de hand van fatima

Gestart door Dora, 12/06/2004 om 17:37:34

Sannoe

Citeerde beweegredennen voor het dragen van thilwisien (ook een meerv.vorm), zoals door de riffijnse grootmoeders is niet ontstaan uit een gevoel van verering voor de spaanse indringer of uit materialistische hebzucht!alsjeblieft zeg!onze grootmoeders zijn niet zo achterlijk om uit dat soort beweegredenen dingen te ondernemen.Zij wisten namelijk beter dan dat wij ooit zouden beseffen hoe om te gaan met een indringer, die je taal, cultuur, wil vernietigen en de zijne meester wil maken.
De term thalwiest verwijst niet alleen naar een muntje met een kop van don franco erop maar verwijst ook naar een  ratio.De creatie van de thimazighn sieraden is door de eeuwen heen door alles beivloed behalve door verering of nederigheid voor de vijand.In de tijd van bijvoorbeeld Dihya, toen de amazigh cultuur nog niet was besloten, gebruikte vrouwen sieraden geinspireerd door natuurlijke verschijningen en verschijnselen:tidrin, remajen.En zo worden nog steeds de onderdelen van de sieraden genoemd,zie:

http://www.amazigh-voice.com/Amazigh-Woman.jpg

Het dragen van elwies met een franco kop tijdens en na de laatste riffijnse oorlog komt voort uit dank van de verzetshelden aan de riffijnsevrouwen voor hun doorzettingsvermogen en zelfredzaamheid tijdens de oorlog, zie:

http://www.amazigh.nl/content/artlees.php?artid=61

als blijk van waardering voor hun vrouwen namen veel mannen "het hoofd" van de vijand mee om te tonen hoe stijdlustig ze zijn geweest.Later is dit overgenomen door vrouwen in de vorm van een munt maar het idee erachter was geen verering maar juist een herdenking aan de afschuw en blijk van verzet en kracht van hun mannen en vaders.

Bouyaffar,geloven in de heiligheid van bepaalde figuren, zoals in profeet mohamd, jezus,abraham,ibrahiem en vele heeft, is iets waar een ieder recht op heeft.

Het is wel creatief om een link te plaatsen als bewijsvoering voor je mening. Een link waar wordt gesproken over de moed van Amazigh vrouwen maar verder met geen enkel woord over elwiez of andere vormen van beloningen. De link is misplaatst en bewijst niets van wat jij meent te weten over elwies of de hand van Fatima. Het kunnen allemaal redenen zijn geweest maar het zijn en blijven allemaal meningen.
De andere foto vind ik echt mooi maar ik wist wel al te goed dat thimazighin zulke mooie sieraden dragen. Maar wat bewijs je eigenlijk met betrekking tot de hand van Fatima en of elwies? Wederom een mooie truc.

Bouyaffar,geloven in de heiligheid van bepaalde figuren, zoals in profeet mohamd, jezus,abraham,ibrahiem en vele heeft, is iets waar een ieder recht op heeft.
[/quote]

Weer lekker creatief bezig!!! Dit moet je echt terugnemen. Ik heb nog geprobeerd nog iemand dat recht ontnomen. De personen die jij noemt heb ik er zelf geen enkele van  genoemd. Probeer dus dit alles niet verzinnen en in mijn schoenen te schuiven. Natuurlijk is het ook iets waar je recht op hebt om onzin uit te kramen maar of ik het goed vind is een ander verhaal als ik je maar respecteer. Ook in geval je onzin uitkraamt.

Heb jij nog andere bronnen die jouw beweringen ondersteunen? want de twee links schrijven geenéén woord over het gene wat jij schrijft.

Tama

ten eerst mijn reactie is geen persoonlijke aanval op jou of op wie dan ook.Dat laaste over geloven in de heiligheid en de verheerlijking van allerlei figuren is een REACTIE op jouw tekst en geen aanvulling op wat jij hebt gezegf!
bouyafar,welke beweringen heb ik gedaan waar verwijzingen voor nodig hebt om het aan te nemen??
Niet alles wordt uit boeken geciteerd maar men gaat ook zelf op onderzoek en wie het vastlegt is een bron.
Er zijn veel imazighn die zelf op ontdekkingstoch gaan en te raden gaan bij hun achterban,famillie etc..
voor de het leven van de thimazighn door de eeuwen heen en hun passie voor sieraden verwijs ik je naar iets dat misschien snel binnen hand bereik is: je ma, oma of andere oud gediende die hopelijk nog in leven zijn om jou te vertellen over tijden van tawiza,sieraden,elwies en alle andere dingen wat zij weten. Tip: je moet wel doorvragen want ze vinden veel dingen vanzelfsprekend maar als je hun vertelkunst waardeert zul je verrast worden.
Zet wel een zorg wel dat je een tape bij de hand hebt om het op te nemen, kunnen we misschien ooit vergelijken.

