Chicken Tonight

Gestart door Samariaan, 12/04/2005 om 13:30:44

Samariaan

Wie heeft Amazigh-verantwoorde recepten voor kip?

Numidia

Kip in de oven.
Gebakken kippevleugeltjes.
Mamita s yazid.

Kies maar. ;)

IIAwaryagherII

wat is nou een amazigh verandwoorde kip nou weer voor iets nieuws ?
Moet ie azul kunnen kakelen of zo ?

Samariaan

#3
Citaat van: Numidia op 12/04/2005 om 13:36:16
Kip in de oven.
Gebakken kippevleugeltjes.
Mamita s yazid.

Kies maar. ;)

doe maar mamita.. ok en nu het recept dus!

Numidia

Taydûrt/Marmita s uyazîd d tnifin (voor ongeveer 4 personen)

Ingedriënten:

- ongeveer een halve kip (of gewoon 4 stukken kippenvlees)
- één ui
- één (vlees)tomaat
- ongeveer 100 à 200 gram doperwten
- vier à vijf aardappelen
- een klein bosje koriander
- kruiden (een mix van gember, saffraan, zwarte peper, paprikapoeder, komijn en gele kerrie)
- zonnebloemolie (of olijfolie)
- ongeveer anderhalve theelepel zout
- ongeveer 400 ml water (één à anderhalve glas water)

Bereiding:

1. Maak de stukken kip schoon. Er kunnen namelijk nog kleine losse veertjes en dergelijke aan zitten. Indien de kip nog niet gesneden is, uiteraard eerst even in het gewenste aantal stukken snijden.
2. Doe een laagje olie in de pan. En voeg hier ook zout aan toe. Leg de stukken kip gelijk in de pan en laat het ongeveer een half uur goed braden. Het vuur moet niet al te hoog staan. Af en toe met een houten pollepel de stukken kip omdraaien.
3. Schil ondertussen de uien en de aardappelen.
4. Verdeel de aardappelen door tweeën. Leg alvast ongeveer een handje vol (100 à 200 gram) doperwten klaar. De meeste mensen gebruiken doperwten uit de diepvries. Laat ze even ontdooien in een kommetje.
5. Snijd het uitje een beetje grof en voeg deze toe, zodra de stukken kip goed gebraden zijn. Ontvel het tomaatje, en snijd deze goed fijn en voeg het toe. Laat dit even goed door bakken en dan doe je er de zelfgemixte Marokkaanse kruiden (gember, saffraan, zwarte peper, komijn en gele kerrie) bij. Roer dit even goed aan.
6. Voeg dan een glas tot anderhalf glas water (één glas is ongeveer 250 ml) toe. (De hoeveelheid water hangt af van de hoeveelheid vlees, het vocht van de tomaat enzovoort.)
7. Snijd de koriander fijn en voeg een deel ervan nu toe.
8. Zet het vuur iets hoger aan dan zonet, tot je de saus ziet pruttelen. Zodra de saus pruttelt, kun je het vuur lager zetten. Laat de kip ongeveer een kwartier tot twintig minuten koken.
9. De groente kan er nu bij. Leg eerst de stukjes aardappelen op de kip.
10. De doperwten kun je op twee manieren koken. Of je legt ze gewoon boven op de aardappelen en laat ze in dezelfde pan koken. Of je zorgt ervoor dat je extra jus hebt, en laat de doperwten apart in een steelpannetje koken.
11. Laat de groenten een goed half uurtje koken.
12. Voeg de rest van de fijn gesneden koriander toe aan de groente. Indien er teveel jus / saus aanwezig is, kun je het vuur iets hoger zetten, zodat deze zich zal binden. Zet het vuur na ongeveer 5 minuten uit.
13. Er kan gelijk worden begonnen met het opscheppen van het eten. Indien gewenst kan er ook een aantal minuten gewacht worden. Het eten dient in groot bord te worden opgeschept. Allereerst dienen de aardappelen langs de rand van het bord gelegd te worden. In het midden van het bord komt de kip. Dan leg je de doperwten op het geheel. Als laatste kan men de jus eraan toevoegen. Dit gerecht wordt altijd met brood geserveerd. Eventueel kunnen er olijven aan toegevoegd worden.

Resultaat: Een gerecht waarin alle basisingedriënten die we nodig hebben terug te vinden zijn. Van groenten, kip tot aan het brood toe. Dit is een van de bekendste dagelijkse gerechten in Arif.

Bron: Tawiza.nl

Samariaan

ey thnx Numidia, dit is precies hetzelfde recept als voor mamita, afgezien van de doperwten en kip natuurlijk.

Numidia

Ook een lekker gerecht!

