De Arabisering van de Berbers

Gestart door Matoub, 19/04/2005 om 15:02:30

Matoub

Azul,

ik heb een paar vragen:
Wie heeft de berbers gearabiseerd ? hebben ze zich gearabiseerd, of zijn ze door overmacht gearabiseerd ?

Waarom zijn ze gearabiseerd ?

Waarom blijft een Berber trots ( als ik me niet vergis) op zijn amazighiteit, maar zodra hij gearabiseerd wordt, wordt hij een Arabist. Waarom beschouwen ze zich niet als gearabiseerde Berbers zoals het geval van de Egyptenaren die zich als gearabiseerde  Egyptenaren beschouwen, of de Libanezen die zich als gearabiseerde Feneciers beschouwen, of the Guanches die zich als verspaansde Berbers beschouwen ?

allasian

Citaat van: Matoub op 19/04/2005 om 15:02:30
Azul,

ik heb een paar vragen:
Wie heeft de berbers gearabiseerd ? hebben ze zich gearabiseerd, of zijn ze door overmacht gearabiseerd ?
1.arabisch was destijds een taal van wetenschap,2.imazighen hadden geen sterke fundering gebouwd op eigen geschiedenis en identiteit.3.het feit dat imazighen niet samen georganiseerd waren.

rifman

Citaat van: allasian op 19/04/2005 om 15:21:21
Citaat van: Matoub op 19/04/2005 om 15:02:30
Azul,

ik heb een paar vragen:
Wie heeft de berbers gearabiseerd ? hebben ze zich gearabiseerd, of zijn ze door overmacht gearabiseerd ?
1.arabisch was destijds een taal van wetenschap,2.imazighen hadden geen sterke fundering gebouwd op eigen geschiedenis en identiteit.3.het feit dat imazighen niet samen georganiseerd waren.


In de jaren 60-tig sprak nog meer dan 90% van de marokkanen Tamazight. Het heeft dus niets te maken met het verleden of hoe ontwikkeld het Arabisch is. De Arbesering mede te danken aan de nationalistische regering die na de onafhankelijkheid door Frankrijk achtergelaten is. In tegen stelling tot Imazighen in het zuiden, in het noorden en de rest van het land, die aan het vechten waren tegen de bezitters, werkten deze families samen met de bezitter.

Deze families komen meestal uit Fes en Sale vandaan en behoren tot wat we noemen: De Arabo-andalus. Het zijn dus Arabieren, die uit Andalucia gevlucht zijn. In "berber dahir, de grootste leugen in de moderne Marokaanse geschiedenis" komen hun namen voor en wordt ook aangegeven welke andere europese nationaliteit ze hadden naast de Marokkaanse.

Maar zodra je zei dat je Amazigh bent, dan moest je jezelf verantwoorden. Want dan ben je  anti arabisch . En een complot van de joden en europeanen. Dit zijn valse beschuldigingen natuurlijk. Chafik werd twee jaar vast gezet omdat hij zei dat het tamazight ook een taal is net als het Arabisch. Dit zegt genoeg over de arabisering en de wijze waarop het is gevoerd. Bovendien zijn de naieve analfabete eerste generatie Imazighen (en hun leeftijd genoten in marokko) een makkelijke prooi. Islam was ook nog eens een instrument voor de seculairen, die thuis frans spreken en hun kinderen laten onderwijzen in Franse "prive" scholen in Canada of Frankrijk. Dit zijn de mensen die ons dwongen om Arabisch te leren en onze taal vernietigd hebben.

Stel je voor dat na de onfhankelijkheid het onderwijs in het Tamazight niet verboden werd. Dat we vanaf het begin media in eigen taal (Visueel, gesproken en geschreven). Verkeersborden, straten namen, overheids documenten, etc... dan was het een ander verhaal. Maar zij wilden juist het tegenovergestelde. Dit is het resultaat: Na 50 jaar noemt meer dan 40% zich al Arabier en haat het Tamazight en zichzelf. Maar misschien zijn we net op tijd, al hebbenwe nog weinig opgeschoten.

abrid

Pas na de onafhankelijkheid zoals rifman zegt is er werk gemaakt van het arabiserings proces. Wie is de architect hierachter? Allal el fasi??

