berbers voor islam ook niet gewoon uit Arabie?

Gestart door Samariaan, 31/05/2004 om 21:26:40

E3ber_Tastite

he jullie twee ga eens even ergens anders spelen, jullie verpesten deze discussie.

Ait_touzini

Citeerhe jullie twee ga eens even ergens anders spelen, jullie verpesten deze discussie.
Azul,
gelijk heb je sorry. Ik moest die Imzourenlady toch even wat manieren leren.
Maar vanaf nu: het vervolg op de discussie: berbers voor de islam ook niet gewoon uit Arabie?

Op 04/06/04 om 11:23:20, schreef Ait_touzini :
--------------------------------------------------------------------------------
Als je kijkt kan het zijn dat de europeanen in de bronstijd enz. in noord-afrika hebben gevestigd. Immers: De afstand tussen Noord-Afrika en Europa is 20 tot 400 km. terwijl Arabië  minstens 5000 km tot 500 km verder is.
Het lijkt me gewoon logisch aan de hand van de geschiedenis dat Imazighen gewoon oorspronkelijk Noord-Afrika hebben bewoond en dat ze niets te maken hebben geahd met Arabië of wat dan ook.  Zeker alle moslims komen oorspronkelijk uit Arabië. Zeer vaag

Adwenni nta
--------------------------------------------------------------------------------
Lees geciteerd bericht

Op 04/06/04 om 10:47:48, schreef MohamedUK :
Er is ook aangetoond dat de Straat van Gibraltar een duidelijke barriere is geweest voor de stroom van genen, zelfs na de komst van de Arabieren was de uitwisseling van genen tussen Iberia en noord-Afrika minimaal en insignificant (Bosch et al, 2001).

Bosch, E., Calafell, F., et al (2001) High-Resolution Analysis of Human Y-Chromosome Variation Shows a Sharp Discontinuity and Limited Gene Flow between Northwestern Africa and the Iberian Peninsula. Am. J. Hum. Genet. 68: pp1019â€"1029.

vrije vertaling: menselijk Y-Chromosoom variatie laat een scherpe discontinuiteit en beperkte genen stroom zien tussen NoordWest-Afrika en Iberia.
Lees geciteerd bericht

E3ber_Tastite

Azul,

Neccin ssa

A neccin ssa a neccin ssa
lalla tamurt-nnegh nessudun car-nnem
a nessu cjwar-nnem s tidi-nnegh
a nkarz timura a nebhâr tibehhâr
a cm-nsûn a cm-nêhda s min ghanegh ttizemmar
a nêdreq i yebdyarn g ujenna-nnem aziza
wenni cm-icarhen min yesdahedj a t-izêr
abrid waxxa yezzû yezzû s rhârrâc
anegg°ar anegg°ar ar gha-naf nnwac

Yurat & ighenjit El Walid Mimoun

.......................................................... .....................

Wij zijn van hier*

Wij zijn van hier,
Wij zijn van hier.
O dierbaar land van ons, wij kussen uw grond.
Met ons zweet zullen wij uw bomen bevloeien.
Wij zullen de velden ploegen en de moestuinen beplanten.
Wij zullen u koesteren en behoeden,
Met alle krachten die in ons zijn.
Wij zullen duiven laten uitvliegen in uw blauwe lucht.
Wie u haat zal zijn verdiende loon niet ontgaan!
Al is de weg bezaaid met stekelplanten,
Wij zullen lopen en lopen,
Totdat wij de bloemen gevonden hebben.

Vertaling: Roel Otten

* Volgens sommigen komen de Berbers uit het Oosten, volgens anderen uit Europa. De dichter/zanger verwerpt de gedachte van een vreemde herkomst en verklaart: wij zijn de autochtone bevolking.

E3ber_Tastite

Azul,

Dit is mijn antwoord, wij zijn de autochtone bevolking. Verder al die andere onzin kan me gestolen worden.