Taydûrt/Marmita s uyazîd d lubbiyet tazizawt (voor ongeveer 4 personen)

Ingedriënten:

- ongeveer een halve kip (of gewoon 4 stukken kippenvlees)
- één ui
- één (vlees)tomaat
- ongeveer 500 gram sperziebonen
- een klein bosje koriander
- kruiden (een mix van gember, saffraan, zwarte peper, paprikapoeder, komijn en gele kerrie)
- zonnebloemolie (of olijfolie)
- ongeveer anderhalve theelepel zout
- ongeveer 400 ml water (één à anderhalve glas water)

Bereiding:

1. Maak de stukken kip schoon. Er kunnen namelijk nog kleine losse veertjes en dergelijke aan zitten. Indien de kip nog niet gesneden is, uiteraard eerst even in het gewenste aantal stukken snijden.
2. Doe een laagje olie in de pan. En voeg hier ook zout aan toe. Leg de stukken kip gelijk in de pan en laat het ongeveer een half uur goed braden. Het vuur moet niet al te hoog staan. Af en toe met een houten pollepel de stukken kip omdraaien.
3. Schil ondertussen de ui.
4. Snijd de sperziebonen. En kook deze in een pan gevuld met water.
5. Snijd het uitje een beetje grof en voeg deze toe, zodra de stukken kip goed gebraden zijn. Ontvel het tomaatje, en snijd deze goed fijn en voeg het toe. Laat dit even goed door bakken en dan doe je er de zelfgemixte Marokkaanse kruiden (gember, saffraan, zwarte peper, komijn en gele kerrie) bij. Roer dit even goed aan.
6. Voeg dan een glas tot anderhalf glas water (één glas is ongeveer 250 ml) toe. (De hoeveelheid water hangt af van de hoeveelheid vlees, het vocht van de tomaat enzovoort.)
7. Snijd de koriander fijn en voeg een deel ervan nu toe.
8. Zet het vuur iets hoger aan dan zonet, tot je de saus ziet pruttelen. Zodra de saus pruttelt, kun je het vuur lager zetten. Laat de kip ongeveer een kwartier tot twintig minuten koken.
9. Zodra het water begint te pruttelen, dan zijn de sperziebonen gaar. Zet het vuur uit, en doe de
10. Voeg de rest van de fijn gesneden koriander toe aan de kip. Indien er teveel jus / saus aanwezig is, kun je het vuur iets hoger zetten, zodat deze zich zal binden. Zet het vuur na ongeveer 5 minuten uit.
13. Doe net voordat je kip gereed is, een laagje olie in een koekepan en voeg de sperziebonen er aan toe. Een beetje zout erbij en safi.
14. Ondertussen kan er gelijk worden begonnen met het opscheppen van het eten. Indien gewenst kan er ook een aantal minuten gewacht worden. Het eten dient in groot bord te worden opgeschept. Allereerst dient de kip in het midden van het bord gelegd te worden. Dan kan men de jus eraan toevoegen. Daarna leg je de sperziebonen er boven. Eventueel laat je een beetje jus, en die schep je dan na de sperziebonen er bovenop. Heerlijk is dit gerecht!

Dit gerecht wordt altijd met brood geserveerd. Eventueel kunnen er olijven en madame jeannettes aan toegevoegd worden. ;)


Numidia

Citaat van: MohamedUK op 12/04/2005 om 14:00:31
ey thnx Numidia, dit is precies hetzelfde recept als voor mamita, afgezien van de doperwten en kip natuurlijk.

You're welcome.
Klopt, het is gewoon hetzelfde alleen de groenten en vlees zijn anders.

*-RiFFijn0s-*

Zoveel geduld heb ik niet.
De kip gewoon insmeren met rqusba en dan de oven indouwen. na 1 uurtje klaar. That's it!
eetsmakelijk

Numidia

Citaat van: Ait_Touzinie op 12/04/2005 om 14:09:40
Zoveel geduld heb ik niet.
De kip gewoon insmeren met rqusba en dan de oven indouwen. na 1 uurtje klaar. That's it!
eetsmakelijk

Het neemt veel minder tijd in beslag dan je denkt.
En een beetje variatie in het leven is wel nodig.
Elke dag kip in de oven?
Of op maandag kip in de oven en op dinsdag de afhaalchinees? ;)

Trouwens alleen rqusbar? Geen kruiden, zout, enzovoort?

*-RiFFijn0s-*

Citaat van: Numidia op 12/04/2005 om 14:12:30
Citaat van: Ait_Touzinie op 12/04/2005 om 14:09:40
Zoveel geduld heb ik niet.
De kip gewoon insmeren met rqusba en dan de oven indouwen. na 1 uurtje klaar. That's it!
eetsmakelijk

Het neemt veel minder tijd in beslag dan je denkt.
En een beetje variatie in het leven is wel nodig.
Elke dag kip in de oven?
Of op maandag kip in de oven en op dinsdag de afhaalchinees? ;)

Trouwens alleen rqusbar? Geen kruiden, zout, enzovoort?
Ik heb nooit kip klaargemaakt. Ik eet zowat alles wat ik voor me vindt. Vaak is dat kip in de oven.
Ik dacht dat er alleen rqusba op moet. Dus ook zout en kruiden.
hmm zal mijn ma even vragen ;D

Afhaalchinees, nooit gehad, ik moet het niet hebben van chinese specialiteiten. ;)

Numidia

Citaat van: MohamedUK op 12/04/2005 om 14:00:31
ey thnx Numidia, dit is precies hetzelfde recept als voor mamita, afgezien van de doperwten en kip natuurlijk.

En ga je vanavond kip eten. ;)

Samariaan

Citaat van: Numidia op 12/04/2005 om 18:40:50
Citaat van: MohamedUK op 12/04/2005 om 14:00:31
ey thnx Numidia, dit is precies hetzelfde recept als voor mamita, afgezien van de doperwten en kip natuurlijk.

En ga je vanavond kip eten. ;)

werd net een indiaanse kip geserveerd, ins allah probeer ik t overmorgen te maken