Atlantes

Gestart door Matoub, 15/04/2005 om 19:59:52

Matoub

" Near to this salt is a mountain called Atlas, whose shape is slender and conical; and it is said to be so high that its heights cannot be seen, for clouds are always on them winter and summer. The people of the country call it the pillar of heaven. [4] These men get their name, which is Atlantes, from this mountain. It is said that they eat no living creature, and see no dreams in their sleep. "
http://www.perseus.tufts.edu/cgi-bin/ptext?doc=Perseus%3Aabo%3Atlg%2C0016%2C001&query=4%3A184%3A1

Lees ook: http://plato-dialogues.org/tools/char/atlas.htm

Matoub

Als ik me niet vergis is er een oude tekening die uit de oudheid dateert gevonden in het Atlasgebergte, zelfs ouder dan de Egyptische beschaving, met tekening voor de god " Amon", en dat versterkt de theorie dat Amon een Berberse god van oorsprong was.

Die " Altlantes" werden beschouwd als ongewone mensen.  Wie kan nog zo'n rare citaten zoals die van Herodotus vinden ?

Matoub

De meeste deskunidegen (las ik) geloven erin dat de legendarische Hespredes in Tanger ( dus in de Rif ;) ) lagen. Die tuinen bestonden niet, maar men geloofde toen er werkelijk in.

Ik vraag me ook af of dat Atlantis-eiland ook aan het Atlasgebergte en de Atlantes verwant zou zijn. De bewoners van het Atlasgebergte waren geen nomaden, maar landbouwers, toch is er weinig bekend, misschien omdat ze niet veroverd werden door andere volkeren, of misschien omdat het onveilig met beesten was.

Het Atlasgeberge was sterk aanwezig in de Griekse mythologie, zelfs het verhaal van de gaiant Atlas komt uit het atlasgebergte. Dus die streek was raar en mystrieus voor de Grieken (en andere volkeren), en dus vertelden ze onmogelijke verhalen over hen, Nu vraag ik me af of die verhalen de basis van de Atlantisseilandslegende waren. Wat denken jullie hiervan ?

Matoub

Als ik me niet vergis is er een oude tekening die uit de oudheid dateert gevonden in het Atlasgebergte, waarschijnlijk zelfs ouder dan de Egyptische beschaving, met tekening die naar de god " Amon" verwijst, en dat versterkt de theorie dat Amon een Berberse god van oorsprong was.

Ik denk dat ik het hier gelezen heb, ik zal het later herlezen:
Amon
(dat kan vergroten worden)
vanuit: tawalt.com

Matoub

Citaat van: Matoub op 15/04/2005 om 20:25:15
Als ik me niet vergis is er een oude tekening die uit de oudheid dateert gevonden in het Atlasgebergte, waarschijnlijk zelfs ouder dan de Egyptische beschaving, met tekening die naar de god " Amon" verwijst, en dat versterkt de theorie dat Amon een Berberse god van oorsprong was.

Ik denk dat ik het hier gelezen heb, ik zal het later herlezen:
Amon
(dat kan vergroten worden)
vanuit: tawalt.com
Vergeet deze info, ik heb ze verward.

Matoub

Citaat van: Matoub op 15/04/2005 om 20:10:26
De meeste deskunidegen (las ik) geloven erin dat de legendarische Hespredes in Tanger ( dus in de Rif ;) ) lagen. Die tuinen bestonden niet, maar men geloofde toen er werkelijk in.

Ik vraag me ook af of dat Atlantis-eiland ook aan het Atlasgebergte en de Atlantes verwant zou zijn. De bewoners van het Atlasgebergte waren geen nomaden, maar landbouwers, toch is er weinig bekend, misschien omdat ze niet veroverd werden door andere volkeren, of misschien omdat het onveilig met beesten was.

Het Atlasgeberge was sterk aanwezig in de Griekse mythologie, zelfs het verhaal van de gaiant Atlas komt uit het atlasgebergte. Dus die streek was raar en mystrieus voor de Grieken (en andere volkeren), en dus vertelden ze onmogelijke verhalen over hen, Nu vraag ik me af of die verhalen de basis van de Atlantisseilandslegende waren. Wat denken jullie hiervan ?

Herodotus zei dat het atlasgebergte raar is, het was rond. (als ik me goed herinner)
Vreemd genoeg wordt Atlantis ook getekend als als ronde Eiland:

Het is een beetje moeilijk om te zeggen dat het puur toeval is. vind ik.
(ik zal zijn citaat later nagaan).

Het verhaal over de Atlantiërs dat ze hoog niveau van astronomie bereikten lijkt me gewoon verwant te zijn, aan de capaciteiten van de legendarische halve-god Atlas, en dus werd verondersteld dat zijn aanbidders die capaciteiten ook zouden hebben.

Matoub

Ja, hij heeft wel gezegd dat het Atlasgebergte rond was.

Matoub

Er is heel alles wat Herodotus over de Libiërs/Berbers/Imazighen geschreven heeft. Dat is vertaald naar Arabisch. De auteur van dat artikel is veranderd in een arabist, nu beweert hij dat de Berbers Arabieren zijn. De auteur is "Dr.  Fahmi Khashim".
http://tawalt.com/monthly/nusus_libya/nusus_libya_1.pdf