Y._Touzani

azul,

alle theorieen over de afkomst van imazighen zijn niet op wetenschap maar wel op politiek gebaseerd: de arabieren beweren dat imazighen die donkerbruin zijn van arabisch afkomst zijn. de franse coloniale shcrijvers en wetenschappers beweren dat imazighen vooral de blanken van europese afkomst zijn. Dit allemaal druist in tegen de wetenschap: de mens is van origine afrikaan(Yva de afrikaanse). Het is bewezen dat Tamazight zeer ouder is dan de meeste europese talen en het arabisch. Hoe kan een opa een nakomeling zijn van zijn eigen kleinkind??!!

Het is niet moeilijk om te bewijzen dat de imazighen noch van de europese noch van de arabische afkomst zijn: de europeanen even goed als de arabieren hebben imazighen altijd als tweederangs burgers behandeld. In de ogen van de europeanen waren imazighen: les indigenes. en inde ogen van de arabieren zijn wij AL-BARABIRA of AL-HARRATHIN..etc

tevens wij worden altijd door de europeanen even goed als door de arabieren onderdrukt, gebruikt, misbruikt en uitgebuit. Hoe is het mogelijk dat men zijn eigen broeders zo behandeld??!!

De thorieen over de afkomst van imazighen hebben als doel het rechtvaardigen van het colonialisme en de exploitatie: wij zijn allemaal van dezelfde orogine, dus als wij(arabieren en de europ.) aan de macht komen en de rijkdomen van het land uitbuiten dan is het geen probleem want wij zijn allemaal broeders!!

Wij moeten ons niet vergissen: de arabieren-de pure arabieren- weten heel goed het verschil tussen de arabier en de maula. Imazighen/timazighin die net als ik genoeg weten van de arabische cultuur weten heel goed dat genealogie de belanrijkste wetenschap waar de arabieren goed in zijn. De arabier is zeer gehecht aan zijn clan en stam...
over de europeanen hoef ik niet zo veel te zeggen. jullie leven allemaal onder de eurpeanen..

wordt vervolgd  

E3ber_Tastite

Azul  touzani,

Zeer goed gezegd, jij bent iemand met verstand van zaken. Kan ik niet van iedereen zeggen.

A qash dien

Samariaan

Citeerazul,

alle theorieen over de afkomst van imazighen zijn niet op wetenschap maar wel op politiek gebaseerd

niet op wetenschap gebasseerd? Wetenschappelijker dan het vergelijken van Y-Chromosonen kun je niet zijn.

Zoals ik al zei is er bij onderzoek onder Tunesische imazighen gebleken dat er desondanks de hetrogeniteit van de imazghen daar, er geen significate verschillen waren tussen imazighen en arabier (Fadhlaoui-Zid et al, 2004) Het enigste verschil is dat beide groepen zich "anders" zien, terwijl ze dit in feite niet zijn en meer gemeen met elkaar hebben dan dat er verschil is.

bovendien heeft deze post niks te maken met geschiedenis van wederzijdse haat, onderdrukking enzovoort. Ik heb proberen over te brengen dat we met de arabieren meer gemeen hebben dan je denkt , afgezien van de Y-chromosonen en de wetenschappelijke links die zijn gelegd tussen de berbers en semieten, heb je de socio-culturele aspecten van een nomaden samenleveing, of een samenleving die sterk gebasseerd is op de stam, enzovoort, zie mijn eerder gemaakte opmerkingen.

Dora

klopt ik had ook een stuk gekregen van iemand waarin stond dat wij uit het oosten komen > ik had dat stuk ooit aan een lid van amazigh.nl gegeven om het voor mij te vertalen maar heb hem nooit terug gekregen (nog vertaald nog onvertaald) :(...waarschijnlijk snel de prullebak ingegooid voordat iemand achter de "waarheid" komt ;)...

rifman

Hier dan een dan onderzoek die het tegenovergestelde laat zien:

Dat het dna van de berbers verschilt van die van de Arabieren.

