Oorsprong bepaalde Riffijnse stammen

Gestart door abrid, 15/04/2005 om 10:17:30

Arab-Amazighi

Citaat van: Lopende__Lach op 07/07/2006 om 13:38:41
ronduit negatief over irifiyen...robert montagne was de naam van die fransman..

Wij moeten eigenlijk dit soort dingen zelf onderzoeken, we kennen het volk, het land, meer hebben we niet nodig. We hoeven niet te wachten tot zo een racistische Frank ons onze geschiedenis gaat leren.

allasian

Welke Frank ? Bedoel je Frank Rijkaard ? Die stelt mij wel altijd op.

MBTiza

Citaat van: Butheghmas op 07/07/2006 om 14:34:54
Welke Frank ? Bedoel je Frank Rijkaard ? Die stelt mij wel altijd op.

;D

*****

Frank Masmeijer, de levende legende der quizmasters.

Isefrawen

Frank Boeijen stelt mij ook altijd op... ook al wil ik niet.

MBTiza

Citaat van: 3abbesBuhakus op 07/07/2006 om 14:55:40
Frank Boeijen stelt mij ook altijd op... ook al wil ik niet.

Boeiend!

Isefrawen


*****

Gatver, wat een oversekste mannetjes daar zeg. Zoiets verwacht je van Latijns Amerika, en daar gebeurt het niet zo.

Maar wat heeft dit met Riffijnse stammen te maken? Komen ze uit Iran?
Dan snap ik waarom ze zijn vertrokken, de vrouwen wilden weg.

Izwan

Citaat van: Arab-Amazighi op 07/07/2006 om 12:39:11

Ok, Baraka Allahu feek voor alle info. Die Ahmed Attahiri wanneer heeft hij geleeft? (of leeft hij misschien nog) En is zijn boek ook in het engels te koop?

Ahmed Attahiri is in 1958 geboren. Hij geeft geschiedenislessen in een van Marokkaanse universiteit. Hij heeft inmiddels 13 boeken geschreven…enz. Naar mijn weten heeft hij drie boeken in het Spanse geschreven en de rest in het arabische.




abdars_aharich

Citaat van: Izwan
Ahmed Attahiri is in 1958 geboren. Hij geeft geschiedenislessen in een van Marokkaanse universiteit. Hij heeft inmiddels 13 boeken geschreven…enz. Naar mijn weten heeft hij drie boeken in het Spanse geschreven en de rest in het arabische.

Weet je ook iets over de oorsprong van de Ibdarsen..? Ik hoorde laatst iets over Al Baranis of iets dergelijks. Weet jij daar meer over..?

Iznassen

Citaat van: Asafu op 09/11/2005 om 09:32:14
Citaat van: Izwan op 08/11/2005 om 22:19:59

Bni Gmil,
Bni Bufrah,
Bni Bachir,
Bni Buchibet,
Bni Jathaft,
Bni Amart,
bni Amart
Bni Jaseltien
Bni Taozin,
Bni Ulichek,
Bni Said
Bni Bujafar,
Bni Sicar,
Banoe
Bni Sidel,
Bni Bu ifrur
Bani Izanasen.
Bani Zanasan.
Bani Maraasen
Banu
Bani Nernijan
Bni Jataft
bni a3mart

De arabisatie van Rif is voltooid! Rijffijnen noemen zich niet meer Ait/Ayt… maar : Bni…, Bnou…, Bani… !!!

Beni Iznassen en Bani Zanasan wat bedoel je ermee?

Er is maar 1 groep en die heten Ayt Iznassen

deze benaming kent vele verbasteringen zoals:

Beni Snassen

Beni Znassen

Beni Iznassen

Bene Zanassen

en noem maar op

Maar er is maar 1 groep die zo heet. en de echte naam is Ayt Iznassen 

Izwan

Citaat van: Iznassen op 19/10/2006 om 11:12:17
Citaat van: Asafu op 09/11/2005 om 09:32:14
Citaat van: Izwan op 08/11/2005 om 22:19:59

Bni Gmil,
Bni Bufrah,
Bni Bachir,
Bni Buchibet,
Bni Jathaft,
Bni Amart,
bni Amart
Bni Jaseltien
Bni Taozin,
Bni Ulichek,
Bni Said
Bni Bujafar,
Bni Sicar,
Banoe
Bni Sidel,
Bni Bu ifrur
Bani Izanasen.
Bani Zanasan.
Bani Maraasen
Banu
Bani Nernijan
Bni Jataft
bni a3mart

De arabisatie van Rif is voltooid! Rijffijnen noemen zich niet meer Ait/Ayt… maar : Bni…, Bnou…, Bani… !!!

