THE KAHINA, QUEEN OF THE BERBERS

Gestart door Izouran, 23/04/2005 om 19:20:19

Samariaan

Citaat van: allasian op 07/05/2005 om 14:48:34
Citaat van: Tamza op 06/05/2005 om 13:51:11
En dat was dus een fout van Dihya. Want de Arabieren waren niet uit op het land, maar op bekering van het volk. Een verwoest land was dus voor de Arabieren niet eens zo'n ramp als dat het voor de inwoners zelf was.
Ik denk dat ze toch uit waren op het land,mensen bekeren vind ik bijzaak. Zeker voor jou vind ik dat een beetje naief. Wie gaat er nou z'n leven riskeren alleen om vreemden te bekeren,er moet toch wat meer voor ze te halen vallen? Mensen zijn dieren en dieren vechten om territoria. En dat is ook gebleken.

Ten eerste, meen dat alle grote rijken zijn gesticht op ideologien, en deze zijn bijna altijd de drijfkracht geweest; voor de Romijnen was Rome god, en iedereen die voor rome vocht deed dit uit plicht en liefde. Voordat mensen besluiten de halve aarde af te struinen en te veroveren moet er meer te halen zijn dan alleen iets materialistisch. 

voor de arabieren van Makkah en Madinah was bekeren wel degelijk de het hoofdmotief, aangezien ze pas actief werden na de komst van Islam. Ze hadden ook verder denk ik ook geen reden om te gaan veroveren, alle belangrijke handelsroutes liepen al door hun steden, en er kwam genoeg rijkdom naar hun toe. Verder, wanneer je het islamitisch rijk vergelijkt met andere rijken (Romeinen, Perzen) is er een duidelijk verschil; alle rijkdom die werd verworven werd teruggevoerd om metropolen te bouwen vol met paleizen en de rijken te voorzien van allerlei  luxe. Dat heeft nooit plaats gevonden in de tijd van verspreiding van islam, Makkah bleef een bescheiden plaats, en was niet meer dan een kruispunt van de theologie.

Natuurlijk zullen er ook uitzonderingen zijn geweest, en mensen hebben rondgelopen met andere ideeen.

noemid

Citaat van: sraam op 10/05/2005 om 11:39:33

haar standbeeld in Algerije.

kan iemand mij aub vertellen waar deze beeld te vinden is?

Tamza

noemid

Citaat van: m7 op 06/05/2005 om 14:06:31
Het was toch gewoon een ordinaire invasie met een religieus tintje, net als de kruistochten die de christenen later deden. Ik denk dat Kahina de zaak heel goed doorzag.
Religie als vernis over een lelijke imperialistische neiging is van alle tijden.

met een tintje maar???  kijk maar uit met wat je zegt

ik ben de arabieren maar een ding dank baar!

en dat ik omdat ik dankzij hen moslim ben nu is het niet meer van belang hoe ze dat deden

Tamza

Daar hoef je Arabieren helemaal niet dankbaar voor te zijn, Ariri. Ik snap niet waarom ik Imazighen altijd hoor zeggen dat ze dankbaar zijn dat 'Arabieren hen de Islam hebben gebracht'. Dat je moslim bent, heeft te maken met je eigen overgave aan God. En die overgave aan God heb je te danken aan God zelf.

allasian

Citaat van: MohamedUK op 12/05/2005 om 14:10:35Voordat mensen besluiten de halve aarde af te struinen en te veroveren moet er meer te halen zijn dan alleen iets materialistisch.
Materialisme hoort er bij als beloning want wie gaat zijn leven riskeren om anderen alleen iets wijs proberen te maken.Noem dan 1 voorbeeld waar het alleen 100% om ideologie ging. 

Citeervoor de arabieren van Makkah en Madinah was bekeren wel degelijk de het hoofdmotief, aangezien ze pas actief werden na de komst van Islam. Ze hadden ook verder denk ik ook geen reden om te gaan veroveren, alle belangrijke handelsroutes liepen al door hun steden, en er kwam genoeg rijkdom naar hun toe.
Rijkdom komt nooit naar je toe,zomaar.
CiteerVerder, wanneer je het islamitisch rijk vergelijkt met andere rijken (Romeinen, Perzen) is er een duidelijk verschil; alle rijkdom die werd verworven werd teruggevoerd om metropolen te bouwen vol met paleizen en de rijken te voorzien van allerlei  luxe. Dat heeft nooit plaats gevonden in de tijd van verspreiding van islam, Makkah bleef een bescheiden plaats, en was niet meer dan een kruispunt van de theologie.
Makkah en Medina misschien niet maar Bagdad wel daar kwamen alle rijkdommen die uit Spanje en Marokko werden buitgemaakt door bijvoorbeeld Musa bnu Nassir.En werd later Bagdad niet een van de belangrijkste steden van het arabische rijk ?

noemid

Citaat van: Tamza op 12/05/2005 om 15:10:24
Daar hoef je Arabieren helemaal niet dankbaar voor te zijn, Ariri. Ik snap niet waarom ik Imazighen altijd hoor zeggen dat ze dankbaar zijn dat 'Arabieren hen de Islam hebben gebracht'. Dat je moslim bent, heeft te maken met je eigen overgave aan God. En die overgave aan God heb je te danken aan God zelf.

je bedoelt nu...dat ik even goed het verkeerde pad kon op gaan ?

maar stel je voor..de arabieren kozen er voor richting het oosten te gaan? (deden ze ook maar nog meer) was jij dan nu moslim? voor de overgave van nu moet er een reden zijn(sabab) niks komt van zelf

Tamza

Citaat van: ariri op 13/05/2005 om 15:29:51

maar stel je voor..de arabieren kozen er voor richting het oosten te gaan? (deden ze ook maar nog meer) was jij dan nu moslim? voor de overgave van nu moet er een reden zijn(sabab) niks komt van zelf

