Berberse namen voor hoofdstreken

Gestart door Matoub, 13/04/2005 om 12:19:37

Matoub

Citaat van: Matoub op 13/04/2005 om 12:19:37
Libye: genoemd naar een berberse stam Lebou.
Libye was de naam van het ex-Noord-Afrika. nog preciezr een naam voor het Berberstalige gebied in Noord Afrika, van Marokko tot het westen van het Oud-Egypt. De naam later is gegeven aan het hele continent " Afrika ". Maar de klassieke historici uit de tijd de van Herodotus kenden de naam in zijn smalle betekenis ( Tamazgh ).

Lees ook:
"(...)The ancient Libyans extended from Morocco across North Africa to the Nile Delta.(...) The Libyans were also the ancestors of the modern Berbers."
Bron: http://www.barnesreview.org/Feb_2004/Egyptians/egyptians.html

Matoub

Citaat van: Eazy_MbTiza op 13/04/2005 om 13:23:43
je reageert weer alleen op je eigen reacties...waardeloos
Als jij hier iets over weet, dan is je recatie niet kinderachtig !

MBTiza

Citaat van: Matoub op 13/04/2005 om 13:24:15
Citaat van: Matoub op 13/04/2005 om 12:19:37
Libye: genoemd naar een berberse stam Lebou.
Libye was de naam van het ex-Noord-Afrika. nog preciezr een naam voor het Berberstalige gebied in Noord Afrika, van Marokko tot het westen van het Oud-Egypt. De naam later is gegeven aan het hele continent " Afrika ". Maar de klassieke historici uit de tijd de van Herodotus kenden de naam in zijn smalle betekenis ( Tamazgh ).

Lees ook:
"(...)The ancient Libyans extended from Morocco across North Africa to the Nile Delta.(...) The Libyans were also the ancestors of the modern Berbers."
Bron: http://www.barnesreview.org/Feb_2004/Egyptians/egyptians.html

je reageert op jezelf..je verbetert jezelf...voer je ook gesprekken met jezelf?  bel je jezelf op?

Matoub

Citaat van: Eazy_MbTiza op 13/04/2005 om 13:26:01
je reageert op jezelf..je verbetert jezelf...voer je ook gesprekken met je zelf?  bel je jezelf op?
Jij krijgt lesjes van mij, dus jij moest me tenminste bedanken of wil je me doen denken dat jij genoeg kennis hebt om hier op te kunnen reageren ?

onwetend

ik heb helemaal geen kennis..... vroeger men voor ouders toen ze nog leefde in de bergen rkempoe wisten ze helemaal niet van andere landen ze bezaten ieder een stuk land als iemand dat wou inpikken sloegen ze elkaar de hersens in je had toen geen wetten geen grenzen nix ongeschreven regels

abrid

Waar slaan ze mekaar de hersens niet in om land. Is een probleem zo oud als de mensheid.

Je begint bij je eigen bed, eigen kamer, eigen huis, eigen wijk, eigen stad eigen land etc etc. Dus de mens is een teritorium wezen.


abrid

Citaat van: abrid op 13/04/2005 om 12:51:08
Al Jazeera-eiland

Tagzirt-idem

De Attlantische oceaan is vernoemd naar Atlantis omdat dit eiland daar in het midden zo zijn echter de laatste tijd komt men meer in de buurt van Antartica. Of het van atlas afkomt zou best kunnen.

Ales,

Hier mag je wel op reageren ;)

Matoub

Citaat van: abrid op 13/04/2005 om 13:58:59
Citaat van: abrid op 13/04/2005 om 12:51:08
Al Jazeera-eiland
Tagzirt-idem
De Attlantische oceaan is vernoemd naar Atlantis omdat dit eiland daar in het midden zo zijn echter de laatste tijd komt men meer in de buurt van Antartica. Of het van atlas afkomt zou best kunnen.
Ales,
Hier mag je wel op reageren ;)
Ik zou zoals Eazy_.. zeggen want ik ken daar niets over. Kan jij meer uitleg geven ? ik zie dat jij arabisch met Nederlands koppelt, wat zou dat betekenen ?

Matoub

Hoe bedoel jij met "Al Jazeera-eiland" ?

abrid

Net zoals Maghreb het westen betekend. En AlDjazair is mischien afgeleid van het arabische woord Al Jazira dat eiland betekend.

Matoub

Citaat van: abrid op 13/04/2005 om 15:25:07
Net zoals Maghreb het westen betekend. En AlDjazair is mischien afgeleid van het arabische woord Al Jazira dat eiland betekend.
Ja, men zegt dat aldjaza'ir ( Algerije ) een arabisch woord is, en dat betekent "de eilanden". Maar Er zijn geen Eilanden in Algerije. daarom betwijfel ik dat.

Matoub

#26
Adjaza'ir betekent wel eilanden in arbisch, maar het kan gewoon een verbastering tot een arabisch woord zijn. en het zou kunnen dat mijn twijfelen onjuist zijn.

abrid

Mischien omdat de stad Algiers op een schiereiland zit zoals Lhusima. En Algerije is vernoemd naar haar hoofdstad.

Tikinas

Azul,

Algerije is vernoemd naar de hoofdstad Dzair. En deze is vernoemd naar de stichter Bullugin id / Ait Ziri. De ziriden was een amazigh dynastie die regeerde in "Ifrikiya" van 973-1160.

tannemirt

Hadou