Oorsprong bepaalde Riffijnse stammen

Gestart door abrid, 15/04/2005 om 10:17:30

abrid

Sraam n Arebbi Xawem Marra,

N.a.v. discussies gisteren heb ik het een en ander opgezocht in het boek van David Hart en deze vertelde over de Riffijnse stammen het volgende:

Volgens Ibn Khaldun zijn de Riffijnse stammen Ait Waryagher, Geznaya, Marnisa, Ait Siltan en Ait Iznasen broeders en hebben 1 bloedlijn. De voorvader van deze stammen hete Mglata die veel optrok met Tattuft of Yittuft. Sommigen zeggen dat Mglata de zoon van Yittuft was.

Setisir

Izwan

De rif stammen in de tijd van Imarat Nkoer ( 9, 10, en 11 eeuw), aldus Ahmed Tahri.
- Stam Ghmara: Het west van de huidig grens van Mestasa.
- Stam Sanhaja Al Barnasia; De huidige Mestasa, Aith Gmil, Aith Bufrah, Tarqist, Senhadja Sir, Aith Bachir, Aith Buchibet, onder Kzanaja (die was toen dubbelgroot richting het zuiden) tot  huidig Metalsa.
- Stam Al Baranis: De huidige Metalsa.
- Stam Zanat inwoners (Ahl) Tabrida: was onder Sanhaja Al Barnasia en Al Baranis.
- Stam Nafzawa die was verdeel in 12 sub-stammen: Aith Jathaft, Ibaqoyen, Aith Amart, Marnisa (onder Aith Amart â€"bestaat niet meer-), Andere deel van Marisa (was de huidige Metalsa, gedeelte noord Aith Yahya en Aith Stut), Aith wayagher, Kzanaja, Aith Jaseltien (huidig temsaman, Aith Tuzin, Tafarsit, Aith Ulichek, Aith Said), 3asasa (huidige Aith Bujafar, Noordelijke helf van Aith Sicar), Banoe Wartardien ( huidige Aith Sidel, Aith Bu ifrur en Mazuza), Inwoners (Ahl) Kabdana en achter stam Meknasa was sub-stam Aith Izanasen.
- Stam Meknasa: na Kabdana vanaf de zee tot Amaskoer in het zuiden (het is ongeveer hetzelfde afstand tussen rivier Melwija tot Titawin.
Substammen van Meknasa:
1 en 2-Zawa3a en Jarawa tussen Kabdan en Noord Aith Zanasan.
3- Aith Maraasen  de huidige zuid Banu Bujahja  en het zuiden gebied.
4- Aith Nernijan was zuid oost Zanata Tabrieda.

Wat me opvalt is dat het gebied van aith wajagher, Ibaquoyen, Bni Jataft en bni a3mart zijn niet veranderd, maar in de rest van Arif zijn veel substammen (namen) erbij gekomen.

abrid

Citaat van: Izwan op 08/11/2005 om 22:19:59
De rif stammen in de tijd van Imarat Nkoer ( 9, 10, en 11 eeuw), aldus Ahmed Tahri.
- Stam Ghmara: Het west van de huidig grens van Mestasa.
- Stam Sanhaja Al Barnasia; De huidige Mestasa, Bni Gmil, Bni Bufrah, Tarqist,Senhadja Sir, Bni Bachir, Bni Buchibet, onder Kzanaja (die was toen dubbelgroot richting het zuiden) tot  huidig Metalsa.
- Stam Al Baranis: De huidige Metalsa.
- Stam Zanat inwoners (Ahl) Tabrida: was onder Sanhaja Al Barnasia en Al Baranis.
- Stam Nafzawa die was verdeel in 12 sub-stammen: Bni Jathaft, Ibaqoyen, Bni Amart, Marnisa (onder bni Amart â€"bestaat niet meer-), Aith wayagher, Kzanaja, Bni Jaseltien (huidig temsaman, Bni Taozin, Tafarsit, Bni Ulichek, Bni Said), 3asasa (huidige Bni Bujafar, Noordelijke helf van Bni Sicar), Banoe Wartardien ( huidige Bni Sidel, Bni Bu ifrur en Mazuza), Inwoners (Ahl) Kabdana en achter stam Meknasa was sub-stam Bani Izanasen.
- Stam Meknasa: na Kabdana vanaf de zee tot Amaskoer in het zuiden (het is ongeveer hetzelfde afstand tussen rivier Melwija tot Titawin.
Substammen van Meknasa:
1 en 2-Zawa3a en Jarawa tussen Kabdan en Noord Bani Zanasan.
3- Bani Maraasen  de huidige Banu Bujahja  en het zuiden gebied.
4- Bani Nernijan was zuid oost Zanata Tabrieda.

