De zwakpunten van de Berberse beweging in Nederland

Gestart door Matoub, 07/04/2005 om 20:01:24

Inuit

Citaat van: Matoub op 13/04/2005 om 15:44:31
Er zijn velen die dat zeggen.
En waarom vertel je dat aan mij? ::)

Citeer
Die Amazigh islamsit zei: " Wie in arabisch gelooft, gelooft ook in Allah en wie daar niet in geloof, gelooft vervolgens niet allah" ( zoiets )
Sinds wanneer is de mening van 1 persoon zo bepalend? ???
Ik bedoel, who made him king of the world?

abrid

Citaat van: Matoub op 13/04/2005 om 15:04:12
De Guanches zijn trouwens geen moslims. En Er zijn ook aantal christelijke Berbers in Kabyl. Die mensen zouden ooit beslissen om nooit richting het Arabische Schiereiland te bidden. Atheïsten kan men niet optellen. Maar de meerdeheid is wel moslim. zelfs onnutige moslims.

Geloof is iets wat de mensen zelf moeten weten. Is losgekoppeld van etniciteit.
Op de zender AlHayat(christelijke arabische zender) zag ik een keer Kabyliers die in het Tmazight het nieuwe testament uitlegden. Maar overgrote deel v.d Kabyliers is toch Islamitisch ondanks vele extreme uitingen van anti arabisme. Veel FIS leden in het veleden waren Kabyliers.

Matoub

Citaat van: gebruiker01 op 13/04/2005 om 15:51:49
Citaat van: Matoub op 13/04/2005 om 15:44:31
Er zijn velen die dat zeggen.
En waarom vertel je dat aan mij? ::)

Citeer
Die Amazigh islamsit zei: " Wie in arabisch gelooft, gelooft ook in Allah en wie daar niet in geloof, gelooft vervolgens niet allah" ( zoiets )
Sinds wanneer is de mening van 1 persoon zo bepalend? ???
Ik bedoel, who made him king of the world?

Grabe (1979) reports that one Amazigh high school student told how God sent the angel Gabriel to distribute languages on earth. As he was flying home, an Amazigh saw him and reminded him, "We haven't received any language yet." Gabriel apologized and explained that he had finished all the languages he had brought from heaven, but would try to look for one. The Imazighen waited and waited, but he never came back. Finally, they tried to make some words, but they could not understand each other. The boy concluded, "I don't think they speak [a language]" (Grabe, 1979, p. 12).

http://jan.ucc.nau.edu/~jar/RIL_10.html

abrid

Dit heb ik op school gehad. Alleen in die versie kregen we alleen een praattaal en geen schrijftaal. Dit is toch echt kwats een duidelijk voorbeeld van misbruik van religie.

E3ber_Tastite

Citaat van: gebruiker01 op 13/04/2005 om 14:39:11
Citaat van: Izwan op 13/04/2005 om 13:53:50
Ik vind dat de meeste mensen die actief zijn in de Amazighe bewegingen in Nederland hebben geen respect voor hun gelovige en of gearabiseerd broeders. Ze beschouwen islam en Arabieren als hun eerste vijand terwijl de geschiedenis van Imazighen nauw verbonden geweest met de islam en de Arabische cultuur. Daarnaast juichen ze de verwesterde Imazighen toe ook als ze geen enkele Amazigh normen en waarden hanteren zoals alcolisten en hoeren.
Ik vind dat ze voor zionistische ideologie opkomen omdat ze continu de islam en de Arabieren zwart waardoor ze de verdeeldheid binnen de amazighe gemeenschap creëren. Deze mensen verweren zich nauwelijks tegen de onrecht/discriminatie die Imazighen in Nederland meemaken en tegelijkertijd maken ze elke organisatie die hier iets probeert te doen zwart zoals  ael.  Voor duidelijkheid: ik ben geen fan van ael, maar ik gun ze wel mijn zegen als tegen de onrecht/discriminatie in Nederland zichtbaar proberen te maken.
Ik ben ervan bewust van de onderdrukking van Imazighen (Zowel in Marokko als ergens anders) en ik probeer decennia’s lang iets tegen te doen. In de afgelopen jaren heb ik veel gearabiseerd Imazighen zien zich bewust worden van hun achtergrond.
Ik heb veel bewondering aan de Imazighen in Marokko die eeuwen lang hun identiteit wisten te houden en geen problemen met de islam hadden. Sterker nog, islam was hun inspiratie om zich te laten ontplooien (met behoudt van hun eigen identiteit). Denk bijvoorbeeld aan Abou Salih dynastie in Nokour, Almoraviden-, Almohaden- , Mariniden, Wattasiden- dynastie.
Ik realiseer me dat geheim van Amazighe identiteit ligt in de bergen die wij in Marokko hebben achtergelaten. Als je echt de Amazigh cultuur tot het leven wil brengen en of wil beschermen dan moet investeren in die boeren die wij hebben achtergelaten. Zoveel zijn ze niet meer en dat weet jij. Daar zal mijn energie aan besteden i.p.v. feesten voor alcholisten en hoeren organiseren om op elkaar te geilen.
Een Amazigh boer in marokko die tien kinderen krijgt en ze met Amazigh identiteit opvoed krijgt  meer respect van me dan 100 Imazighen met vol haat……..   
Amen!