Beni Iznassen en Bani Zanasan wat bedoel je ermee?

Er is maar 1 groep en die heten Ayt Iznassen

deze benaming kent vele verbasteringen zoals:

Beni Snassen

Beni Znassen

Beni Iznassen

Bene Zanassen

en noem maar op

Maar er is maar 1 groep die zo heet. en de echte naam is Ayt Iznassen 
Officiele worden Iznassen in Marokko Bani of Banoe Iznassen genoemd. Als je het niet bevaalt dan moet bij Rmakhzan klagen en niet bij mij.

arriset

sennej,

compilatie :


Citaat van: Izwan op 30/05/2006 om 18:51:35
Ahmed attahiri,
Boek: Imaraat Abou Saleh in Nkoer. Blz: 98-99

Citaat van: Izwan op 08/07/2006 om 11:20:26
Ahmed Attahiri is in 1958 geboren. Hij geeft geschiedenislessen in een van Marokkaanse universiteit. Hij heeft inmiddels 13 boeken geschreven…enz. Naar mijn weten heeft hij drie boeken in het Spanse geschreven en de rest in het arabische.
Citaat van: Izwan op 08/11/2005 om 22:19:59
De rif stammen in de tijd van Imarat Nkoer ( 9, 10, en 11 eeuw), aldus Ahmed Tahri.
- Stam Ghmara: Het west van de huidig grens van Mestasa.
- Stam Sanhaja Al Barnasia; De huidige Mestasa, Aith Gmil, Aith Bufrah, Tarqist, Senhadja Sir, Aith Bachir, Aith Buchibet, onder Kzanaja (die was toen dubbelgroot richting het zuiden) tot  huidig Metalsa.
- Stam Al Baranis: De huidige Metalsa.
- Stam Zanat inwoners (Ahl) Tabrida: was onder Sanhaja Al Barnasia en Al Baranis.
- Stam Nafzawa die was verdeel in 12 sub-stammen: Aith Jathaft, Ibaqoyen, Aith Amart, Marnisa (onder Aith Amart â€"bestaat niet meer-), Andere deel van Marisa (was de huidige Metalsa, gedeelte noord Aith Yahya en Aith Stut), Aith wayagher, Kzanaja, Aith Jaseltien (huidig temsaman, Aith Tuzin, Tafarsit, Aith Ulichek, Aith Said), 3asasa (huidige Aith Bujafar, Noordelijke helf van Aith Sicar), Banoe Wartardien ( huidige Aith Sidel, Aith Bu ifrur en Mazuza), Inwoners (Ahl) Kabdana en achter stam Meknasa was sub-stam Aith Izanasen.
- Stam Meknasa: na Kabdana vanaf de zee tot Amaskoer in het zuiden (het is ongeveer hetzelfde afstand tussen rivier Melwija tot Titawin.
Substammen van Meknasa:
1 en 2-Zawa3a en Jarawa tussen Kabdan en Noord Aith Zanasan.
3- Aith Maraasen  de huidige zuid Banu Bujahja  en het zuiden gebied.
4- Aith Nernijan was zuid oost Zanata Tabrieda.


Wat me opvalt is dat het gebied van aith wajagher, Ibaquoyen, Bni Jataft en bni a3mart zijn niet veranderd, maar in de rest van Arif zijn veel substammen (namen) erbij gekomen.

Citaat van: Izwan op 09/11/2005 om 16:44:03
Na veel puzzelen kwam tot volgende conclusie. (Kort samenvatting).
De meeste Tamazight sprekende Imazighen in noord Marokko horen tot stam Nafzaw(a). 
De stam Nafzawa komt in de hele noord Afrika voor, maar ze waren vroeger meer te vinden in het midden noord Afrika. Ze hebben een groot rol gespeeld in de Cartago-, roemeinse-, byzantijnse-, en islamtitische beschaving. Ook in Andalus. De oorspronkelijke Amazigh stam van Hele Noord Marokko was Stam 3mara. 
De vader van NafzawaHij was Yattufat U Nafzaw (bijnaam van Lawa (Amezian)) U Lawa (Amekran) U Zahiek U Madghies Abtar U Barnas.
P.S.
* U betekend de zoon van…
* (a) wordt bijgevoegd als de stam aanduid.

Nafzaw(a) heeft 8 kinderen gekregen:
1- Rasief, 2- 3asas(a), 3 Marnies(a), 4- Zohiel(a), 5- Soemata(t), 6- Zatiem(a), 7- Lahas(a), 8- Mair(a).

