berbers voor islam ook niet gewoon uit Arabie?

Gestart door Samariaan, 31/05/2004 om 21:26:40

Samariaan

De veronderstelling is als volgt:
Berbers kwamen voor de Islam gewoon ook uit Arabie, ze zien er hetzelfde uit, hun leefwijze was hetzelfde (herders en nomaden)ze bouwden hun huizen hetzelfde enzovoort. En hun taal is morphologisch gezien ook hetzelfde, en hoort ook thuis de semitische tak (Arabisch, hebreews, etc). We kunnen er dus van uit gaan dat de berbers een aftakking zijn van de arabieren.

Dingen veranderden toen onze landen werden gekoloniseerd, en Fransen pastte en Divide & Rule principe toe. Om een groot land te kunnen koloniseren, moet je de verschillende groepen in dat land tegen elkaar uit spelen. Ernest Gellner leg dit bijvoorbeeld uit in zijn boek Saints of the Atlas, waarbij de Fransen allianties maakten met de berbers in de bergen. De fransen zagen dat ze andere taal spraken, en misbruikte dit door te benadrukken dat berbers significant anders zijn dan arabieren. En het conflict, was zich tot op heden afspeelt op deze site was geboren.

E3ber_Tastite

dit is onzin.

ik reageer er even later op

Samariaan

Citeerdit is onzin.

ik reageer er even later op

waarom is het onzin, is het geen onzin om te zeggen dat berbers uit Europa of Atlantis komen?

Arrows

Citeerwaarom is het onzin, is het geen onzin om te zeggen dat berbers uit Europa of Atlantis komen?
nee want dat is toch net een beetje dichterbij dus dat klinkt toch net wat logischer dan het midden oosten! maar ja ze hadden ooit een DNA onderzoek gedaan onder imazighen, arabieren en italianen...onze genen bevatten zowel overeenkomsten met arabieren en europeanen..maar we hadden het meeste overeen komsten met spanjaarden en italianen!

Samariaan

Citeernee want dat is toch net een beetje dichterbij dus dat klinkt toch net wat logischer dan het midden oosten! maar ja ze hadden ooit een DNA onderzoek gedaan onder imazighen, arabieren en italianen...onze genen bevatten zowel overeenkomsten met arabieren en europeanen..maar we hadden het meeste overeen komsten met spanjaarden en italianen!

genetisch gezien kun je vaak niks zeggen over mensen. aangezien alle mensen bijna 100% aan elkaar gelijk zijn, genetisch gezien (de mensheid is jong). ik zeg niet dat er geen genetisch uitwisselingen zijn geweest met andere volkeren, maar taalgezien, levensstijl, enzovoort ligt het toch allemaal dichterbij Arabie dan Italie.

Arrows

ja maar dat zijn allemaal dingen van de laatste jaren waardoor we meer op de arabieren zijn gaan lijken omdat ze sumpelweg ons land leiden...maar voor de islam hadden we zeker wel ons eigen stijl...en als ons stijl op een cultuur moet lijken dan hadden we hier en daar meer weg van de grieken en de romeinen!

Samariaan

Citeerja maar dat zijn allemaal dingen van de laatste jaren waardoor we meer op de arabieren zijn gaan lijken omdat ze sumpelweg ons land leiden...maar voor de islam hadden we zeker wel ons eigen stijl...en als ons stijl op een cultuur moet lijken dan hadden we hier en daar meer weg van de grieken en de romeinen!

grieken en romeinen? bedoel je dat we half naakt rondliepen en pedofilie geaccepteerd was?

Arrows

Citeergrieken en romeinen? bedoel je dat we half naakt rondliepen en pedofilie geaccepteerd was?
ahaha hey niet te ver gaan hey...ow maar jij vind een meisje van 14 laten trouwen met een veel oudere man geen pedofilie?

er zijn meer overeenkomsten in wat sieraden, pottenpakken, en inderdaad ook keding...zij gebruikten ook kledingpinnen om wat stoffen bij elkaar te houden.

Samariaan

Citeerahaha hey niet te ver gaan hey...ow maar jij vind een meisje van 14 laten trouwen met een veel oudere man geen pedofilie?

er zijn meer overeenkomsten in wat sieraden, pottenpakken, en inderdaad ook keding...zij gebruikten ook kledingpinnen om wat stoffen bij elkaar te houden.

Je moet hier niet kijken naar kleinigheden, in dat geval kun je ook links leggen met de Zoeloes in Zimbwabw. Het gaat hier om de gehele samenleveing en hoe die functioneerd. Je moet jezelf ook niet focussen op de Rif alleen, maar de gehele berberwereld, dus de Tarougeg in de Sahara, berbers in Algerije, Libie, Somalie, Mauritanie, enzovoort vallen hier ook onder.

ayuda

Er zijn veel meer aanwijzingen dat de Amazigh gewoon altijd in Afrika gewoond hebben. Onderzoekers als Sadiqi (ling) en Hanouz (antrop) achten het zelfs waarschijnlijk dat de oude Amazigh de voorouders van alle blanke volken zijn.
Maar goed, als we weer eens tien jaar verder zijn zullen we aan de hand van DNA onderzoek wel meer weten. Ik ben benieuwd.

