vallen met arabisch religieus zwijnschijterij uit het verleden.

Wat wil jij hiermee zeggen mens?
Je komt over dat meer in strijd tegen de islam dan de onrecht die  aan Imazighen wordt aangedaan. Het is je recht om te doen maar gebruik de Amazigh kwestie niet voor je  persoonlijk ideologie. Acceprteer dat niet elke Amazigh het zelfde ideologie als je heeft.

Inuit

Citaat van: Ze7eN op 15/05/2005 om 12:20:12
Jij moe niet zo slap lullen, als je niet weet waar men voor staat. Je praat uit je reet nu.
dat doet Youness wel vaker, neem het hem niet kwalijk.

Inuit

Citaat van: allasian op 14/05/2005 om 14:36:30
wat als onrecht op basis van etniciteit wordt aangedaan?
Als je onrecht bestrijd in de algemene zin van het woord, zoals een moslim dat hoort te doen, dan bestrijd je elke vorm van onrecht, ongeacht op welke basis dit onrecht gebeurd.

allasian

Citaat van: gebruiker01 op 15/05/2005 om 14:23:22
Als je onrecht bestrijd in de algemene zin van het woord, zoals een moslim dat hoort te doen, dan bestrijd je elke vorm van onrecht, ongeacht op welke basis dit onrecht gebeurd.
Je mag toch wel aangeven op welke basis dat onrecht wordt aangedaan ? En als je het wil bestrijden waarom in de naam van elqalem wel en in de naam van amazigh-organistatie's niet.

Ze7eN

Citaat van: allasian op 15/05/2005 om 19:25:49
Citaat van: gebruiker01 op 15/05/2005 om 14:23:22
Als je onrecht bestrijd in de algemene zin van het woord, zoals een moslim dat hoort te doen, dan bestrijd je elke vorm van onrecht, ongeacht op welke basis dit onrecht gebeurd.
Je mag toch wel aangeven op welke basis dat onrecht wordt aangedaan ? En als je het wil bestrijden waarom in de naam van elqalem wel en in de naam van amazigh-organistatie's niet.

Tuurlijk moet dit kunnen, alleen niet ten koste van elkaar. Dus ook niet ten koste van elqalem. Aangezien zij niets doen ten koste van de door jou genoemde amazigh-organisatie's.

Isefrawen

Citaat van: Ze7eN op 15/05/2005 om 12:20:12
Citaat van: Jonas_lcf op 14/05/2005 om 23:53:06


Egotripperij aan het woord, nou ja woord, meer de schizofrene alqalam (pen) aan het gekras. alqalam arassas, het potlood die je gelijk kunt uitgummen. wat een slijmpoging, even snel - door de toenemende populariteit van de Amazighiteit - profiteren zodat ze hun pennetje aan hen fundamentalistische baard kunnen slijpen en de identiteit van Tamazgha weer trachten aan te vallen met arabisch religieus zwijnschijterij uit het verleden.


Jij moe niet zo slap lullen, als je niet weet waar men voor staat. Je praat uit je reet nu.

Aha dat is de argumentatie van Alqalem, wat hebben we van alqalam geleerd beste kindertjes? Vandaag leert Alqalam ons dat de reetjes dus kunnen praten, want per slot kunnen de leden van Alqalam wel uit hun reetjes kletsen, ze kletsen je de neus van je gezicht af, ze stinken ons van de wereld af... (om de termen naar hun niveau te "upgraden" dan) zie hier het bewijs... ;D

Isefrawen

Citaat van: Izwan op 15/05/2005 om 13:55:09
Citaat van: Jonas_lcf op 14/05/2005 om 23:53:06


Egotripperij aan het woord, nou ja woord, meer de schizofrene alqalam (pen) aan het gekras. alqalam arassas, het potlood die je gelijk kunt uitgummen. wat een slijmpoging, even snel - door de toenemende populariteit van de Amazighiteit - profiteren zodat ze hun pennetje aan hen fundamentalistische baard kunnen slijpen en de identiteit van Tamazgha weer trachten aan te vallen met arabisch religieus zwijnschijterij uit het verleden.

Wat wil jij hiermee zeggen mens?
Je komt over dat meer in strijd tegen de islam dan de onrecht die  aan Imazighen wordt aangedaan. Het is je recht om te doen maar gebruik de Amazigh kwestie niet voor je  persoonlijk ideologie. Acceprteer dat niet elke Amazigh het zelfde ideologie als je heeft.

waar zie jij dat staan mens? ik heb het over de fundamentalistische baardjes van Alqalam... nou ja in hun geval steken ze hun pennetje meer in de konthaartjes om de Amazigh-zaak met een standaard mbo-taaltje   de hand toe te "reiken"...