Een en al bullshit, jij weet helemaal niets van de essentie, van de Amazigh-beweging. Dat jij je amazigh-zusters al hoeren noemt, zegt al genoeg over jouw.

Wat jij hier loopt te blairen over de Imazighen, is hetzelfde als wat de Arabische-nationalisten tegen ons zeggen, 'ben je tegen ons, dan ben je voor de zionisten'. Dit terwijl duidelijk in de amazigh-manifesten staat, dat de Amazigh-beweging sloidair is met de Intifada van de Palestijnen tegen de Zionisten, en solidair is met alle ondedrukte volkeren van de wereld.

De Imazighen hebben niets tegen de Arabische taal of tegen de arabieren, taal is maar een communicatie middel, maar men heeft iets tegen het Arabische-nationalisme, wat rasistisch ten opzichte van Imazighen en daar hoort AEL ook bij.

Dat zou je wel willen he, dat de Imazighen maar dat bergvolkje blijven zoals ze al eeuwen zijn. Mensen als jouw kunnen er niet tegen, dat deze bergvolkeren, vandaag de dag op de hoogte zijn van hun geschiedenis en cultuur. Zolang de Imazighen maar in de bergen blijven en niets te zeggen hebben, is het goed, of beter laat ze allemaal maar gaan immigreren, dan zijn we al helemaal van ze af. Zulke mentaliteit hebben gasten als jouw.

En gebruiker 01, je loopt hier al jaren rondt, en nog weet je niets over de Amazigh-zaak of waar de Imazighen voor staan of tegen strijden.


Azul!!!!!!!!!

