Taalkundige overeenkomsten Ighzennayan - Ait Wayaghar

Gestart door *-RiFFijn0s-*, 14/04/2005 om 14:02:59

abrid

Citaat van: Taxasath op 28/11/2005 om 15:33:45
Citaat van: L_L op 28/11/2005 om 15:28:40
geldt voor de meeste mensen..dus niet alleen de ayth waycher...andere vb???

maar ik denk dan meer aan gebruiken ipv normen en waarden.

zo is het bij de mensen uit de provincie nador de bedoeling dat bij het eten de gastheer het brood uitdeelt maar bij ons is het zo dat iedereen z'n eigen stuk van de taxabazzt af haalt, toen ik voor het eerst bij m'n schoonfamilie op bezoek ging in provincie Nador pakte ik het brood en iedereen zat mij zo aan te kijken what the hack?!

Of als iemand overlijd nemen de gasten eten mee.

MBTiza

Citaat van: abrid op 28/11/2005 om 15:39:22
Citaat van: L_L op 28/11/2005 om 15:28:40
geldt voor de meeste mensen..dus niet alleen de ayth waycher...andere vb???

maar ik denk dan meer aan gebruiken ipv normen en waarden.

zo is het bij de mensen uit de provincie nador de bedoeling dat bij het eten de gastheer het brood uitdeelt maar bij ons is het zo dat iedereen z'n eigen stuk van de taxabazzt af haalt, toen ik voor het eerst bij m'n schoonfamilie op bezoek ging in provincie Nador pakte ik het brood en iedereen zat mij zo aan te kijken what the hack?!

ja dat is er ook een, maar zo zijn nog talloze andere

athsaynou

Mensen zijn me voor..zie hierboven..je moet maar in die richting denken..je zou eigenlijk niet denken dat er verschillen zijn maar elke stam tot gezin tot individu hebben eigen aanpakken en gebruiken..

E3ber_Tastite

Dat doen wij ook, en verder zijn de Izenayyen heel strikt wat betreft feesten, altijd gescheiden. Toen ik dit jaar in Arif was, bouwde mijn oom een nieuwe huis, en de meeste bouwvakkers kwamen uit de Ait Touzine (Kassita), ze konden dus niet elke dag heen en terug, dus hadden ze een tent opgezet, maar ze mochten s'avonds absoluut de tent niet uit. De jongens waren bang dat ze dan naar buiten zullen gaan, naar de lady's, en de vrouwen mochten overdag tijdens het werken ook absoluut niet gezien worden door die bouwvakkers.

Hahah, de jongens gingen elke avond naar de tent toe om te kijken wat ze aan het doen waren. Izenayyen zijn wat dat betreft heel streng.

MBTiza

Citaat van: E3ber_Tastite op 28/11/2005 om 15:53:43

Dat doen wij ook, en verder zijn de Izenayyen heel strikt wat betreft feesten, altijd gescheiden. Toen ik dit jaar in Arif was, bouwde mijn oom een nieuwe huis, en de meeste bouwvakkers kwamen uit de Ait Touzine (Kassita), ze konden dus niet elke dag heen en terug, dus hadden ze een tent opgezet, maar ze mochten s'avonds absoluut de tent niet uit. De jongens waren bang dat ze dan naar buiten zullen gaan, naar de lady's, en de vrouwen mochten overdag tijdens het werken ook absoluut niet gezien worden door die bouwvakkers.

Hahah, de jongens gingen elke avond naar de tent toe om te kijken wat ze aan het doen waren. Izenayyen zijn wat dat betreft heel streng.

zo zelfs geen kijkplezier?

maar ighzinnayen zijn minder streng, heb hier meer gemengde feesten onder ighzinnayen dan onder ons..

E3ber_Tastite

Bij ons absloluut niet, zelfs de vrouwen mogen niet gefilmd worden tijdens een feest, het is strikt bij ons. Maar Gzenaya is ook best groot, en de Izenayyen uit den Haag komen meestal uit de omgeving van Ajdir/Terra tazegaught, over hun kan ik niet praten, maar de izenayyen van Tizi Ousli tot aan Kassita zijn wel zeker streng.

athsaynou

Citaat van: Taxasath op 28/11/2005 om 15:56:44

maar ighzinnayen zijn minder streng, heb hier meer gemengde feesten onder ighzinnayen dan onder ons..

