Informatie over opstand van '84 en 1959 ?

Gestart door Ifferghaan, 01/10/2001 om 16:03:02

Ifferghaan

Wie kan mij meer informatie versturen over de opstand van 1984 en 1959. Ik was dan blijkbaar 6 of 7 jaar toen het gebeurde, mijn broeders en zusters werden afgeslacht door die (B)arabieren ! (zij zijn dus Barbaren!)
En ik wist van niks, ik was toen nog in Marokko.
Het vreemde is dat ik nooit een familielid erover hoorde praten, maar naar alle waarschijnlijkheid wisten zij het zelf ook niet.
Ik zou de informatie graag op E-mail willen ontvangen.
Alvast bedankt

Sraam, Ifferghaan

Mounir B

Azul Fellak ya Ifferghaan,

als jij me je adres geeft heb ik iets heel interssents over de opstand in 1984.

Setisir

DIHYA

Mounir B,

Zou je mij dit ook kunnen bezorgen? mijn e-mail adres is Zahirazahir@hotmail.com.

Dank bij voorbaat.

Ifferghaan

He azul, perfect dat je zo snel reageerd!
Mijn E-mailadres is: 20009199@sggm.hhs.nl
Oh ja, kun je het met de optie controleren of het bericht aangekomen is?
Dan weet je zeker of het aangekomen is.

Alvast bedankt Azul.
Sraam, Ifferghaan

Ifferghaan

Correctie!
Ik bedoel Mounir B

Ifferghaan

Mounir B

Azul Fellawen a Omathen,

Nisch irra kaghaghoum landriss N Tadarth.

Ik bedoelde huisadres. Ik heb namelijk een scriptie van een gastarbeidersorganisatie uit de jaren 80 die een verslag maakte van de opstand in 1984. Dit zal ik kopieren en naar jullie opsturen, insa3allah. Setisir

beni bougafar

azul,

Ik weet niet of het mogelijk is maar als iemand de gegevens heeft over de opstand van 1984, waarom wordt het niet gepubliceerd hier op de site. Dan kan iedereen lezen over wat er gebeurd is in die tijd. Dus beste Mounir stuur het op naar webmaster van deze site en misschien zetten ze het er op.

Fous thek fous

Mounir B

Azul,

Het is wel een heel boekwerk.  Hoe je dit moet digitaliseren is bij mij niet bekend. Ik dacht aan kopieren van het boekwerk. Mocht de wenbmaster toch intersse hebben dan geef ik hem de gelegenheid.

Stisir A Thawmat

Fatima (Gast)

Mounir B
ik ben op dit ogenblik bezig met het verzamelen van allerlei informatie over de 'rif-opstanden' en de oorlog tegen de Spanjaarden... voor mijn thesis en ik zou ook graag die scriptie over de opstand van 1984 willen lezen.  
mijn e-mail is seddik20@hotmail.com
Fatima

Mustaph

Dag allemaal,

Ik heb hier al eerder iets over geschreven. Kijk in onderwerp "opstand 59 en demonstratie 84" pag. 3 van forum geschiedenis.

De groeten,

Mustaph.

P.S. Wees een beetje voorzichtig met het uitwisselen van adressen e.d. Je weet maar nooit.

Bokous

Azul,

Ik heb een nl boek in het bibleotheek gevonden. Dit boek is een bundeling van twee scripties. Een van de scripties gaat over Marokko tussen 1956 en 1972.
Dat boek heet,
De wording en verwording van de staat Marokko/b]
Ankie Mensink
Annemarie Strijbosch
Marianne Wijermars
ISBN 90 6330 109 X

Tenemmirt,
Hammu u Namir

Touzani

"Het was 1959, een vreselijk jaar. De Rif kwam in opstand. Die volksopstand zal in bloed gesmoord worden door het koninklijke leger dat voor het grootate deel bestond uit officieren van het Franse leger en Arabische ruiters die tijdens de koloniale oorlogen hadden gevochten. De kroonprins, in gezelschap van zijn trouwe Oufkir, neemt persoonlijk deel aan die slachting. Een deel van de bevolking van de Rif wordt uitgemoord. De bommen, uitgegooid door Franse vliegtuigen, doden achtduizend personen en verminken er nog eens duizenden. Vrouwen worden verkracht, kinderen vermoord.
Gevangen worden vrijgelaten nadat men handgranaten, waar de pin uitgetrokken is, in de capuchon van hun djellaba heeft laten glijden; de explosie rijt hen aan stukken onder de ogen van hun kameraden. Bij iedere dode lacht Oufkir. En de kroonprins wandelt tussen de lijken door."

Ali Bourequat, achtien jaar eenzaamheid, Baarn, 1994, p.74

Revolutionarie

Salaam moualaikoum eythma Imazighen
Mounir B kun je mij ook zo'n kopietje sturen
via e-mail?
Want ik heb ook informatie maar het is niet veel
ik weet wel dat het te maken had met studenten die een douche voor een gymzaal wilden

alvast bedankt
Revolutionarie

revolutionarie

oh ja mijn e mail is RSSP2001@hotmail.com

Thilla

haanibaal

ik weet heel veel over de volksopstanden.
deze deel ik liever niet ,want die roepen veel tranen op bij sommigen waaronder mijzelf.
wat ik wel kwijt wil is :dat er weer een riffi was die zijn eigen volk aan het naaien was .
hij kwam er helaas te laat achter.
iedereen denkt dat deze persoon uit de sahara
komt ,maar deze komt daadwerkelijk uit nador beni said uit een dorp genaamd maouro niet zo ver van dar kebdenni wat ik daarmee wil zeggen is er zit altijd iemand tussen ons die denkt het beter te hebben als hij zijn eigen volk veraad.
in dit geval was het generaal oufkir.
niet dat mensen uit dit dorp veraders zijn ,want ik kom zelf uit dat dorp.
er is altijd iemand die het in zijn hoofd
haalt om de boel te belazeren.