*-RiFFijn0s-*

Citaat van: gebruiker01 op 13/04/2005 om 14:39:11
Citaat van: Izwan op 13/04/2005 om 13:53:50
Ik vind dat de meeste mensen die actief zijn in de Amazighe bewegingen in Nederland hebben geen respect voor hun gelovige en of gearabiseerd broeders. Ze beschouwen islam en Arabieren als hun eerste vijand terwijl de geschiedenis van Imazighen nauw verbonden geweest met de islam en de Arabische cultuur. Daarnaast juichen ze de verwesterde Imazighen toe ook als ze geen enkele Amazigh normen en waarden hanteren zoals alcolisten en hoeren.
Ik vind dat ze voor zionistische ideologie opkomen omdat ze continu de islam en de Arabieren zwart waardoor ze de verdeeldheid binnen de amazighe gemeenschap creëren. Deze mensen verweren zich nauwelijks tegen de onrecht/discriminatie die Imazighen in Nederland meemaken en tegelijkertijd maken ze elke organisatie die hier iets probeert te doen zwart zoals  ael.  Voor duidelijkheid: ik ben geen fan van ael, maar ik gun ze wel mijn zegen als tegen de onrecht/discriminatie in Nederland zichtbaar proberen te maken.
Ik ben ervan bewust van de onderdrukking van Imazighen (Zowel in Marokko als ergens anders) en ik probeer decennia’s lang iets tegen te doen. In de afgelopen jaren heb ik veel gearabiseerd Imazighen zien zich bewust worden van hun achtergrond.
Ik heb veel bewondering aan de Imazighen in Marokko die eeuwen lang hun identiteit wisten te houden en geen problemen met de islam hadden. Sterker nog, islam was hun inspiratie om zich te laten ontplooien (met behoudt van hun eigen identiteit). Denk bijvoorbeeld aan Abou Salih dynastie in Nokour, Almoraviden-, Almohaden- , Mariniden, Wattasiden- dynastie.
Ik realiseer me dat geheim van Amazighe identiteit ligt in de bergen die wij in Marokko hebben achtergelaten. Als je echt de Amazigh cultuur tot het leven wil brengen en of wil beschermen dan moet investeren in die boeren die wij hebben achtergelaten. Zoveel zijn ze niet meer en dat weet jij. Daar zal mijn energie aan besteden i.p.v. feesten voor alcholisten en hoeren organiseren om op elkaar te geilen.
Een Amazigh boer in marokko die tien kinderen krijgt en ze met Amazigh identiteit opvoed krijgt  meer respect van me dan 100 Imazighen met vol haat……..   
Amen!
Gebruiker00: Opdonderen! Raxath thi arrasa e nem
Izwan: Ophouden met bullshit kakkelen. Je weet niet waarover je praat.

Izm

Allah (GOD) is geen arabier.
Maar ook geen amazigh.
Ook geen germaan of amerikaan. 
God (Allah) is god (allah).

De koran zegt "GOD heeft van jullie volkeren en stammen gemaakt zodat jullie onderling kennis maken"  (zo ongeveer).

GOD heeft echt niet verkondigd ".... zodat jullie elkaar bezetten en elkaars talen en culturen onderdrukken".

God heeft een arabisch koran gemaakt, een hebreeuwse thora en een arameesche bijbel. Deze actie op zich zegt veel.

God stuurt een profeet naar de volkeren die op dat moment een profeet nodig hebben. Het betekent dus niet per definitie dat deze volkeren de uitverkorenen zijn. Nee het betekent dat deze volkeren in een 'deep shit' zitten, om het maar plat te zeggen, en dat ze vervolgens beter moeten gaan worden in plaats dat ze de religie gebruiken om de anderen tot heidenen (of wat dan ook) te rekenen.

Waarom wordt deze zelfde discussie over het arabisch zijn/spreken niet met pakistaanse, indische, turkse, indonesische, iraanse, afghanistaanse, chinese, philipijnse, bosnische... kortom niet-arabische moslims gevoerd?
WAT IS HIER HET VERSCHIL?

Ik vroeg aan een Indische collega (kwam uit India voor een periode van 3 maanden) die een goede (gaat naar de moskee hier in Nederland en probeert de goedheid van de Islam te practiseren) moslim is: Do you feel arabic?
Hij beantwoordde met een: NO I am hindi and I am proud of that... the arabs of the middle east are not moslims. They are stupid.
!!!??!?!?!?!?

GOD heeft mij als amazigh geschapen. Is dat niet genoeg om ook echt daadwerkelijk amazigh te zijn. Ben ik dan niet in strijd met GOD als ik dat niet doe? Hij heeft ten slotte besloten dat ik een amazigh moest zijn. Wie ben ik om dat tegen te spreken. Zit ik dan niet de wil van allah tegen te werken als ik een andere identiteit aanneem dan die hij mij heeft gegeven.

HOE MOET EEN ARABIER DIT SOORT DINGEN BEGRIJPEN?

Trouwens ook niet moslim arabieren gebruiken dezelfde achtergrond om de noord afrikanen tot arabieren te rekenen.

Dat is toch van de gekken of zie ik dingen anders.

Ik vraag onze landgenoten (imazighen en arabieren) om wat stabiliteit in hun denken te brengen. Dat maakt het debat makkelijker.

