De zwakpunten van de Berberse beweging in Nederland

Gestart door Matoub, 07/04/2005 om 20:01:24

Izwan

Citaat van: E3ber op 13/04/2005 om 16:21:35
Citaat van: gebruiker01 op 13/04/2005 om 14:39:11
Citaat van: Izwan op 13/04/2005 om 13:53:50
Ik vind dat de meeste mensen die actief zijn in de Amazighe bewegingen in Nederland hebben geen respect voor hun gelovige en of gearabiseerd broeders. Ze beschouwen islam en Arabieren als hun eerste vijand terwijl de geschiedenis van Imazighen nauw verbonden geweest met de islam en de Arabische cultuur. Daarnaast juichen ze de verwesterde Imazighen toe ook als ze geen enkele Amazigh normen en waarden hanteren zoals alcolisten en hoeren.
Ik vind dat ze voor zionistische ideologie opkomen omdat ze continu de islam en de Arabieren zwart waardoor ze de verdeeldheid binnen de amazighe gemeenschap creëren. Deze mensen verweren zich nauwelijks tegen de onrecht/discriminatie die Imazighen in Nederland meemaken en tegelijkertijd maken ze elke organisatie die hier iets probeert te doen zwart zoals  ael.  Voor duidelijkheid: ik ben geen fan van ael, maar ik gun ze wel mijn zegen als tegen de onrecht/discriminatie in Nederland zichtbaar proberen te maken.
Ik ben ervan bewust van de onderdrukking van Imazighen (Zowel in Marokko als ergens anders) en ik probeer decennia’s lang iets tegen te doen. In de afgelopen jaren heb ik veel gearabiseerd Imazighen zien zich bewust worden van hun achtergrond.
Ik heb veel bewondering aan de Imazighen in Marokko die eeuwen lang hun identiteit wisten te houden en geen problemen met de islam hadden. Sterker nog, islam was hun inspiratie om zich te laten ontplooien (met behoudt van hun eigen identiteit). Denk bijvoorbeeld aan Abou Salih dynastie in Nokour, Almoraviden-, Almohaden- , Mariniden, Wattasiden- dynastie.
Ik realiseer me dat geheim van Amazighe identiteit ligt in de bergen die wij in Marokko hebben achtergelaten. Als je echt de Amazigh cultuur tot het leven wil brengen en of wil beschermen dan moet investeren in die boeren die wij hebben achtergelaten. Zoveel zijn ze niet meer en dat weet jij. Daar zal mijn energie aan besteden i.p.v. feesten voor alcholisten en hoeren organiseren om op elkaar te geilen.
Een Amazigh boer in marokko die tien kinderen krijgt en ze met Amazigh identiteit opvoed krijgt  meer respect van me dan 100 Imazighen met vol haat……..   
Amen!

Een en al bullshit, jij weet helemaal niets van de essentie, van de Amazigh-beweging. Dat jij je amazigh-zusters al hoeren noemt, zegt al genoeg over jouw.

Wat jij hier loopt te blairen over de Imazighen, is hetzelfde als wat de Arabische-nationalisten tegen ons zeggen, 'ben je tegen ons, dan ben je voor de zionisten'. Dit terwijl duidelijk in de amazigh-manifesten staat, dat de Amazigh-beweging sloidair is met de Intifada van de Palestijnen tegen de Zionisten, en solidair is met alle ondedrukte volkeren van de wereld.

De Imazighen hebben niets tegen de Arabische taal of tegen de arabieren, taal is maar een communicatie middel, maar men heeft iets tegen het Arabische-nationalisme, wat rasistisch ten opzichte van Imazighen en daar hoort AEL ook bij.

Dat zou je wel willen he, dat de Imazighen maar dat bergvolkje blijven zoals ze al eeuwen zijn. Mensen als jouw kunnen er niet tegen, dat deze bergvolkeren, vandaag de dag op de hoogte zijn van hun geschiedenis en cultuur. Zolang de Imazighen maar in de bergen blijven en niets te zeggen hebben, is het goed, of beter laat ze allemaal maar gaan immigreren, dan zijn we al helemaal van ze af. Zulke mentaliteit hebben gasten als jouw.

En gebruiker 01, je loopt hier al jaren rondt, en nog weet je niets over de Amazigh-zaak of waar de Imazighen voor staan of tegen strijden.

Azul!!!!!!!!!

