Igzennayen

Gestart door Matoub, 17/04/2005 om 13:24:02

Matoub

Azul,

Ik vraag me af of de naam "Igzennayen" de verbastering van de naam "Sendhaja" is. heeft iemand hier info over ?

Matoub

Citaat van: Matoub op 17/04/2005 om 13:24:02
Azul,

Ik vraag me af of de naam "Igzennayen" de verbastering van de naam "Sendhaja" is. heeft iemand hier info over ?
Deze vraag is een beetje zinloos. Maar het zou interessant zijn te weten waarvan de naam " Igzennayen " afstamt.

Klatta

ff een vraagje.. taza is toch van de ekzeneyen alleen waarom hoor ik daar alleen amar arabisch..

Matoub

#3
Citaat van: Souani op 17/04/2005 om 20:03:08
ff een vraagje.. taza is toch van de ekzeneyen alleen waarom hoor ik daar alleen amar arabisch..
Ik heb daar geen info over, er is waarschijnlijk daar een mix van Arabisch en Berberstaligen. Igzennayen maakt deel uit de provincie van Taza.

Dora

Citaat van: Matoub op 17/04/2005 om 13:24:02
Azul,

Ik vraag me af of de naam "Igzennayen" de verbastering van de naam "Sendhaja" is. heeft iemand hier info over ?

wat is sendhaja dan??..en waar wordt t gebruikt..misschien dat je zo logischerwijs wat info kan achter halen

Dora

Citaat van: Souani op 17/04/2005 om 20:03:08
ff een vraagje.. taza is toch van de ekzeneyen alleen waarom hoor ik daar alleen amar arabisch..

pff...we waren toch chinees??

Matoub

Citaat van: L_L op 17/04/2005 om 21:07:10
Citaat van: Matoub op 17/04/2005 om 13:24:02
Azul,

Ik vraag me af of de naam "Igzennayen" de verbastering van de naam "Sendhaja" is. heeft iemand hier info over ?

wat is sendhaja dan??..en waar wordt t gebruikt..misschien dat je zo logischerwijs wat info kan achter halen
Senshaja zijn oorspronkelijk berbers uit het zuiden, later is een paar groepen geïmmigreerd naar het noorden. denk ik.

Maar ik vergis me, de naam van Senhadja was Izennagen, en door verwarring dacht ik dat het verwant zou zijn aan Igzennayen. gewoon stom.

Dora

ewa twarith..gewoon door vragen en dan komt t weer naar boven :)

Dora

trouwens even er tussendoor.

een paar jaar terug vroeg een vrouw aan een vriendin van mij waar ze vandaab kwam..je weet hoe het gaat met onze vrouwen en mannen van de 1e generatie..altijd vragen manies chem a yedjie ;)...maar goed, vriendin zegt dus;

nech tezenecht..hahahaha..wallah kwam echt niet meer bij van het lachen..die vrouw verbaasd.. tezenecht??...

Amedduker

Igzennayen-Agzennay-Tegzennact. En gzennaya light precise in het hart van ARIF. Bovendien, er is hoog gzennaya of (ait yunes n nnej) En laag gzennaya (ait yunes n wadday). igezennayen is gevormd uit: Icaweyen(aknoul), ajdir, bourd en tizi n wesri. En vanuit laag igezennayen is lhusima 70 klm verder, nado 90klm en taza 100klm, maar deze streek maakt deel uit van de provencie Taza, en de naam taza  kwam vanuit Tazat(het land van tazat/thazath).
Ewa dwenni netta, azul inu.

MBTiza

Citaat van: Matoub op 17/04/2005 om 13:24:02
Azul,

Ik vraag me af of de naam "Igzennayen" de verbastering van de naam "Sendhaja" is. heeft iemand hier info over ?

senhadja is een van de amazigh-indelingen die men vroeger had, je had de masmouda imazighen (huidige issusiyen en schluh), senhadja (atlas en senhaja srir nabij targuist) en zenata imazighen (riffijnen, berkane, figuig e.o.). Dat ighzinnayen een verbastering is van sanhadja heb ik nog nooit van gehoord en heb het nooit ergens gelezen aangezien ighzinnayen van oorsprong zenata imazighen zijn. De naam Ighzinnayen zou komen van het woord zina.

Dora

Citaat van: Eazy_MbTiza op 17/04/2005 om 22:23:13
Citaat van: Matoub op 17/04/2005 om 13:24:02
Azul,

Ik vraag me af of de naam "Igzennayen" de verbastering van de naam "Sendhaja" is. heeft iemand hier info over ?

senhadja is een van de amazigh-indelingen die men vroeger had, je had de masmouda imazighen (huidige issusiyen en schluh), senhadja (atlas en senhaja srir nabij targuist) en zenata imazighen (riffijnen, berkane, figuig e.o.). Dat ighzinnayen een verbastering is van sanhadja heb ik nog nooit van gehoord en heb het nooit ergens gelezen aangezien ighzinnayen van oorsprong zenata imazighen zijn. De naam Ighzinnayen zou komen van het woord zina.

te begrijpen uiteraard..

ps; thanx voor de info

Matoub

Citaat van: Eazy_MbTiza op 17/04/2005 om 22:23:13
De naam Ighzinnayen zou komen van het woord zina.
De afstammelingen daarvan zijn de enigen die dat weten/vermoeden.

Kahina

Citaat van: Souani op 17/04/2005 om 20:03:08
ff een vraagje.. taza is toch van de ekzeneyen alleen waarom hoor ik daar alleen amar arabisch..

In Taza wonen niet alleen maar Imazighen. Er wonen ook lbranes, ghiyata, tul en die spreken Arabisch.

E3ber_Tastite

Citaat van: Kahina op 18/04/2005 om 11:01:44
Citaat van: Souani op 17/04/2005 om 20:03:08
ff een vraagje.. taza is toch van de ekzeneyen alleen waarom hoor ik daar alleen amar arabisch..

In Taza wonen niet alleen maar Imazighen. Er wonen ook lbranes, ghiyata, tul en die spreken Arabisch.

Dat zijn verarabiseerde Chluh stammen, 100 jaar geleden spraken ze nog vloeiend Tmazight, er zijn nog steeds ouderen die het Tmazight van deze stammen praten.

Ait Warayen, praten in de bergen van Friwato, ook nog Tmazight, dat gewoon te begrijpen is en heel veel lijkt op het Tmazight van Arif/