Informatie over opstand van '84 en 1959 ?

Gestart door Ifferghaan, 01/10/2001 om 16:03:02

UDEM

#15
BESTE HAANIBAAL,

Laatst heb ik een boek van Malika Oufkir gelezen. Dit boek gaat alleen over het leven van het gezin Oufkir die in de gevangenis op allerlei manieren proberen te overleven.

Helaas heeft Malika nauwelijks iets over haar vader geschreven, terwijl dit voor ons juist heel interessant is.

Dus beste Haanibaal als je iets weet over deze man, ben ik heel erg nieuwsgierig.

haanibaal

#16
meneer oufkir was een erg geperikeld man .
hij was de rechterhand van hassan 2.
daarmee was hij ook de machtigste man van marokko.
oufkir heeft heel veel onschuldige mensen vermoord in naam van zijn koning tot dat er een dag kwam dat hij zich ging afvragen waar hij nou eigenlijk mee bezig was.    
dit is alles wat ik erover kwijt wil .
wat hij in zijn jonge dagen deed is niet echt belangriijk.

Masensen

#17

CiteerAzul Fellak ya Ifferghaan,

als jij me je adres geeft heb ik iets heel interssents over de opstand in 1984.

Setisir


Ik heb daar ook zin in: yobmassen@hotmail.com

Sannoe

#18
Salaam aythma/yesma

De opstand van 1984 in Nador heb ik zelf als student meegemaakt. Ik zat op MAVO4 op Lyceum  Almassira en woonde op internaat Esharief. De opstand was een protest tegen de door de overheid voorgenomen forse prijzenstijging van de eerste levensbehoeften(olie,suiker en meel). De studenten van de HAVO school Elmattar(vlakbij Taouima) waren de eerste initiatiefnemers(op een maandag). Massaal ging ze lotgenoten werven op andere scholen. Op deze manier raakte mijn school Almassira en andere scholen op dinsdag dus ook betrokken bij de protesten. Het begon allemaal vreedzaam en met het roepen van leuzen.
Op diezelfde dinsdagnamiddag werden talloze bussen met ME'ers naar Nador gevoerd. Je kon de haat, hardheid en de wraakzucht van hun ogen en gezichten aflezen. Gezichten die ik wel eens zag in enge dromen toen ik nog een klein jochie was. Het waren mensen die geen enige vorm van barmhartigheid vertonen. Op diezelfde dinsdag begonnen militaire helikopters in de lucht rond te vliegen. De brandweerwagens hebben met succes door middel van water (met een luchje)de demonstranten verdreven.

Op woensdag werden de protesten heviger doordat er ook andere medeburgers met name armen en zwervers zich aansloten. Er werden op het plein(straat Almassira en straat Hassan I) in La3ry Eshikh tractorbanden in brand gestoken. De militairen hebben hier keihard tegen opgetreden. Het verzet werd hier niet minder door. De militairen zetten plan B in werking. Schieten met rubberkogels. Alle winkels moesten hun deuren sluiten. Plan B zou worden uitgebreid.
Een groot deel van de demonstranten werden de heuvels nabij Hospital Elhassani ingejaagd. Ondertussen was er extra militaire versterkking met tanks onderweg vanuit een militaire basis in de buurt van Taza of Oujda.
's middags kwamen veel studenten terug naar het internaat. Wij kregen van de directeur de heer Ouchen Abdelrahman(of abdelsalaam) te horen dat iedereen naar huis moest vertrekken en dat het internaat diezelfde dag nog de deuren zal sluiten. Hij kon inzien dat de situatie alleen maar erger zal gaan worden. Wij zouden een oproep krijgen als het weer rustig is.