- De vader van Aith Wayagher was Maklat U Rasief.
-  3asas(a) (huidige Aith Bujafar, Noordelijke helf van Aith Sicar) was de broer van Rasief was de oom van vader (Maklata) aith wayagher.
- Maris(a) (was de huidige Metalsa, gedeelte noord Aith Yahya en Aith Stut). Ook zuid aith 3mart zou dorpen zijn die bij deze stam hoort. Ze zijn in de hele Noord Afrika zich verspreid. Hij was de broer van 3asas(a) en de oom van vader van aith wayagher.
- Aith Jathaft, Ibaqoyen??, Aith Amart horen tot Zahiel(a). Broer van Maris, 3asas en oom van vader van aith wayagher.
- Kzanaj(a) was de zoon van Maklata en de broer van Aith wayagher.
- Aith Jaseltien (huidig temsaman, Aith Tuzin, Tafarsit, Aith Ulichek, Aith Said) Was broer van Kzanajen en aith wajagher.
-……. enz.

Ik wil graag gecorrigeerd worden.
Citaat van: Izwan op 09/11/2005 om 17:22:50
Ik heb waarschijnlijke de sporen van Aith Joesuf U Ari van Aith wayagher gevonden.
Hij was de koning van Imarat Nkoer (1031-1039).
Zijn vader was Jari U Fattoe7 El Azdajie. In 1015 heeft hij eind gemaakt aan de Abou Saleh Dynastie in Nkoer en hij heeft tot 1031 over Nkoer gegereerd.
De zoon van Jari U Fattoe7 is Raz U Joesef U Jari. Hij was de laatste koning van Nkoer. Hij is de door Ibno Tasafin vermoord en Nkoer definitieve vernietigd.

P.S. De juist naam van aith Joesef U Ari was aith Joesef U Jari.

Citaat van: Izwan op 09/11/2005 om 18:35:00
en ait said zouden de nakomelingen zijn van Said n Sala7. ook een Amir van Nekour (volgens ibn al3adari is hij de oprichter van Nekour).
Het blijven, zoals de schrijver het zelf zegt, vermoedens. omdat veel namen op elkaar lijken een stelselmatig terugkomen is het voor een historicus moeilijk, dat goed in kaart te brengen. 


Het zou kunnen dat ze de nakommeling van ait Saleh. Zijn woonden in de omgeving van Haven Tamsamen voor dat ze naar Nkoer kwamen. Dit haven is volgens me ook dichtbij het gebied van aith Said.

Sommige historicus beweren dat aith Said wel tot Said U Idris U Salih U Mansoer stammen. De moeder van Said was uit 3mara. Hij was koning en had 13 kinderen.
Citaat van: Izwan op 09/11/2005 om 19:02:07
Niet zo snel opgeven.
Aith Tuzin bestonden in de 11 eeuw nog niet. Op gebied waar aith Tuzin zich nu bevinden was bekend als Aith Jaseltien (huidig temsaman, Aith Tuzin, Tafarsit, Aith Ulichek, Aith Said) Was broer van Kzanajen en aith wajagher. Dit houdt in dat Aith Tuzin een nakommeling van Aith Jaseltien zijn of een asielzoeker die later is gekomen en zich gemengd met Aith Jaseltien.
Ik hoop dat het duidelijk genoeg is.
P.S. volgens de historicus Badisi horen aith tuzin tot Aith Jaseltien en hetzelfde voorouders als Tamsaman hebben.
Citaat van: Izwan op 18/11/2005 om 11:10:33
Volgens Ibno Khaldoen stammen Ibaquoyen uit 3asasa. Ze hadden waarschijnlijk de zelfde vader als  Aith Bujafar en of Aith Sicar. http://www.al-eman.com/islamlib/viewchp.asp?BID=163&CID=184&SW=بطوية#SR1


Wat betreft het woord Batawiya is in plaats van het woord Nafzawa/ Nkoer en Mazma gekomen: Het gaat hier om het gebied tussen het gebied 3mara en het gebied Malwia. Dit woord is ontstaan na de verwoesting van Nkoer en het stad Badis in haar plaats is gekomen. Later werd dit gebied rif genoemd.

