THE KAHINA, QUEEN OF THE BERBERS

Gestart door Izouran, 23/04/2005 om 19:20:19

hannyball

#30
ik ben een man van 38 jaar  tot me twaalfde in marokko gewoond wat ik van mijn opa mee gekregen heb is dat we nooit een strijd op lang temijn hebben verloren en mijn opa kon het weten uiteidelijk is hij 97 jaar geworden dus onze strijd gaat voort aleen niemand staat bij stil ga bij je zelf na
onbewust ben je er mee bezig
wat betreft de arbier en de godsdienst zijn we door de coran overwonen waarom het is niet tasbaar dus nooit door een arabier want die is tastbaar
over de coran weet ik niet veel maar dat weet ik ook niet van de bijbel of boedisme wat ik weet is dat de ilaam de enige godsdienst is die met seladig nig besief  dus een tussen weg bestaat niet of wel of niet wat anders bestaat niet
betreft de rol van de arabier is uit gespeelt in marokko strijden we niet tegen de arabier maar tegen onze mensen  want de arabier heeft nooit marokko kunnen overhersen dat zijn de over gelopen imazighen die nu denken dat ze arabieren zijn want arabich is de hemelse taal verstadige onder ons weten dat aleen zondaars om vergivenis vragen
de rest mag je zelf invullen

Inuit

#31
Citaat van: hannyball op 05/11/2005 om 01:55:44
ik ben een man van 38 jaar  tot me twaalfde in marokko gewoond wat ik van mijn opa mee gekregen heb is dat we nooit een strijd op lang temijn hebben verloren en mijn opa kon het weten uiteidelijk is hij 97 jaar geworden dus onze strijd gaat voort aleen niemand staat bij stil ga bij je zelf na
onbewust ben je er mee bezig
wat betreft de arbier en de godsdienst zijn we door de coran overwonen waarom het is niet tasbaar dus nooit door een arabier want die is tastbaar
over de coran weet ik niet veel maar dat weet ik ook niet van de bijbell of boedisme wat ik weet is dat de ilaam de enige godsdienst is die met seladig nig besief  dus een tussen weg bestaat niet of wel of niet wat anders bestaat niet
betreft de rol van de arabier is uit gespeelt in marokko strijden we niet tegen de arabier maar tegen onze mensen  want de arabier heeft nooit marokko kunnen overhersen dat zijn de over gelopen imazighen die nu denken dat ze arabieren zijn want arabich is de hemelse taal verstadige onder ons weten dat aleen zondaars om vergivenis vragen
de rest mag je zelf invullen

wat bedoel je met door de Koran overwonnen?


overigens spreek je jezelf nogal tegen, je zegt niet veel van de Koran te weten, maar wel beweer je dat er geen tussenweg in de islaam bestaat.....errug vreemd dat je zo'n uitspraak kan doen terwijl je zegt weinig van het heilige geschrift van het desbetreffende geloof te weten. misschien een idee om je eerste te verdiepen in de Koran alvorens je een dergelijke uitspraak doet? maar goed, dat even terzijde.

Timarzgha

Potentiële kandidaat voor verdonk :P !

Thadbath

Citaat van: Izouran op 06/07/2005 om 13:03:13
Tkout, in Aurès, Het gaat om ruïnes die volgens de traditie zijn aangewezen, als "de schuilplaats van Dihya". Het zou deze plaats zijn waar de grote amazigh koningin haar weerstand tegenover de arabische indringers zou georganiseerd hebben. Bij gebrek aan wetenschappelijke studies, is het nodig om slechts de amazigh mondelinge traditie aan te geven. Deze bezit een geweldige herinnering van de plaatsen. Ze worden bijna altijd bevestigd wanneer archeologische onderzoeken hebben plaatsgevonden. Het is dus bijna zeker dat deze vesting van de koningin was.


De weg die tot de schuilplaats leidt.


De bouw is bijna onzichtbaar. Dit gaf imazighen de mogelijkheid om iedere vijand te zien van verraf.


