Amazigh bestaat in het Marokkaanse Arabisch niet

Gestart door Matoub, 14/04/2005 om 16:30:08

Matoub

Citaat van: Numero1 op 14/04/2005 om 17:03:22
Ik begrijp jou niet. Kan je nogmaals duidelijk aangeven, wat je hiermee bedoelt?
Ik bedoel dat het woord Amazigh of berber niet bestaat in Marokkaans Arabisch. In Arabisch zegt men " Amazighiyi" ( Berber ) of "Amazigh " ( berbers ). Maar in het Marokkaans Arabisch weet ik niet hoe ik ze zou noemen, ik heb er nooit van gehoord ( als ik me goed herinner) dat iemand een Amazigh noemt in het Marokkaans Arabisch.

Hoe noem jij een Amazigh of Berber in Marokkaans Arabisch ?

Dora

amazigh min rif , amazigh min sous enz enz.. ::)

alhoewel de meeste wel ons aanduiden met chelhien

Matoub

Citaat van: L_L op 14/04/2005 om 18:24:35
amazigh min rif , amazigh min sous enz enz.. ::)
alhoewel de meeste wel ons aanduiden met chelhien
Dat is standaard Arabisch, ik bedoelde het Marokkaanse Arabisch.

Dora


Matoub

Ik denk dat de meeste Marokkanen het verschil tussen Berber en Arabier niet kennen. Ik zei tegen een Riffijn dat de berbers geen Arabieren zijn, en hij vroeg me of ze joden zijn.

Matoub

Citaat van: L_L op 14/04/2005 om 18:30:11
dat is ook darija manneke...
Nee, die "min" wordt " men" in Daridja. en "amazigh " betekent wel "Berber" in het Tamazight, maar in Arabisch verwijst het naar het meervoud, dus " Berbers ".

Dora

met die opmerking heeft hij het aan het rechte einde. de imazighen waren bekend als joden en de arabier als moslim...dus zo verkeerd zat hij niet.

door de eeuwen heen is dat natuurlijk verandert..meneer is alleen paar eeuwen blijven haken :)

Matoub

Citaat van: L_L op 14/04/2005 om 18:33:26
met die opmerking heeft hij het aan het rechte einde. de imazighen waren bekend als joden en de arabier als moslim...dus zo verkeerd zat hij niet.
door de eeuwen heen is dat natuurlijk verandert..meneer is alleen paar eeuwen blijven haken :)
Die Riffijn was te dom om te weten dat een groep berbers joden waren. Hij dacht dat Arabier moslim betekent.

Dora

Citaat van: Matoub op 14/04/2005 om 18:33:19
Citaat van: L_L op 14/04/2005 om 18:30:11
dat is ook darija manneke...
Nee, die "min" wordt " men" in Daridja. en "amazigh " betekent wel "Berber" in het Tamazight, maar in Arabisch verwijst het naar het meervoud, dus " Berbers ".

je weet dat darija een dialect is dat voorgekomen is uit verschillende talen. frans en arabisch bv zie je hierin terug. als ze imazighen wil aanduiden dan gebruiken ze vaak amazigh du rif of amazigh min(of men) rif....je kan niet van het darija verwachten dat ze een andere benaming kunnen hebben omdat darija beinvloed is door andere talen..

Matoub

Citaat van: L_L op 14/04/2005 om 18:35:43
je weet dat darija een dialect is dat voorgekomen is uit verschillende talen. frans en arabisch bv zie je hierin terug. als ze imazighen wil aanduiden dan gebruiken ze vaak amazigh du rif of amazigh min(of men) rif....je kan niet van het darija verwachten dat ze een andere benaming kunnen hebben omdat darija beinvloed is door andere talen..
Ik spreek Marokkaans arabisch, en als ik de naam Amazigh zou gebruiken, dan voel ik dat dat woord vreemd in de zin is. Amazigh betekent Berbers in Arabisch. één Berber is Amazighiyi in arabisch. Maar als jij de naam Amazighiyi zou gebruiken dan weet men dat jij de neiging hebt om standaard Arabisch te spreken. Een ongeschoolde Marokkaan zou nooit de naam Amazighiyi gebruiken.

Matoub

In Marokko worden de berbers genoemd naar hun streken.

Dora

misschien, dat kan..in mijn omgeving gebruikte ze dat gewoon..ik had wel een universiteit in mijn omgeving..misschien komt t daardoor ;D..

maar je hebt gelijk hoor, daarom zei ik ook, ze zeggen amazigh min (men) rif, amazigh min(men) sous enz enz

Matoub

Citaat van: L_L op 14/04/2005 om 18:44:13
misschien, dat kan..in mijn omgeving gebruikte ze dat gewoon..ik had wel een universiteit in mijn omgeving..misschien komt t daardoor ;D..

maar je hebt gelijk hoor, daarom zei ik ook, ze zeggen amazigh min (men) rif, amazigh min(men) sous enz enz
Diegene die dat zou gebruiken zou een geschoolde Marokkaan zijn, ik denk niet dat men dat kan verwachten van een ongeschoolde Marokkaan.

Matoub

Dat is negatief.
Men wordt dus niet bewust van zijn oorsprong. 

Dora

Citaat van: Matoub op 14/04/2005 om 18:49:54
Dat is negatief.
Men wordt dus niet bewust van zijn oorsprong. 
wat bedoel je?