Hier geeft hij dat drie stammen die bij Batawiya horen: Aith Wayagher in Nkoer, Awlad Ali van Tafersieth en Baquawiya in de omgeving van Taza.
http://www.al-eman.com/islamlib/viewchp.asp?BID=163&CID=192&SW=بطوية#SR1


Hier wordt Batawiya aangeven als gebied die naarst het gebied rif is. Ergens in de 13 of 14 werd Het westen van Ibaquoyen het gebied rif genoemd.

http://www.al-eman.com/islamlib/viewchp.asp?BID=163&CID=185&SW=بطوية#SR1

Hier geeft hij dat haven 3asas in het gebied van Batawiya is (in de tijd van Nkoer woonden stam 3asasa in het huidige gebied van Aith Bujafar, Noordelijke helft van Aith Sicar.
http://www.al-eman.com/islamlib/viewchp.asp?BID=163&CID=252&SW=بطوية#SR1
Citaat van: Izwan op 16/05/2006 om 11:57:53
Beste Mauri, Nafza is geen sub-stam van Zanata, want Nafza was de zoon van Lawa (Amekran) van Za7iek. Zana was de zoon van Ya7ya van Tharia van Za7iek.
Ibno Khaldoen en echerif el idrissi zijn niet goed verdiept in de geschiedenis van Tarik ibno Ziad. Hun kennis is beperkte tot standaard leugens van Arabische Historicus. De echte naam van Tarik was de volgende:

Tarik was de zoon van Ziad van Abdellah van Waloe van Warfajoem van Yazannasen “(Ikzanayen)” van Walhaas van Jattoefat van Nafza, aldus Ibno 3thaar.
طارق ابن زياد ابن عبد الله ابن ولغو ابن ورفجوم لبن يزناسن لبن ولهاص لبن يطوفت ابن نفوار

Ik raad je om de boeken van Ahmed Attahiri te lezen. Hij heeft veel onderzoeken gedaan naar de Imazighen geschiedenis die door Arabieren werd verzwijgt of vervalst. Hij heeft inmiddels 13 boeken o.a hierover geschreven…enz.
Wist jij dat Tarik ibno Ziad en de meerderheid van zijn leger uit omgeving van Alhoceima, Nador en Kzanaya land kwamen?
Citaat van: Izwan op 18/05/2006 om 11:33:13
Sommige Imazighen beweren dat Tarik Ibno Ziad is een verbasterde naam van Tarif mis Zian. Er wordt ook gemeld dat hij een slaaf van Maussa Ibno Noseir was en dat hij daarvoor in de het leger van Dahya was…..enz. Ik heb twijfels over de juistheid van deze soort verhalen. Wat me opviel is dat de opa van Tarik een arabische naam had: Abdellah.  Om deze reden ben ik geneigd om het verhaal van Ibno 3athari te geloven. Hij beweerde dat de vader en de opa van Tarik zich in vroeg stadium tot Islam hebben bekeerd. Ze zijn naar MO geïmmigreerd. Tarik zou daar gegroeid zijn, maar hij beheerste Tamazight. Hij zou in dienst bij het leger van Maussa Ibno Noseir gegaan en later kwam hij samen met Maussa naar Marokko.
Zou de familie van Tarik naar MO gevlucht toen Kuseila of Dahya aan de macht kwam?
Imazighen waren toen verdeeld in twee groepen: Baranis stammen waar de sub-stam van Kuseila stamt en Betr stammen waar sub-stam van Dahya stamt. Er zijn vermoedens dat  Dahya  alle steden en dorpen in Tamazgha vernield om o.a. Baranis stammen te verzwakken, want de meeste inwoners van de steden waren Baranis. Het is tegendeel dat Lawata stammen die in plattenland of (semi) nomaden waren. In die tijd zijn de overgebleven Romeinen en Byzantijnen naar Andalus en naar eiland in de middellandse zee gevlucht.
Wat betreft die histosrische uitspraak nadat hij de boten in brand zettede zou ongetwijfeld in het Tamazight gehouden, want zijn leger bestond uit “12000” Imazighen: “7000” hoorden tot stam Nafzawa en de rest hoorden tot andere Imazighen stammen o.a. Masamida en 3mara …enz.  Daarnaast waren er geen Arabieren in Marokko. Toen Moussa Ibno Nosseir Tarik tot leider van Marokko benoemde, is hij direct samen met zijn leger uit Marokko vertrokken (Hij had veel geld/goud meegenomen). Moussa heeft 16 Arabieren achter gelaten om koranlessen aan Imazighen te geven. De kans is groot dat de meerderheid van het leger van Tarik pas moslims geworden en koran lessen van Tarik volgden of ze waren nog christenen, want het islamisering van stam Nafzawa (in Arif) is later 815 begonnen. Toen Sale7 Ibno Menssoer naar Tamsaman teruggekeerd is hij direct begonnen met koranlessen  te geven. Sale7 was zelf Nafzaw uit Arif. Hij was eerder naar Egypte en of Tunesië gegaan om koranlessen te volgen.