E3ber_Tastite

CiteerDe veronderstelling is als volgt:
Berbers kwamen voor de Islam gewoon ook uit Arabie, ze zien er hetzelfde uit, hun leefwijze was hetzelfde (herders en nomaden)ze bouwden hun huizen hetzelfde enzovoort. En hun taal is morphologisch gezien ook hetzelfde, en hoort ook thuis de semitische tak (Arabisch, hebreews, etc). We kunnen er dus van uit gaan dat de berbers een aftakking zijn van de arabieren.

Dingen veranderden toen onze landen werden gekoloniseerd, en Fransen pastte en Divide & Rule principe toe. Om een groot land te kunnen koloniseren, moet je de verschillende groepen in dat land tegen elkaar uit spelen. Ernest Gellner leg dit bijvoorbeeld uit in zijn boek Saints of the Atlas, waarbij de Fransen allianties maakten met de berbers in de bergen. De fransen zagen dat ze andere taal spraken, en misbruikte dit door te benadrukken dat berbers significant anders zijn dan arabieren. En het conflict, was zich tot op heden afspeelt op deze site was geboren.

Aul mohammed,

Ik ben het niet met je eens, als je zegt dat de berbers afstammen van de arabieren dat is gewoon een fabeltje, ik denk eerder dat de Imazighen ouder zijn dan de Arabieren. En wij zien er ook niet uit als de arabieren, als je de echt zuivere arabieren van jemen en saoudi-arabie ziet, dan zie je dat zij donker zijn en wij zijn blank en hebben gekleurde ogen en sommige gevallen ook gekleurd haar.

Ik persoonlijk denk, dat Imazighen altijd al in Noord-Afrika hebben gewoond, want er zijn skelletten gevonden die teruggaan naar de prehistorie. Er word ook gezegd, dat de Imazighen uit het zuiden van de Kaukassus komen.

Over de taal gesproken, et tamazight behoort inderdaad tot de semitische-familie talen. Maar het Tamazight is zeker geen aftakking van het Arabische taal. Het is ook geen zuster van de Azrabische taal maar meer een zuster van de semitische-talen in het algemeen. Het Tamazight is waarschijnlijk ouder dan het arabisch.

Bron: Rif-bulletin
Interview van, Karl Prasse

MBTiza

het tamazight hoort tot de hamitische taalfamilie en niet tot het semitische, wat hebben jullie met Arabieren man? Waarom wil je zo graag van hen afstammen? Dus dat wij van hen afstammen is gewoon de grootste onzin.

E3ber_Tastite

Citeerhet tamazight hoort tot de hamitische taalfamilie en niet tot het semitische, wat hebben jullie met Arabieren man? Waarom wil je zo graag van hen afstammen? Dus dat wij van hen afstammen is gewoon de grootste onzin.

De hamitische-semitische taalfamilie, maar daar behoort ook het Arabische taal bij.

Samariaan

CiteerEr zijn veel meer aanwijzingen dat de Amazigh gewoon altijd in Afrika gewoond hebben. Onderzoekers als Sadiqi (ling) en Hanouz (antrop) achten het zelfs waarschijnlijk dat de oude Amazigh de voorouders van alle blanke volken zijn.
Maar goed, als we weer eens tien jaar verder zijn zullen we aan de hand van DNA onderzoek wel meer weten. Ik ben benieuwd.

je kunt dit op veel manieren benaderen, maar je wanneer je het benaderd van een puur sociaal-antropolische manier, dan kun je de overeenkomsten niet ontkennen tussen bijvoorbeeld de nomaden op het Arabisch schiereiland en nomadische berberstammen in Mauritanie.

Ik wordt er zelf moet ik toegeven altijd moe van wanneer ik mensen hoor van, nee wij zijn anders want wij komen van Italie griekenland of welke extotische plek dan dan ooit, gewoon om het idee speciaal te zijn of iets dergelijks. Topografisch gezien zou het heel goed mogelijk zijn geweest dat voor islam nomadische stammen uit de richting Arabie west waards zijn getrokken, een van de redenen misschien waarom het arabieren van na de islam zo goed is bevallen in de berbergebieden is omdat deze maatschappijen grote overeenkomsten hadden met die van hun.

Arabie kun je trouwens hier breed nemen, dus 'richting van arabie' - arabisch schiereiland, hoorn van Afrika, etc

Matho

Citeerje kunt dit op veel manieren benaderen, maar je wanneer je het benaderd van een puur sociaal-antropolische manier, dan kun je de overeenkomsten niet ontkennen tussen bijvoorbeeld de nomaden op het Arabisch schiereiland en nomadische berberstammen in Mauritanie.

Ik wordt er zelf moet ik toegeven altijd moe van wanneer ik mensen hoor van, nee wij zijn anders want wij komen van Italie griekenland of welke extotische plek dan dan ooit, gewoon om het idee speciaal te zijn of iets dergelijks. Topografisch gezien zou het heel goed mogelijk zijn geweest dat voor islam nomadische stammen uit de richting Arabie west waards zijn getrokken, een van de redenen misschien waarom het arabieren van na de islam zo goed is bevallen in de berbergebieden is omdat deze maatschappijen grote overeenkomsten hadden met die van hun.

Arabie kun je trouwens hier breed nemen, dus 'richting van arabie' - arabisch schiereiland, hoorn van Afrika, etc

wil jij in de theorie geloven dat wij afkomstig zijn uit het arabisch schiereiland.
Ga je gang.

Om feiten kun je niet heen.