Hoofdmenu

" laiciteit "

Gestart door Matoub, 26/03/2005 om 15:12:31

taghalaitenbatabuz

Citaat van: Ales op 31/03/2005 om 00:19:34
Citaat van: Tamza op 30/03/2005 om 19:40:01
Godin?

Cek, jij spacet 'm gewoon hardcore.

Is het niet raar dat Allah als man beschowd wordt alhoewel het onzijdig is. Normaal gezien zouden jullie " het " gebruiken om ernaar te verwijzen. Of toch is hij mannelijk ? Ik vind dat de vrouwen zich onderschatten.







Wanneer de ratio inzake theologische vraagstukken het begeeft, probeerd men verklaringen te zoeken door irrelevante vragen te stellen om een schijnbare, niet bestaande dogma in de islam onderuit te halen.

Matoub

Azul,

Waarom heb jij niets met bronnen proberen te ontkennen ? Jij wist dat ze feiten zijn, en ze ook beschamend zijn. en daarom ging jij berbers met Arabisch vergelijken. wat helemaal niet ter discussie is gesteld. Jij zou trouwens moeten weten dat als Berbers zo onrijk is, de schuld van  de berbers ( zoals jij ) is, niet van de taal op zich.

Bid lekker richting het midden-oosten !

Matoub

Citaat van: taghalaitenbatabuz op 31/03/2005 om 15:57:46
Wanneer de ratio inzake theologische vraagstukken het begeeft, probeerd men verklaringen te zoeken door irrelevante vragen te stellen om een schijnbare, niet bestaande dogma in de islam onderuit te halen.

Als jij van vragen houdt, stel ik je een speciale vraag:

Waarom zijn er maansikkels op de minaretten van de Makka's zijn Moskeëen ? Waarom staat in de koran: " hebben jullie zonen en hij dochters heeft, dit is onrechtwaardige uitdeling " ? Waarom hette de vader van Mohamed Abdellah ( de aanbidder van Allah ) ?

taghalaitenbatabuz

Beste Ales,

Jouw mening ga ik niet ontkennen, doch ontken ik wel dat jouw meningen feiten zijn. Voor mijn mening gebruik ik mijn kennis als bron, dit is helaas zoals gezegd door jou niet achterhalen.
De kunst van de redenatie is het vertalen van informatie naar wezenlijkheden. Jij hebt een overschot aan bronnen die je verkeerd gebruikt.

De vragen die je stelt begrijp ik niet, in hoeverre kunnen de antwoorden mijn blik op de islam veranderen?

taghalaitenbatabuz



Als jij van vragen houdt, stel ik je een speciale vraag:

Waarom zijn er maansikkels op de minaretten van de Makka's zijn Moskeëen ? Waarom staat in de koran: " hebben jullie zonen en hij dochters heeft, dit is onrechtwaardige uitdeling " ? Waarom hette de vader van Mohamed Abdellah ( de aanbidder van Allah ) ?
Citeer

Ik zal toch een poging doen.
De eerste vraag kan ik niet beantwoorden, domweg omdat ik het niet weet en dat het opzoeken nu niet een van mijn prioriteiten is.

De tweede vraag is ietwat onhandig geschreven maar ik begrijp dat je bedoeld dat Allah ongelijkheid verkonigd door te zeggen dat zoons en dochters niet gelijk zijn.
Het antwoord kun je simpel weg vanuit pragmatisch oogpunt zien. Een zoon heeft letterlijke spierkracht die toendertijd letterlijk broodnodig was om arbeid te verrichten op het land.
Wanneer jij zes dochters hebt en geen zonen, ben je per definitie minder goed uit en juist dat wordt bedoeld.
De derde vraag is gesteld uit gemakzucht of een gebrek aan eenvoudige diepgang. Denk jij, Ales, dat de islam de eerste religie was toen? Nee, allah betekent in het arabisch god, en abdellah inderdaad dienaar van god in letterlijke zin. De vader van de profeet (swt) is dus genoemd naar EEN god, hetzij een beeld hetzij de zon. Jou poging de islam als vervalst te kwalificeren door gaten in de chronologie te vinden valt ook hier in het water.

Pure ijdelheid en hoogmoed drijft deze denkwijze. Met de meest simplictische argumenten denk jij het door te hebben. Grootste geleerden hebben zich hier gebogen over reele vraagstukken en zich gewonnen gegeven. Maar Ales weet het beter.

Matoub

Citaat van: taghalaitenbatabuz op 31/03/2005 om 17:40:18
doch ontken ik wel dat jouw meningen feiten zijn.
Beste ( je lange naam ),
Als jij de originele bronnen wil, dan zal ik je niet telleurstellen. en jij bent vrij om ze te ontkennen of te erkennen. 