Verborgen in het klif, de muren van de vesting.



Ingang van de schuilplaats.

Bron: http://kahina.20six.fr/

(y)

MBTiza

Citaat van: Samariaan op 12/05/2005 om 14:10:35
Citaat van: allasian op 07/05/2005 om 14:48:34
Citaat van: Tamza op 06/05/2005 om 13:51:11
En dat was dus een fout van Dihya. Want de Arabieren waren niet uit op het land, maar op bekering van het volk. Een verwoest land was dus voor de Arabieren niet eens zo'n ramp als dat het voor de inwoners zelf was.
Ik denk dat ze toch uit waren op het land,mensen bekeren vind ik bijzaak. Zeker voor jou vind ik dat een beetje naief. Wie gaat er nou z'n leven riskeren alleen om vreemden te bekeren,er moet toch wat meer voor ze te halen vallen? Mensen zijn dieren en dieren vechten om territoria. En dat is ook gebleken.


Ten eerste, meen dat alle grote rijken zijn gesticht op ideologien, en deze zijn bijna altijd de drijfkracht geweest; voor de Romijnen was Rome god, en iedereen die voor rome vocht deed dit uit plicht en liefde. Voordat mensen besluiten de halve aarde af te struinen en te veroveren moet er meer te halen zijn dan alleen iets materialistisch. 

voor de arabieren van Makkah en Madinah was bekeren wel degelijk de het hoofdmotief, aangezien ze pas actief werden na de komst van Islam. Ze hadden ook verder denk ik ook geen reden om te gaan veroveren, alle belangrijke handelsroutes liepen al door hun steden, en er kwam genoeg rijkdom naar hun toe. Verder, wanneer je het islamitisch rijk vergelijkt met andere rijken (Romeinen, Perzen) is er een duidelijk verschil; alle rijkdom die werd verworven werd teruggevoerd om metropolen te bouwen vol met paleizen en de rijken te voorzien van allerlei  luxe. Dat heeft nooit plaats gevonden in de tijd van verspreiding van islam, Makkah bleef een bescheiden plaats, en was niet meer dan een kruispunt van de theologie.

Natuurlijk zullen er ook uitzonderingen zijn geweest, en mensen hebben rondgelopen met andere ideeen.

de eerste islamitische koninkrijk in Marokko was tandint n Nakur gestischt door Idriss I, de arabieren  hadden na zijn tijd geen invloed in Marokko gehad, de Islam was er al, missie was al voorbracht dus, Marokko was een Islamitische Amazighland en kende grote tijden onder de Merinieden, Al Mouahidien en Al Morabitoen. Op uitnodiging van de Al-Mouahidien kwamen vervolgens de Beni Maqil en Beni Hilal naar Marokko die het land verder verdoempt hebben.

Izwan

#35
[quote author=Verweggistaan

de eerste islamitische koninkrijk in Marokko was tandint n Nakur gestischt door Idriss I, de arabieren  hadden na zijn tijd geen invloed in Marokko gehad, de Islam was er al, missie was al voorbracht dus, Marokko was een Islamitische Amazighland en kende grote tijden onder de Merinieden, Al Mouahidien en Al Morabitoen. Op uitnodiging van de Al-Mouahidien kwamen vervolgens de Beni Maqil en Beni Hilal naar Marokko die het land verder verdoempt hebben.
Citeer
Correctie.
De stichter van Imarat Nkoer was Bani Salih. Veel historicus, ook o.a. Ibno Khaldoen en Ibno Al Khatieb denken dat hij een Arabier is. Beide historicus wisten weinig over de Imarat Nkoer en ze zijn nooit daar geweest. De historicus Al Ja3quoeb is in zijn tijd wel naar Nkoer geweest. Deze laatste beweert dat Ibno El Mansoer uit de omgeving van Nkoer kwam en stamt tot Nafzawa. Hij hoort tot de eerste geïslamiseerd Imazighen generatie. Hij ging in Egypte om Koran te studeren en later kwam naar Tamsaman om islam te verspreiden.
Wat betreft Idris I, Hij is alleen met zijn Amazigh vriend naar Walili gekomen en daar is hij tot koning benoemd. De hoofdstad van Idrisiden was Fes. Idrisiden en Imarat Nkoer hebben altijd naast elkaar in vrede geleefd. Dit houdt in dat Idrisiden nooit macht op Nkoer hebben gehad.