Izm

#4
CiteerWie is de architect hierachter? Allal el fasi??
Abdelkrim Ghallab,
Abdelkrim Alkhatib,
Ook Fkih elbasri,
elhassan elouazzani.....
Wat mij betreft eigenlijk alle ondertekenaars van de zogenaamde onafhankelijkheidsverklaring; waartegen de echte 3BDKRIM tegen was, hij noemde dat ihtiQlal (ihtilal is bezetting), hij noemde de iStiqlal (onafhankelijkheid) iHtiqlal dus.

Ze verklaardden allemaal dat Marokko een arabisch land is enzovoort....

Maar 3llal afasi was DEGENE die arabisatie echt heeft bedoeld, hij noemde ABDEKRIM ooit als een onrust stoker. Omdat 3BDKRIM natuurlijk alle buitenlandse soldaten het land uit wilde hebben zonodig met feitelijke confrontatie, en dat noemde 3llal (itharen ouyazith) onrust....

3llal wordt nu beschouwd als DE man achter de onafhankelijkheid (ihtiqlal dus). Hoe kan zoiets plaatsvinden????


allasian

Citaat van: rifman op 19/04/2005 om 15:41:19
In de jaren 60-tig sprak nog meer dan 90% van de marokkanen Tamazight. Het heeft dus niets te maken met het verleden of hoe ontwikkeld het Arabisch is. De Arbesering mede te danken aan de nationalistische regering die na de onafhankelijkheid door Frankrijk achtergelaten is.
Meer dan 90% lijkt me wel overdreven. Dat kan gewoon niet. Maar laten we terug gaan naar pre-koloniale tijden. Welke imazighen hielden zich bezig met tifinagh en schreven boeken in tifinagh om aan ons over te laten. Niks! Dus het is ook de schuld van de imazighen die sowieso geen houvast hadden en dus makelijker gearabiseerd konden worden.

MBTiza

Citaat van: allasian op 19/04/2005 om 20:13:50
Citaat van: rifman op 19/04/2005 om 15:41:19
In de jaren 60-tig sprak nog meer dan 90% van de marokkanen Tamazight. Het heeft dus niets te maken met het verleden of hoe ontwikkeld het Arabisch is. De Arbesering mede te danken aan de nationalistische regering die na de onafhankelijkheid door Frankrijk achtergelaten is.
Meer dan 90% lijkt me wel overdreven. Dat kan gewoon niet. Maar laten we terug gaan naar pre-koloniale tijden. Welke imazighen hielden zich bezig met tifinagh en schreven boeken in tifinagh om aan ons over te laten. Niks! Dus het is ook de schuld van de imazighen die sowieso geen houvast hadden en dus makelijker gearabiseerd konden worden.

Begin 19-de eeuw sprak volgens mij 90% van de marokkanen nog het tamazight volgens Montagne??(ik kan niet op z'n naam komen), slechts 10% sprak het arabisch en daarvan was misschien de helft gearabiseerd.

Matoub

#7
Citaat van: allasian op 19/04/2005 om 15:21:211.arabisch was destijds een taal van wetenschap,2.imazighen hadden geen sterke fundering gebouwd op eigen geschiedenis en identiteit.3.het feit dat imazighen niet samen georganiseerd waren.

Ik geef je gelijk.
Het probleem van de Berbers is dat ze geen natie vormen, ze hebben niets gemeebschappelijk met elkaar behalve de naam "Amazigh" en de taal "Tamazigh", verder is er niets.
Dat komt doordat ze nomaden zijn, iedereen komt op voor zichzelf, voor zijn faimilie en voor zijn stam. want dat was de breedste gemeenschap waarvan een nomaad een lid denkt te zijn, er is geen nationaal gevoel die het verwant (de eenheid) van de Amazigh natie zou versterken, of zelfs het gevoel van eén Amazigh-gemeenschap belichaamt. dat nomadisme is ook verantwoordelijk op de schaarse Amazigh gebouwen in noord Afrika in vergelijking met de feneiciers, de romeinen, de egyptenaren..

Een Amazigh defenieert zich met zijn stam, en dus is er geen sprake van eenzelfde nationale groep/gevoel, en dat maakte de identiteit de van de berbers zwak ten opzichte van de buitenlandse identiteiten. ze hebben zich gefenicieerd, gegreekst, geromeiniseerd, gearabiseerd, geottomaniseerd, gefranst. We kunnen zelfs zeggen dat de Amazigh identiteit niet bestond (ik vraag me nog af of ze nu al bestaat).