Imazighen moeten begrijpen dat de arabische marokkanen ook marokkanen zijn (dat is nou eenmaal een feit, ze kunnen namelijk niet terug).

Arabieren moeten begrijpen dat imazighen de oorspronkelijke bewoners van noord africa zijn, dat is nou eenmaal een feit. Ze moeten ook begrijpen dat de imazighen ONDERDRUKT zijn en dat het besef van de identiteit bij deze imazighen alléén maar vooruit komt en sterker wordt, wat met zich mee brengt dat ze ook op zoek gaan naar hen zelf, en daar is niks op tegen.

AZUL zgui IZM a imazighen th oua3raben.

Fatiha_L

Citaat van: Izm op 13/04/2005 om 16:38:18
Allah (GOD) is geen arabier.
Maar ook geen amazigh.
Ook geen germaan of amerikaan. 
God (Allah) is god (allah).

De koran zegt "GOD heeft van jullie volkeren en stammen gemaakt zodat jullie onderling kennis maken"  (zo ongeveer).

GOD heeft echt niet verkondigd ".... zodat jullie elkaar bezetten en elkaars talen en culturen onderdrukken".

God heeft een arabisch koran gemaakt, een hebreeuwse thora en een arameesche bijbel. Deze actie op zich zegt veel.

God stuurt een profeet naar de volkeren die op dat moment een profeet nodig hebben. Het betekent dus niet per definitie dat deze volkeren de uitverkorenen zijn. Nee het betekent dat deze volkeren in een 'deep shit' zitten, om het maar plat te zeggen, en dat ze vervolgens beter moeten gaan worden in plaats dat ze de religie gebruiken om de anderen tot heidenen (of wat dan ook) te rekenen.

Waarom wordt deze zelfde discussie over het arabisch zijn/spreken niet met pakistaanse, indische, turkse, indonesische, iraanse, afghanistaanse, chinese, philipijnse, bosnische... kortom niet-arabische moslims gevoerd?
WAT IS HIER HET VERSCHIL?

Ik vroeg aan een Indische collega (kwam uit India voor een periode van 3 maanden) die een goede (gaat naar de moskee hier in Nederland en probeert de goedheid van de Islam te practiseren) moslim is: Do you feel arabic?
Hij beantwoordde met een: NO I am hindi and I am proud of that... the arabs of the middle east are not moslims. They are stupid.
!!!??!?!?!?!?

GOD heeft mij als amazigh geschapen. Is dat niet genoeg om ook echt daadwerkelijk amazigh te zijn. Ben ik dan niet in strijd met GOD als ik dat niet doe? Hij heeft ten slotte besloten dat ik een amazigh moest zijn. Wie ben ik om dat tegen te spreken. Zit ik dan niet de wil van allah tegen te werken als ik een andere identiteit aanneem dan die hij mij heeft gegeven.

HOE MOET EEN ARABIER DIT SOORT DINGEN BEGRIJPEN?

Trouwens ook niet moslim arabieren gebruiken dezelfde achtergrond om de noord afrikanen tot arabieren te rekenen.

Dat is toch van de gekken of zie ik dingen anders.

Ik vraag onze landgenoten (imazighen en arabieren) om wat stabiliteit in hun denken te brengen. Dat maakt het debat makkelijker.

Imazighen moeten begrijpen dat de arabische marokkanen ook marokkanen zijn (dat is nou eenmaal een feit, ze kunnen namelijk niet terug).

Arabieren moeten begrijpen dat imazighen de oorspronkelijke bewoners van noord africa zijn, dat is nou eenmaal een feit. Ze moeten ook begrijpen dat de imazighen ONDERDRUKT zijn en dat het besef van de identiteit bij deze imazighen alléén maar vooruit komt en sterker wordt, wat met zich mee brengt dat ze ook op zoek gaan naar hen zelf, en daar is niks op tegen.

AZUL zgui IZM a imazighen th oua3raben.


RESPECT VOOR JOU BROEDER

GEWOON ECHT RESPECT !!!!