Vertel me wat de essentie van de Amazigh beweging?
Ik ben met je eens dat de arabische nationalism een fascistische beweging is net als de opkomende Amazigh nationalism. Mensen worden door hun haat blind gemaakt zoals veel gasten in deze site.
Je begrijp me verkeerd. Ik zei al eerder dat ik veel bewondering van de Imazighen die nu in de bergen leven. Ze zijn de einige dit de Amazighe cultuur in staand hebben gehouden. Je weet dat het een kwestie van tijd is dat bergen leeg worden en het zal een eind van Amazigh cultuur. Om deze reden vind ik het van belang om die boeren te ondersteunen en te investeren in die bergen zodat ze meer macht kunnen krijgen.

Ps. mijn moeder heeft de taal geleerd om met mijn broers te communiceren, mijn vader heeft me normen en waarden geleerd om een eenheid met mijn broers te creeren.

Izm

Ik heb niks bedoelT.
Wie zei dat ik iets wilde bedoelDen.

Izwan

Citaat van: IIAwaryagherII op 13/04/2005 om 17:51:38
Citaat van: Izwan op 13/04/2005 om 13:59:32
Citaat van: Matoub op 12/04/2005 om 13:21:49
Een ander probleem voor de amazigh-identiteit is het bestaan van Berbers zoals Izwan.

Wat versta jij onder Amazighe identiteit?
Ik ben inderdaad een probleem voor aantal fundy's die geen respect hebben voor levenstijl voor de meerderheid van Imazighen.
iedere volk heeft zo zijn eigen levensstijl en geen één zou voor de ander als ondergeschikt beschouwd moeten en mogen worden.
Dus wat bedoel je met je respect voor de meerderheid?
Meerderheid in aantallen of zo ? en zo ja hoe weet jij wat de meerderheid is heb je cijvers ?
Een riffijn is een riffijn en hoeft niets af te halen van zijn idenditeit als Riffijn om een soussie tevreden te stellen en andersom.
Raar verhaal!

Ja de meerderheid in de aantallen. Bestaat andere soort meerderheid dan?
Nee ik heb geen cijfers maar ik mijn gemeeschap redelijk.
Ik ben met je eens dat dat ieder bevolking een eigen levenstijl heeft en geen een is beter dan de andere. Feit is dat de meerderheid van de Imazighen hebben islamitische levenstijl en dat moet je respecteren.
Trouwens ik ben geen soussie.

Izm

Het gaat hier by the way over
'De zwakpunten van de Berberse beweging in Nederland'
Deze manier van discussie lijkt mij het eerste zwakke punt van de imazighen. Wij kunnen namelijk nog niet discussie voeren. Net als in de koffiehuisjes waar het hoofdonderwerp eigenlijk 'thaghennant' is. Maar dat weten de discussievoerenden alléén niet en dat maakt het interessanter.

IIAwaryagherII

Citaat van: Izwan op 13/04/2005 om 18:00:36
Een ander probleem voor de amazigh-identiteit is het bestaan van Berbers zoals Izwan.

Ik ben inderdaad een probleem voor aantal fundy's die geen respect hebben voor levenstijl voor de meerderheid van Imazighen.
iedere volk heeft zo zijn eigen levensstijl en geen één zou voor de ander als ondergeschikt beschouwd moeten en mogen worden.
Meerderheid in aantallen of zo ? en zo ja hoe weet jij wat de meerderheid is heb je cijvers ?
Een riffijn is een riffijn en hoeft niets af te halen van zijn idenditeit als Riffijn om een soussie tevreden te stellen en andersom.
Raar verhaal!

Ik ben met je eens dat dat ieder bevolking een eigen levenstijl heeft en geen een is beter dan de andere. Feit is dat de meerderheid van de Imazighen hebben islamitische levenstijl en dat moet je respecteren.
Die bestaan wel, meerderheid in mening of in ras of in geloof etc etc.
ik neem aan dat niemand de moslims zou willen hinderen en andersom hoop ik op een zelfde respect.
er is een verschil binnen de islam, moslims die beweren dat alles op zn arabische moet gaan, en moslims die idd zoals izm al aangaf respect hebben voor andere culturen en tradities.
het punt is echter dat eeuwen lang er geheerst is en word met een mentaliteit waarin de andere culturen als minderwaardig worden geacht.
Dus onderdrukking tegen deze werd veelal goedgesproken door oa vage hadiths ten tijden van de profeet die zelf aanzet gaf tot kolonisaties.
Maw het onderdrukken van de anders gelovigen door oa extra te belasten en minder rechten toe te kennen tenzij zij zich tot de islam treden.
Nu moet er een lijn worden getrokken en de vraag is of die zogenaamde fundies zich erbij zullen neerleggen.
Men is doorgeschoten en blijft men van mening dat wij nog steeds een onislamitische cultuur hebben en zij nog steeds het recht hebben ons te onderdrukken!
respect hebben voor moslim levensstijl is dus ook niet zo gemakkelijk als men denkt, want ook hierin verschilt men heeeel erg veel van elkaar.
Dus welke islamitische levensstijl word er mee bedoeld?