noemid

Citaat van: Izouran op 06/07/2005 om 13:03:13
Tkout, in Aurès, Het gaat om ruïnes die volgens de traditie zijn aangewezen, als "de schuilplaats van Dihya". Het zou deze plaats zijn waar de grote amazigh koningin haar weerstand tegenover de arabische indringers zou georganiseerd hebben. Bij gebrek aan wetenschappelijke studies, is het nodig om slechts de amazigh mondelinge traditie aan te geven. Deze bezit een geweldige herinnering van de plaatsen. Ze worden bijna altijd bevestigd wanneer archeologische onderzoeken hebben plaatsgevonden. Het is dus bijna zeker dat deze vesting van de koningin was.


De weg die tot de schuilplaats leidt.


De bouw is bijna onzichtbaar. Dit gaf imazighen de mogelijkheid om iedere vijand te zien van verraf.


Verborgen in het klif, de muren van de vesting.



Ingang van de schuilplaats.

Bron: http://kahina.20six.fr/


tqadacem :)



azul xawem

Izouran

#37
;)

Izouran

#38




Straatgezicht in Sidi Okba. Deze plaats in Algerije werd in 682 de Arabische veroveraar Sidi Okba ibn Nafi gedood door Imazighen onder leiding van hun koningin Dihya, ook bekend als 'Kahina'

Moedig.

ameziane

Een nieuw boek over Kahina



Présentation de l'éditeur
" Mon grand-père paternel me racontait souvent, par bribes, l'épopée de la Kahina. Cette femme qui chevauchait à la tête de ses armées, les cheveux couleur de miel lui coulant jusqu'aux reins. Vêtue d'une tunique rouge - enfant, je l'imaginais ainsi -, d'une grande beauté, disent les historiens. [...] Devineresse, cette pasionaria berbère tint en échec, pendant cinq années, les troupes de l'Arabe Hassan. " Ces quelques lignes sont extraites du Lait de l'oranger écrit en 1988, et qui continue mon récit autobiographique initié avec La Cause des femmes. J'ai voulu clore ce cycle par la Kahina. Dans son contexte historique, je l'ai fait vivre, aimer, guerroyer, mourir. Comme mon père Edouard-le magnifique, l'aurait peut-être imaginée. La Kahina était-elle son ancêtre ? Peut-être. L'ai-je aimée en la
faisant revivre. Oui. Passionnément. (Gisèle HALIMI) Au terme d'intenses recherches, Gisèle Halimi redonne vie à cette reine de l'Aurès qui, au VIIe siècle, résista aux troupes du général arabe Hassan. Entre son amour pour Khaled, le neveu de son ennemi et son implacable désir de victoire, elle
incarne le destin d'une femme exceptionnelle qui, jusqu'à la mort, commanda aux hommes, des montagnes de l'Aurès aux plaines de l'oued Nini. Gisèle Halimi retrace cette tragédie romanesque avec passion et talent. Elle dont la poétesse et philosophe égyptienne Doria Chafik a écrit : " Héroïne d'un combat donné pour perdu il y a moins d'un demi-siècle, Gisèle Halimi tient de la Kahina berbère. "

Biographie de l'auteur
Avocate au barreau de Paris, fondatrice et coprésidente de l'association " Choisir/La Cause des femmes ", Gisèle Halimi est l'auteur de nombreux ouvrages : La Cause des femmes, Quel président pour les femmes ? (en collaboration avec François Mitterrand), Le Lait de l'oranger et La Nouvelle Cause des femmes. Entre 2001 et 2004, elle a publié Fritna, Avocate irrespectueuse et L'Etrange monsieur K, chez Plon.