Je moet het bekende spreekwoord begrijpen:

Als Mohammed (vzmh) niet naar de berg komt, dan komt de berg wel naar Mohammed toe (vzmh).

noemid

Citaat van: Tamza op 13/05/2005 om 16:46:56
Citaat van: ariri op 13/05/2005 om 15:29:51

Je moet het bekende spreekwoord begrijpen:

Als Mohammed (vzmh) niet naar de berg komt, dan komt de berg wel naar Mohammed toe (vzmh).

daar zit wat in...

maar wat is zei klopt ook een beetje:

de berg komt alleen als mohamed maar ook maar iets weinigs in de goede richtig doet.  en ik betwijfel of we dat zouden gedaan hebben zo autonoom, koppig en ver als we waren.

Izwan

Citaat van: m7 op 06/05/2005 om 10:14:07
Dat is niet zo vreemd, dat is een bekende tactiek bij krijgheren en dames. De tactiek van de verschroeide aarde heet het. Achterliggende gedachte, als jij ons land en goederen wilt pakken, en je aan ons verrijken, ga je gang. Maar je krijgt de hele boel alleen in verkoolde staat. De tactiek van de wanhoop, als de militaire strijd in feite is verloren.
De Arabische kolonisator zou het land toch vernielen, leegroven en het volk berooid achterlaten, dus dat maakt uiteindelijk niks uit qua eindresultaat.
Deze tactiek was een groot misser van haar.
Ze had kunnen weten dat haar onderdanen meer last van deze actie zouden krijgen dan haar vijand. Iemand die 35 jaar heeft geregaard zou wijs zijn om andere tactiek te verzinnen.
Trouwens die foto van Dahiya is ver van de waarheid. Iemand die boven 100 jaar zou anders uitzien. Volgens ibne Khaldoen heeft Dayiha 127 jaar geleeft. Dit betekend dat ze 122 jaar was toen ze beroemd werd en Noord Afrika bevrijd.
Kuseila heeft voor Dayiha ook de hele noord AfriKa bevrijd en zij krijgt weinig roem dan Dahiya. Er is ook weinig geschreven  over haar. Weet iemand waar ik meer informatie over Kuseila kan vinden.

Murad

Citaat van: Izwan op 14/05/2005 om 14:05:08
Citaat van: m7 op 06/05/2005 om 10:14:07
Dat is niet zo vreemd, dat is een bekende tactiek bij krijgheren en dames. De tactiek van de verschroeide aarde heet het. Achterliggende gedachte, als jij ons land en goederen wilt pakken, en je aan ons verrijken, ga je gang. Maar je krijgt de hele boel alleen in verkoolde staat. De tactiek van de wanhoop, als de militaire strijd in feite is verloren.
De Arabische kolonisator zou het land toch vernielen, leegroven en het volk berooid achterlaten, dus dat maakt uiteindelijk niks uit qua eindresultaat.
Deze tactiek was een groot misser van haar.
Ze had kunnen weten dat haar onderdanen meer last van deze actie zouden krijgen dan haar vijand. Iemand die 35 jaar heeft geregaard zou wijs zijn om andere tactiek te verzinnen.
Trouwens die foto van Dahiya is ver van de waarheid. Iemand die boven 100 jaar zou anders uitzien. Volgens ibne Khaldoen heeft Dayiha 127 jaar geleeft. Dit betekend dat ze 122 jaar was toen ze beroemd werd en Noord Afrika bevrijd.
Kuseila heeft voor Dayiha ook de hele noord AfriKa bevrijd en zij krijgt weinig roem dan Dahiya. Er is ook weinig geschreven  over haar. Weet iemand waar ik meer informatie over Kuseila kan vinden.
Azul,

Koceila, is ten eerste een man, een grote lijder die tegen de hebzuchtige kkarabieren vocht. Hij streed tegen de indringende arabieren voor de tijd van Dihya.

zie link: http://www.tawiza.nl/content/awid.php?id=167&sid=14&andra=artikel

Izouran

DjuraDjura.

Kahina, Kahina
You are the sun that shines
That shines
Kahina, Kahina
You the light of Imazighen
Imazighen... 

We drank from the hollow of your hands
write freedom
Your name is engraved in our memories
We heard the call
Your children rose
They remember the past
Your roots are reinvigorated
Tradition is reborn 

Kahina, Kahina... 

The ties are broken
Love takes a step
Your name in our villages
Will rise
You are the Spring
Of our hope
You are democracy
You are the star 

You are the beam
That entwines the unity
You are the virtue
That the revolution needs
You do not have limitations
You overcome the most difficult obstacles
You are the foundation
That supports the republic.

Tikinas

Djurdjura :) mooi nummer is dat.

Izouran

Tkout, in Aurès, Het gaat om ruïnes die volgens de traditie zijn aangewezen, als "de schuilplaats van Dihya". Het zou deze plaats zijn waar de grote amazigh koningin haar weerstand tegenover de arabische indringers zou georganiseerd hebben. Bij gebrek aan wetenschappelijke studies, is het nodig om slechts de amazigh mondelinge traditie aan te geven. Deze bezit een geweldige herinnering van de plaatsen. Ze worden bijna altijd bevestigd wanneer archeologische onderzoeken hebben plaatsgevonden. Het is dus bijna zeker dat deze vesting van de koningin was.

De weg die tot de schuilplaats leidt.

De bouw is bijna onzichtbaar. Dit gaf imazighen de mogelijkheid om iedere vijand te zien van verraf.

Verborgen in het klif, de muren van de vesting.

Ingang van de schuilplaats.

Bron: http://kahina.20six.fr/

Izouran