Oorsprong bepaalde Riffijnse stammen

Gestart door abrid, 15/04/2005 om 10:17:30

abrid

Citaat van: abrid op 10/11/2005 om 11:12:04
Citaat van: Sabadilla op 09/11/2005 om 19:13:56
Weet iemand mischien iets over de oorsprong van de Ibkouyen? Staat daar mischien iets over in het boek van David Hart?

Wat ik weet, en dat is uit dat boek. Is dat er een stam was die Ibatoyen heette en deze is opgegaan in de stam van Ibequyen. Ik zal voor je kijken of er meer staat.

Azul Saba,

Ik heb iets gevonden. Letterlijk staat er:

Cross tribal examples are: the reduplication of lineages of reciprocal origins in both the Aith Ammarth and the Ibequyen.

Ik zou niet weten hoe je dit moet vertalen.

Ik zoek nog verder voor je. Word vervolgd.

abrid

#31
Ik heb wel wat gevonden over de dialectvorm:

De dialecten in de Rif heeft zijn blokken ingericht.

Zo horen de volgende gebieden(stammen) tot 1 dialect blok dat zijn:

1. Zuid Westen van de Aith Waryagher
2. Ibuqquyen
3. Ait Ammart
4. enkele dcurath uit Ait Itteft.




abrid

#32
Verder komt Buqquya al in de tijd van Nkour voor en dat staat in een boek van al-Bakri. Nkour had toen 4 deuren. Éen daarvan heette bab Baqqiwa.

abrid

Ook belangrijk was Badis. Dit was in de 13de eeuw een belangrijke haven voor Islamitisch Spanje. Deze werd gebruikt door moslims uit Europa om via hier naar de Hadje te gaan.

abrid

In de 13de eeuw laat Sidi er-Haij Hashimi al-Aduzi een Koranschool aldaar bouwen. Deze al-Aduzi werd zeer gerespecteerd en werd uiteindelijk in Buqquyaland begraven. De plaats heet Aduz.

Izwan

Volgens Ibno Khaldoen stammen Ibaquoyen uit 3asasa. Ze hadden waarschijnlijk de zelfde vader als  Aith Bujafar en of Aith Sicar. http://www.al-eman.com/islamlib/viewchp.asp?BID=163&CID=184&SW=بطوية#SR1


Wat betreft het woord Batawiya is in plaats van het woord Nafzawa/ Nkoer en Mazma gekomen: Het gaat hier om het gebied tussen het gebied 3mara en het gebied Malwia. Dit woord is ontstaan na de verwoesting van Nkoer en het stad Badis in haar plaats is gekomen. Later werd dit gebied rif genoemd.

Hier geeft hij dat drie stammen die bij Batawiya horen: Aith Wayagher in Nkoer, Awlad Ali van Tafersieth en Baquawiya in de omgeving van Taza.
http://www.al-eman.com/islamlib/viewchp.asp?BID=163&CID=192&SW=بطوية#SR1


Hier wordt Batawiya aangeven als gebied die naarst het gebied rif is. Ergens in de 13 of 14 werd Het westen van Ibaquoyen het gebied rif genoemd.

http://www.al-eman.com/islamlib/viewchp.asp?BID=163&CID=185&SW=بطوية#SR1

Hier geeft hij dat haven 3asas in het gebied van Batawiya is (in de tijd van Nkoer woonden stam 3asasa in het huidige gebied van Aith Bujafar, Noordelijke helft van Aith Sicar.
http://www.al-eman.com/islamlib/viewchp.asp?BID=163&CID=252&SW=بطوية#SR1


trinita

Nee dat is niet juist

De deur is van Bani Waryaghel

De andere deuren zijn: de deur van Suleiman,de deur van Msalla en de deur  van de joden


Citaat van: abrid op 17/11/2005 om 12:42:58
Verder komt Buqquya al in de tijd van Nkour voor en dat staat in een boek van al-Bakri. Nkour had toen 4 deuren. Éen daarvan heette bab Baqqiwa.