Ik pakte mijn tas en ging eerst langs mijn neef Mohammedi en zijn huurkamergenoot onze buurjongen Mhemmed om ze te overtuigen dat we moesten vertrekken naar het dorp 30 km buiten Nador. Mohammedi ging wel mee en Mhemmed zag het niet zo somber in. Wij konden de laatste vertrekkende auto nog wel halen.
Donderdagmiddag arriveerde de toen mijn vriend Abdelkader in het dorp. Hij moest 30km lopen. Alle autowegen(autopaden)waren afgezet en onder controle van de militairen. Elke student die deze wegen waagt te nemen werd opgepakt. De controles aan de grens met Melilia waren zeer scherp. er mochten geen spaanse journalisten binnenkomen (de huidige strategie in Palestina). Abdelkader vertelde mij dat er met scherp wordt geschoten en de tanks zijn al geariveerd. een paar hopeloze jongens uit het dorp begon zich te beraden om de opstand te gaan versterken. Dit werd echter afgeraden door de vele anderen.

Elke dag kwamen er nieuwe berichten. Een paar juwelierswinkels zijn geroofd. Demonstranten zijn met bulldozers op weg naar de Elmadani gevangenis om de gevangenen te bevrijden. Er zouden een hoop dorpelingen opgepakt zijn die toevallig in de stad als (Amanoubri)werkten. Er zou sprake zijn van massagraven bij de kazerne van Taouima. Later was er een straatverbod opgelegd. Tijdens deze opstand verscheen de vader des vaderlands koning HassanII op TV in een dreigende toespraak:
Jullie berbers zijn(Elaoubaash). Julie leven alleen van smokkel en diefstal. Maar ik ken jullie en jullie kennen mij. Doelend op de moorden, brandstichtingen en verkrachtingen van Amazigh vrouwen tijdens de opstand van 1959.

Na bijna 12 dagen ging ik terug. Ik zag dat er nog steeds in de omgeving van de scholen en internaten ME'ers rondhingen. Op de muren hier en daar zag ik kogelgaten. De directeur van het internaat de heer Ouchen vertelde ons dat er één dag na ons vertrek het internaat door militairen was bestormd op zoek naar studenten.
Mijn buurjongen Mhemmed moest honger lijden. Hij moest genoegen nemen met de geringe voorraden die hij nog van de laatste (studenten)bootschappen had. Hij zag hoe een vrouw doodgeschoten was. De vrouw die door middel van (Edjouaroe)de demonstranten aanmoedigde vanuit haar huis op de tweede etage op de Almassirastraat. De huisbaas van Mhemmed, Abdelkhalieq had vanuit het dak van zijn huis met een steen gegooid naar de militairen. Twee Militairen bestormden ogenblikkelijk het huis binnen op zoek naar Abdelkhalieq. Alhamdoelillah, Abdelkhalieq was al onsnapt via de daken van de buren.

Deel II is onderweg. Ouassalaam

Sannoe

#19
Salaam,

Deel II.

Talloze verhalen gingen rond hoe geheime agenten de juwelierszaken leegroofden en theatraal de Elmadani gevangenis gingen aanvallen om hun moordlust te rechtvaardigen en de schuld neer te leggen bij de demonstranten. op deze manier hebben ze met opzet de vreedzame demonstratie veranderd in een chaotische en bloedige opstand.

Een jaar na de gebeurtenissen, inmiddels als student op de eerste klas HAVO op AbdelKarim Elkhattabi school hebben studenten geprobeert toestemming te krijgen een vreedzame herdenkingstocht te houden op ( 11 november 1985 als ik het me goed kan herinneren). Dit werd de kop ingedrukt.
Diegenen die daar hardop op voorkwamen werden opgepakt en gemarteld. Zo is AbdelAziz(achterneef van mijn buurjongen Mhemmed) opgepakt door de geheime agent genaamd (Bouyghadayen)en de zijnen. AbdelAziz heeft de dagen durende elektriciteitsschokken die hem in zijn kruis toegediend zijn overleefd.

Door de aanwezigheid van de geheime agenten op het schoolplein heerste er een sfeer van angst, stilte en wantrouwen. Er wer er nauwelijks of niet gesproken. elk woord kon fataal zijn. En de beste manier van oppassen was zwijgen. En AbdelAziz, Abdelaziz was na zijn vrijlating altijd alleen teruggetrokken. Hij sprak niemand. En als hij aangesproken werd, maakte hij een gebaar met zijn angstige ogen dat men door moest lopen. Hoe kon het ook anders? Abdelaziz was voortdurend onder observatie van Bouyghadayen. Ik vraag me dan ook af of AbdelAziz nog vruchtbaar is en kinderen heeft kunnen krijgen.