Wat me opvalt is dat het gebied van aith wajagher, Ibaquoyen, Bni Jataft en bni a3mart zijn niet veranderd, maar in de rest van Arif zijn veel substammen (namen) erbij gekomen.

Dank hiervoor. Ik zie overeenkomsten met het boek van MOh Azugwagh. Nafzawa komt er ook invoor en hierover zegt hij dat ze oorspronkelijk waarschijnlijk uit Tunesie/Libië.

Is dat boek nog te krijgen. Het is zeker in het arabisch?

Asafu

Bni Gmil,
Bni Bufrah,
Bni Bachir,
Bni Buchibet,
Bni Jathaft,
Bni Amart,
bni Amart
Bni Jaseltien
Bni Taozin,
Bni Ulichek,
Bni Said
Bni Bujafar,
Bni Sicar,
Banoe
Bni Sidel,
Bni Bu ifrur
Bani Izanasen.
Bani Zanasan.
Bani Maraasen
Banu
Bani Nernijan
Bni Jataft
bni a3mart

De arabisatie van Rif is voltooid! Rijffijnen noemen zich niet meer Ait/Ayt… maar : Bni…, Bnou…, Bani… !!!

abrid

Izwan zal dat wel letterlijk uit dat boek hebben overgenomen. Hij had dat moeten wijzigen in Ait.
Het hangt ervan af welke afkomst die schrijver heeft of had.

Arabrieren en Joden gebruiken Ben of Beni.

Izwan

Citaat van: Hannibal op 09/11/2005 om 09:32:14

Bni Gmil,
Bni Bufrah,
Bni Bachir,
Bni Buchibet,
Bni Jathaft,
Bni Amart,
bni Amart
Bni Jaseltien
Bni Taozin,
Bni Ulichek,
Bni Said
Bni Bujafar,
Bni Sicar,
Banoe
Bni Sidel,
Bni Bu ifrur
Bani Izanasen.
Bani Zanasan.
Bani Maraasen
Banu
Bani Nernijan
Bni Jataft
bni a3mart

De arabisatie van Rif is voltooid! Rijffijnen noemen zich niet meer Ait/Ayt… maar : Bni…, Bnou…, Bani… !!!
Ik was meer geconcentreerd om de juist stammen en hun gebieden te zoeken. Het is me vergaan dat jij zo graag aith leest dan Bni, Bnou....Dit heb ik inmiddels gecorrigeert.

Izwan

Na veel puzzelen kwam tot volgende conclusie. (Kort samenvatting).
De meeste Tamazight sprekende Imazighen in noord Marokko horen tot stam Nafzaw(a). 
De stam Nafzawa komt in de hele noord Afrika voor, maar ze waren vroeger meer te vinden in het midden noord Afrika. Ze hebben een groot rol gespeeld in de Cartago-, roemeinse-, byzantijnse-, en islamtitische beschaving. Ook in Andalus. De oorspronkelijke Amazigh stam van Hele Noord Marokko was Stam 3mara. 
De vader van NafzawaHij was Yattufat U Nafzaw (bijnaam van Lawa (Amezian)) U Lawa (Amekran) U Zahiek U Madghies Abtar U Barnas.
P.S.
* U betekend de zoon van…
* (a) wordt bijgevoegd als de stam aanduid.

Nafzaw(a) heeft 8 kinderen gekregen:
1- Rasief, 2- 3asas(a), 3 Marnies(a), 4- Zohiel(a), 5- Soemata(t), 6- Zatiem(a), 7- Lahas(a), 8- Mair(a).

- De vader van Aith Wayagher was Maklat U Rasief.
-  3asas(a) (huidige Aith Bujafar, Noordelijke helf van Aith Sicar) was de broer van Rasief was de oom van vader (Maklata) aith wayagher.
- Maris(a) (was de huidige Metalsa, gedeelte noord Aith Yahya en Aith Stut). Ook zuid aith 3mart zou dorpen zijn die bij deze stam hoort. Ze zijn in de hele Noord Afrika zich verspreid. Hij was de broer van 3asas(a) en de oom van vader van aith wayagher.
- Aith Jathaft, Ibaqoyen??, Aith Amart horen tot Zahiel(a). Broer van Maris, 3asas en oom van vader van aith wayagher.
- Kzanaj(a) was de zoon van Maklata en de broer van Aith wayagher.
- Aith Jaseltien (huidig temsaman, Aith Tuzin, Tafarsit, Aith Ulichek, Aith Said) Was broer van Kzanajen en aith wajagher.
-……. enz.

