Oorsprong bepaalde Riffijnse stammen

Gestart door abrid, 15/04/2005 om 10:17:30

Iznassen_Stamhoofd

Citaat van: abrid op 15/04/2005 om 10:17:30
Sraam n Arebbi Xawem Marra,

N.a.v. discussies gisteren heb ik het een en ander opgezocht in het boek van David Hart en deze vertelde over de Riffijnse stammen het volgende:

Volgens Ibn Khaldun zijn de Riffijnse stammen Ait Waryagher, Geznaya, Marnisa, Ait Siltan en Ait Iznasen broeders en hebben 1 bloedlijn. De voorvader van deze stammen hete Mglata die veel optrok met Tattuft of Yittuft. Sommigen zeggen dat Mglata de zoon van Yittuft was.

Setisir

1 bloedlijn????

abrid

Citaat van: Iznassen_Stamhoofd op 06/07/2006 om 12:47:38
Citaat van: abrid op 15/04/2005 om 10:17:30
Sraam n Arebbi Xawem Marra,

N.a.v. discussies gisteren heb ik het een en ander opgezocht in het boek van David Hart en deze vertelde over de Riffijnse stammen het volgende:

Volgens Ibn Khaldun zijn de Riffijnse stammen Ait Waryagher, Geznaya, Marnisa, Ait Siltan en Ait Iznasen broeders en hebben 1 bloedlijn. De voorvader van deze stammen hete Mglata die veel optrok met Tattuft of Yittuft. Sommigen zeggen dat Mglata de zoon van Yittuft was.

Setisir

1 bloedlijn????

Dus gemeenschappelijke voorvaderen. Je zou het na kunnen lezen in AlMuqadimma van Ibn Khaldoun er is een engelse vertaling.

Iznassen_Stamhoofd

Citaat van: abrid op 06/07/2006 om 13:55:48
Citaat van: Iznassen_Stamhoofd op 06/07/2006 om 12:47:38
Citaat van: abrid op 15/04/2005 om 10:17:30
Sraam n Arebbi Xawem Marra,

N.a.v. discussies gisteren heb ik het een en ander opgezocht in het boek van David Hart en deze vertelde over de Riffijnse stammen het volgende:

Volgens Ibn Khaldun zijn de Riffijnse stammen Ait Waryagher, Geznaya, Marnisa, Ait Siltan en Ait Iznasen broeders en hebben 1 bloedlijn. De voorvader van deze stammen hete Mglata die veel optrok met Tattuft of Yittuft. Sommigen zeggen dat Mglata de zoon van Yittuft was.

Setisir

1 bloedlijn????

Dus gemeenschappelijke voorvaderen. Je zou het na kunnen lezen in AlMuqadimma van Ibn Khaldoun er is een engelse vertaling.

ibn khaldoen was een arabier, ik geloof niet veel van zn werk

MBTiza

he, de meeste beni znassen spreken allemaal het arabisch hier in NL, ik ken alleen een paar gezinnen in Rosmalen die nog het Tamazight spreken, in Leiden e.o. en Den Haag spreken ze allemaal het darija, hoe komt dat?

mara

Mijn buurman is een aiznassi, spreekt zehma ook tmazight. Er is echter 1 probleem: zijn tmazight lijkt erg op het taiwanees, je verstaat er geen bal van ;D

Klatta

ik ken ook paar ait znassen hier, die praten wel tmazight, alleen hebben ze het hier geleerd

MBTiza

dei in mijn woonplaats, den haag spreken alleen het arabisch...

lxalat = vrouwen in hun taal net als de kabyliers
ihewaren = kleren

MBTiza

Citaat van: Klatta op 06/07/2006 om 14:41:01
ik ken ook paar ait znassen hier, die praten wel tmazight, alleen hebben ze het hier geleerd

ja wij wonen in dezelfde wijk, schiderswijker

abrid

Citaat van: Iznassen_Stamhoofd op 06/07/2006 om 14:29:57
Citaat van: abrid op 06/07/2006 om 13:55:48
Citaat van: Iznassen_Stamhoofd op 06/07/2006 om 12:47:38
Citaat van: abrid op 15/04/2005 om 10:17:30
Sraam n Arebbi Xawem Marra,

