Amazigh bestaat in het Marokkaanse Arabisch niet

Gestart door Matoub, 14/04/2005 om 16:30:08

Matoub

Citaat van: L_L op 14/04/2005 om 18:50:26
Citaat van: Matoub op 14/04/2005 om 18:49:54
Dat is negatief.
Men wordt dus niet bewust van zijn oorsprong. 
wat bedoel je?
Een Amazigh zou denken dat hij Arabier is. en daarom noemen veel Imazighen zich arabieren.

Dora


Matoub

Citaat van: L_L op 14/04/2005 om 18:52:32
hoe noem jij jezelf?
Ik noem me een Amazigh, maar dit geldt niet voor de hele Marokkaanse Berbers, zelfs als ze zich Marokkanen zouden noemen, dan weet niet dat een Amazigh geen Marokkaan is. Ze denken dat Amazigh gewoon arabieren zijn.

Matoub

The challenge of print

In 1989, a book, written in Arabic, appeared in Morocco with a title of lamhatun aan thalathatin wa thalathina qarnan min tarikhi el' amazighiyyin [Highlights of thirty-three centuries of the history of Imazighen]. It was written by Mohammed Shafiq, a member of the Royal Moroccan Academy who was, until the appearance of his publication, unknown in the public arena. His book that normally wouldn't be published in Morocco caused a division in public opinion. Implicitly, Shafiq argued that Imazighen had a separate identity from the Arabs. Such a contention was, for a long time, neither a concern of Moroccan scholars nor an issue in the political arena. Morocco, according to the constitution, is an "Arabo-Islamic nation." That was the slogan of the State and the focus of political parties. The popular question in the public arena was that of "we" the Arabs and Moslems against the Jews and the Christians. The struggle of the political parties was primarily based on the distribution of the resources and economic structure of the State.

http://jan.ucc.nau.edu/~jar/RIL_10.html

Matoub

Citaat van: Matoub op 14/04/2005 om 18:55:38
Ik noem me een Amazigh, maar dit geldt niet voor de hele Marokkaanse Berbers, zelfs als ze zich Marokkanen zouden noemen, dan weet niet dat een Amazigh geen Marokkaan is. Ze denken dat Amazigh gewoon arabieren zijn.

Correctie: Ik noem me een Amazigh, maar dit geldt niet voor de hele Marokkaanse Berbers, zelfs als ze zich Imazighen zouden noemen, dan weten ze niet dat een Amazigh geen arabier is. Ze denken dat een Amazigh gewoon een arabieren is.

Dora

Citaat van: Matoub op 14/04/2005 om 18:55:38
Citaat van: L_L op 14/04/2005 om 18:52:32
hoe noem jij jezelf?
Ik noem me een Amazigh, maar dit geldt niet voor de hele Marokkaanse Berbers, zelfs als ze zich Marokkanen zouden noemen, dan weet niet dat een Amazigh geen Marokkaan is. Ze denken dat Amazigh gewoon arabieren zijn.


ik dus niet, ik noem mezelf teqzzenait, met amazigh kan ik ook als een soeythwaycher worden geassocieerd..en dat mag niet van tama...niet voordat ik "touga" afleer

*bleep*

Matoub

Citaat van: L_L op 14/04/2005 om 18:58:20
ik dus niet, ik noem mezelf teqzzenait, met amazigh kan ik ook als een soeythwaycher worden geassocieerd..en dat mag niet van tama...niet voordat ik "touga" afleer

*bleep*
Okké, dan noem ik me gewoon Agzennay ;)

Dora

Citaat van: Matoub op 14/04/2005 om 19:00:10
Citaat van: L_L op 14/04/2005 om 18:58:20
ik dus niet, ik noem mezelf teqzzenait, met amazigh kan ik ook als een soeythwaycher worden geassocieerd..en dat mag niet van tama...niet voordat ik "touga" afleer

*bleep*
Okké, dan noem ik me gewoon Agzennay ;)

je straalt

Matoub


Dora

aqzenee power natuurlijk..

dat is aangeboren..daar hoeven wij geen danoontjes voor te eten..

Matoub

Citaat van: L_L op 14/04/2005 om 19:06:29
aqzenee power natuurlijk..
dat is aangeboren..daar hoeven wij geen danoontjes voor te eten..
Er zijn hier meer Ayt waryaghers, geloof ik. Ze zouden daar bezwaar tegen hebben.

Dora

Citaat van: Matoub op 14/04/2005 om 19:09:54
Citaat van: L_L op 14/04/2005 om 19:06:29
aqzenee power natuurlijk..
dat is aangeboren..daar hoeven wij geen danoontjes voor te eten..
Er zijn hier meer Ayt waryaghers, geloof ik. Ze zouden daar bezwaar tegen hebben.


zolang jij maar geen bezwaar hebt...

Matoub


Dora

Citaat van: Matoub op 14/04/2005 om 19:13:03
Citaat van: L_L op 14/04/2005 om 19:11:58
zolang jij maar geen bezwaar hebt...
tuurlijk niet

een eqzenee is geen eqzenee als hij niet doet/zegt wat hij wil...;)


of geldt dit alleen voor mij ???

Tama

wat een harmonie hihi

nee wij ait waryager houden in dit soort gevallen gewoon ons mond dicht.