P.S. Het is me niet duidelijk of Tarik zelf een vertaling van zijn historische uitspraak in het arabische had geschreven of is die later door anderen laten vertalen.
Citaat van: Izwan op 07/07/2006 om 12:21:14
Sorry ik stel misschien te veel vragen tegelijk, maar zijn Ibaquyyen nou Sanhaja of Nafzawa, want Ibn khaldun zet ze onder Sanhaja.

Beste Arab-Amazighi,
Je hebt veel vragen over mijn berichten gesteld. De meeste antwoorden op mijn vragen zijn in mijn eerder geplaatste berichten te vinden. Ik ben blij dat jij serieus naar je oorsprong zoekt. Zulke mensen hebben wij hard nodig om de geschiedenis van onze voorouders te herschrijven. Vanaf de oudheid hebben onze voorouders hun geschiedenis keurig geschreven, maar door de oorlogen is hun werk verloren. Op dit moment is er veel globaal en tegenstrijdig informatie over onze geschiedenis te vinden. De tegenstrijdige informatie is door gebrek aan kennis en om politieke redenen ontstaan. 
De vuilkuil waar de meeste historicus die over onze voorouders hebben geschreven was dat ze niet voldoend in de geschiedenis van plaatsnamen hebben verdiept. De meeste bergen, rivieren, havens, steden ..enz zijn vaak van naam veranderd waardoor tegenstrijdig informatie zijn ontstaan.

Terug naar Ibaquoyen en Batawiya.
   
Ibno Khaldoen meldt dat Ibaquoyen, aith wayagher en Thawa Na3ri van Taferset zijn nakomeling van Batawiya en ze zouden tot stam Sanhaja horen. http://www.al-eman.com/islamlib/viewchp.asp?BID=163&CID=192&SW=بطوية#SR1
Tegelijkertijd meldt hij dat aith wayagher, Ikzanayen, Jasalten (aith tamsaman, aith said, en “aith tawzin”), aith Diemar,  Ri7oen en aith Sarayen zijn de kinderen van Yetaft die tot Nafzaw stamt. De huidig aith Yateft zou afgeleid moeten zijn van Yetaft. http://www.al-eman.com/islamlib/viewchp.asp?BID=163&CID=184&SW=ورياغل#SR1
Hier zien wij dat Ibno Khaldoen tegenstrijdig informatie heeft gemeld ( aith wayagher zouden volgens van  Sanhaja en Nafzawa stammen.

De fout die Ibno Khaldoen heeft gemaakt is dat hij niet voldoend op de hoogte was over de naam Batawija. Deze naam heeft twee betekenissen: Stamnaam (afgeleid van Batoe zoon van Nafzaw) en plaatsnaam (het gebied waar de meeste nakomeling van Batoe woonden).
Het gebied waar Nafzawa stam wonen werd voor de Islam Nafzawa land genoemd of Nkoer, 
Door de opkomst van groepen van substammen van Zanata (In het begin van de 10 eeuw kwam een groep  van stam Maknasa onderleiding van Moesa n 3afiya en eind van 10 eeuw kwam een groep van stam Azdaja van Algerije is de stamnaam Nafzawa geleidelijk verdwijnen.
Midden 10 eeuw is een deel van Stam Nafzawa de naam Batawiya gekregen in plaats van Nafzawa. Later werd het gebied tussen A3za Nkoer en A3zar Malwiya Batawiya land genoemd en vanaf A3zar Nkoer tot 3mara werd Arif genoemd.
Daarnaast was er een gebied in Tunesië vlakbij Sfakes (Syphax) land die Batawiya werd genoemd. Hierdoor zijn de verwarring ontstaan rond de naam Batawiya.

Kortom, Ahmed Attahiri afkomstig uit Arif en geboren in Nkoer heeft uitgebreid onderzoek naar Arif stammen gedaan en kwam hij tot conclusie dat Ibaquoyen tot Nafzawa stammen.
Dit kan jij in zijn boek Imaraat Nkoer terug vinden.

arriset

#103

aithwayagher

Salaam aleikum broeders en zusters het is een hele tijd geleden voor mij op deze site.
Ik zat een beetje op het forum te lezen en wat ik me afvraag is wij riffijnen werden vroeger nafzawa genoemd wij behoren tot de zenata-imazighen maar die schijnen de oorsprong te hebben in tunesie-west libie ik dacht dat wij altijd in noord marokko zaten op de huidige plek waar we nu zitten klopt het dat wij dus van tunesie-west libie naar noord marokko zijn gekomen