Taalkundige overeenkomsten Ighzennayan - Ait Wayaghar

Gestart door *-RiFFijn0s-*, 14/04/2005 om 14:02:59

MBTiza

bij ighzinnayen en aith wayagher komen inderdaad meer mensen met bolnd haar en blauwe ogen voor, de ibbequeyen en aith ammarth hebben ook veel blauwogen en blondjes

ik vind dat qua manier van praten de aith ammarth en ibbequyen het meeste op de aith wayagher lijken

Rwezna

Citaat van: Souani op 15/04/2005 om 14:59:41
wel grappig dit... aitwayaghar met de igzenayen.. als sommige mensen dit zouden horen
oeff...

IIawaryegerII zou misschien wel een hartaanval krijgen, ik vraag me af of hij dit nieuws op zijn leeftijd nog wel kan dragen

IIAwaryagherII

Citaat van: rahna op 17/04/2005 om 02:04:53
wel grappig dit... aitwayaghar met de igzenayen.. als sommige mensen dit zouden horen
oeff...

IIawaryegerII zou misschien wel een hartaanval krijgen, ik vraag me af of hij dit nieuws op zijn leeftijd nog wel kan dragen
haha..tabouhalith ;D
Ik vind qua spraak dat we het dichts bij de ait touziene staan en op een veilige afstand de iezenneen.
De ieqer'ien en ibdarsen staan taalkundig best ver van ons af.
Voor de rest een awaryaryagher is een awaryagher en idem is een ezzennee niet veel gemeen met elkaar :)

Klatta

Citaat van: IIAwaryagherII op 17/04/2005 om 02:30:31
Citaat van: rahna op 17/04/2005 om 02:04:53
oeff...

haha..tabouhalith ;D
Ik vind qua spraak dat we het dichts bij de ait touziene staan en op een veilige afstand de iezenneen.
De ieqer'ien en ibdarsen staan taalkundig best ver van ons af.
Voor de rest een awaryaryagher is een awaryagher en idem is een ezzennee niet veel gemeen met elkaar :)

nou soms volg ik die ait touzine ook niet echt.... en ik heb een ekzeney ooit horen praten, zo geloof me ik dacht dat het chinees was..

Dora

de iqzeneen hebben de makkelijkste dialect, dit verzin ik niet maar dat zeggen mensen die het tamazight aan het leren zijn. persoonlijk vind ik dat we veel gemeen hebben met de iker3ien. natuurlijk heb je woorden die hier en daar niet overeenkomen, maar het verschil is toch echt minder dan bij de andere stammen.

ik ben geintegreerd bij alle stammen, dus begrijp ze allemaal ;D

Matoub

Dora

jawel joh gekkie..

ayth waycher hebben veel spaanse woorden erdoorheen..wij meer frans en arabisch

*-RiFFijn0s-*

Azul

Qua taal staan de Ighzennayan ook dicht bij de Ait Touzine. Ook de Ait Saaid, Temsamane, en Ait Wurisch staan qua taal dicht bij de Ait Touzine.

De Ait Wayaghar  kent vele dialecten. Hoe meer je de binnenland komt, hoe platter ze praten. De Ait Wayaghar van Imzouaan, Ait buayach hebben wel wat gemeen met de Ait Touzine.  Kenmerkent voor de Ait Wayaghar is dat zij de Sh (van rashid) nooit uitspreken.
De Ikar3iyanvan Ait Sidar e.o hebben weer wat gemeen met de Ait Saaid. De Ait Buya7hi hebben weer veel gemeen met de Ibdarsan. De ibdarsan spreken vaak de r als l uit.  Ik ken ook iemand die plat taker3ast praat uit Ait chikar.  Nou die kun je moeilijker volgen dan iemand uit Azghenghane.

De Ibaquayan en Ait Ammart worden bij ons gewoonweg als Ait Wayaghar aangezien. De Ighzennayan stammen ook van de Ait wayaghar af. Maar zij hebben hun eigen accentje.

De Ighzennayan hebben meer gemeen met de Ait Touzine dan met de Ikar3iyan. 

Dus mijn mening: De Ighzennayan staan het dichts bij de Ait Touzine. 

Dora

de ibdarsen praten juist met een harde R..zij zeggen bv tawuRt en tamuRth..en wij tawath en tamouth

met de l praten ichebdanen

Matoub

Dora

volgens mij had abrid ons uitgelegd dat er een 1 van de khams khumas van de iqzeneen afstammen...dus het moet andersom zijn A_T

MBTiza

Citaat van: L_L op 17/04/2005 om 22:01:07
de ibdarsen praten juist met een harde R..zij zeggen bv tawuRt en tamuRth..en wij tawath en tamouth

met de l praten ichebdanen

inderdaad l_l tawurt, tamurt (zeggen de ibbequeyen van al-hociema ook), de l is van iznassen en icebdanen

athsaynou

De aythwayaghers praten ook met de W in plaats van de B..

Klatta

Citaat van: athsaynou op 18/04/2005 om 11:29:12
De aythwayaghers praten ook met de W in plaats van de B..

ja iebaadh is bij ons iewaadh.. hahaha

Murad

Citaat van: Matoub op 17/04/2005 om 22:01:45
Citaat van: Ait_Touzinie op 17/04/2005 om 21:57:56
De Ighzennayan stammen ook van de Ait wayaghar af.
Waarom denk jij dat ?
het is veel logischer dat de igzennijyaen van aith wayagher afstammen
1. Aith Wayagher zijn 5x zo groter qua aantal,
2. 3x groter qua gebied
3. veel bekender, grotere geschiedenis etc etc
het sprijt me, matoub, je zal de harde waarheid moeten accpteren.
sterker nog, wees trots erop dat je van de aith wayagher afstamt jonge...
ed wenni netta