N.a.v. discussies gisteren heb ik het een en ander opgezocht in het boek van David Hart en deze vertelde over de Riffijnse stammen het volgende:

Volgens Ibn Khaldun zijn de Riffijnse stammen Ait Waryagher, Geznaya, Marnisa, Ait Siltan en Ait Iznasen broeders en hebben 1 bloedlijn. De voorvader van deze stammen hete Mglata die veel optrok met Tattuft of Yittuft. Sommigen zeggen dat Mglata de zoon van Yittuft was.

Setisir

1 bloedlijn????

Dus gemeenschappelijke voorvaderen. Je zou het na kunnen lezen in AlMuqadimma van Ibn Khaldoun er is een engelse vertaling.

ibn khaldoen was een arabier, ik geloof niet veel van zn werk

Ten eerste is ie geen volbloed en ten tweede ik ga iemand zijn boeken of iedeeen niet verwerpen op grond van zijn arabisch zijn.

Ibn Khaldun al Hadrami zijn voorouders zouden  uit Yemen komen.  Men huwde met vrouwen van de oorspronkelijke bevolking.

De meesten die die geschiedenis boeken schreven haalden ook deze man aan zoals David Hart, el Bakkali etc

Arab-Amazighi

Citaat van: Iznassen_Stamhoofd op 06/07/2006 om 14:29:57
Citaat van: abrid op 06/07/2006 om 13:55:48
Citaat van: Iznassen_Stamhoofd op 06/07/2006 om 12:47:38
Citaat van: abrid op 15/04/2005 om 10:17:30
Sraam n Arebbi Xawem Marra,

N.a.v. discussies gisteren heb ik het een en ander opgezocht in het boek van David Hart en deze vertelde over de Riffijnse stammen het volgende:

Volgens Ibn Khaldun zijn de Riffijnse stammen Ait Waryagher, Geznaya, Marnisa, Ait Siltan en Ait Iznasen broeders en hebben 1 bloedlijn. De voorvader van deze stammen hete Mglata die veel optrok met Tattuft of Yittuft. Sommigen zeggen dat Mglata de zoon van Yittuft was.

Setisir

1 bloedlijn????

Dus gemeenschappelijke voorvaderen. Je zou het na kunnen lezen in AlMuqadimma van Ibn Khaldoun er is een engelse vertaling.

ibn khaldoen was een arabier, ik geloof niet veel van zn werk

Je vijanden zijn de Franken en Spaniolen a yaghiur...

MBTiza

Citaat van: Arab-Amazighi op 06/07/2006 om 15:50:28
Je vijanden zijn de Franken en Spaniolen a yaghiur...

doe niet zo raar...ik denk dat de rmexzan meer ibbequyen om zeep heeft geholpen dan de spanjaarden en fransen samen.


Arab-Amazighi

Citaat van: Lopende__Lach op 06/07/2006 om 15:57:24
Citaat van: Arab-Amazighi op 06/07/2006 om 15:50:28
Je vijanden zijn de Franken en Spaniolen a yaghiur...

doe niet zo raar...ik denk dat de rmexzan meer ibbequyen om zeep heeft geholpen dan de spanjaarden en fransen samen.



Wahahahaa wat voor een geschiedkundige analfabeet ben jij nou weer. Doe even gezond. Ten eerste heeft rmexzen geen chemische wapens en slagschepen gebruikt, het aantal slachtoffers was hoog door die honden in Rabat maar TOTAAL niet in verhouding om het te vergelijken met wat de Fransen en Spanjaarden hebben gedaan.

