De positie van de vrouw in isl.  Ar. en Ama.

Gestart door AFRA, 14/06/2004 om 14:00:19

Samariaan

Citeereen prachtig citaat Mo Uk: Heb je iets (bijvoorbeeld 2:232) waar in staat dat de vrouw ook het voorrecht heeft om te zeggen: stuur hem heen...??

Dat zou een noodzakelijke vangnet zijn aangezien verstandigheid niet op geslacht is gebaseerd.

er zijn genoeg kanalen waarin de vrouw haar man kan "heenzenden" en op zoek kan gaan naar een nieuwe man, als hij haar mishandeld, niet goed voor haar zorgt, hij haar niet waardeerd, enzovoort enzovoort,

Tama

Citeer

het enige waar arabieren het over eens zijn is de status van de vrouw: laag en laag houden.

Misschien heeft iemand een visie over het onderstaande?

Zou de positie van de vrouw in de islamitisch wereld een snellere ontwikkeling hebben gehad als de islam niet in arabia was geopenbaard?

AFRA

Citeer de vrouwen in de amazighische cultuur
in een kinder boek las ik dat toen omar ibn alkhattab in egypte was, kwamen twee kale manne uit lybie (dus imazighen ,maar de imazighen hadden altijd lang haar, een vervalsing) naar hem (omar) , en ontving deze laatste hen, en vroeg hen, wat hun eigenschappen zijn , en daarna zeiden die kale lybiers (imazighen  wil hij zeggen ) , we vereeren onze paarden en we beledigen onze vrouwen. en daarna ze omar het is de teken van de mensen die de islam zullen verspreiden. (misschien omdat dat meer islamitisch is).

zo is er de vervalsing, maar ik ga niet veel zeggen, want men zou zeggen dat ik mijn (onze ) cltuur verdedig (en). dus ik citeer gewoon wat de vreemdelingen zeggen en ook met verwijzing naar de vrouw in de arabische cultuur:

Een verder verbazingwekkend feit is de uitstekende positie van vrouwen in de maatschappij Berber, hoewel het afhangt in welke mate Berbers door de Arabieren werd geabsorbeerd. Ongeveer 1300 jaar werden de volkeren Berber bedreigd en werden in feite grotendeels veroverd en uiteindelijk geabsorbeerd door Arabische invallers.

bron: http://babel.altavista.com/babelfish/tr

de amazighische vrouwen moeten schreeuwen over hun afgelopen tijd.

Samariaan

Citeersommigen weten zelfs niet dat allah zei dat de aard plat is, en wachten op anderen om hen dat vertellen. maar er aan verteld wordt waarin dat staat; dan zeggen ze "onwetend". hoe ??? wie weet .

iedereen weet toch dat er in de Quran juist niet staat dat de aarde plat is! Er staat ook niet in dat de Aarde specifiek rond is, maar hoe er wordt gepraat over dag en nacht zo hebben moslim geleerde het altijd geinterpreteerd dat de aarde rond of een ei-vorm moet hebben.

Er staat zoiets in de bijbel, de "4 uithoeken van de wereld" ofziets. Maar dat is weer aan degene die de bijbel hebben herschreven, aangezien er in hun traditie de aarde plat was.

Samariaan

Citeerhet enige waar arabieren het over eens zijn is de status van de vrouw: laag en laag houden.

Misschien heeft iemand een visie over het onderstaande?

Zou de positie van de vrouw in de islamitisch wereld een snellere ontwikkeling hebben gehad als de islam niet in arabia was geopenbaard?

ik geloof dat jij een paar dingen door de war haalt Thalwiest , er is namelijk een verschil tussen bijvoorbeeld islamitisch familierecht (als wat er in de oude boeken staat) en marokkaans famillierecht (veranderd door mensen).

en trouwens wat bedoel je met " positie van de vrouw" dit lijkt me namelijk typisch weer een hol Westers begrip.

AFRA

Citeeriedereen weet toch dat er in de Quran juist niet staat dat de aarde plat is! Er staat ook niet in dat de Aarde specifiek rond is, maar hoe er wordt gepraat over dag en nacht zo hebben moslim geleerde het altijd geinterpreteerd dat de aarde rond of een ei-vorm moet hebben.

Er staat zoiets in de bijbel, de "4 uithoeken van de wereld" ofziets. Maar dat is weer aan degene die de bijbel hebben herschreven, aangezien er in hun traditie de aarde plat was.

dat noem ik babbelen. kom soms met zinnige reacties. want we kunnen allemaal onzinnig babbelen.

Samariaan

Citeerdat noem ik babbelen. kom soms met zinnige reacties. want we kunnen allemaal onzinnig babbelen.

oftewel het gaat er in een oor in en in het andere weer uit ::)

AFRA

Citeeroftewel het gaat er in een oor in en in het andere weer uit ::)
precies,

mohameduk
iedereen weet dat de zon in zijn plaats draait , en de aard draait rond de zon. volgens de koran .hoe ?? niemand weet.

AFRA

jij beweert dat er in de bijbel ook staat dat de aard rond is.
jij mag ook in de tawrat zeggen.

maar wie was gualili ?

Tama

[quote author=MohamedUK

Nee hoor het is algemeen bekend dat het marokkaanse familierecht op het islamitisch familierecht gebasseerd is en deze geintroduceerd door de ALMALIKIEN. Misschien kan Afra ons meer vertellen over de ALMALIEKIEN vanuit amazighn invalshoek??

AFRA

Citeerja. hij zei: alam tara ila al'ardi kayfa sottihat. = heb jij niet gezien hoe de aard plat gemaakt is.

http://jmuslim.naseej.com.sa/detail.asp?InIssueNo=109&InServiceID=21&InSectionID=247

kom met iets , want als jij onzinnig babbelt dan ben ik mijn tijd aan het verspillen. :(

AFRA

er staat ook in de koran : "wal'arda madadnaha"

en we hebben de aard plat+lang gemaakt.

AFRA

in een programma in aldjazeera ging het over de situatie van de vrouwen in de arabische wereld.

de organisator verwees ernaar dat de vrouwen in  maritanie uitsetekende sitauties hebben, zoials :
als de vrouwen trouwen dan wordt een feest voor haar gegeven, en als haar man van haar scheidt, dan wordt er ook een feest voor haar gegeven. en zei voort dat de sociologen dat tot de amazighische cultuur herleiden , want de vrouwen hebben een bloeiende sitautie in de cultuur van de imazighen.

maar een vrouw die als gast in de programma van aldjazeera was, was er dik en jaloers en beandwoordde dat: er wordt een feest voor haar gegeven wanneer ze van haar man scheidt, omdat ze geen man meer zou hebben en zal ze doen wat ze zal willen  en de rest zei ze met een hatelijk glimlachje. (verwoording : ze zal met andere mannen kunnen gaan)

ik zeg het altijd als de mensen tussen de islam en het arabism zouden kunnen onderscheiden , dan zullen ze faillet gaan. anders blijven ze rijk dankzij hun mythen.

AFRA

CiteerVoor degenen die moslims zijn, in de Koran staat:
'Arrijaalo kawaamoon 3alaa Annisaa's'.

of Mannen zijn krachtiger dan vrouwen

:)

Dora

Citeerer staat ook in de koran : "wal'arda madadnaha"

en we hebben de aard plat+lang gemaakt.
wat wil je nu zeggen??..dat Allah swt een fout heeft gemaakt nigh..en dat jij hem hebt betrapt op z'n fout??