Je hebt het boek gelezen he.. Behind The Courtyard Door..?

MBTiza

Citaat van: E3ber_Tastite op 28/11/2005 om 16:00:37
Bij ons absloluut niet, zelfs de vrouwen mogen niet gefilmd worden tijdens een feest, het is strikt bij ons. Maar Gzenaya is ook best groot, en de Izenayyen uit den Haag komen meestal uit de omgeving van Ajdir/Terra tazegaught, over hun kan ik niet praten, maar de izenayyen van Tizi Ousli tot aan Kassita zijn wel zeker streng.

de ighzinnayen uit den haag komen uit alle windstreken, zo zijn er veel asht aru aisa, veel uit tarra tazzuwaght e.o., ikaroughen, ikhuwanen, taghirast, asht mhand

MBTiza

Citaat van: m'Izran op 28/11/2005 om 16:03:26

was er mee begonnen maar nooit afgemaakt

athsaynou

Citaat van: Taxasath op 28/11/2005 om 16:04:15
Citaat van: m'Izran op 28/11/2005 om 16:03:26

was er mee begonnen maar nooit afgemaakt

Dombo waarom niet, juist het einde is mooi het begin viel mij ook tegen..lees het alsjeblieft verder..maar goed daar kwam goed naar voren dat de Aythwayaghers de mannen "de heerschappij" in hun handen hebben..maar later zie je dat er vele veraneringen plaats hebben gevonden..

Dora

izzenayen zijn niet heel streng e3ber...ze zijn in de loop der jaren ze3ma strenger geworden door hun "bewustzijn" op islamitisch vlak...en de vb die MB gaf gelden ook voor ons hoor..dit is niet stam gericht maar familiegericht...onder mijn eigen familie zie ik al verschil wat het uitdelen van brood betreft...en ook in mijn eigen familie zie ik verschil wat betreft mannen en vrouwen gescheiden...voor de ene is een ongetrouwde jongen hartelijk welkom bij de vrouwen (dansvloer, foto's bij bv de bruidspaar enz enz)...maar een getrouwde man weer niet.....maar andere gezinnen houden het weer strikt gescheiden en mogen zelfs de broers van het bruidspaar niet binnen...

ik moet wel toegeven dat wij god zij dank wel opener zijn dan de aith waycher (die nu aangetrouwde familie zijn). maar of ik daar een hele stam voor moet gaan aankijken...hmm..

athsaynou

Zoals ik al zei: Er zijn verschillen, maar elke stam tot gezin tot individu hebben eigen aanpakken en gebruiken..

E3ber_Tastite

Citaat van: L_L op 28/11/2005 om 17:57:51
izzenayen zijn niet heel streng e3ber...ze zijn in de loop der jaren ze3ma strenger geworden door hun "bewustzijn" op islamitisch vlak...en de vb die MB gaf gelden ook voor ons hoor..dit is niet stam gericht maar familiegericht...onder mijn eigen familie zie ik al verschil wat het uitdelen van brood betreft...en ook in mijn eigen familie zie ik verschil wat betreft mannen en vrouwen gescheiden...voor de ene is een ongetrouwde jongen hartelijk welkom bij de vrouwen (dansvloer, foto's bij bv de bruidspaar enz enz)...maar een getrouwde man weer niet.....maar andere gezinnen houden het weer strikt gescheiden en mogen zelfs de broers van het bruidspaar niet binnen...

ik moet wel toegeven dat wij god zij dank wel opener zijn dan de aith waycher (die nu aangetrouwde familie zijn). maar of ik daar een hele stam voor moet gaan aankijken...hmm..

L_L toxh, ik denk toch wel dat ik meer weet over de Izenayyen dan jouw, aangezien jij bijna nooit in Gzenaya bent geweest, ikke dus wel.

MBTiza

ighzinnayen van omgeving casita, of rabegh n tawrirt of aith touzine van die streek allemaal een pot nat, lekker conservatief en geen verschil, Irifiyen uit de dorpen allemaal een pot nat.

Dora

dusss???...

voel je ajb niet meer azzenay dan ik ben omdat ik toevallig in een stad ben geboren