Oorsprong Ait Waryagher

Gestart door abrid, 15/04/2005 om 10:21:05

*-RiFFijn0s-*

Citaat van: abrid op 20/04/2005 om 10:23:51
Binnen de Ayth Waryagher staan de Ait Ã,,rus bekend om hun agressiviteit. Gevaarlijke mensen zeggen de meesten. Maar ja dit rust allemaal op gebeurtenissen in het verleden. Zo zijner tal van verhalen van buren van deze dcar. Vooroordelen heb je overal ook onderling. Kijk maar binnen families.
Klopt,
De mensen rond Raba3 n Taouarirt staan bekend als zeer gevaarlijke mensen. Van een persoon in AlHoceima hoorde ik een keer dat de mensen uit raba3 de bruiloften verpesten door vechtpartijen. Hij zij dat ze pas lol hebben als er klappen vallen.

Binnen de Ait Touzine heb je een Deel van de Ait Akki die bekend staan als gevaarlijke mensen.  Hoe dieper je de bergen ingaat hoe gevaarlijker de mensen zijn.

Maar tegenwoordig valt het reuze mee. Die verhalen dateren van vroeger en zijn niet gebaseerd op het heden.

adwenni nta

Izouran

#31
Citaat van: abrid op 20/04/2005 om 10:23:51
Binnen de Ayth Waryagher staan de Ait Ã,,rus bekend om hun agressiviteit. Gevaarlijke mensen zeggen de meesten. Maar ja dit rust allemaal op gebeurtenissen in het verleden. Zo zijner tal van verhalen van buren van deze dcar. Vooroordelen heb je overal ook onderling. Kijk maar binnen families.

Ja klopt, mensen bij ons in het dorp zien ze het grote dorp Tazourakht als een gevaar, het gaat hier om onderlinge gevechten om bijvoorbeeld het ''afpikken'' van de grietjes en stelen van dergelijke kippen en koeien.
maar zo als je zegt; het zijn vooroordelen en ik denk dat dat ver in het verleden ligt of toch niet?

miss.F.

Wat een trieste vooroordelen over de Ait Arus zeg, schandelijk, degenen die hieraan meedoen zouden zich moeten schamen!! Ik lees hier dat deze onjuistheden zelfs gebaseerd zijn op de mening van 1 (!) persoon uit L'hucima, net of die ene persoon de wijsheid in pacht heeft en deze stam als zeer gevaarlijk mag betitelen.

Voor de simpele zielen dus: Agressievelingen heb je OVERAL, Ze zijn niet geconcentreerd in een bepaalde stam!!


abrid

Vooroordelen zullen er altijd zijn daar gaat het niet om.

De reputatie van deze dcar is er een van harde vechters en dat is helemaal niet negatief bedoeld.   

Het Riffijnse leger indertijd had als harde kern de Ait Arus.

Maar zijn er nog andere theorien over de oorsprong van deze stam?

miss.F.

Citaat van: abrid op 25/04/2005 om 12:46:58
Vooroordelen zullen er altijd zijn daar gaat het niet om.

De reputatie van deze dcar is er een van harde vechters en dat is helemaal niet negatief bedoeld.   

Het Riffijnse leger indertijd had als harde kern de Ait Arus.

Maar zijn er nog andere theorien over de oorsprong van deze stam?

De reputatie die nu geetaleerd wordt (zie reactie van Ait Touzine en peace bijv) is dat het vechtersbazen zijn die om het minste geringste op de vuist gaan met elkaar of met anderen. En dit is in mijn ogen wel negatief.

Het beeld dat ik van ze heb is dat van trotse en hardwerkende mensen.

En je vraagt naar theorien: ik weet niet of je kan spreken van theorien, immers de geschiedenis is rijk aan verschillende denkbeelden en opvattingen en ook afhankelijk van elk stam   

abrid


Eek!

Citaat van: abrid op 20/04/2005 om 10:23:51
Binnen de Ayth Waryagher staan de Ait Ã,,rus bekend om hun agressiviteit. Gevaarlijke mensen zeggen de meesten. Maar ja dit rust allemaal op gebeurtenissen in het verleden. Zo zijner tal van verhalen van buren van deze dcar. Vooroordelen heb je overal ook onderling. Kijk maar binnen families.

de ait Arus zijn harstikke lief ( en ik kan het weten, ben er namelijk zelf eentje) dat ze soms wat aggressief zijn kan best kloppen, maar dat mag ook wel op z'n tijd ;)

Eek!

Citaat van: abrid op 25/04/2005 om 12:46:58
Vooroordelen zullen er altijd zijn daar gaat het niet om.

De reputatie van deze dcar is er een van harde vechters en dat is helemaal niet negatief bedoeld.   

