El Hizjra-literatuurprijzen uitgereikt

Gestart door Kamal25, 17/04/2005 om 22:27:56

Kamal25

El Hizjra-literatuurprijzen uitgereikt

In de Openbare Bibliotheek in Amsterdam zijn zondag voor de dertiende keer de El Hizjra-literatuurprijzen uitgereikt. De prijs is bedoeld voor jong talent van Marokkaanse en Arabische afkomst. De Amsterdamse wethouder Aboutaleb (Integratie) reikte de zes eerste prijzen uit.
De gelukkigen hebben een masterclass en een bescheiden geldprijs gewonnen. Bovendien zien zij hun verhalen en gedichten terug in de bundel 'Vrijpostige brieven in een dwaze tijd', waarvan het eerste exemplaar zondag naar de wethouder ging.

De jury bekroonde Mounia Benyadine uit Amsterdam voor het gedicht 'Als ik een kunstenaar zou zijn...' en drie andere gedichten zonder titel in de categorie poëzie 15-18 jaar. Yasmina el Haddad uit Rhenen won de eerste prijs voor het gedicht 'Afrikaanse continentale overpeinzingen en onstuimigheden in midden augustus' in de categorie poëzie 19-25 jaar. Johanna de Graaf Bierbrauwer kwam met haar cyclus van korte titelloze gedichten als beste naar voren bij poëzie 26 jaar en ouder.

De jury oordeelde dat Fatima Boutoutouh uit Eindhoven met het verhaal 'Mijn vader, de man' de prijs verdiende in de categorie proza 19-25 jaar en Rachida Ahali uit het Belgische Mortsel won de jury voor zich met het verhaal Rahmatallah voor proza 26 jaar en ouder.

Voor poëzie Arabisch en proza Arabisch bekroonde de jury twee mannen. Tijanib Boulaouali uit Amsterdam won de prijs voor poëzie met het gedicht 'Herinnering aan een levend begraven liefde'. Samir Ahmed uit Den Haag was de beste in de categorie proza Arabisch met het verhaal 'Een gewone dag'.

De jury zag dit jaar opnieuw een toename van het aantal Nederlandstalige inzendingen. In de beginjaren van de El Hizjra-prijs stuurde het merendeel nog Arabisch werk in.

Winnaars:
---------
Mounia Montana uit Amsterdam. Mounia is geboren in 1987.
Yasmina el Haddad uit Veenendaal. Zij is geboren in 1981 te Rhenen.
Fatima Boutoutouh uit Amsterdam. Fatima is van Riffijnse afkomst. Zij is in 1981 geboren te Eindhoven.
Johanna de Graaf Bierbrauwer uit Alphen aan de Rijn. Johanna is geboren in 1969 te Beirut.
Rachida Ahali uit Mortsel, Belgie. Rachida is geboren in 1973.
Tijanib Boulaouali uit Amsterdam, Tijanib is geboren in 1973. Hij schrijft in het Tamazight en in het Arabisch.
Samir Ahmed uit Den Haag. Samir is in 1964 geboren in Bagdad, Irak. Hij schrijft poëzie en korte verhalen in het Arabisch.

Bron: ANP, zondag 17 april 2005

------------------------------------------------------

;D Azulist 4 Life ;D


miss.F.

Nou, kijk dat is weer eens wat anders dan dat negatieve gedoe over marokkanen!

Weet je of de stukken van deze personen ergens te lezen zijn kamal?

Sa3ieD

Ik ben geweest, ik ga er nog een column overschrijven. Het was echt ZWAAR knudde, maar ik zeg niet teveel het komt wel in mijn column ;-).

Tamza

Citaat van: Sa3ieD op 18/04/2005 om 00:08:44
Ik ben geweest, ik ga er nog een column overschrijven. Het was echt ZWAAR knudde, maar ik zeg niet teveel het komt wel in mijn column ;-).

Kill and attack .... ;D

Hadou

Jammer, Ik heb wat gemist.. Ik wilde graag gaan, maar niet alleen.. mijn vriendin is ziek.. Maar ik vind het wel interssant. Ik ken wel wat schrijvers persoonlijk ..

Leuk hoor.

was Aboutalieb niet zwaar beveilgd??
werd er gescreend ? gefoulieerd?

student1980

Citaat van: Sa3ieD op 18/04/2005 om 00:08:44
Ik ben geweest, ik ga er nog een column overschrijven. Het was echt ZWAAR knudde, maar ik zeg niet teveel het komt wel in mijn column ;-).

Dat is het al een tijd.

miss.F.

Citaat van: Sa3ieD op 18/04/2005 om 00:08:44
Ik ben geweest, ik ga er nog een column overschrijven. Het was echt ZWAAR knudde, maar ik zeg niet teveel het komt wel in mijn column ;-).

nou laat het ons weten als je column af is!