Amazigh zwervers/illegalen in Hollanda

Gestart door Arifi1, 11/04/2005 om 19:35:45

athsaynou

Ik probeer juist duidelijk te maken dat Aklouscha bij ons geen zwervers zijn!

Dora

Citaat van: allasian_skankin op 22/04/2005 om 18:25:45
Het ligt wel aan ons dat we daar elke zomer onze westerse welvaart tentoonstellen. You should know that by now.

dat klopt, en ik ben daar absoluud tegen.
maar uiteindelijk hebben zij daarvoor gewerkt (kan me niet schelen of het geleend is). maar om nou te zeggen laat ze allemaal naar het westen komen om van de welvaart te genieten, vind ik wel iets te, vind je niet??..daarom zeg ik het is wel degelijk de schuld van het beleid daaro, hoe kan je je eigen mensen als het ware de dood in jagen, terwijl jij van peperdure vakantie's geniet en je huisdieren meer eten geeft dan je bevolking kan wensen??

Hadou

Het stomste is dat mensen werk en bezittingen achterlaten voor Europa. Stakkers en kanslozen ( als ik ) mogen best hun geluk zoeken in europa.. + men moet ook tevreden zijn met zichzelf en wat hij/ zij heeft. Hier zien wij het ook niet meer zitten soms met al die rekeningen.. wat hebben wij nou bereikt?  Batata kun je ook in je land eten en krijgen...

Je hebt push en pull factoren.
De ellende, ook van staatwege in stand gehouden, in Marokko, is een push factor (dus "duwt" de mensen het land uit).
Televisieseries of reclames ofzo over het rijke Europese leven, en de jaarlijkse vakantiegangers uit Europa die strooien met kadootjes en hun glanzende auto's tonen (op afbetaling) en (verzonnen of echte) succesverhalen zijn de pull factoren. De verhalen van de velen die het niet maken zouden een rem kunnen zijn, maar wie wil nou toegeven mislukt te zijn? Em wie gaat die verhalen vertellen? Niet de illegaal, die kan nergens heen.

Het is hetzelfde verhaal als met de mojados of wetbacks, de Latino's die hun leven wagen om naar de VS te gaan.

De enige echte oplossing is een goede verdeling van de welvaart en vrijheid in de wereld.

allasian

clochard is wel zwerver in het frans. Maar voor ons marokkanen wordt het ook wel voor een thug gebruikt.

athsaynou

Zwerver (bedelaar) is bij ons Emme3esh...

Dora

Citaat van: allasian_skankin' op 23/04/2005 om 15:30:57
clochard is wel zwerver in het frans. Maar voor ons marokkanen wordt het ook wel voor een thug gebruikt.

klinkt misschien raar, maar ik associeer een aklouchar altijd met een kaal iemand..::)...

Izouran

Citaat van: L_L op 23/04/2005 om 18:44:14
Citaat van: allasian_skankin' op 23/04/2005 om 15:30:57

klinkt misschien raar, maar ik associeer een aklouchar altijd met een kaal iemand..::)...

Komt omdat het lijkt op aqecha (kale), maar aklouchar betekend
bij ons een macho man die het heeft gemaakt.

Klatta

bedelaar = emme3esh
zwerver = bougashiewen. . haha

Samariaan

Citaat van: m7 op 23/04/2005 om 11:44:55
De verhalen van de velen die het niet maken zouden een rem kunnen zijn, maar wie wil nou toegeven mislukt te zijn? Em wie gaat die verhalen vertellen? Niet de illegaal, die kan nergens heen.

Dit is de crux. Je hoort ook bijvoorbeeld niemand zeggen die zijn vakantie in Australie heeft gevierd dat het waardeloos was; na al dat geld, energie, en tijd, moet en zal die persoon met een succesverhaal thuiskomen, ondanks misschien dat het gewoon diepe ellende was geweest.