De Arabisering van de Berbers

Gestart door Matoub, 19/04/2005 om 15:02:30

Matoub

Citaat van: hadou op 22/04/2005 om 00:32:39
Toch bestaat het en voor 70 % wordt het ook gesproken.. Vergeet niet sous en chlou7 ..
Ik heb het niet alleen over Marokko, maar over het hele Tamazgha, van siwa tot de Kanarische Eilanden, en van de Middellandse Zee tot Tsjad, Niger..

Marokko is het minst gearabiseerd.

Hadou

iwa wat wil je ? Egypte zendt elke dag egyptishe films met dat krom arabisch van hun ! Die mensen leren het zo en doen die acteurs na.. Libie heeft die Groen Boek, Tunesie en algerije is ferfranst , Chad en niger zijn geisoleerd en denken alleen: hoe ze aan een stuk brood komen

MBTiza

fout ligt bij ons zelf, ik krijg dagelijks mensen binnen (imazighen) die arabisch met hun kinderen spreken omdat het de taal van god is, echte van die onwetende lullo's want volgens hen leren zij het tamazight toch op latere leeftijd

Matoub

Juist, maar ze hebben zich ook geromeiniseerd en gefenicieerd zonder te zeggen dat dat goddelijk is. de verarabisering zou het langste zijn omdat hij bekrachtigd wordt door de godsdienst.

De berbers hadden geen moeite om de buitenlandse identiteiten over te nemen.

Hadou

lekker flexibel zijn wij! Maar toch blijven wij uniek!

MBTiza

Citaat van: Matoub op 22/04/2005 om 00:53:58
Juist, maar ze hebben zich ook geromeiniseerd en gefenicieerd zonder te zeggen dat dat goddelijk is. de verarabisering zou het langste zijn omdat hij bekrachtigd wordt door de godsdienst.

De berbers hadden geen moeite om de buitenlandse identiteiten over te nemen.

ja maar de romeinen kwamen niet in naam van een godsdienst en weet jij veel hoe die mensen zich destijds gedroegen

Matoub

Citaat van: Eazy_MbTiza op 22/04/2005 om 01:00:54
en weet jij veel hoe die mensen zich destijds gedroegen
hoe bedoel jij ?

Hadou

Tijdens de romeinse tijd hebben Imazighen zo ver geschopt dat zij mee deelden in het Keizerrijk..
Een amazigh wa s zelfs getrouwd met een dochter van de keizer..  Men spreekt dan niet meer van Amazigh maar van een romein, arabier, Nederlander enzzz. het zou me niet verbazen als een amazigh straks in het Witte Huis zit of kremlin .. haaaaahahah

Matoub

Citaat van: hadou op 22/04/2005 om 01:08:34
Tijdens de romeinse tijd hebben Imazighen zo ver geschopt dat zij mee deelden in het Keizerrijk..
Een amazigh wa s zelfs getrouwd met een dochter van de keizer..  Men spreekt dan niet meer van Amazigh maar van een romein, arabier, Nederlander enzzz. het zou me niet verbazen als een amazigh straks in het Witte Huis zit of kremlin .. haaaaahahah
Er werd me verteld dat drie Romeinse keizers Berbers waren.

Hadou

Dat zei ik je toch.. ik lul niet uit mijn nek!
Imazighen waren vroeger overal.. misschien met de gedachte : ( als wij ze niet kunne verslaan , gaan wij meedoen en daarna nemen wij  de macht over ;)  )

Matoub

Citaat van: hadou op 22/04/2005 om 01:14:41
Dat zei ik je toch.. ik lul niet uit mijn nek!
Imazighen waren vroeger overal.. misschien met de gedachte : ( als wij ze niet kunne verslaan , gaan wij meedoen en daarna nemen wij  de macht over ;)  )
Die soort mensen, hebben zich verloochent, ze hebben niets voor de Amazighiteit gedaan, ze hebben gedient zoals van Romein ( of arabier ...) verwacht werd. Soms zijn die soort mensen verraders. Men zet een koning van inheemse oorsprong om de loyaliteit te verdienen terwijl hij voor buitenlandse machen werkt.
Dat doen de colonisten met hun ex-colonies.

Hadou

iwa ejj manaya .. pinsar dhi thiwesha..
Iedere volk op aarde heeft het een en ander meegemaakt.. 

Matoub

Citaat van: hadou op 22/04/2005 om 01:33:05
iwa ejj manaya .. pinsar dhi thiwesha..
Iedere volk op aarde heeft het een en ander meegemaakt.. 
heo bedoel jij ?

allasian

Hij probeert het op een manier te relativeren dat het eigenlijk wel mee valt. Dat is wat hij bedoelt bewust of onbewust.

Matoub