IIAwaryagherII

Citaat van: Izm op 13/04/2005 om 18:11:09
Het gaat hier by the way over
'De zwakpunten van de Berberse beweging in Nederland'
Deze manier van discussie lijkt mij het eerste zwakke punt van de imazighen. Wij kunnen namelijk nog niet discussie voeren. Net als in de koffiehuisjes waar het hoofdonderwerp eigenlijk 'thaghennant' is. Maar dat weten de discussievoerenden alléén niet en dat maakt het interessanter.
Idd helemaal gelijk, en ik zou graag een punt willen opnoemen.
Zij hebben naar mijn mening te veel laffaards om hun heen.
Te veel willen laten zien dat ze er zijn, om zo nu en dan een bijeenkomst te organiseren maar in de tussentijd geheel onzichtbaar.
We hebben eigenlijk geen amazigh organisaties laat staan dat je erover kunt praten.

Dora

misschien komt dat vanwege de matige aanmeldingen.

het is niet makkelijk voor iets te strijden terwijl de rest via de zijlijn alleen loopt te klagen.

IIAwaryagherII

Citaat van: L_L op 13/04/2005 om 18:27:03
misschien komt dat vanwege de matige aanmeldingen.

het is niet makkelijk voor iets te strijden terwijl de rest via de zijlijn alleen loopt te klagen.
Mischien ook omdat ze veelal op vrijwilligers moeten leunen en zelf geen donaties krijgen van de Imazighen zelf.
Ik zou meer voorstander zijn en een organisatie dat gefinancierd zou moeten worden door de amazigh gemeenschap, want alleen dan heb je eigenlijk het recht hun te bekritiseren.
kijk maar naar de vroegere koerden en ook joden die dat altijd al gedaan hebben.
Eigenlijk zou men nu gewoon blij moeten zijn met alles wat zij doen of voor elkaar trachten te krijgen.
Maar om ze als vertegenwoordigers aan te zien nee, dat nou niet.

Dora

exact, jallah bied je excuus aan :P..

weet je, de meeste leden van zulke organisaties zijn toch de mannekes van rond de 30 die als student of illigaal hier naartoe zijn gekomen. zij zijn het die erg actief zijn omdat ze natuurlijk in marokko al het 1 en ander hebben meegemaakt. wat zij graag zouden willen zien zijn de jongeren (met name meiden). en als je invloed en veranderingen wil zien dan moet je je inderdaad er in gaan mengen..anders zal het bij klagen blijven.

tijdens het lesgeven leer je tenslotte ook...;)

Izm

Jij denkt te weten wie lafaard is en je neigt vooroordelen te hebben over mensen zonder hen te kennen. Dat is voor je ontwikkeling absoluut slecht. Je moet leren echte analyses maken en ook is het belangrijk dat je jezelf  moet kunnen betrappen op het moment dat je niet echt objectief bezig bent om zo jezelf te kunnen corrigeren. Het is moeilijk maar wel effectief uiteindelijk. Mijn excuses alvast in geval iets anders wordt verstaan dan de bedoeling is.

IIAwaryagherII

Ik denk dat jullie gewoon een grote mond hebben hiero, maar als jullie gevraagd word om met centen over de brug te komen wil ik wel even zien hoeveel er nog van die bijdehandjes overblijven.
Laffaards in die zin dat zij niet (kunnen) doen waar zij voor menen te staan, ingegeven door onkunde of angst om als extreem of als vijandig gezien te worden.
Maar wel tenkoste van hun daadkracht en hun doel.
Dat noem ik een laffaard, iemand die gefaald heeft en nog altijd faald!
Al met al zeker excuses en respect aan die mensen die zich in ieder geval inzetten, zelfs zonder gelden uit de gemeenschap, voor de imazighen en al is het maar een bijeenkomst of optreden!
Geen gezeik, wil je kunnen zeuren begin te betalen en laat hun dan ook meer middelen hebben om daadkrachtig op te kunnen treden.
Voor niets komt de zon op en mensen zullen minder gaan uitsloven als zij er alleen maar commentaar voor terug krijgen en voorts nada!

Dora

Citaat van: Izm op 13/04/2005 om 18:55:35
Jij denkt te weten wie lafaard is en je neigt vooroordelen te hebben over mensen zonder hen te kennen. Dat is voor je ontwikkeling absoluut slecht. Je moet leren echte analyses maken en ook is het belangrijk dat je jezelf  moet kunnen betrappen op het moment dat je niet echt objectief bezig bent om zo jezelf te kunnen corrigeren. Het is moeilijk maar wel effectief uiteindelijk. Mijn excuses alvast in geval iets anders wordt verstaan dan de bedoeling is.

heb je het tegen de persoon achter mij of tegen mij??

