Het Berberse schrift in Amerika ?

Gestart door Matoub, 05/04/2005 om 17:32:42

Matoub

"Rafinesque (1832) heeft een belangrijk artikel gepubliceerd over het schrift van de Maya's. Dit artikel heeft ook geholpen bij het ontcijferen van het Olmeekse schrift. In het genoemde artikel geeft hij te kennen dat wanneer de hiërogliefen van de Maya's zijn terug gebracht tot hun basisvorm de gelijkenis met het Libyco-Berber schrift opmerkelijk zijn.

Het Libyco-Berber schrift kan niet gelezen worden in het Berber of het Toeareg, ofschoon deze volken een vrijwel gelijksoortig schrift gebruikten.

Het was een interessant artikel omdat de mogelijkheid werd geopperd dat de Maya tekens gelezen konden worden door ze te vergelijken met de Libyco-Berber symbolen. Dit was beslist geen vergezochte theorie, omdat we weten dat bijvoorbeeld het spijkerschrift werd gebruikt in vier verschillende talen: Soemerisch, Hittitisch, Assyrisch en Akkadiaans."

Bron: http://www.home.zonnet.nl/pollie_37/Olmec.htm

Matoub

Libyco-Berber: een oude beschaving van de Berbers.

Masja

terwijl de maya's aan de andere kant van de oceaan leefden...zou Atlantis dan toch geen mythe zijn geweest..?

abrid

Ooit hebben mischien Imazighen het erop gewaagd om te kijken wat er achter die zee was. IK weet alleen iets over ene Azemmour maar die is in de Moorse tijd naar the Amerca's gevaren.

Schijnen ook veel standbeelden gevonden te zijn met uiterlijkheden van negroide mensen. Kan een bewijs zijn dat Afrikanen er ooit zijn aangekomen.

Columbus heeft alleen herontdekt.

*****

[quote author=Ales link=topic=5609. Dit was beslist geen vergezochte theorie, omdat we weten dat bijvoorbeeld het spijkerschrift werd gebruikt in vier verschillende talen: Soemerisch, Hittitisch, Assyrisch en Akkadiaans."

Bron: http://www.home.zonnet.nl/pollie_37/Olmec.htm

Citeer

Als je schrift moet hakken in steen ben je beperkt tot bepaalde vormen. Een beetje zoals bepaalde diersoorten die absoluut niet verwant zijn toch erg op elkaar kunnen lijken, vanwege dezelfde omgeving en omstandigheden.
Dus dat schriften op elkaar lijken zonder enig contact of verwantschap is niet verbazend. Want de gesproken talen die bij die schriften horen zijn absoluut niet verwant.
De koppen van de Olmeken lijken helemaal niet op Amazigh. Eerder op Hawaiianen. En die konden ook heel goed varen.

abrid

Ik zei Negroide mensen. Beelden van Maya's in Mexico.

Matoub

Ik begrijp niet veel van jullie reacties:
*De taal heeft niets met schrift te maken.
*Azemmour de Moor is pas na Colombus naar Amerika als slaaf gevoerd.
*Een contact met de berbers en Amerika is wetenschappelijk bewezen als ik me niet vergis.

abrid

Van AZemmour klopt wat je zegt.

Heb je mischien een link naar dat wetenschappelijke bewijs voor contact tussen imazighen en indianen?

Matoub

Dit gaat om het ontdekken van Tifinagh in Canada:
http://www.kabyle.com/article.php3?id_article=783

Tifinagh = Libyco-script

Matoub

#9
Citaat van: abrid op 06/04/2005 om 16:06:48
Van AZemmour klopt wat je zegt.

Heb je mischien een link naar dat wetenschappelijke bewijs voor contact tussen imazighen en indianen?
Ik zei " als ik me niet vergis " maar eigenlijk moest ik zeggen " als mijn bron zich niet vergist".

Jij kan dat hier lezen:
http://tawalt.com/monthly.cfm

Lees het boek "al-Barbar" door Othman Allok.

Hij zegt zelfs dat de Maya ook een naam van een berberse stam is.

qaqrieuw

Citaat van: m7 op 06/04/2005 om 08:05:28
[quote author=Ales link=topic=5609. Dit was beslist geen vergezochte theorie, omdat we weten dat bijvoorbeeld het spijkerschrift werd gebruikt in vier verschillende talen: Soemerisch, Hittitisch, Assyrisch en Akkadiaans."

Bron: http://www.home.zonnet.nl/pollie_37/Olmec.htm

Citeer

Als je schrift moet hakken in steen ben je beperkt tot bepaalde vormen. Een beetje zoals bepaalde diersoorten die absoluut niet verwant zijn toch erg op elkaar kunnen lijken, vanwege dezelfde omgeving en omstandigheden.
Dus dat schriften op elkaar lijken zonder enig contact of verwantschap is niet verbazend. Want de gesproken talen die bij die schriften horen zijn absoluut niet verwant.
De koppen van de Olmeken lijken helemaal niet op Amazigh. Eerder op Hawaiianen. En die konden ook heel goed varen.
Ga kaas raspen a koe 

*****

Citaat van: abrid op 06/04/2005 om 12:06:50
Ik zei Negroide mensen. Beelden van Maya's in Mexico.

Sorry je doelt echt op Olmeken, Mexicaans volk dat grote koppen van steen maakte, echt heel mooi.
Negroide of Hawaiaans om te zien, maar niet Berber.

*****

#12
Citaat van: qaqrieuw link=topic=5609.
quote]
Ga kaas raspen a koe 
Citeer

Wauw, wat een fantastische argumenten heb jij zeg.
Echt heel scherp en diep, je bent het intellectueel sierraad der Amazigh.
Mag ik de kaas van tussen je tenen gebruiken? Of die tussen je denkrimpels groeit, na een aflevering Weekend Miljonairs?

qaqrieuw


Koe loopt nog steeds rond. Hoort eigenlijk al gestalt te zijn.

qaqrieuw

Citaat van: qaqrieuw op 06/04/2005 om 18:35:07

Koe loopt nog steeds rond. Hoort eigenlijk al gestalt te zijn.
hey monique,
ik zit je gewoon wat te plagen ok ;D