David Comas · Francesc Calafell · Noufissa Benchemsi ·Ahmed Helal · Gerard Lefranc · Mark Stoneking ·Mark A. Batzer · Jaume Bertranpetit ·

http://www.google.nl/search?q=cache:OoGkRWFyKbAJ:batzerlab.lsu.edu/Publications/Comas%2520et%2520al.%25202000%2520Hum%2520Genet.pdf+berbers+dna+research+morocco&hl=nl

Het onderzoek laat wel zien dat de genetica van de Imazighen gelijk is aan die van de basken en veel gemeen heeft met die van het iberisch schiereiland.

Volgende vraag komen de basken ook uit ARabia..

Volgens jouw onderzoekje, stammen de Arabieren dus zelf uit de Berbers. Want zij waren er eerder.

Amazigh spreekwoord:
Kom mee mama, ik zal je het huis van oma laten zien.
(de jongen vergeet dat zijn moeder de helft van haar leven daar leefde, voordat hij uberhaupt er was)
Dat is je redenering UK.

Lopende lach: wie heeft dat stukje geschreven? Komt het toevallig uit een Marokkaans vervalste geschiedenis boek.

Dora

wallah masnegh > volgens mij was het wel een arabier ja, maar die moet toch ook eerst onderzoeken hebben gedaan??...ik ga dat stuk denk ik maar terug vragen..

Y._Touzani

Citeergoeie vraag. en je hebt em zelf al gesteld. heeft iemand een antwoord?

Azul,

je zegt zelf dat imazighen van arabisch afkomst zijn(uit het M-O), maar toch weet je helemaal niet waar de arabieren vandaan komen!!!

Dat is precies wat de pan-arabisten doen: zij babbelen graag over de origine van de imazighen de koerden(allemaal arabieren volgens hen!), maar over hen eigen origine zeggen zij niets. en als je het hen vraagt blijven zij stil als een muis!
weet je waarom? omdat de arabieren nakommelingen zijn van Ismael (zoon van abraham=israel) en hager(egyptisch slavin van abraham.) de arabieren zijn voor 50% arabieren en 50% egyptenaren. over deze onderwerp heeft de egyptisch media uitgebreid gedebatteerd. Het staat in de koran dat de arabieren afkomstig zijn van een andere volk(of volkeren)..

Als imazighen afkomstig zijn uit het M-O dan zij wij ook van joodse afkomst.

Wie zegt dat imazighen afkomstig zijn uit het M-Oosten? genetici? echt niet. het zijn O. Saadi een baathist uit algerije in zijn boek"het arabisem van algerije in de loop van de geschiedenis" O. saadi is hoogleraar arabisch. of de marokkaan al-3arbaoui in zijn boek "albarbar 3arab qoedama" imazighen zijn oude arabieren. Al-3arbaoui is verhalenschrijver. het zijn geen wetenschappers maar "ideologen" van het pan-arabisme. wat zij schrijven is makkelijk te begrijpen: zij willen een taal, een volk, een godsdienst, een stromming in hun "arabisch" wereld. om dat te bereiken propaganderen zij leugens , mythen en iluusies.

In de veertiende eeuw merkte Ibn Khaldoen op : beweren dat iamzighen afkomstig zijn uit het Midden-oosten is een leugen of een verhaal want om noord-afrika te bereiken moest men eerst de amalekiten(in syrie) en de kopten(faroenen in egypte) verslaan, en de geschiedenis vertelt daarover helemaal niets(zie almuqaddimh, hoofdstuk: geschiedenis als wetenschap)

Tevens de koerden en de iraniers hebben altijd in de loop van de geschiedenis samengeleefd met de arabieren(in de pre-islamitische periode heeft de perzische rijk over een groot deel van arabie geheerst) zijn de iraniers en de koerden ook van arabische afkomst? de wetenschap zegt dat de koerden en de iraniers(ook de turken) tot de indo-germannen behoren.

