Amazigh zwervers/illegalen in Hollanda

Gestart door Arifi1, 11/04/2005 om 19:35:45

Arifi1

............

Tamza

Weet je wat ik niet begrijp? Dat je het hem zelf niet even vroeg toen hij je aansprak.

Arifi1

..........

Tama

Citaat van: Nech op 11/04/2005 om 19:35:45
Soms word je op straat aangesproken door een Amazigh zwerver of illegaal die geld nodig heeft. Je voelt je gedwongen om ze te helpen ook al weet je niet of ze echte illegalen zijn. Misschien hebben ze gewoon geld nodig om druks te kopen.
Vandaag vroeg een oude man van ongeveer 70 jaar oud me om hem geld te geven. Hij zei dat een man heeft hem naar Nederland gebracht en hij liet hem hier achter. Hij zei dat hij geen Nederlands spreekt en geen geld heeft om eten te kopen.

Wat ik niet begrijp is wat komt een man van 70 jaar in Nederland doen?

In de grote steden zijn er idd duizende bejaarde ongedocumenteerde mannen. Meestal zijn ze jaren in nederland maar hebben ze nooit de kans gekregen om een verblijfsvergunning te krijgen. Uit een soort schaamte of het gevoel te hebben at ze gefaald hebben, gaan ze niet terug naar marokko. Triese situaties.

onwetend

mensen hoe  oud dan ook uit magrib willen hier na toe komen ze denken dat het hier paradijs als ze ons zien rijden in glimmende bmw,s of dikste mercedes ze denken dat het geld aan de bomen groeit terwijl de meeste proberen hun kop boven water te halen ze denken alles beter dan marokko

Tamza

Citaat van: Nech op 11/04/2005 om 19:50:50
Ik heb het aan hem gevraagd en hij zei dat een man hem hier heeft gebracht en hij liet hem hier achter. Dit is niet geloofwaardig. Waarom zou men een bejaard naar Nederland halen en hem hier achter laten.

De vraag is niet hoe hij naar NL is gekomen, maar waarom hij hier is, toch?

Tamza

Ik vind het btw sowieso voor iedereen vernederend die bedelt. Wanneer ik een bedelaar tegenkom denk ik altijd: dat is een kind van een moeder.

mouslati

Citaat van: Tama op 11/04/2005 om 20:00:32
In de grote steden zijn er idd duizende bejaarde ongedocumenteerde mannen. Meestal zijn ze jaren in nederland maar hebben ze nooit de kans gekregen om een verblijfsvergunning te krijgen. Uit een soort schaamte of het gevoel te hebben at ze gefaald hebben, gaan ze niet terug naar marokko. Triese situaties.

Je hebt ze ook in de wat kleinere steden, en ook helaas veel jonge illegalen die allemaal met een bepaald doel en hoop hiernaar toe zijn gekomen. Sommigen hebben hun hele hebben en houwen moeten verkopen voor de overtocht en moeten nu bedelen voor de volgende maaltijd. Enerzijds diep triest, anderzijds bewuste keuzes......?

Arifi1

[..........

Arifi1

.............

igwentje

Ik vind het heel triest voor die oude man maar met geld help je niet. Had hem gebracht naar een dergelijke instantie waar hij verder kon worden geholpen. Man van 70 is onmenselijk om achter te laten maar een illie van 20 die hier in de hoop is gekomen om rijk te worden die zal ik hebben achtergelaten dan ziet hij de kern in van het echte zware leven in de ozzzo paradijselijke NL.

mouslati

Citaat van: igwentje op 11/04/2005 om 22:02:52
Ik vind het heel triest voor die oude man maar met geld help je niet. Had hem gebracht naar een dergelijke instantie waar hij verder kon worden geholpen. Man van 70 is onmenselijk om achter te laten maar een illie van 20 die hier in de hoop is gekomen om rijk te worden die zal ik hebben achtergelaten dan ziet hij de kern in van het echte zware leven in de ozzzo paradijselijke NL.
De situatie van alletwee is precies hetzelfde. Die man van 70 zal hoogstwaarschijnlijk ook op die leeftijd hiernaar toe zijn gekomen, op je 70ste kom je hier ook niet meer om rijk te worden.

Masja

ik vind zwervers zowiezo zielig, maar vooral als ze hun land hebben verlaten met hoop op beter leven, in belgique kom je er nogal wat tegen, dramatisch hoor

Tamza

Citaat van: Nech op 11/04/2005 om 20:24:46
Het leven kan soms heel hard zijn, tamza. Je kunt zijn situatie niet.

Nee, meen je dat nou?

Samariaan

Citaat van: Tama op 11/04/2005 om 20:00:32
Citaat van: Nech op 11/04/2005 om 19:35:45
Soms word je op straat aangesproken door een Amazigh zwerver of illegaal die geld nodig heeft. Je voelt je gedwongen om ze te helpen ook al weet je niet of ze echte illegalen zijn. Misschien hebben ze gewoon geld nodig om druks te kopen.
Vandaag vroeg een oude man van ongeveer 70 jaar oud me om hem geld te geven. Hij zei dat een man heeft hem naar Nederland gebracht en hij liet hem hier achter. Hij zei dat hij geen Nederlands spreekt en geen geld heeft om eten te kopen.

Wat ik niet begrijp is wat komt een man van 70 jaar in Nederland doen?

Ik kende ook zo'n man. Ongeveer 20 jaar geleden was hij illigaal naar Nederland gekomen, en had daar zijn vrouw en kinderen achter gelaten. Hij heeft nooit de kans gekegen om legaal te worden, en dat gevoel van gefaald hebben is zo erg geworden dat hij  mentaal niet meer 100% is. In de tussentijd heeft hij zijn kinderen en vrouw niet meer gezien, en brengt hij al zijn dagen door in een ongebruikte kamer van de lokale moskee. Deze kamer heeft zelf geen verwarming ed, maar elke dag als je daar komt zie hem zitten op exact dezelfde stoel in exact dezelfde hoek.  Pijnlijk is het ook dat hij ons heeft zien opgroeien in de 20jaar, maar niet zijn eigen.

In Engeland zeggen ze wel es: stuck between a rock and a hard place
En dit is precies zo'n geval.