De Amazigh als nomaad zorgt voor zijn stam, niet voor zijn natie. De stam kent geen identiteit, maar tradities, en daarom hebben de Berbers zich verloochend in de loop van tijd. zolang dat gezond is voor hun belangen en hun bestaan, en waarom zouden ze zich treuren van de Amazigh-identiteit die ze niet kennen/hebben ?

Die Berbers hebben zich nu verarabiseerd, en ze zijn daar bewust van omdat die ideniteit bekrachtigd wordt door de relegie ( echt of nep maakt niet uit) die grote invloed heeft op de primitieven.

Matoub

Ibn Khaldoen zei dat de berbers even nomadich zijn als de Arabieren, en de beiden hadden geen aanzienlijke gebouwen.

allasian

Imazighen zijn wel nomadisch maar toch niet helemaal. De noordelijke imazighen zijn niet nomadisch,irifyen zijn niet nomadisch. Waarom zijn we dan in het bezit van grond en hebben we onderling vaak gevochten om grond ? Dat lijkty me niets voor nomaden.

Matoub

Citaat van: allasian-skankin op 21/04/2005 om 16:08:25
Imazighen zijn wel nomadisch maar toch niet helemaal. De noordelijke imazighen zijn niet nomadisch,irifyen zijn niet nomadisch. Waarom zijn we dan in het bezit van grond en hebben we onderling vaak gevochten om grond ? Dat lijkty me niets voor nomaden.
De meeste Berbers zijn nomadisch, dus de Amazigh natie is groot maar nomadisch, en dus zonder gewicht want dat nomadisme kent geen natie, maar stammen.

Ja, er zijn ook niet-nomadische berbers in het noord-westen van Noord Afrika maar het zijn geen grote natie zoals we Tamazgha kennen, het zou even groot zijn als een gewone staat. en er zijn daarnaast veel bergbewoners, en wat voor de bergbewoners ook voor de nomaden zou gelden. Het zou ook moeilijk zijn om hen aan een centraal gezag te onderwerpen. Iedereen kan zich het best verdedigen en dus is die grote natie niet nodig, iedere groep krijg een berg-gebied.

Matoub

Citaat van: Matoub op 19/04/2005 om 15:02:30
Waarom blijft een Berber trots ( als ik me niet vergis) op zijn amazighiteit, maar zodra hij gearabiseerd wordt, wordt hij een Arabist.

De Amazigh is tegen de verabisering en weigert gearabiseerd te worden, maar als hij voor een reden of een andere is gearabiseerd, doet hij geen moeite om voor zijn oorspronkelijk identiteit op te komen, integendeel gaat hij een Arabische stamboom bedenken om zich als authentieke arabier te beschouwen. Is dit niet raar ?

Hadou

#12
wij zijn niet trots maar koppig! van daar dat arabieren , europeanen en wie dan ook ons niet op de knieen krijgen..

Ik denk dat Tamazight bewust zijn , pas na emigratie in Europa herontedkt is. Vele Mensen willen uit economische omstandigheden arabisch, Frans , Spaans en andere talene leren.. Vroeger hoorde ik vaak mensen met opmerkingen.. Takash ithmazight ! ma ashetawi aghroum! En door Islamisereing heeft men afstand genomen van Tamazight , het was taboe, als je tegen arabisch was dan was mosharik.( men geloofde dat Arabisch heilge taal was?? ? en Die arabs ( imaams ) maakten misbruik van en bleven op mensen inspreken om arabish te beheersen


Wat mij opvalt is dat wij nu druk maken op arabiseren , terwijl Rabat en Casablanca ferFranst is.. Sommige mensne spreken je aan met Frans! Als je zegt : spreek arabish of thamazight , je bent marokkaan. dan gaan ze raar kijken en vinden het raar dat je geen frans kan.. en ze denken gelijk dat je dom bent en ze gaan het Frans verdedigen... ze zijn zo trots op... BAH  Goedkoop mensen..

Matoub

Citaat van: hadou op 22/04/2005 om 00:24:28
wij zijn niet trots maar koppig! van daar dat arabieren , europeanen en wie dan ook ons niet op de knieen krijgen..
dat kan. Maar de meeste Berbers zijn gearabiseerd, en vroeger hadden ze zich gefenicieerd, en geromeiniseerd.

Hadou

Toch bestaat het en voor 70 % wordt het ook gesproken.. Vergeet niet sous en chlou7 ..