Oorsprong Ait Waryagher

Gestart door abrid, 15/04/2005 om 10:21:05

athsaynou

Een slecht voorbeeld dus aangezien je al zegt "Alle riffijnen stammen van elkaar af"

Izouran

Juffrouw M'izran, daarvoor moet je bij Riffijnos zijn.

athsaynou

Citaat van: Izouran op 16/06/2006 om 17:25:36
Juffrouw M'izran, daarvoor moet je bij Riffijnos zijn.


Daar was ik ook, alleen jullie antwoorden erop! haha

Izouran

#108
Nee hoor, ik reageerde niet op de (door jou genoemde) slechte voorbeeld, maar op wat hij schreef over de voorouders.

Izwan

Citaat van: m'Izran op 16/06/2006 om 16:47:11
Nee dat begrijp ik maar dezelfde voorouders? En de rest van de Iriffien?
Ja,
Hier zijn gebieden waar Imazighen stammen wonen die  het zelfde voorouders hebben.
http://img239.imageshack.us/my.php?image=afbeelding0616kg.jpg


athsaynou

Citaat van: Izwan op 16/06/2006 om 17:32:34
Citaat van: m'Izran op 16/06/2006 om 16:47:11
Nee dat begrijp ik maar dezelfde voorouders? En de rest van de Iriffien?
Ja,
Hier zijn gebieden waar Imazighen stammen wonen die  het zelfde voorouders hebben.
http://img239.imageshack.us/my.php?image=afbeelding0616kg.jpg


3afek, maar kan je de woorden alsjeblieft in het Arabisch vertalen? Ik begrijp het namelijk niet..

Izwan

Citaat van: m'Izran op 19/06/2006 om 11:50:58
Citaat van: Izwan op 16/06/2006 om 17:32:34
Citaat van: m'Izran op 16/06/2006 om 16:47:11
Nee dat begrijp ik maar dezelfde voorouders? En de rest van de Iriffien?
Ja,
Hier zijn gebieden waar Imazighen stammen wonen die  het zelfde voorouders hebben.
http://img239.imageshack.us/my.php?image=afbeelding0616kg.jpg


3afek, maar kan je de woorden alsjeblieft in het Arabisch vertalen? Ik begrijp het namelijk niet..
Gebieden die hetzelfde strepen hebben horen tot een stam met het hetzelfde voorvader.
Lees verder mijn berichten op deze topic.
http://www.amazigh.nl/awar/index.php?topic=5740.0

Het is best moeilijk te begrijpen als je weinig weet over de geschiedenis van Imazighen stammen in het algemeen.


athsaynou

#112
Hartelijk dank, zal ik doen. Maar kun je alsnog het Arabisch wat op het plaatje staat vertalen voor mij?

Izwan

Citaat van: m'Izran op 21/06/2006 om 13:27:55
Hartelijk dank, zal ik doen. Maar kun je alsnog het Arabisch wat op het plaatje staat vertalen voor mij?
Ik heb weinig verstand van computers om die streepjes keurig na te maken. Ik zal een poging wagen en hopend dat de boodschap overkomt:

Stamsymbolen:

^^^^^   Stam Nfzawa
………….     Stam Baranis
______    Stam 3mara
/////////     Stam Zanata
/ \ / \ / \    Stam Maknasa


Grenzen:
_______      grenzen tussen stammen
----------       grenzen tussen substammen van stam Nafzawa in de 11 eeuw.


Het gaat hier om stammensamenstelling in de tijd van Imaraat Nkoer. Historische gezien zijn er geen feiten te vinden dat de stammensamenstelling op deze gebieden veranderd zijn. Er zijn wel veel substammen ontstaan zoals Tamsaman, aith Said, aith Tuzin…enz. Voor meer uitleg lees mijn berichten in de link die ik eerder heb geplaatst.

P.S. onder stam 3mara bevindt zich stam Europa Barnasia. Kuceila hoorde tot deze stam.

athsaynou

Ja de boodschap is over gekomen. Ik begrijp het nu en ik zal die andere link ook doornemen. Atqadacc! Uit welk boek komt het plaatje zelf?

Izwan

Citaat van: m'Izran op 22/06/2006 om 13:18:30
Ja de boodschap is over gekomen. Ik begrijp het nu en ik zal die andere link ook doornemen. Atqadacc! Uit welk boek komt het plaatje zelf?
Imaraat Nkoer.

Don_Tmasint ®

Citaat van: abrid op 15/04/2005 om 10:21:05
S.A.,

De naam van deze stam is afgeleid van de Adrar n Hmam omdat deze gelig zou ogen. Echter de bewoners van het land zeggen dat er juist goud in die berg huisde en vandaar dat men de bewoners van dat land Iwraghen noemden wat later Ait Waryagher zou zijn geworden. 

Mischien dat anderen andere theorien hebben die zou je hier kunnen neer zetten.

zie blz 235 van het hoofdstuk The Segmentary and Territorial Systems van the Aith Waryagher of the Moroccan Rif.

Setisir


Azul

Wat bedoel je met "Adrar n Hmam", kan je ff uitleggen

bedankt !

MBTiza

Citaat van: Don_Tmasint op 28/06/2006 om 16:08:34
Citaat van: abrid op 15/04/2005 om 10:21:05
S.A.,

De naam van deze stam is afgeleid van de Adrar n Hmam omdat deze gelig zou ogen. Echter de bewoners van het land zeggen dat er juist goud in die berg huisde en vandaar dat men de bewoners van dat land Iwraghen noemden wat later Ait Waryagher zou zijn geworden. 

Mischien dat anderen andere theorien hebben die zou je hier kunnen neer zetten.

zie blz 235 van het hoofdstuk The Segmentary and Territorial Systems van the Aith Waryagher of the Moroccan Rif.

Setisir


Azul

Wat bedoel je met "Adrar n Hmam", kan je ff uitleggen

bedankt !

is een berggebied bij rabegh n tawrirt, adrar n idbiren (duiven)

Arab-Amazighi

Citaat van: Izwan op 16/06/2006 om 17:32:34
Citaat van: m'Izran op 16/06/2006 om 16:47:11
Nee dat begrijp ik maar dezelfde voorouders? En de rest van de Iriffien?
Ja,
Hier zijn gebieden waar Imazighen stammen wonen die  het zelfde voorouders hebben.
http://img239.imageshack.us/my.php?image=afbeelding0616kg.jpg



Izwan uit welk boek komt dit en hoe kan ik eraan komen?

Y.assine

M'izran is op vakantie, van haar zul je niet veel info kunnen krijgen. :P Mischien dat iemand anders het weet.