Een broeder die is een keer de waarheid spreekt;)

Matoub

Citaat van: Izm op 13/04/2005 om 16:38:18
De koran zegt "GOD heeft van jullie volkeren en stammen gemaakt zodat jullie onderling kennis maken"  (zo ongeveer).
Waarom heeft hij beslist dat de kalief Arabier moet zijn ? Dit heeft niets met onderwerp te maken maar het is toch een vraag.

Matoub

Citaat van: Matoub op 13/04/2005 om 16:48:17
Citaat van: Izm op 13/04/2005 om 16:38:18
De koran zegt "GOD heeft van jullie volkeren en stammen gemaakt zodat jullie onderling kennis maken"  (zo ongeveer).
Waarom heeft hij beslist dat de kalief Arabier moet zijn ? Dit heeft niets met onderwerp te maken maar het is toch een vraag.
Als de kalief Arabier moet zijn, dan zou ik me vanzelfsprekend verarabiseren. Je Arabische Marokkanen zijn trouwens gearabiseerde Berbers.

Izm

Citaat van: Matoub op 13/04/2005 om 16:51:02
Citaat van: Matoub op 13/04/2005 om 16:48:17
Citaat van: Izm op 13/04/2005 om 16:38:18
De koran zegt "GOD heeft van jullie volkeren en stammen gemaakt zodat jullie onderling kennis maken"  (zo ongeveer).
Waarom heeft hij beslist dat de kalief Arabier moet zijn ? Dit heeft niets met onderwerp te maken maar het is toch een vraag.
Als de kalief Arabier moet zijn, dan zou ik me vanzelfsprekend verarabiseren. Je Arabische Marokkanen zijn trouwens gearabiseerde Berbers.
De kalief hoeft geen arabier te zijn.
Maatoub: lees mijn oproep aan het eind en probeer goed te lezen. Ik vind je opmerkingen nergens leiden omdat ze geen oplossingen bieden. Arabier of gearabiseerde berber (dit is trouwens een andere discussie), voor het gemak noemen we die arabieren. Iemand die zich arabier wil noemen terwijl hij dat niet is mag zelf weten. Op het moment dat we de geschiedenis echt kennen door archeologische onderzoeken bedoel ik hier, zullen deze gearabiseerde berbers er zelf achter komen dat ze berber zijn. MAAR EERST DE GESCHIDENIS KENNEN DAN en dat bedoel ik hier. Want de 'arabische' marokkanen zijn ook voorgelogen en zijn ook onwetend. Ik kan namelijk onwetende mensen niks kwalijk nemen want dan zou ik ook zo onwetend klinken en dat wil ik niet.

CiteerJe Arabische Marokkanen
Sorry: kan je mij uitleggen wat je hier bedoelt...? Ik begrijp namelijk niet echt goed wat je hier meent te zeggen. Ik heb geen arabische marokkanen voor je informatie.

Inuit

Citaat van: E3ber op 13/04/2005 om 16:21:35
En gebruiker 01, je loopt hier al jaren rondt, en nog weet je niets over de Amazigh-zaak of waar de Imazighen voor staan of tegen strijden.
Ik denk te weten wat ik weten moet ;)
i.t.t. sommigen laat ik mij niet meeslepen in een hype waarin je moet haten voordat je als "Amazigh" geaccepteerd wordt. Ieder zijn eigen ding jongen.

Blijf op het onderwerp graag en ga niet op de man spelen.

En btw. waar de Imazghen voor strijden is niet iets subjectiefs dus probeer het niet zo over te brengen.

Inuit

#57
Citaat van: Ait_Touzinie op 13/04/2005 om 16:35:53
Gebruiker00: Opdonderen! Raxath thi arrasa e nem
blablabla.....het zegt eens wat! shem sqaa atagna igie'gien tie3mes.

IIAwaryagherII

Citaat van: Izm op 13/04/2005 om 16:38:18
Allah (GOD) is geen arabier.
Maar ook geen amazigh.
Ook geen germaan of amerikaan. 
God (Allah) is god (allah).

