Hoofdmenu

Amazigh=vrij mens?

Gestart door Kahina, 16/04/2005 om 12:56:00

Kahina

Over de betekenis heb ik geen vraag, ik bedoel ik weet dat Amazigh vrij mens/ man betekent.
Maar ik kan dit niet terug vinden in het woord. Ik bedoel ik herken het niet. Ik dacht altijd dat de vertaling van vrijheid tilelie was en mens bnadem (dit is Arabisch dat weet ik).
Betekent Ama dat mens of man en zigh vrij? Wie kan mij hier meer over vertellen?

Ik hoop dat  mijn vraag duidelijk is.

Tama

Het woord imazighn, een meervoudsvorm van met als enkelvoud Amazigh, is de naam waarmee de berbers zichzelf aanduiden. De vrouwelijke vorm van Amazigh is Tamazight, dat bij de Toeareg, die die verspreid in het midden van de grote sahara leven, zowel wordt gebruikt om een vrouw als een taal aan te duiden. Het woord Amazigh wordt door de algerijnse toeareg als amhagh uitgeproken, door de malinese toeareg als amasjigh en door de nigeriaanse toeareg als amadjigh. Het is een zelfstandig naamwoord, dat is afgeleid van een stam die maar zelden voorkomt en die meestal wordt geassocieerd met begrippen als edel, riddelijk en trots, zowel in de maghreb als bij de toeareg- waarschijnlijk louter omdat de imazighen trots zijn op zichzelf, want volken kiezen vaak namen die beelden van kracht en roem oproepen. Het woord amazigh is een actief deelwoord. De betekenins zou afgeleid zijn van het werkwoord joezegh, dat uitgesproken zou moeten worden als joehegh bij de toeareg. De betekenins van dat werkwoord zou binnendringen of overvallen zijn. Sommige taalkundigen beweren dat het woord amazigh afgeleid is van een ander werkwoord, dat volgens hen inmiddels uitgestorven is in alle dialecten. Het zou het werkwoord izzigh kunnen zijn of het werkwoord joezaagh. De veronderstelling is dat het voort zou komen uit een vermenging van drie andere werkwoorden: jaagh, in de betekenins van slaan of grijpen, jaagh of joegh in de betekenis van nemen, verkrijgen, vallen of aansteken, verlichten, en joewgh in de betekenis van beschermen, dekking zoeken.

Bron: Imazighen "de berbers en hun geschiedenis, van Mohammed Chafik.
ISBN 9054600934/ NUR 680?692

Matoub

Er wordt gezegd dat Amazigh vrije mens, maar Mohamed Chafik zegt dat de volkeren de neiging hebben om hun namen mooi te maken. Dit geldt ook voor de arabieren, het woord Arabier betekent eventueel " Nomadisch" Maar sommige arabieren vertalen het als vlotsprekenden.

Het woord Amazigh zou waarschijnlijk afgeleid zijn van "Maxyes". (zeggen veel historici).

Kahina

Dank je wel Tama en Matoub. Weet je wat het ergste is. Ik heb dat boek van M.Chafik. Ik heb het gelezen, aantekeningen gemaakt maar toch presteer ik het om dit over het hoofd te zien.

Ik ben toe aan vakantie man.

Murad

Imazighen= Een edel, ridderlijke en trotse stam, die zelden voorkomt, Mohamed Chafik.

MBTiza

vrijheid is inderdaad tirelli, bnadem is arabisch, in het tachelhit zeggen ze afgan voor mens.

abrid

Bnadem komt van Bani Adam, kinderen van Adam.

MBTiza

Citaat van: abrid op 21/05/2005 om 14:29:19
Bnadem komt van Bani Adam, kinderen van Adam.

dat wist ik niet, maar jij op zaterdag online?

abrid

abrid

ataras is mannelijk

mens maakt geen onderscheid in man of vrouw

zowel vrouw als man is mens

abrid

Maar voor atharas is er ook een vrouwelijke naam Datharasth ;).