Tanger van oudsher Riffijns

Gestart door MBTiza, 16/04/2005 om 14:08:45

MBTiza

Citaat van: Burghwati op 17/04/2005 om 14:23:17
Van oorsprong Zenata, in het gebied van de Arrif wonen en leven al eeuwen ook stammen zoals Ghomara/Mtiwa die tot de Masmoda behoren. En enkele van Senhaja(znaga).

Citaat van: Ilizi op 16/04/2005 om 20:40:58
Citaat van: Burghwati op 16/04/2005 om 14:52:45
De oorspronkelijke bewoners van Tanger zij geen Irifiyn, maar Ghomara. Je hebt ze nog rond Titawin.

Lees:
Quelques tribus de montagnes de la région du Habt / par Michaux-Bellaire
...en onderandere de werk van Ibn Khaldun



Citaat van: Eazy_MbTiza op 12/04/2005 om 22:58:51
Citaat van: Tamza op 12/04/2005 om 21:43:47
Ijjebriyen zijn eigenlijk ook Irrifiyen toch? De Ijjebriyen uit Tetouan en Targuist zijn best lekker, moet ik zeggen. Welke stam(men) heb je daar?


de stammen rondom ketama en targuist zijn allemaal imazighen, aith yittuft, beni bu frah, mtiwa, beni gmil, sinhaja srir, aith mazdui, aith seddat (ketama isagen), aith khannus, aith bu nsar, zarqat, ktama, aith bshir, taghzut, beni bu shibt en  en ghomara stammetjes  (zijn bni sliman, beni rzin, bni khalid, bni mansur, bni zjil, bni ziyyat, bni buzra, bni grir, bni smih) dit zijn stammen die nog het tamazight spreken of deels gearabiseerd zijn...wel een andere tamazight dan de onze.


Azul
Uit welke ethnisiteit bestaat Arif?



ghomara  masmouda
sinhaja srir/ketama  stammen zijn

mtiwa zijn al het goed is zenata berbers

abrid

1678 Riffijnen(Ait Temsaman, Ait Waryagher, Ibituyen en Iqaräyen) vallenn tanger aan om het te heroveren op de Portugezen en Engelsen.

Zijn de Ibetuyen de Ibequyen nu? Weet iemand dat?

allasian

Rif heet van oudsher ook geen Rif.

Hadou

Tanger heette vroeger Tingis.. wat dat betekent? geen idee! er zijn allerlei theorieen over..
Rif bewoners zijn genoemd naar de bergenketen RIF.
Wat betekent eigenlijk RIF?? arif?

verder Tanger is van oudsher een havenstad en was dus door iedereen uit de wereld bewoond. Eueropeanen en mensen uit middenoosten. dan krijg je een mengelmoes van..

De meeste ijebriyen ( mensen van de bergen) zijn afstammelingen van verbannen moorse Andalusie. Die spraken meer arabisch.

Tanger en Tetuaan bestaat nu meer uit Imazighen ( Irifiyen) al spreken ze Darija.. 

Matoub

Citaat van: hadou op 18/04/2005 om 20:20:16
Tanger heette vroeger Tingis.. wat dat betekent?
een bekend idee is dat Tingis naar de vrouw van Antaios is genoemd. (mythologie)

allasian

De marokkaanse noordkust inclusief Rif heette vroeger AFRICA TINGITANA  met Tingis als hoofdstad.

abrid

Die naam is door de Romeinen gegeven. De vraag hoe de eigen bevolking de streek noemde.

MBTiza

volgens een vriend van mij (ik geloof m voor geen meter), konmt tinjah van het woord tin jah en heeft het iets met een vogeltje te maken in de tijd van adam en eva en is het dus een arabische woord, dit terwijl het arabisch niet eens bestond destijds.

abrid


Badis

Citaat van: Eazy_MbTiza op 19/04/2005 om 12:04:29
volgens een vriend van mij (ik geloof m voor geen meter), konmt tinjah van het woord tin jah en heeft het iets met een vogeltje te maken in de tijd van adam en eva en is het dus een arabische woord, dit terwijl het arabisch niet eens bestond destijds.

Ik heb het verhaal ook gehoord alleen het gaat niet om Adam en Eva maar om de ark van Noa die opzoek naar land, kwam een duif terug met stukjes klei aan de potten, toen riepen de mensen op de boot: “Tin Jaa” maar het is natuurlijk zeer onwaarschijnlijk dat mensen toen Arabisch spraken.

Tanja zou in Tmazight Moeras betekenen ?

Matoub

Citaat van: Badis op 19/04/2005 om 13:14:03
“Tin Jaa” maar het is natuurlijk zeer onwaarschijnlijk dat mensen toen Arabisch spraken.
Niet alleen zeer onwaarschijnlijk, maar onzin.

Matoub

Citaat van: allasian op 18/04/2005 om 23:49:45
De marokkaanse noordkust inclusief Rif heette vroeger AFRICA TINGITANA  met Tingis als hoofdstad.
Jij bedoelt: Mauretania Tingitana

Matoub

#27
Citaat van: abrid op 19/04/2005 om 11:40:46
Die naam is door de Romeinen gegeven.
zeer onwaarschijnlijk ;)

Citaat van: abrid op 19/04/2005 om 11:40:46
De vraag hoe de eigen bevolking de streek noemde.
ze noemden het " Tingis" of "Tinga".

Matoub

volgens de oude bewoners van Tanger is het genoemd naar de vrouw van de Amazigh held :" Antaios" (mythologie, zoals het geval met "Athena"). Maar de stad Tanger is waarschijnlijk gesticht door de Feniciërs.

MBTiza

Citaat van: Badis op 19/04/2005 om 13:14:03
Citaat van: Eazy_MbTiza op 19/04/2005 om 12:04:29
volgens een vriend van mij (ik geloof m voor geen meter), konmt tinjah van het woord tin jah en heeft het iets met een vogeltje te maken in de tijd van adam en eva en is het dus een arabische woord, dit terwijl het arabisch niet eens bestond destijds.

Ik heb het verhaal ook gehoord alleen het gaat niet om Adam en Eva maar om de ark van Noa die opzoek naar land, kwam een duif terug met stukjes klei aan de potten, toen riepen de mensen op de boot: “Tin Jaa” maar het is natuurlijk zeer onwaarschijnlijk dat mensen toen Arabisch spraken.

Tanja zou in Tmazight Moeras betekenen ?


inderdaad dit is dat onzin verhaaltje hahahahaha grapjassen