Idir

Citeerdenk je???....wie was fatima dan??...een tmazight??

Volgens mij is dat symbool juist door "moslims" overgenomen vanuit Imazighen-cultuur! Je hebt gelijk als je zegt dat iedereen het handje als een islamitische symbool ziet! Maar dat wil niet zeggen dat het ook daadwerkelijk zo is. (voorbeeld: hakenkruis (of swastika) wordt ook altijd als een Nazi-symbool gezien, dit terwijl in veel verschillende culturen de hakenkruis een ander betekenis heeft ;) ) Ik heb ook ooit gehoord dat het een symbool van de N-Afrikaanse Joden is!

http://www.turkotek.com/salon_00101/s101t8.htm

De swastika (Sanskriet: "het is goed") is het symbool van welzijn en geluk.
Het symboliseert de wentelgang van de vier seizoenen van het ronddraaiend jaar en van oneindigheid. De swastika is bij de Boedhisten het symbool voor de zon. In het oude China staat het hakenkruis symbool voor de oriëntering naar de vier windstreken en wordt het gebruikt om het getal tienduizend (oneindig) aan te duiden.

In de oud-Indische cultuur geldt het als zegel op het hart van een avatar (bvb. Boedha) en vertegenwoordigen de vier armen de levensruimte van godenwereld, mensenwereld, dierenwereld en onderwereld. Bij de Tau-priesters van Tibet is de swastika het symbool van leven en overwinning. De richting van het rad is dan wel in tegenovergestelde zin van het symbool van welzijn van het Derde Rijk overgenomen. Dit teken, ook het "duivelswiel" genoemd, wordt voortbewogen door vier andere symbolen: de arend, de mens, de os en de leeuw. Deze vier symbolen staan dan weer voor de vier Evangelisten. De Albigenzen, ook Katharen genoemd, gebruikten de swastica met in het midden een rooster met vijf latijnse woorden die hoe men die ook draait en keert steeds dezelfde woorden vormen:  nl sator-arepo-tenet-opera-rotas (de zaaier, de duivel houdt en draait het wiel). Dit "palindroom" (Grieks woord voor teruglopen) was erg populair en werd in de vroege Middeleeuwen over heel Europa verspreid, vooral in de hermetische traditie die graag gebruik maakt van dit soort raadselachtige symbolen. In de christelijke interpretatie is de zaaier God die eeuwig (rotas, de raderen van het Lot) zijn schepping (opera) blijft besturen.
Bron: http://home2.pi.be/hlvb/het%20land%20van%20beveren/symboliek.htm

HAKENKRUIS (SWASTIKA) BIJ DE IMZAZIGHEN : http://members.fortunecity.com/rifnay/id18.htm

HANDJE
The Hand of Fatima

Throughout northern Africa, Turkey, and in other parts of the Middle East, you can see Muslims wearing the "Hand of Fatima". This is an example of Berber jewelry that has involved religion and superstition. Fatima was the daughter of the Prophet Muhammad who married Ali, the nephew of the Prophet. (It is from their descendants that the Shi'a Muslims claim a direct line of authority over Muslims.) Miracles were attributed to Fatima, such as when she prayed in the desert, it started raining. She is described as a faithful, holy woman. This article from the Ministry of Foreign Affairs in Turkey tells of the importance of jewelry named for her:
Bron: http://www.sfusd.k12.ca.us/schwww/sch618/Clothing/Jewelry.html

Dora

azul idir,

thanx voor je aanvulling...erg interessant..wist niet dat de hakenkruis ook voor iets anders stond in andere culturen..

de vraag blijft natuurlijk waarom de hand van fatima??..waarom niet aicha of ghadija radijallah a3nhoum??..er moet een reden zijn...

en de imazighen noemen het gamsa..vanwege de 5 vingers..maar ik neem aan dat dit niet de juiste benaming is..nu gamsa arabisch is...

wat arrows zei vond ik ook heel interessant..thanx sis :)...

ps; thalwiest ennegh >> het is bouyafa en niet bouyafaR..die fout heb ik ook al een keer gemaakt :)..

