Manal Venhorst

Gestart door Amezian, 21/06/2004 om 13:53:10

Sa3ieD

Citeer
waarom domme boer
Omdat jij reageert zonder inhoud. Als je niets toe te voegen hebt aan een discussie moet je gewoon NIET reageren en als je dat wel doet dan ben je naar mening een domme boer.

rifman

Citaat van: Amezian op 21/06/2004 om 13:53:10
Laatst was er in het AD een intervieuw te lezen met Manal Venhorst(30).Ze is een Nederlandse vrouw die zich op haar 14e bekeerd heeft tot de Islam.Haar zus die zich ook bekeerd heeft en met een Marokkaan getrouwd was regelde voor haar een huwelijk met de Imam van de plaatslijke moskee in Dordrecht.Het huwelijk mislukte uiteindelijk door botsende visies en omdat de man 'losse handjes'had ,zoals ze zelf omschrijft.Maar ondanks de scheiding bleef ze trouw aan de Islam en noemt die een 'toffe' godsdienst.
En last but not least velt ze een keihard oordeel over onze cultuur. Ze noemt die o.a. 'hypocriet' en 'roddelziek'.Een verhaal kortom van een Nederlandse vrouw die onze gemeenschap van binnenuit kent en ons een spiegel voorhoudt.

En over dat oordeel kan ik haar geen ongelijk geven.

Ik ken de vrouw en heb haar meerdere malen gesproken. Haar ex-man is een achterlijke imam. Hij mishandelt de kinderen die op de moskee lessen volgen bij hem en worden zwaar gestraft als ze Tamazight of Nederlands met elkaar praten. HIj weigert zzelf zijn eigen taal te spreken.

Dora

en wat heeft HAAR man met onze cultuur te maken....misschien moet ze verder kijken dan haar neus lang is...

Urmaksen

Citaat van: Sa3ieD op 17/07/2004 om 15:04:54
Citeer
waarom domme boer
Omdat jij reageert zonder inhoud. Als je niets toe te voegen hebt aan een discussie moet je gewoon NIET reageren en als je dat wel doet dan ben je naar mening een domme boer.

dat moet je voor mijn neus zeggen

Samariaan

Citaat van: rifman op 17/07/2004 om 15:05:12

Ik ken de vrouw en heb haar meerdere malen gesproken. Haar ex-man is een achterlijke imam. Hij mishandelt de kinderen die op de moskee lessen volgen bij hem en worden zwaar gestraft als ze Tamazight of Nederlands met elkaar praten. HIj weigert zzelf zijn eigen taal te spreken.

aha mensen van die generatie nog, ik heb zo'n een gevoel dat ze aan het uitsterven zijn dat soort mensen. Iedereen kent dat soort mensen nog denk ik uit zn jeugd - een vader van een vriendje van je , je eigen vader, of van horen zeggen.

rifman

Citaat van: lopende_lach op 17/07/2004 om 15:06:38
en wat heeft HAAR man met onze cultuur te maken....misschien moet ze verder kijken dan haar neus lang is...

ik gaf alleen aan hoe die aghyur is en zich gedraagt. Je gaat toch niet iemand slaan omdat hij een ander taal spreekt.

Zij is geen berbers activist ofzo, zij moest van hem ddarija spreken en dat spreekt ze en haar kinderen natuurlijk.

ik begrijp dus je reactie niet!!

Dora

als je het stukje leest van de topicopener dan zie je duidelijk dat ze het heeft over onze cultuur > die hypocriet en roddelziek is...

wat ik weer heel hypocriet van haar vind..met haar slechte ervaringen wat beterft haar man dient ze niet de hele cultuur daarmee in zee te nemen..

Sa3ieD

Citaat van: Urmaksen op 17/07/2004 om 15:07:11
Citaat van: Sa3ieD op 17/07/2004 om 15:04:54
Citeer
waarom domme boer

dat moet je voor mijn neus zeggen
Aaaaaah gossie gaan we macho doen? Komen de oerinstincts naar buiten? Moet ik de knuppel voor je  gaan halen?

Dora

Citeer

aha mensen van die generatie nog, ik heb zo'n een gevoel dat ze aan het uitsterven zijn dat soort mensen. Iedereen kent dat soort mensen nog denk ik uit zn jeugd - een vader van een vriendje van je , je eigen vader, of van horen zeggen.
Citeer

uitsterven??...I don't think so....het is juist weer helemaal hipe...

kanaleneiland zit vol met dit soort lui...we mogen niet eens muziek draaien op een modeshow ::)....en tamazight muziek..HA dat al helemaal niet....je dient volgens hen als moslim gewoon arabisch te praten(darija) wel te verstaan...*pff*..