Matoub

#66
Citaat van: taghalaitenbatabuz op 31/03/2005 om 17:55:22
Ik zal toch een poging doen.
De eerste vraag kan ik niet beantwoorden, domweg omdat ik het niet weet en dat het opzoeken nu niet een van mijn prioriteiten is.
Dat anwtoord is volgens mij erg belangrijk. hoe durven de mslims een afbeelding op een moskee zetten behalve als het naar de islam/allah zou verwijzen ? gebruik Google om te weten dat Allah eventueel een maangod was.

Citaat van: taghalaitenbatabuz op 31/03/2005 om 17:55:22
De tweede vraag is ietwat onhandig geschreven maar ik begrijp dat je bedoeld dat Allah ongelijkheid verkonigd door te zeggen dat zoons en dochters niet gelijk zijn.
Het antwoord kun je simpel weg vanuit pragmatisch oogpunt zien. Een zoon heeft letterlijke spierkracht die toendertijd letterlijk broodnodig was om arbeid te verrichten op het land.
Wanneer jij zes dochters hebt en geen zonen, ben je per definitie minder goed uit en juist dat wordt bedoeld.
Dat is altijd een probleem hoe de vrouwen minachtend bekeken worden in de islam. Maar dit is hier niet de bedoeling. Ik dacht dat jij die vers gekend zal hebben. De vers, vermaant de mensen van Qoreish omdat ze in hun pré-islamitische godsdiesnt allah als maangod hebben, en ze hebben hem drie dochters gemaakt: "allat" , " el-oezza " en " aloezza ". Dus het zijn allemaal dochters ( vrouwelijk). en dus zegt Mohamed: hoe durven jullie te zeggen dat Allah dochters heeft, terwijl jullie zoons hebben. ( want de vrouwen waren een schande volgens de Oud-Arabieren ). Jij kan ( als jij wil denken ) ontdekken dat Mohamed Allah gewoon ontwikkeld heeft. door hem tot de allermachtigschte te maken. anders was die vraag niet nodig zolang die Allah niets te maken heeft met Allah van Mohamed.

Citaat van: taghalaitenbatabuz op 31/03/2005 om 17:55:22
De derde vraag is gesteld uit gemakzucht of een gebrek aan eenvoudige diepgang. Denk jij, Ales, dat de islam de eerste religie was toen? Nee, allah betekent in het arabisch god, en abdellah inderdaad dienaar van god in letterlijke zin. De vader van de profeet (swt) is dus genoemd naar EEN god, hetzij een beeld hetzij de zon. Jou poging de islam als vervalst te kwalificeren door gaten in de chronologie te vinden valt ook hier in het water.

Zeker niet, ik wist al dat ze allah, hubal, manaat , aloezza en ongeveer 360 andere afgoden hadden in de ka'ba dat jij nu als richting voor je gebed hebt om je spirituele behoeftes te bevredigen.
Kortom: Allah betekende in hun taalgebruik geen God. Want dat was een naam van een van hun afgoden. De moeder van Mohamed heette Amina bintoe wahbi bintoe abdoe manaaf. Dus de grootvader van M. heette de aanbidder van manaaf ( een afgod ) zo is het ook het geval voor zijn vader ( de familie van M. had de eer om voor de afgoden van Ka'ba te zorgen).

Maar qua taal, kan jij gelijk hebben. Er werd wel gezegd dat Allah de verbastering van het Arabische woord " Al'ilah is. Maar dit is niet echt toegegen door veel deskundigen. We hebben ook het voorbeeld van " Allat " ( zijn dochter) , dit zou ook de vrouwelijk vorm daarvan zijn. dus de verbastering van " al'ilaha(h) ", maar dit is weer ook niet erg welkom.

Wat we strikt genomen weten, is dat er een bekende afgod die allah heette. Zou het logisch zijn te zeggen " Er si geen God behalve God " ( als Allah gewoon God betekent ). Strikt genomen niet. Het is omdat Allah een van de afgoden was, en nu zeggen jullie dat hij de enige God is, en zijn naam is " Allah ".

Citaat van: taghalaitenbatabuz op 31/03/2005 om 17:55:22
Pure ijdelheid en hoogmoed drijft deze denkwijze. Met de meest simplictische argumenten denk jij het door te hebben. Grootste geleerden hebben zich hier gebogen over reele vraagstukken en zich gewonnen gegeven. Maar Ales weet het beter.
Jij weet toch dat de kinderen de neiging hebben om de rol van de docent te spelen !

Azazel

Citaat van: Ales op 30/03/2005 om 14:39:37
Azul Laysa,

Jij gebruikt moeilijke woorden die ik niet begrijp, en hiernaast vind ik het niet plezant om mee te doen. Als jij iets inhoudelijks hebt, dan zou dat beter moeten zijn !

Geen verder commentaar.

Azaze|.

Laysa

Citaat van: Ales op 31/03/2005 om 01:09:49

Hoe oud ben jij ?

Kennelijk hou je ervan om dingen op te zoeken zonder na te denken, zoek het antwoord maar op in mijn profiel ... Daar behoef je niet over na te denken ...

Azul :D

Matoub

#69

Matoub

#70