Het Riffijnse leger indertijd had als harde kern de Ait Arus.

Maar zijn er nog andere theorien over de oorsprong van deze stam?


Agressie kan zowel een positive als negatieve werking hebben....ze vormden immers wel de harde kern in het leger :) ( ben trots op mijn voorvaders)

MBTiza

Citaat van: miss.F. op 25/04/2005 om 12:25:23
Wat een trieste vooroordelen over de Ait Arus zeg, schandelijk, degenen die hieraan meedoen zouden zich moeten schamen!! Ik lees hier dat deze onjuistheden zelfs gebaseerd zijn op de mening van 1 (!) persoon uit L'hucima, net of die ene persoon de wijsheid in pacht heeft en deze stam als zeer gevaarlijk mag betitelen.

Voor de simpele zielen dus: Agressievelingen heb je OVERAL, Ze zijn niet geconcentreerd in een bepaalde stam!!



rustig a taghrust

MBTiza

de meeste die ken zijn ook rustig en hardwerkende mensen alleen niet echt geschoold of althans er bevinden zich onder de aith wayagher van rabegh n tawrirt (aith timazrga, aith turirth, aith arus) niet veel mensen die hoge posities bekleden zoals onder de aith t'aa of de aith ajdir, dit is gewoon een feit, ikzelf ben van de aith turirth, de drie bergclans staan er bekend om dat ze nog heel conservatief zijn.

_sraam_,

ik ben van de overkant, dus niet van tazourakht maar wij kijken lekker over jullie uit hahah

seino

Citaat van: Eazy_MbTiza op 25/04/2005 om 20:52:03
de meeste die ken zijn ook rustig en hardwerkende mensen alleen niet echt geschoold of althans er bevinden zich onder de aith wayagher van rabegh n tawrirt (aith timazrga, aith turirth, aith arus) niet veel mensen die hoge posities bekleden zoals onder de aith t'aa of de aith ajdir, dit is gewoon een feit, ikzelf ben van de aith turirth, de drie bergclans staan er bekend om dat ze nog heel conservatief zijn.

_sraam_,

ik ben van de overkant, dus niet van tazourakht maar wij kijken lekker over jullie uit hahah

Salam,

Ik kom oorsponkelijk ook uit Ait Aros (Bousaida) en ik kan jullie 1 ding vertellen. Shab Ait Aros zijn dood gewone mensen die hun hele leven hard op het land hebben gewerkt. Ik ga er nog jaarlijks naartoe. het zijn echte Ait Watyagher in hart nieren met de kenmerken van de Ait Wayager. Sterk en vol trots over hun afkomst.

xx seino

MBTiza

Seino,

Bousaida jij bent een talhaoui of een boutqabout klopt dit?

athsaynou

#42
Citaat van: Eazy_MbTiza op 25/04/2005 om 20:52:03
de meeste die ken zijn ook rustig en hardwerkende mensen alleen niet echt geschoold of althans er bevinden zich onder de aith wayagher van rabegh n tawrirt (aith timazrga, aith turirth, aith arus) niet veel mensen die hoge posities bekleden zoals onder de aith t'aa of de aith ajdir, dit is gewoon een feit, ikzelf ben van de aith turirth, de drie bergclans staan er bekend om dat ze nog heel conservatief zijn.

_sraam_,

ik ben van de overkant, dus niet van tazourakht maar wij kijken lekker over jullie uit hahah

De aith adhiya vergeten...?

Ben zelf van tazourakht en ik zeg je als ik vertel dat ik oorspronkelijk uit  tazourakht kom...dan kijken de mensen echt zo van en zeggen die mensen zijn gevaarlijk wayo en heel erg streng...shab L3asabia ::)

Dusss de vooroordelen heb je overal..mensen zeggen dit door ervaring en sommigen zeggen het omdat andere mensen het zeggen...ze weten niet beter!! ...jammer..

seino

Citaat van: Eazy_MbTiza op 25/04/2005 om 21:42:29
Seino,

Bousaida jij bent een talhaoui of een boutqabout klopt dit?

Nee, geen van beide. Mijn oma is van de boutqabout afdeling. Wij worden de i bouayaden genoemd. Maar onze vaders hebben allemaal op hetzelfde stukje land geleefd. En jij?

razafa

Citaat van: seino op 26/04/2005 om 15:10:45
Citaat van: Eazy_MbTiza op 25/04/2005 om 21:42:29
Seino,

Bousaida jij bent een talhaoui of een boutqabout klopt dit?

Nee, geen van beide. Mijn oma is van de boutqabout afdeling. Wij worden de i bouayaden genoemd. Maar onze vaders hebben allemaal op hetzelfde stukje land geleefd. En jij?
aith bouthqabout yalatif!!!