derde moskee in veenendaal >> tamazight staat centraal

Gestart door Dora, 05/04/2005 om 15:30:01

Dora

derde moskee in veenendaal mogelijk aan nieuweweg.

Al lange tijd zoekt de rotterdamse Spior-vereniging een locatie voor een moskee in het midden van het land.
veenendaal staat hoog op het verlanglijstje omdat er veel liberale moslims in veenendaal en Ede wonen die nog geen goed gebedshuis hebben.

straks volgt meer..moet nu naar vergadering :-[....

Dora

Woordvoeder El-Sid van de voorbereidende bouwcommissie  geeft aan dat er in veenendaal goede contacten zijn met zowel de locale vereniging van Berber-moslims, de gemeente en Patrimonium. De laatste is erbij betrokken omdat zij aan de Nieuweweg beschikken over de benodigde grond.

OPROEP TOT GEBED

El-Sid geeft aan dat het niet de bedoeling is om voor overlast te zorgen. Alleen op de vrijdagmiddag zal vanaf het minaret worden opgeroepen tot het gebed. Tevens is het de bedoeling om naar het Berbers en Arabisch Nederlands te spreken.
De imam zal in het nederlands zijn dienst houden.

De amazigh cultuur staat centraal in de nieuwe moskee. Door de nieuwe koning in Marokko wordt deze cultuur nu ook ondersteund en mede gefinancierd. Zoals bekend, zegt El-Sid, is de huidige koning Mohammed, zoon van de vorige koning Hassan, liberaler en ondersteunt hij het Koninklijk Instituut voor de Amazigh Cultuur die ook in de nieuwe moskee een onderkomen zal vinden.

Islamologe Amina Wadud is 1 van de leden van het comité van aanbeveling. Eerder is zij reeds in islamitische diensten in moskeeën voorgegaan. Ze zegt de fundamentalistische moslimsgemeenschap te respecteren en niet te willen provoceren. De moskee wordt gebouwd volgens concept zoals in Zaandam en Gorkum. De hoogte van de minaret zal niet zoals in Rotterdam 50 meter bedragen maar slechts 30meter.
Patrimonium heeft aangegeven de verkoop van het terrein serieus te overwegen omdat er een interessant financieel bod is uitgebracht. Voorwaarde is wel dat er een oplossing wordt gevonden voor het parkeerprobleem. Hierover is de stichting in gesprek met het naastliggende Wokrestaurant.

De gemeente staat niet negatief tegenover het plan. Al vele jaren ploetert de gemeente over het plan om woningen te bouwen op het voormalige terrein  van Bochane. Het wijzigen van het bestemming van bedrijfsdoelen vlot niet erg. Verwacht wordt dat omzetting naar maatschappelijke doeleinden in Veenendaal op meer draagvlak kan rekenen.

Vrijdag om 13.00uur is er een informatiebijeenkomst bij Patrimonium aan het Boompjesgoed 20 in Veenendaal, die ook voor het publiek toegankelijk is.

Idir

Kijk nu ga ik misschien ook wel naar de moskee! ;D

Tamazight had allang een plekje binnen de moskee moeten krijgen, dan zaten onze jongeren nu niet met zo'n grote identiteitscrises!

AdamX

El-Sid komt me bekend voor van vroeger, hij was actief op een paar sites die ik bezocht.

AdamX

en is  Amina Wadud in nederland of zo? ze moet hie rniet stoer komen doen he

Azazel

Citaat van: L_LDe gemeente staat niet negatief tegenover het plan. Al vele jaren ploetert de gemeente over het plan om woningen te bouwen op het voormalige terrein  van Bochane. Het wijzigen van het bestemming van bedrijfsdoelen vlot niet erg. Verwacht wordt dat omzetting naar maatschappelijke doeleinden in Veenendaal op meer draagvlak kan rekenen.

?

Azazel.

Dora

Citaat van: Idir op 05/04/2005 om 18:51:21

Tamazight had allang een plekje binnen de moskee moeten krijgen, dan zaten onze jongeren nu niet met zo'n grote identiteitscrises!

welcome my child...

Dora

Citaat van: Azazel op 05/04/2005 om 18:56:48
Citaat van: L_LDe gemeente staat niet negatief tegenover het plan. Al vele jaren ploetert de gemeente over het plan om woningen te bouwen op het voormalige terrein  van Bochane. Het wijzigen van het bestemming van bedrijfsdoelen vlot niet erg. Verwacht wordt dat omzetting naar maatschappelijke doeleinden in Veenendaal op meer draagvlak kan rekenen.

?

Azazel.

DE

mijn fout :-[...

zal het als straf 100 keer opschrijven..

Idir

Citaat van: L_L op 05/04/2005 om 21:25:48

welcome my child...

Hoe oud was je ook alweer!? ;D

Dora

Citaat van: Idir op 06/04/2005 om 19:00:47

welcome my child...

oud..:(...

toch blijf je mijn kindje..het was mijn schouder waar je op kon uithuilen weet je nog..;)

Idir

Citaat van: L_L op 06/04/2005 om 19:03:38
Citaat van: Idir op 06/04/2005 om 19:00:47

welcome my child...

oud..:(...

toch blijf je mijn kindje..het was mijn schouder waar je op kon uithuilen weet je nog..;)

Ahya tawessart, dawradd d jida Nana/Tamza.... ;D

Cem wa-gham bu taghrut (schouder), dayem ghar ixssan..... ;)

c=sh
u=oe
x=g

Dora

Citeer

c=sh
u=oe
x=g
Citeer

haha

zi nhara tsawant karayie xatci L_L...

sares xas tsammoet (kussen)...

Idir

Citaat van: L_L op 06/04/2005 om 19:11:11

Citeer

c=sh
u=oe
x=g
Citeer

haha

Wahya xatci wah, Ayani dja yeqqimen.... ;D

Waghari bu tsumat, illa mara tesghid-ayid icten.... :)

Dora

Citaat van: Idir op 06/04/2005 om 19:16:05

Citeer

c=sh
u=oe
x=g
Citeer

haha

a3emouth .......

wagarek oera 'th tsammoet??...semhan deyyek a taryast...eheya elmounkar

Idir

Citaat van: L_L op 06/04/2005 om 19:19:08
Citaat van: Idir op 06/04/2005 om 19:16:05

Citeer

c=sh
u=oe
x=g
Citeer

haha

a3emouth .......

wagarek oera 'th tsammoet??...semhan deyyek a taryast...eheya elmounkar

A-wah semhan dayi marra aydsen.... :(

Maar ik moet nu gaan, ik spreek je..... ;)