Samariaan

Citeerazul idir,

de vraag blijft natuurlijk waarom de hand van fatima??..waarom niet aicha of ghadija radijallah a3nhoum??..er moet een reden zijn...

Goede vraag, naast Khadijja die je noemt zijn Fatima, Maryam en Aasiyah (vrouw van de Pharoah) de 4 beste vrouwen die ooit hebben geleefd. Misschien dat het gewoon weer een "toeval" is en mensen gewoon meer onder de indruk waren van haar, en het vermengt hebben met andere symbolen: de hand  om kwaad af te schermen, en de integriteit, sterkte van Fatima.

hier is een link (engels) over de geschidenis van Fatima RA en haar geschidenis, vooral het laatste stukje over haar dood is heel mooi.
http://www.jannah.org/sisters/fatimah.html

ras

Citeerohhh..is het nu weer engels...wat doet een spanjaard op engels muntstuk??

dat was louis de 5e toch? ik wist het niet zeker!

Sannoe

Citeerten eerst mijn reactie is geen persoonlijke aanval op jou of op wie dan ook.Dat laaste over geloven in de heiligheid en de verheerlijking van allerlei figuren is een REACTIE op jouw tekst en geen aanvulling op wat jij hebt gezegf!
bouyafar,welke beweringen heb ik gedaan waar verwijzingen voor nodig hebt om het aan te nemen??
Niet alles wordt uit boeken geciteerd maar men gaat ook zelf op onderzoek en wie het vastlegt is een bron.
Er zijn veel imazighn die zelf op ontdekkingstoch gaan en te raden gaan bij hun achterban,famillie etc..
voor de het leven van de thimazighn door de eeuwen heen en hun passie voor sieraden verwijs ik je naar iets dat misschien snel binnen hand bereik is: je ma, oma of andere oud gediende die hopelijk nog in leven zijn om jou te vertellen over tijden van tawiza,sieraden,elwies en alle andere dingen wat zij weten. Tip: je moet wel doorvragen want ze vinden veel dingen vanzelfsprekend maar als je hun vertelkunst waardeert zul je verrast worden.
Zet wel een zorg wel dat je een tape bij de hand hebt om het op te nemen, kunnen we misschien ooit vergelijken.

Nee, ik ervaar het niet als een persoonlijke aanval. Wel moet ik je toegeven dat ik het misplaatst vond jouw reactie met namen als de profeet Mohammed, Ibrahim etc aan te vullen terwijl ik het ergens anders over had.
Wat ik bedoelde is het volgende: Imazighen zijn altijd (en soms nog steeds) slachtoffers geweest van hun eigen geloven in de heiligheid van diegenen die riepen van de profeet af te stammen. Deze oplichters zijn aan de macht geholpen. Zij kregen geld, grond etc...Daarom zou het mij ook niets vebazen dat er achter dit sierraad (de hand van Fatima) een slimme zakenman/vrouw zit die wist goed te verkopen door de link te leggen tussen dit sierraad en de heiligheid van Fatima. Dit hoeft ook niet waar te zijn en ook wat jij schreef hoeft ook niet onwaar te zijn.

Wat betreft (elouis). Je zegt dat het komt doordat de amazigh vrouwen dat hebben gezien toen mannen in de laatste oorlog met de hoofden van de vijand thuis kwamen. Ik zeg niet dat het niet waar is maar ik betwijfel het. Ik heb altijd gelezen dat Imazighen zeer beschaafd oorlog voerden en hielden zich aan de regels van de oorlog. Imazighen heb je nooit kunnen betrappen op oorlogsmisdaden en verminkingen (dat is althans bij mij niet bekend). Dat Imazighen de hoofden van de vijand afhakten om mee naar huis te nemen is in mijn optiek een barbaarse oorlogsvoering en daar heb ik de eervolle Imazighen niet op kunnen betrappen.

In de regel is het zo dat er achter elk product op de markt een slimme verkoper zit. Uit dit perspectief probeer ik mijn mening over deze sierraden te vormen zolang er geen geschiedenisboeken zijn hieromtrent.

L_L, nog bedankt voor je correctie. Wederom neem ik het Thalwiest niet kwalijk.