Ten tweede rmexzen bestaat uit Imazighen al dan niet Arabisch sprekend, dus wanneer we het hebben over rmexzen hoeven we niet te doen alsof het om Arabieren gaat. Verschillende onderzoeken hebben aangetoont dat er geen genetische verschillen zijn tussen Arabisch of Tamazight sprekende inwoners van Tamazgha. Wel een verschil tussen de Arabisch of Tamazight sprekenden van Tamazgha enerzijds en Arabieren in het Midden Oosten anderzijds. Met andere woorden, echte Arabieren in Tamazgha zijn zeer schaars ZEER SCHAARS.

`SHADOW`

Citaat van: Arab-Amazighi op 06/07/2006 om 17:17:14

....... Met andere woorden, echte Arabieren in Tamazgha zijn zeer schaars ZEER SCHAARS.

schaars? ze zijn er helemaal niet! misschien ene enkeling die later vanwege het werk  in de laatste 50 jara nara tamazgha is verhuisd, anders zijn er gene arabieren. Tamazgha wordt bewoond door imazighen en imazighen die zeggen dat ze arabisch zijn. dus gene arabieren.

Arab-Amazighi

#73
Citaat van: `SHADOW` op 06/07/2006 om 17:25:03
Citaat van: Arab-Amazighi op 06/07/2006 om 17:17:14

....... Met andere woorden, echte Arabieren in Tamazgha zijn zeer schaars ZEER SCHAARS.

schaars? ze zijn er helemaal niet! misschien ene enkeling die later vanwege het werk  in de laatste 50 jara nara tamazgha is verhuisd, anders zijn er gene arabieren. Tamazgha wordt bewoond door imazighen en imazighen die zeggen dat ze arabisch zijn. dus gene arabieren.

Ik kan het even niet terugvinden, maar ik had gelezen dat men na het vergelijken van de genen van mensen in Mohemadia (bij Casablanca), Nador, Bni Mellal en Ourzazate geen genetische verschillen aantroffen. Bij een ander stuk had ik gelezen dat minder dan 0,4% van Arabische afkomst was en dat de rest gearabiseerd was. Moet je gewoon voorstellen dat zelfs de mensen die zich het meest Arabisch wanen (van Mohemadia bij Casablanca) niet eens Arabisch maar Imazighen zijn. Tamazgha is vrijwel zuiver van ons, maar wij fucken ons zelf en schuiven het dan op een volk dat totaal niet weet wat er aan de hand is.
Dit vergt een andere aanpak dan constant op onschuldigen te pissen. Wij moeten voor onze rechten opkomen door ook onze gearabiseerde broeders hun afkomst te leren. We moeten trots zijn op wie we zijn en sterker vasthouden aan onze cultuur (zonder onze religie te benadelen). Wat de Arabieren betreft voor hun hun cultuur en voor ons de onze, verder zijn onze belangen in de wereld hetzelfde, de wereld ziet ons Imazighen echt niet anders dan Arabieren. En dat moeten wij ons ook realiseren. Er zijn een aantal Imazighen die constant aan de anus van niet-moslims lopen te zuigen en uit te leggen dat Imazighen anders zijn, je ziet die Hollanders dan echt kijken van "tieft op met Tamazight gezeik".

Iznassen_Stamhoofd

Citaat van: Lopende__Lach op 06/07/2006 om 14:36:48
he, de meeste beni znassen spreken allemaal het arabisch hier in NL, ik ken alleen een paar gezinnen in Rosmalen die nog het Tamazight spreken, in Leiden e.o. en Den Haag spreken ze allemaal het darija, hoe komt dat?

omdat ze gearabiseerd zijn en omdat ze zagen dat berbers voor hun kinderen helaas geen toekomstperspectieven geeft. Dus vandaar dat ze omwille van hun toekomst meer op het arabisch gingen concentreren. Mijn familie spreekt berbers met elkaar, maar ik moet zeggen dat ik het persoonlijk ook slecht heb meegekregen en spreek het niet goed en arabisch spreek ik ook niet goed. helaas pindakaas

maar blijf gelukkig wel een amazigh en dat kunnen ze niet van me afnemen :)