Samariaan

Citaat van: lopende_lach op 17/07/2004 om 17:26:11

Citeer

Citeer

kanaleneiland zit vol met dit soort lui...we mogen niet eens muziek draaien op een modeshow ::)....en tamazight muziek..HA dat al helemaal niet....je dient volgens hen als moslim gewoon arabisch te praten(darija) wel te verstaan...*pff*..

is dat slaan ook weer een hype geworden dan?

Dora

Citeer

is dat slaan ook weer een hype geworden dan?
Citeer

is het ooit uitgestorven dan??

allasian

Citaat van: Amezian op 21/06/2004 om 13:53:10
Laatst was er in het AD een intervieuw te lezen met Manal Venhorst(30).Ze is een Nederlandse vrouw die zich op haar 14e bekeerd heeft tot de Islam.Haar zus die zich ook bekeerd heeft en met een Marokkaan getrouwd was regelde voor haar een huwelijk met de Imam van de plaatslijke moskee in Dordrecht.Het huwelijk mislukte uiteindelijk door botsende visies en omdat de man 'losse handjes'had ,zoals ze zelf omschrijft.Maar ondanks de scheiding bleef ze trouw aan de Islam en noemt die een 'toffe' godsdienst.
En last but not least velt ze een keihard oordeel over onze cultuur. Ze noemt die o.a. 'hypocriet' en 'roddelziek'.Een verhaal kortom van een Nederlandse vrouw die onze gemeenschap van binnenuit kent en ons een spiegel voorhoudt.

En over dat oordeel kan ik haar geen ongelijk geven.
onze cultuur hypocriet en roddelziek??Wat een oppervlakkig en kortzichtige  benadering van onze cultuur door dit theedoekje genaamd manal Venhorst.
Waar op planeet bevindt zich dan een volmaakte cultuur.
Hypocrisie is een algemene menselijke eigenschap,het is zelfs terug te vinden in de politiek.
Roddelen??Dat doet iedereen die in een kleine gemeenschap leeft.

ameziane

Een paar opmerkingen:

Ik vind dus dat ze gelijk heeft in haar visie.We hebben bepaalde tradities en gewoonten die dus nergens op slaan. Natuurlijk komt roddelen wel in elke cultuur voor, maar bij ons veel meer.

We verwarren ISLAM en CULTUUR. We doen veel dingen in naam van de Islam, terwijl de Islam er niks mee te maken heeft. Nieuwe (autochtone) moslims beginnen bij het begin wat betreft Islam en stellen zichzelf allerlei vragen: waarom dat en waarom dit. Terwijl wij alles automatisch overnemen van onze ouders,die vaak weinig tot helemaal geen onderwijs hebben gehad, en vaak niet weten wat nou godsdienst is en wat cultuur.

Wat betreft de imam die kinderen slaat: dat is bij ons meer regel dan uitzondering. En je kunt je afvragen of dat pedagogisch de juiste manier is om een kind iets bij te brengen. De relatie tussen kind en Imam/leraar is dan gebaseerd op angst.

Kortom:ik vind dat wij kritisch moeten kijken naar ons zelf en proberen het beste uit twee culturen te combineren.En we moeten ons zeker niet aangevallen voelen. Want dat is een slecht uitgangspunt.

ameziane

Citaat van: lopende_lach op 17/07/2004 om 17:26:11

Citeer

Citeer

Bedankt LL  dat je weer alles op een hoopje gooit: ik ben namelijk zelf ook een 'eilander'...

Dora

heel graag gedaan a tawmat >> maar je kan beter je buren gaan bedanken voor deze conclusie omdat zij deze situatie hebben gevormd.

daarnaast kan ik helaas het niet met jou eens zijn.

ik weet verder niet welke trauma's jij allemaal hebt opgelopen wat beterft onze cultuur maar ik kan jou garanderen dat als jij een keer naar overvecht gaat > zo'n aso buurt (alleen hollanders te bekennen) dat je met je mond vol tanden gaat staan. wijfjes die veel overeenkomsten hebben van ma flodder...niets nutiigs lopen doen behalve mensen lopen af kraken...en dan natuurlijk met name de buitenlanders....

geloof me...roddelen zit in de mens...en heeft niets met een bepaald volk te maken....