Dora

Citaat van: IIAwaryagherII op 13/04/2005 om 19:02:55
Ik denk dat jullie gewoon een grote mond hebben hiero, maar als jullie gevraagd word om met centen over de brug te komen wil ik wel even zien hoeveel er nog van die bijdehandjes overblijven.
Laffaards in die zin dat zij niet (kunnen) doen waar zij voor menen te staan, ingegeven door onkunde of angst om als extreem of als vijandig gezien te worden.
Maar wel tenkoste van hun daadkracht en hun doel.
Dat noem ik een laffaard, iemand die gefaald heeft en nog altijd faald!
Al met als zeker excuses en respect aan die mensen die zich in ieder geval inzetten, zelfs zonder gelden uit de gemeenschap, voor de imazighen en al is het maar een bijeenkomst of optreden!
Geen gezeik, wil je kunnen zeuren begin te betalen en laat hun dan ook meer middelen hebben om daadkrachtig op te kunnen treden.
Voor niets komt de zon op en mensen zullen minder gaan uitsloven als zij er alleen maar commentaar voor terug krijgen en voorts nada!

he meneer "ik heb een beetje moeite met de middenweg kiezen", je kan wel erg extreem overklappen van het 1 naar het ander.

roestig..

Izwan

Citaat van: IIAwaryagherII op 13/04/2005 om 18:16:59
Citaat van: Izwan op 13/04/2005 om 18:00:36

Raar verhaal!

Die bestaan wel, meerderheid in mening of in ras of in geloof etc etc.
ik neem aan dat niemand de moslims zou willen hinderen en andersom hoop ik op een zelfde respect.
er is een verschil binnen de islam, moslims die beweren dat alles op zn arabische moet gaan, en moslims die idd zoals izm al aangaf respect hebben voor andere culturen en tradities.
het punt is echter dat eeuwen lang er geheerst is en word met een mentaliteit waarin de andere culturen als minderwaardig worden geacht.
Dus onderdrukking tegen deze werd veelal goedgesproken door oa vage hadiths ten tijden van de profeet die zelf aanzet gaf tot kolonisaties.
Maw het onderdrukken van de anders gelovigen door oa extra te belasten en minder rechten toe te kennen tenzij zij zich tot de islam treden.
Nu moet er een lijn worden getrokken en de vraag is of die zogenaamde fundies zich erbij zullen neerleggen.
Men is doorgeschoten en blijft men van mening dat wij nog steeds een onislamitische cultuur hebben en zij nog steeds het recht hebben ons te onderdrukken!
respect hebben voor moslim levensstijl is dus ook niet zo gemakkelijk als men denkt, want ook hierin verschilt men heeeel erg veel van elkaar.
Dus welke islamitische levensstijl word er mee bedoeld?

Naar mijn weten hebben de Imazighen (de meerderheid) een islamitische levenstijl. Ik maak me niet zorgen in fundies maar wel om doorgechoten alcoholisten die geen respect van normen en waarden van hun ouders en voorouders. Ze proberen een beeld te schetsen dat de Amazigh cultuur los van de islam te maken en dit zal een verdeeldheid binnen de Amazigh gemeenschap veroorzaken.

IIAwaryagherII

Citaat van: L_L op 13/04/2005 om 18:51:20
exact, jallah bied je excuus aan :P..

weet je, de meeste leden van zulke organisaties zijn toch de mannekes van rond de 30 die als student of illigaal hier naartoe zijn gekomen. zij zijn het die erg actief zijn omdat ze natuurlijk in marokko al het 1 en ander hebben meegemaakt. wat zij graag zouden willen zien zijn de jongeren (met name meiden). en als je invloed en veranderingen wil zien dan moet je je inderdaad er in gaan mengen..anders zal het bij klagen blijven.

tijdens het lesgeven leer je tenslotte ook...;)
zeker LL
Ik heb geleerd dat ooit toen een koerdische beweging werd opgezet die gefinancierd werd door zakenmannen en nog een aantal rare gevallen, zij maar niets konden betekennen voor hun gemeenschap.
men leefde letterlijk in afzondering van elkaar.
Maar op het moment dat zij gelden kregen van de gemeenschap en dus fulltime hun job konden doen, was ook tevens de inspraak van hun achterban ineens doorslag geven en van groots belang.
Zo speelde men telkens om de meerderheid tevreden te stellen, en is kritiek ed terecht.
Wij zoals in nederland lopen zwaar achter we hadden veel kunnen leren van andere volkeren!
Excuses is meer dan op zn plaats zekers ;)