Nou ayethma/yesma,
Mijn excuses voor dit lange en gedetailleerd verhaal. Maar ik moest het even kwijt en dat lucht aardig op.

Ouassalaam.

ighes (Gast)

#20


Azul Bouyafa,

Ik wil je hierbij bedanken voor je verslag, want het is een heel duidelijke verhaal.




admin

#21
Azul Aythma d Suythma,

Dit ooggegtuige verslag is nu ook te lezen als special onder het kopje geschiedenis.

Onze dank aan Bouyafa.
Tanmiert

masin2003

#22
.

ighes

#23


Hier is de link naar het verhaal Buyafa

http://www.amazigh.nl/content/artlees.php?artid=181

ait_touzini

#24
Ya oetsma bouyafa,

Wat jammer dat je zo iets naars hebt meegemaakt. Maar wat knap van je om dit zo duidelijk te vertellen. Deze onderwerp ligt bij jouw heel gevoelig, bij ons ook. Mijn familie en vrienden die het ook meegemaakt hebben, hebben ook soort gelijke verhalen verteld.
Maar zo gaat het nu eenmaal in Marokko. Wij kunnen er haast niets tegen doen. Het is gewoon afschuwelijk voor woorden. We zullen dit toch moeten accepteren al valt het niet te accepteren. WIJ ZIJN NET VLIEGEN IN EEN SPINNEWEB EN KUNNEN NIET BEWEGEN EN PRATEN.
OOIT ZULLEN WIJ ALS IRIFFIYAN BELOOND WORDEN!!!!!!

Kusayl

#25
in opdracht van hassan 2 de goorste dictator die ooit op deze aarde heeft geleefd is mijn neef ontvoerd in 1984, en niemand weet of hij nog leeft of niet.
welke mens doet zo iets in godsnaam?

masin2003

#26
ik was zelf jong in die tijd en zat op de lagere school in nador. ik ben niet zo een goeie schrijver daarom kan ik niet mijn verhaal op papier zetten. maar ik heb een photografische geheugen. en ik herinner me veel in details.

ik zal een keertje hier ook in een topic mijn getuigenis neezetten. maar dan word het getuigenis uit de oog van een kind. en hoe ik dat allemaal als kind meegemaakt had.
o.a: wat ik niet kan vergeten de speech van hassan in die tijd op tv.

Wasilla tarifest

#27

Citeerik was zelf jong in die tijd en zat op de lagere school in nador. ik ben niet zo een goeie schrijver daarom kan ik niet mijn verhaal op papier zetten. maar ik heb een photografische geheugen. en ik herinner me veel in details.

ik zal een keertje hier ook in een topic mijn getuigenis neezetten. maar dan word het getuigenis uit de oog van een kind. en hoe ik dat allemaal als kind meegemaakt had.
o.a: wat ik niet kan vergeten de speech van hassan in die tijd op tv.

Als je dat zou willen doen graag het is namelyk erg boeiend en erg interresant om te lezen wat sommige van ons mee hebben gemaakt in ons land waardoor ze zo sterk zyn geworden dat verhaal daar boven jou is een erg zielig maar interresant verhaal dat mensen dit mee hebben gemaakt is wel erg schokkend

E3ber_Tastite

#28
We hebben het allemaal over de tafsut van de kabyliers, terwijl we onze eigen tafsut hebben. Jammer dat we hier heel weinig over weten. Ik zou graag meer willen weten, van de gebeurtenissen van 1984, want er is zoals ik zie nog te weinig informatie over 1984. We moeten een soort databank maken en alle gegevens die we hebben erin plaatsen. Aleen zo kunnen onze kinderen nog weten wat er is gebeurd in 1984 en vele andere jaren.

abrid

#29
Ik heb ooit wat geschreven hierover. Een soort tijdslijn met wat er ongeveer gebeurde. Dit was gemaakt n.a.v. een rapport van de KMAN. Het staat op amzigh.nl bij geschiedenis.