Zilveren jubileum Beatrix

Gestart door ameziane, 19/04/2005 om 15:39:20

ameziane

Citaat van: m7 op 29/04/2005 om 17:38:15
Ik vond het wel aardig dat ze zei dat in een verenigd Europa de monarchie wellicht moet worden afgeschaft.
Jij zult vast wel lid zijn van het Republikeins Genootschap. Maar...jij gaat dus niks vieren, morgen?

Aardig in de zin, dat ze voor die mogelijkheid blijkbaar de ogen niet sluit. Dat siert haar.

Ik heb geen Oranjegevoel en heb op zich niks met het koningshuis, maar een Republiek en ieder vier jaar een (onervaren) nieuw figuur die dan ook een nieuw huis met een nieuwe inrichting en nieuw personeel wil lijkt me nog veel erger, zeker als hij ook echte macht heeft. Bovendien wordt ons staatshoofd dan vast een man, want voor het stemmen op een vrouw zijn we blijkbaar nog altijd niet klaar. Nu hebben historie en biologie ons gelukkig al drie of vier generaties (Emma, Wilhelmina, Juul en Bea) een vrouwelijk staatshoofd gegeven.
Monarchie heeft ook iets ouds, spreekt tot de verbeelding. Republiek lijkt me onnoemelijk saaaaaaiii.Alles is al saai genoeg.

De vrijmarkt in het dorp, het ruiterevenement, lekkere hapjes, sambadrumbands, megavuurwerk, de vlaggetjes, hyperactieve padvinders, ik vind het wel geinig, ook zonder "oranjegevoel".

Mn ma had gelezen dat het Marokkaanse koningshuis 4 x zoveel kost als het Nederlandse. Terwijl in de Rif nog steeds mensen in tenten schijnen te zitten na de aardbeving. Dus het kan altijd erger.
Het Republikeins genootschap moet het dus nog even zonder mij stellen.

igwentje

Nederland is een constitutionele democratie.
De Koningin is wel staathoofd maar heeft geen beslissingsbevoegdheid, de ministers zijn verantwoordelijk en het parlement controleert. De Koningin is gewoon een uithangbord. Een mooi, duur, ouderwets uithangbord. Dus wat dat betreft valt het wel mee.
Citeer
Weet je wat ik denk dat jij de functie van de koningin onderschat. Zij is meer dan alleen maar een '' mooi,duur,ouderwets uithangsbord''. Hoewel ze geen beslissingsbevoegdheid heeft betekend niet dat ze niks is. Zij als koningin moet iedereen vertegenwoordigen die in Nederland woont daarom is zij neutraal en onschendbaar. Ze is de ambassadrice van Nederland, ze stelt een formateur aan en ze ondertekend alle wetten. Ze doet veel meer dan ik nu kan bedenken en dan heb ik het alleen over haar werk. Ze is ook een erg betrokken koningin. We hadden erger kunnen treffen ik vind haar een voorbeeld voor elke feminist.

ik reageerde op iemand die ervan uitging dat nederland geen democratie is omdat we een koningin hebben.
ik kan me ook wel vinden in wat jij zegt, sluit elkaar niet uit.

igwentje

Citaat van: m7 op 30/04/2005 om 20:33:19
ik reageerde op iemand die ervan uitging dat nederland geen democratie is omdat we een koningin hebben.
ik kan me ook wel vinden in wat jij zegt, sluit elkaar niet uit.
Oke nou begrijp ik het