Ik wil graag gecorrigeerd worden.

Izwan

Ik heb waarschijnlijke de sporen van Aith Joesuf U Ari van Aith wayagher gevonden.
Hij was de koning van Imarat Nkoer (1031-1039).
Zijn vader was Jari U Fattoe7 El Azdajie. In 1015 heeft hij eind gemaakt aan de Abou Saleh Dynastie in Nkoer en hij heeft tot 1031 over Nkoer gegereerd.
De zoon van Jari U Fattoe7 is Raz U Joesef U Jari. Hij was de laatste koning van Nkoer. Hij is de door Ibno Tasafin vermoord en Nkoer definitieve vernietigd.

P.S. De juist naam van aith Joesef U Ari was aith Joesef U Jari.

Asafu

Azul,

Heeft hij een boek hierover geschreven?

Tannemirt

Rbaaz

Citaat van: Izwan op 09/11/2005 om 16:44:03
- Aith Said

en ait said zouden de nakomelingen zijn van Said n Sala7. ook een Amir van Nekour (volgens ibn al3adari is hij de oprichter van Nekour).
Het blijven, zoals de schrijver het zelf zegt, vermoedens. omdat veel namen op elkaar lijken een stelselmatig terugkomen is het voor een historicus moeilijk, dat goed in kaart te brengen. 

AIT5toezenni

weer die oorsprong van jullie
wat was er met ait tuzin dan
dat ait tuzin bij tamsaman hoort
ik begrijp jullie niet

effe wat duidelijker zijn

Rbaaz

Citaat van: AIT5toezenni op 09/11/2005 om 18:18:19
wat was er met ait tuzin dan
dat ait tuzin bij tamsaman hoort
ik begrijp jullie niet

effe wat duidelijker zijn

ze kunnen toch gewoon broers van elkaar zijn, dat ze 1 vader hebben gehad en dat ze vandaar bij dezelfde stam horen. of mag/kan dit niet. 

Izwan

Citaat van: abrid op 15/04/2005 om 10:17:30
Sraam n Arebbi Xawem Marra,

N.a.v. discussies gisteren heb ik het een en ander opgezocht in het boek van David Hart en deze vertelde over de Riffijnse stammen het volgende:

Volgens Ibn Khaldun zijn de Riffijnse stammen Ait Waryagher, Geznaya, Marnisa, Ait Siltan en Ait Iznasen broeders en hebben 1 bloedlijn. De voorvader van deze stammen hete Mglata die veel optrok met Tattuft of Yittuft. Sommigen zeggen dat Mglata de zoon van Yittuft was.

Setisir
Dit verhaal klopt.

Izwan

Citaat van: Hannibal op 09/11/2005 om 17:39:18

Azul,

Heeft hij een boek hierover geschreven?

Tannemirt

Hij heeft een boek geschreven over "Imarat Bani Saleh in land Nkoer". Het ging niet alleen om de stammen, maar om Bano Saleh dynastie.

Izwan

Citaat van: Amadoekar op 09/11/2005 om 18:11:20
Citaat van: Izwan op 09/11/2005 om 16:44:03
- Aith Said

en ait said zouden de nakomelingen zijn van Said n Sala7. ook een Amir van Nekour (volgens ibn al3adari is hij de oprichter van Nekour).
Het blijven, zoals de schrijver het zelf zegt, vermoedens. omdat veel namen op elkaar lijken een stelselmatig terugkomen is het voor een historicus moeilijk, dat goed in kaart te brengen. 

Het zou kunnen dat ze de nakommeling van ait Saleh. Zijn woonden in de omgeving van Haven Tamsamen voor dat ze naar Nkoer kwamen. Dit haven is volgens me ook dichtbij het gebied van aith Said.

Sommige historicus beweren dat aith Said wel tot Said U Idris U Salih U Mansoer stammen. De moeder van Said was uit 3mara. Hij was koning en had 13 kinderen.