Chemische wapens zijn 90 jaar oud

Gestart door ameziane, 22/04/2005 om 13:49:03

ameziane

Vandaag is het precies 90 jaar geleden dat voor het eerst in de geschiedenis chemische wapens werden ingezet.
In de buurt van de West-Vlaamse stad Ieper zetten de Duitsers gifgas in, een nieuw geheim wapen.
Speciaal getrainde elitetroepen uit Berlijn stopten bijna 6000 gascilinders rechtop in de kleigrond, langs de loopgraven. Op 22 april 1915 stierven bijna 5000, vooral Noord-Afrikaanse soldaten, uit de Franse kolonies een afschuwelijke dood.

De uitvinder van chloorgas, professor Fritz Haber, ontving in 1918 de Nobelprijs voor scheikunde.

Bron: VRT-Teletekst

ameziane

Voordat die wapens tegen de Irifien werden ingezet, werden ze dus gebruikt tijdens de Eerste Wereldoorlog.

En die Fritz Haber is gewoon een misdadiger.

Sa3ieD

Ik heb het boek: Deadly Embrace
Gaat over het gebruik van gifgas tijdens de rif oorlog. Ik moet hem alleen nog kopieren.

abrid

Die moet ik gauw hebben ;) Staat veel interessante info in over deze gif oorlog.

athsaynou

#4
Deadly Embrace
Morocco and the road to the Spanish civil war
Auteur: Sebastian Balfour
isbn: 0-19-925296-3

het boek gaat vooral over de Spaans-Rifijnse oorlog en het meedoen van de Rifijnen met de Spaanse burgeroorlog.

Hoofdstuk 5 is geheel gewijd aan de chemische wapens die Spanje tegen Rif heeft gebruikt.
5. the secret history of chemical warfare against Morocco



ameziane

Een Catalaanse partij in het Spaanse parlement, de ERC, wil dat Spanje excuses aanbiedt aan de Marokkanen in het algemeen en aan de Irifien in het bijzonder, voor het gebruik van die wapens.

De woordvoerder van die partij in de Spaanse Tweede Kamer, Joan Tarda,reist a.s. dinsdag naar Arif om daar over te praten met een twintigtal Riffijnse organisaties.
http://www.elpais.es/articulo.html?d_date=&xref=20050703elpcat_12&type=Tes&anchor=elpepiautcat

Hadou

Weet je wat mij frustreert: Dat ik als kind op basisschool in Marokko nooit van heb gehoord. Welles waar hoorde ik thuis over isti3maar ospanyo en als die verhalen over spanjaarden.
Maar toch kregen wij een hele andere versie van de Marokkaanse geschiedeins.
Anual , Tizzi Azza , dat niet zo ver van mij is ( Tafersit) hoorden wij niets van die Leraren. Ze leerden ons alleen maar hoe goed en heldachtig de  vroegere koningen streden voor Maghrib en Islaam.

Ook werden wij ( de kinderen op school) geslagen als wij een vraag over Rif en Imazighen stelden. 

noemid

Citaat van: hadou op 03/07/2005 om 16:57:28
Weet je wat mij frustreert: Dat ik als kind op basisschool in Marokko nooit van heb gehoord. Welles waar hoorde ik thuis over isti3maar ospanyo en als die verhalen over spanjaarden.
Maar toch kregen wij een hele andere versie van de Marokkaanse geschiedeins.
Anual , Tizzi Azza , dat niet zo ver van mij is ( Tafersit) hoorden wij niets van die Leraren. Ze leerden ons alleen maar hoe goed en heldachtig de  vroegere koningen streden voor Maghrib en Islaam.

Ook werden wij ( de kinderen op school) geslagen als wij een vraag over Rif en Imazighen stelden. 

jeejtje...is dat zo?

ik woonde daar denk ik niet net niet lang genoeg....

athsaynou

Het boek Deadly Embrase is echt een aanrader!

Dobry Den

Citaat van: hadou op 03/07/2005 om 16:57:28
Weet je wat mij frustreert: Dat ik als kind op basisschool in Marokko nooit van heb gehoord. Welles waar hoorde ik thuis over isti3maar ospanyo en als die verhalen over spanjaarden.
Maar toch kregen wij een hele andere versie van de Marokkaanse geschiedeins.
Anual , Tizzi Azza , dat niet zo ver van mij is ( Tafersit) hoorden wij niets van die Leraren. Ze leerden ons alleen maar hoe goed en heldachtig de  vroegere koningen streden voor Maghrib en Islaam.

Ook werden wij ( de kinderen op school) geslagen als wij een vraag over Rif en Imazighen stelden. 

Je kunt een voorbeeld nemen aan de Aziaten die protesteren tegen geschiedvervalsing in Japanse boeken. Een paar jaar terug nog hadden een aantal Koreanen uit protest hun duim afgehakt. Oke, wel een bietje extreem, maar ze laten zich wel duidelijk horen.

irifien.com

Citaat van: ameziane op 22/04/2005 om 13:49:03
Vandaag is het precies 90 jaar geleden dat voor het eerst in de geschiedenis chemische wapens werden ingezet.
In de buurt van de West-Vlaamse stad Ieper zetten de Duitsers gifgas in, een nieuw geheim wapen.
Speciaal getrainde elitetroepen uit Berlijn stopten bijna 6000 gascilinders rechtop in de kleigrond, langs de loopgraven. Op 22 april 1915 stierven bijna 5000, vooral Noord-Afrikaanse soldaten, uit de Franse kolonies een afschuwelijke dood.

De uitvinder van chloorgas, professor Fritz Haber, ontving in 1918 de Nobelprijs voor scheikunde.

Bron: VRT-Teletekst

De vliegtuigen Spaans vallen arrif :

http://www.irifien.com/modules/news/article.php?storyid=19

Bron: www.irifien.com