Dora

als het werkelijk islamitisch is dan moet ik zeggen dat ik niet geloof dat een ware moslim dit heeft "uitgevonden"..en waarom??..omdat de islam tegen bijgeloof is..wat kan een hand nou tegen houden tegen het boze oog??...en hoezo wordt fatima hier heilig gezien (of althans haar hand)..naast Allah swt, het heilig boek en de heilige moskeeen..is niets of niemand heilig..zelfs rasoul sws niet..dus begrijp niet waarom zijn dochter dan wel "heilig" moet zijn...

daarom geloof ik eerder dat het een verkoop techniek is zoals bouyafa ons al duidelijk had gemaakt..ik sluit me volledig bij je aan...

Samariaan

Citeerals het werkelijk islamitisch is dan moet ik zeggen dat ik niet geloof dat een ware moslim dit heeft "uitgevonden"..en waarom??..omdat de islam tegen bijgeloof is..wat kan een hand nou tegen houden tegen het boze oog??...en hoezo wordt fatima hier heilig gezien (of althans haar hand)..naast Allah swt, het heilig boek en de heilige moskeeen..is niets of niemand heilig..zelfs rasoul sws niet..dus begrijp niet waarom zijn dochter dan wel "heilig" moet zijn...

LL dan kun je deze vraag stellen bij al die andere praktijken die o.a. Imazighen doen en gedaan hebben - misschien nu in mindere mate. Ik weet nog vroeger dat ik als klein kind rondjes moest lopen rond een doodskist van een "heilige man".

Het komt allemaal neer op onwetentheid, en tja de sjaytaan zou ook zijn spel spelen - die fluistert constant shirk in de oren van de mensen.

Dora

CiteerLL dan kun je deze vraag stellen bij al die andere praktijken die o.a. Imazighen doen en gedaan hebben - misschien nog in mindere mate. Ik weet nog vroeger dat ik als klein kind rondjes moest lopen rond een doodskist van een "heilige man".

Het komt allemaal neer op onwetentheid, en tja de sjaytaan zou ook zijn spel spelen - die fluistert constant shirk in de oren van de mensen.
tuurlijk..ongetwijfeld..maar een heilige meneer die daar dood ligt te wezen is anders dan de hand van fatima..die rechtstreeks verbonden is met rasoul sws en dus met de islam...

Samariaan

Citeertuurlijk..ongetwijfeld..maar een heilige meneer die daar dood ligt te wezen is anders dan de hand van fatima..die rechtstreeks verbonden is met rasoul sws en dus met de islam...

nou die heilige man is volgens sommige direct verbonden met Allah. Astarfillulah. Vergeet niet dat vele mensen deze soefistische praktijken gewoon als onderdeel zin van Islam, graven bezoeken daar bidden, aan dode mensen vragen om een goed woordje voor ze te doen bij Allah. enzovoort.

Dora

Citeernou die heilige man is volgens sommige direct verbonden met Allah. Astarfillulah. Vergeet niet dat vele mensen deze soefistische praktijken gewoon als onderdeel zin van Islam, graven bezoeken daar bidden, aan dode mensen vragen om een goed woordje voor ze te doen bij Allah. enzovoort.
ja ik weet..die mensen zouden allemaal met de zweep ervan langs moeten krijgen..

maar goed; nu er toch geen duidelijkheid is over de hand ga ik even over naar mijn volgende vraag :) ;

waarom staat een blauwe steen(kraal) tegen het boze oog???is dat amazigh gerelateerd...

Dora

Citeerohhh..is het nu weer engels...wat doet een spanjaard op engels muntstuk??

dat was louis de 5e toch? ik wist het niet zeker!
ja maar louis is toch geen engelsman???...

athsaynou

Ze zeggen ook wel dat het beschermend werkt zoals het blauwe oog...(of het werkelijk zo is..) Ik kom er nog op terug!

athsaynou

Wat ik ervan af weet is dat de mensen in Noord-Afrikaanse landen kennen de hand van Fatima als een amulet waarmee het kwaad kan worden afgeweerd. Het symbool van de hand die het boze oog verdrijft bestond al voor de islam. Joden kennen deze hand als hand van Mirjam, de zuster van Mozes. Andere namen voor deze hand zijn hameshhand of hamsahand (hamesh of hamsa is resp. Hebreeuws of Arabisch voor 'vijf'). Het was al eerder bekend als de Hand van Tanit, de Punische godin die in Noord-Afrikaanse steden als Carthago werd vereerd.
In Mali bevindt zich ook een gebergte met de naam 'Hand van Fatima'.
Verschillende motieven uit Fatima's leven en attributen brengen haar in verband met schikgodinnen of de godin van de wet en het recht.