Taalkundige overeenkomsten Ighzennayan - Ait Wayaghar

Gestart door *-RiFFijn0s-*, 14/04/2005 om 14:02:59

Dora

Citaat van: Matoub op 14/04/2005 om 16:23:53
Citaat van: L_L op 14/04/2005 om 16:11:39

hahaha...nu ben ik me er bewust van...dat is het verschil
Het is trouwens jarenlang dat ik niet in Egzennayen was geweest, ik woonde voornamelijk met Arabieren. ik weet zelfs niet hoe die streek is geworden.

aangenaam, neither did I.

ben in mijn leven een half uur in bouankoud geweest...maar daar zal verandering in komen incha-ALLAH.

Matoub

Citaat van: Matoub op 14/04/2005 om 14:22:23
Ik weet dat het woord "damm " een Arabisch woord is, en het meervoud van "damm" in het arabisch niet bestaat; en ik vind het raar de zeggen " bloeden", hoe maak jij een mervoud van damm in arabisch ?
Het meervoud van damm in standaard Arabisch is : Dimaa' . In Marokkaans Arabisch is dat " dmayat".

athsaynou

hahahha overeenkomsten tussen Ighzennayan en Ait Wayagher...nee echt verre van dat is juist de groep waar we bijna niets van hebben...

Kwa normen en waarden zitten er overeenkomsten tussen:

The Aythwayaghers met de Ait touzinnen
Iker3ien met de Ibdarsen (Ighzennayan ook wel)

Ook kwa taal vind ik ze het dichtst bijelkaar staan.

Klatta

wel grappig dit... aitwayaghar met de igzenayen.. als sommige mensen dit zouden horen
oeff...

Dora

Citaat van: athsaynou op 15/04/2005 om 12:34:30
hahahha overeenkomsten tussen Ighzennayan en Ait Wayagher...nee echt verre van dat is juist de groep waar we bijna niets van hebben...

Kwa normen en waarden zitten er overeenkomsten tussen:

The Aythwayaghers met de Ait touzinnen
Iker3ien met de Ibdarsen (Ighzennayan ook wel)

Ook kwa taal vind ik ze het dichtst bijelkaar staan.

iker3ien met ibdarsen??..vertel??


Dora

ibdarsen zijn niet te volgen (de pure onder  hen)..
net zoals de ayth waycher die praten plat en snel..en binnensmonds.

iker3ien hebben het meest gemeen met iqzeneen.
thank God :)...

E3ber_Tastite

ik vind eerder, dat de stammen uitterlijk meer op elkaar lijken. Blond haar, rood haar, blauwe ogen, dat komt veel in beide stammen voor. Ik denk zelfs meer, dan in de andere Rif-stammen.

Klatta

Citaat van: E3ber op 15/04/2005 om 22:52:10
ik vind eerder, dat de stammen uitterlijk meer op elkaar lijken. Blond haar, rood haar, blauwe ogen, dat komt veel in beide stammen voor. Ik denk zelfs meer, dan in de andere Rif-stammen.

in welke twee stammen??

E3ber_Tastite

Citaat van: Souani op 15/04/2005 om 22:57:57
Citaat van: E3ber op 15/04/2005 om 22:52:10
ik vind eerder, dat de stammen uitterlijk meer op elkaar lijken. Blond haar, rood haar, blauwe ogen, dat komt veel in beide stammen voor. Ik denk zelfs meer, dan in de andere Rif-stammen.

in welke twee stammen??

Izenayyen en de Ayt Wayagher uitteraard.

Klatta

nou de aitwayaghar daar heb je gelijk in..dat sommigen blond en blauwe ogen hebben, maat ik ben nog gene ekzeney gekomen mat soort uiterlijkeke kenmerken

E3ber_Tastite

Citaat van: Souani op 15/04/2005 om 23:18:33
nou de aitwayaghar daar heb je gelijk in..dat sommigen blond en blauwe ogen hebben, maat ik ben nog gene ekzeney gekomen mat soort uiterlijkeke kenmerken

Tsjah, dan ben je mij nog niet tegengekomen he. Jawel ze zijn er wel, echt zat, met blauwe ogen, lichte huidskleur, blond haar etc...

Klatta

Citaat van: E3ber op 15/04/2005 om 23:20:23
Citaat van: Souani op 15/04/2005 om 23:18:33
nou de aitwayaghar daar heb je gelijk in..dat sommigen blond en blauwe ogen hebben, maat ik ben nog gene ekzeney gekomen mat soort uiterlijkeke kenmerken

Tsjah, dan ben je mij nog niet tegengekomen he. Jawel ze zijn er wel, echt zat, met blauwe ogen, lichte huidskleur, blond haar etc...

moet ik ff beter opletten dan..

Amedduker

Één van de dialecten van het Tamazight taal (zoals jullie weten) is Tarifect. En er is maar één tarifect met rijk, en weinig veschillende woorden (synoniemen), en uitspraken wat de streken, en regio's betreft.
Maar als het om de zogenaamd stamen van arif gaat, dit is een politiek van oude kolonisators (fransen, en spanjarden) en overgenomen door de nieuwe kolonisators (panarabisten en moriscos) om irifeyen onderling te verdelen en over hun te hersen (verdeel en heers). Dus vrienden: wordt bewust, en maak geen verschil onder ons, en werk samen voor de eenheid.
Neccin d yejj zi rebda, u amya igha neqqim irebda, sughir nca n tarwa n yeqzinen, d tarwa...
Ewa d wenni netta, azul inu xawem marra.

Dora

Citaat van: E3ber op 15/04/2005 om 23:20:23
Citaat van: Souani op 15/04/2005 om 23:18:33
nou de aitwayaghar daar heb je gelijk in..dat sommigen blond en blauwe ogen hebben, maat ik ben nog gene ekzeney gekomen mat soort uiterlijkeke kenmerken

Tsjah, dan ben je mij nog niet tegengekomen he. Jawel ze zijn er wel, echt zat, met blauwe ogen, lichte huidskleur, blond haar etc...

klopt..

athsaynou

Citaat van: L_L op 15/04/2005 om 21:44:36
Citaat van: athsaynou op 15/04/2005 om 12:34:30
hahahha overeenkomsten tussen Ighzennayan en Ait Wayagher...nee echt verre van dat is juist de groep waar we bijna niets van hebben...

Kwa normen en waarden zitten er overeenkomsten tussen:

The Aythwayaghers met de Ait touzinnen
Iker3ien met de Ibdarsen (Ighzennayan ook wel)

Ook kwa taal vind ik ze het dichtst bijelkaar staan.

iker3ien met ibdarsen??..vertel??




haha ja kwa uitspraak en dialect zijn de Ibdarsen inderdaad niet te volgen..maar de benamingen voor bepaalde dingen zijn hetzelfde, in grote lijnen dan...