tahath >> besnijdenis

Gestart door Dora, 13/06/2004 om 19:02:52

Dora

vroeger werdt daar een ritueel omheen gehouden..tegenwoordig stapt men naar een ziekenhuis > hakt het eraf > en begint een week daarna met een "feestje" dat vaak gewoon met dans voor de jongere meiden en etentje wordt gevuld..

er zijn einigen die nog die klederdracht aandoen...alleen is mijn vraag waar komt die kledng vandaan??..het ziet er wel als een asserham uit voor en dat rode hoedje??..is dat van imazighen??...

Samariaan

Citeervroeger werdt daar een ritueel omheen gehouden..tegenwoordig stapt men naar een ziekenhuis > hakt het eraf >

er wordt niks afgehakt ja!

Dora

het topje van de ijsberg..

Samariaan

Citeerhet topje van de ijsberg..

ook niet, er wordt iets losgemaakt

Amezian

Waar die klederdracht vandaan komt,weet ik niet.
Maar gelukkig dat het hier in Nederland anders gaat dan in Marokko.Daar worden de edele deeltjes van een arm kind toevertrouwd aan de 'deskundigheid'van een kapper!
Die man heeft geen flauw benul van anatomie.En als het verkeerd afloopt loopt het kind risico dood te bloeden!

Dora

Citeerook niet, er wordt iets losgemaakt
losgemaakt??...zat het vast met schroeven ofzo?? :P

amezian, ja klopt >> ik weet nog dat mijn broertje toen 2 keer "geopereerd" moest worden omdat ze de eerste keer een fout maakte..en dat zonder verdoving..allatief ik kan me dat gekrijs nog goed herinneren..ze houden dat kind bezig door te zeggen..ghem djoedjoe :)...pff alsof dat helpt..

Fatiha19

Citeerer wordt niks afgehakt ja!

hahahahahahahahaahahahahahahaha tranen van het lachen hahahahahahaha

Samariaan

Citeerghem djoedjoe :)...pff alsof dat helpt..

djoedjoe ja, over trauma's gesproken. Alhamdullilah hebben we nu die ziekenhuizen, ook veel beter voor al die nieuwe broeders die zich bekeren..

Dora

maar even los daarvan >> hoe zit de amazighcultuur rond de besnijdenis eruit??...en ja ik weet dat het pas begon na de islamisering van tamazgha maar toch..hoe verliep dat??...

Amezian

Citeerlosgemaakt??...zat het vast met schroeven ofzo?? :P

amezian, ja klopt >> ik weet nog dat mijn broertje toen 2 keer "geopereerd" moest worden omdat ze de eerste keer een fout maakte..en dat zonder verdoving..allatief ik kan me dat gekrijs nog goed herinneren..ze houden dat kind bezig door te zeggen..ghem djoedjoe :)...pff alsof dat helpt..
LL,je moet wel rekening houden met onze gevoeligheden,als mannen!Je hebt het over schroefjes,in een ander topic lees ik dat je voorstander bent van castratie van ALLE mannen enz.
Broeder Mo, we moeten dit niet pikken!hahaha...

Samariaan

CiteerLL,je moet wel rekening houden met onze gevoeligheden,als mannen!Je hebt het over schroefjes,in een ander topic lees ik dat je voorstander bent van castratie van ALLE mannen enz.

broeder Mo werd geraakt in zn hart :-(

Amezian

Citeerbroeder Mo werd geraakt in zn hart :-(
Ik begrijp jouw gevoelens helemaal!Vooral jouw reactie op dat 'afhakken'!

Dora

CiteerLL,je moet wel rekening houden met onze gevoeligheden,als mannen!Je hebt het over schroefjes,in een ander topic lees ik dat je voorstander bent van castratie van ALLE mannen enz.
hahaha...je hebt je woordkeus hierbij aangepast zie ik :P..

nee hoor even serieus, ik dacht altijd dat het een vliesje was die weggehaald werdt omdat dat vuil ophoopte...nou is het afhakken niet helemaal juist maar jullie begrijpen wat ik bedoel...

nogmaals hoe zit het met de rituelen??..

Dora

Citeerbroeder Mo werd geraakt in zn hart :-(
recht in de roos..ik denk dat ik als hobby darten ga invoeren..

Amezian

Citeerhahaha...je hebt je woordkeus hierbij aangepast zie ik :P..

nee hoor even serieus, ik dacht altijd dat het een vliesje was die weggehaald werdt omdat dat vuil ophoopte...nou is het afhakken niet helemaal juist maar jullie begrijpen wat ik bedoel...

nogmaals hoe zit het met de rituelen??..
Nou,je hebt het vet gedrukt...had ik niet eens bij stil gestaan bij die woordkeus!
Maar goed...het gaat dus om het weghalen van de voorhuid die de eikel bedekt.Het schijnt hygienisch te zijn.Ook artsen beamen dat.De joden hebben ook zo'n traditie van besnijdenis.En de Amerikanen ook.