En zijn ook de ethiopiers van arabisch afkomst aangezien Discoverij channel een documentaire heeft uitgezonden waaruit blijkt dat de inwoners rond de rode zee dezelfde origine hebben. Het was de ethiopeier Abraha die heeft gertracht Ka3ba in mekka te vernietigen. Surat Alfil in de koran gaat over hem en zijn volk(de ethiopiers). in de geschiedenis boeken staat niet dat imaizghen in de pre-islam. periode betrekkingen hadden met de arabieren...

Matho

Elke geleerde vroeg zich destijds af waar de Imazighen vandaan kwamen, dat G.Camps zich afvroeg: Wat als de Imazighen nergens vandaan komen???

Samariaan

CiteerHier dan een dan onderzoek die het tegenovergestelde laat zien:

Dat het dna van de berbers verschilt van die van de Arabieren.

David Comas · Francesc Calafell · Noufissa Benchemsi ·Ahmed Helal · Gerard Lefranc · Mark Stoneking ·Mark A. Batzer · Jaume Bertranpetit ·

http://www.google.nl/search?q=cache:OoGkRWFyKbAJ:batzerlab.lsu.edu/Publications/Comas%2520et%2520al.%25202000%2520Hum%2520Genet.pdf+berbers+dna+research+morocco&hl=nl

Het onderzoek laat wel zien dat de genetica van de Imazighen gelijk is aan die van de basken en veel gemeen heeft met die van het iberisch schiereiland.

Fout Rifman, je hebt niet goed gelezen. Dit onderzoek laat juist zien dat de Middelandse zee een belangrijke barriere was geweeest voor genen, en dat er een duidelijk verschil is tussen genen in Spanje en Noord West Afrika, dit in tegen stelling tot de vrije stroming van genen die plaats vond van west naar oost over de Sahara.

het verschil tussen DNA is volgens het artikel te wijten dus aan de physieke barierries (de zee dus), of aan cuturele factoren (de cultuur van Iberia was anders dan die van Noord West Afrika en het Oosten).

Het ondersteund juist wat ik eerder heb gezegd, bedankt Rifman!!!

Ariaz

Citeerniet op wetenschap gebasseerd? Wetenschappelijker dan het vergelijken van Y-Chromosonen kun je niet zijn.

Zoals ik al zei is er bij onderzoek onder Tunesische imazighen gebleken dat er desondanks de hetrogeniteit van de imazghen daar, er geen significate verschillen waren tussen imazighen en arabier (Fadhlaoui-Zid et al, 2004) Het enigste verschil is dat beide groepen zich "anders" zien, terwijl ze dit in feite niet zijn en meer gemeen met elkaar hebben dan dat er verschil is.

bovendien heeft deze post niks te maken met geschiedenis van wederzijdse haat, onderdrukking enzovoort. Ik heb proberen over te brengen dat we met de arabieren meer gemeen hebben dan je denkt , afgezien van de Y-chromosonen en de wetenschappelijke links die zijn gelegd tussen de berbers en semieten, heb je de socio-culturele aspecten van een nomaden samenleveing, of een samenleving die sterk gebasseerd is op de stam, enzovoort, zie mijn eerder gemaakte opmerkingen.

je weet niet wat je zegt, een Noord-Afrikaan kun je onmiddellijk onderscheiden van een Arabier uit het Midden-Oosten, en nog iets een ander onderzoek heeft bewezen dat onze genen verschillend zijn van di evan de Arabieren uit het Oosten,

Samariaan

Citeerje weet niet wat je zegt, een Noord-Afrikaan kun je onmiddellijk onderscheiden van een Arabier uit het Midden-Oosten, en nog iets een ander onderzoek heeft bewezen dat onze genen verschillend zijn van di evan de Arabieren uit het Oosten,

bron aub