De koran zegt "GOD heeft van jullie volkeren en stammen gemaakt zodat jullie onderling kennis maken"  (zo ongeveer).

GOD heeft echt niet verkondigd ".... zodat jullie elkaar bezetten en elkaars talen en culturen onderdrukken".

God heeft een arabisch koran gemaakt, een hebreeuwse thora en een arameesche bijbel. Deze actie op zich zegt veel.

God stuurt een profeet naar de volkeren die op dat moment een profeet nodig hebben. Het betekent dus niet per definitie dat deze volkeren de uitverkorenen zijn. Nee het betekent dat deze volkeren in een 'deep shit' zitten, om het maar plat te zeggen, en dat ze vervolgens beter moeten gaan worden in plaats dat ze de religie gebruiken om de anderen tot heidenen (of wat dan ook) te rekenen.

Waarom wordt deze zelfde discussie over het arabisch zijn/spreken niet met pakistaanse, indische, turkse, indonesische, iraanse, afghanistaanse, chinese, philipijnse, bosnische... kortom niet-arabische moslims gevoerd?
WAT IS HIER HET VERSCHIL?

Ik vroeg aan een Indische collega (kwam uit India voor een periode van 3 maanden) die een goede (gaat naar de moskee hier in Nederland en probeert de goedheid van de Islam te practiseren) moslim is: Do you feel arabic?
Hij beantwoordde met een: NO I am hindi and I am proud of that... the arabs of the middle east are not moslims. They are stupid.
!!!??!?!?!?!?

GOD heeft mij als amazigh geschapen. Is dat niet genoeg om ook echt daadwerkelijk amazigh te zijn. Ben ik dan niet in strijd met GOD als ik dat niet doe? Hij heeft ten slotte besloten dat ik een amazigh moest zijn. Wie ben ik om dat tegen te spreken. Zit ik dan niet de wil van allah tegen te werken als ik een andere identiteit aanneem dan die hij mij heeft gegeven.

HOE MOET EEN ARABIER DIT SOORT DINGEN BEGRIJPEN?

Trouwens ook niet moslim arabieren gebruiken dezelfde achtergrond om de noord afrikanen tot arabieren te rekenen.

Dat is toch van de gekken of zie ik dingen anders.

Ik vraag onze landgenoten (imazighen en arabieren) om wat stabiliteit in hun denken te brengen. Dat maakt het debat makkelijker.

Imazighen moeten begrijpen dat de arabische marokkanen ook marokkanen zijn (dat is nou eenmaal een feit, ze kunnen namelijk niet terug).

Arabieren moeten begrijpen dat imazighen de oorspronkelijke bewoners van noord africa zijn, dat is nou eenmaal een feit. Ze moeten ook begrijpen dat de imazighen ONDERDRUKT zijn en dat het besef van de identiteit bij deze imazighen alléén maar vooruit komt en sterker wordt, wat met zich mee brengt dat ze ook op zoek gaan naar hen zelf, en daar is niks op tegen.

AZUL zgui IZM a imazighen th oua3raben.
Azul
Mooi gezegd daar niet van, alleen vraag ik me af wat je nou precies bedoeld want het is nix nieuws wat je hier neerzet?

IIAwaryagherII

Citaat van: Izwan op 13/04/2005 om 13:59:32
Citaat van: Matoub op 12/04/2005 om 13:21:49
Een ander probleem voor de amazigh-identiteit is het bestaan van Berbers zoals Izwan.

Wat versta jij onder Amazighe identiteit?
Ik ben inderdaad een probleem voor aantal fundy's die geen respect hebben voor levenstijl voor de meerderheid van Imazighen.
iedere volk heeft zo zijn eigen levensstijl en geen één zou voor de ander als ondergeschikt beschouwd moeten en mogen worden.
Dus wat bedoel je met je respect voor de meerderheid?
Meerderheid in aantallen of zo ? en zo ja hoe weet jij wat de meerderheid is heb je cijvers ?
Een riffijn is een riffijn en hoeft niets af te halen van zijn idenditeit als Riffijn om een soussie tevreden te stellen en andersom.
Raar verhaal!