Izwan

Citaat van: afassi op 18/11/2005 om 11:17:42
Nee dat is niet juist

De deur is van Bani Waryaghel

De andere deuren zijn: de deur van Suleiman,de deur van Msalla en de deur  van de joden


Citaat van: abrid op 17/11/2005 om 12:42:58
Verder komt Buqquya al in de tijd van Nkour voor en dat staat in een boek van al-Bakri. Nkour had toen 4 deuren. Éen daarvan heette bab Baqqiwa.
Je opmerking klopt, maar Ibaquoyen waren in die tijd met het zelfde naam bekend.

trinita

Ja   ;)


Citaat van: Izwan op 18/11/2005 om 11:29:06
Citaat van: afassi op 18/11/2005 om 11:17:42
Nee dat is niet juist

De deur is van Bani Waryaghel

De andere deuren zijn: de deur van Suleiman,de deur van Msalla en de deur  van de joden


Citaat van: abrid op 17/11/2005 om 12:42:58
Verder komt Buqquya al in de tijd van Nkour voor en dat staat in een boek van al-Bakri. Nkour had toen 4 deuren. Éen daarvan heette bab Baqqiwa.
Je opmerking klopt, maar Ibaquoyen waren in die tijd met het zelfde naam bekend.

abrid

Citaat van: afassi op 18/11/2005 om 11:17:42
Nee dat is niet juist

De deur is van Bani Waryaghel

De andere deuren zijn: de deur van Suleiman,de deur van Msalla en de deur  van de joden


Citaat van: abrid op 17/11/2005 om 12:42:58
Verder komt Buqquya al in de tijd van Nkour voor en dat staat in een boek van al-Bakri. Nkour had toen 4 deuren. Éen daarvan heette bab Baqqiwa.

David Hart schrijft: The port of Baqqiwa-whence the present tribal name of Ibuqquyen-ia also listed bij al-Bakri, but not specifically as being tributary to Nakur.


aithwayagher

ik begrijpn echt helemaal niks van de riffijnse staamen en de indeling ervan in de 8,9 en 10 eeuw hoe kon de aith wayagher nou bij de ibbequyen horen bij de znawa stam of zo betere uitleg graag.

rif-boe3iash

ajieh billah 3ah erhek! toesema mogas gejelah?

MBTiza

Citaat van: afassi op 18/11/2005 om 11:17:42
Nee dat is niet juist

De deur is van Bani Waryaghel

De andere deuren zijn: de deur van Suleiman,de deur van Msalla en de deur  van de joden


Citaat van: abrid op 17/11/2005 om 12:42:58
Verder komt Buqquya al in de tijd van Nkour voor en dat staat in een boek van al-Bakri. Nkour had toen 4 deuren. Éen daarvan heette bab Baqqiwa.

Die deur heette inderdaad bab Bani Waryaghel en keek uit op rabegh n Tawrirt waar de Aith Wayagher vanaf stammen, zij zijn  langzaam richting de zee vertrokken dus nkour etc..

MBTiza

Citaat van: TAKANARIT op 28/12/2005 om 15:26:43
Citaat van: Ik_vinde_mooi! op 28/12/2005 om 15:25:56
Citaat van: afassi op 18/11/2005 om 11:17:42
Nee dat is niet juist

De deur is van Bani Waryaghel

De andere deuren zijn: de deur van Suleiman,de deur van Msalla en de deur  van de joden


Citaat van: abrid op 17/11/2005 om 12:42:58
Verder komt Buqquya al in de tijd van Nkour voor en dat staat in een boek van al-Bakri. Nkour had toen 4 deuren. Éen daarvan heette bab Baqqiwa.

Die deur heette inderdaad bab Bani Waryaghel en keek uit op rabegh n Tawrirt waar de Aith Wayagher vanaf stammen, zij zijn  langzaam richting de zee vertrokken dus nkour etc..

Ait Taourirt zijn verarabiseerd, man.

als je ergens geen verstand van hebt dan is het raadzaam om ff sssssssssssssssssssssssst!

Ik heb het over de Aith Turirth van de Aith Wayagher dus van de provincie Al-Hoceima en niet Touarirt van Oujda die zijn inderdaad gearabiseerd!

De Aith Turirth, Aith Timarzga en Aith Arus zijn dus totaal niet gearabiseerd, deze bezoeken ook de souk genaamd Rabegh n Tawrirt

MBTiza

aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaai, vertel ons wat over de geweldige Massa-Draa-Soussa wilaya...kom op man...