De positie van de vrouw in isl.  Ar. en Ama.

Gestart door AFRA, 14/06/2004 om 14:00:19

AFRA

azul,

wie vinden jullie van de positie van de vrouw in de amazighische cultuur in vergelijking met de islamitische en de arabische cultuur?

tenemmirth,

Berberin

De positie van de vrouw in de Amazigh en in de Arabische cultuur is gewoon denigrerend te noemen. In deze culturen heeft de vrouw niets voor het zeggen!

De Islam is een bevrijding voor de vrouw.

Amezian

CiteerDe positie van de vrouw in de Amazigh en in de Arabische cultuur is gewoon denigrerend te noemen. In deze culturen heeft de vrouw niets voor het zeggen!

Ik vind het schandalig hoe onze vrouwen worden behandeld!Vooral de 1e generatie! De mannen noemen zich moslims maar ze behandelen hun vrouwen op een manier die beledigend is voor de Islam.Ik ben zelf man,maar ik kan mij daaraan ergeren.

AFRA

CiteerDe positie van de vrouw in de Amazigh en in de Arabische cultuur is gewoon denigrerend te noemen. In deze culturen heeft de vrouw niets voor het zeggen!

hoe kunnen we dat zien ?

"lli mawsalsh lla 3nab taygoel hamad" = "wie de druiven niet bereikt, zegt dat dat bitter is ". (marokkaans spreekwoord).

AFRA

CiteerIk vind het schandalig hoe onze vrouwen worden behandeld!Vooral de 1e generatie! De mannen noemen zich moslims maar ze behandelen hun vrouwen op een manier die beledigend is voor de Islam.Ik ben zelf man,maar ik kan mij daaraan ergeren.

laat ons zie hoe jij gelijk hebt, we leven in geen dromen alles is zichtelijk.

ras

alleen in nederland maar in marokko is het anders heb ik gehoort.

Dora

ja dan heb je het over de "cultuur" van nu..maar hoe zat dat eeuwen geleden??...was het niet zo dat wij amazigh koningen hadden en krijgsters??...zie ze nu niet zo gauw in de "arabische" wereld...

de cultuur van nu is anders dan hoe de imazighen vroeger leefden..wij hebben ons vermengd met de arabische en islamitische gewoontes..en je ziet dat velen alles uit de context haalt wat betraft de islam..zoals de rechten van de vrouw die worden geschonden terwijl de islam juist de eerste godsdienst is die de vrouw zoveel rechten heeft gegeven...

AFRA

Citeer..zoals de rechten van de vrouw die worden geschonden terwijl de islam juist de eerste godsdienst is die de vrouw zoveel rechten heeft gegeven...

kan jij dat bewijzen door de rechten van de vrouw in de islam en in christendom te vergelijken. of ben jij dol op de uitspraken die op niets gebaseerd zijn.

(de rest had jij goed verklaard).

Idir

Citeerazul,

wie vinden jullie van de positie van de vrouw in de amazighische cultuur in vergelijking met de islamitische en de arabische cultuur?

tenemmirth,

Die vrouwen moeten maar een keer voor zichzelf opkomen en voor hun rechten gaan vechten! Af en toe heb ik het idee dat ze het allemaal best vinden hoe het op dit moment eraan toe gaat. Sommige beschouwen hun postie ("op de achtergrond") wel best...

Dora

Citeerkan jij dat bewijzen door de rechten van de vrouw in de islam en in christendom te vergelijken. of ben jij dol op de uitspraken die op niets gebaseerd zijn.

(de rest had jij goed verklaard).

zal het voor je opzoeken...

Amezian

CiteerDie vrouwen moeten maar een keer voor zichzelf opkomen en voor hun rechten gaan vechten! Af en toe heb ik het idee dat ze het allemaal best vinden hoe het op dit moment eraan toe gaat. Sommige beschouwen hun postie ("op de achtergrond") wel best...
Maar die vrouwen hebben geen onderwijs gehad en denken dat het zo hoort.Tenmiste als we spreken over onze moeders(1e generatie).Die weten niet beter af ze moeten hun mannen gehoorzamen,al zitten die op de verkeerde weg.En in Marokko spelen sociaal-economische redenen ook een rol.

AFRA

Citeerzal het voor je opzoeken...

haha, ik daag je uit iets te bewijzen. jij het je uitspraak radikaal vervormd. maar of dat waar is allah ihfad o safi.

ik ga je boos maken , zodat jij niet meer radikaal denket.

ik daag je uit dat te bewijzen ...........

ras

En wie moet marmitta klaar maken?

abrid

Kan je zelf ook alleen Mmis n Yemmas is afhankelijk ;)

Berberin

CiteerEn wie moet marmitta klaar maken?

Ik proef hier enig verlangen naar een heerlijke pittige geurende tazjien.........Word tijd jongen, dat jij eens de keuken induikt! Die zouteloze bloemkool met aardappels gaat ook een keer vervelen.