Hoofdmenu

" laiciteit "

Gestart door Matoub, 26/03/2005 om 15:12:31

Matoub

Azul,

Zouden de berbers voor " laiciteit " kiezen indien ze ooit zouden mogen kiezen, of zouden ze geen onderscheid maken tussen staat en kerk ?

taghalaitenbatabuz

Beste Ales,

Zo rondkijkende hier op het forum,raak in een dermate toestand van jou constante incorrecte en misleidende informatie. Een frustatie, waarschijnlijk een identiteitscrisis als basis, maakt jou tot een totaal intolerant figuur. Politiek ongenuanceerd in combinatie met feitelijke onjuistheden geeft altijd een beeld die jezelf graag ziet.
Beste jongens (neem ik aan) geef jezelf lucht en bevrijd jezelf van die "tunnelvisie".
Zo, dat ben ik kwijt...

Nu maar even inhoudelijk reageren. "Laiciteit" ofwel secularisme is na mijn mening in Marokko niet aan de orde. In praktijk leven wij daar al in een maatschappij waarbij religie niet doorslaggevend is.
Ik zou in iedergeval de scheiding tussen kerk en staat niet toejuichen, althans niet in Marokko. De bevolking is zwaar religieus en de normen en waarden van de meerderheid dienen als leidraad gehouden te worden.
Passend is dan ook Allah -  Alwattan - Almalik.

Salaam alaikom (ik en immers in eerste instantie moslim),
metvriendelijke groet (op de tweede plaats Nederlands)




igwentje

Citaat van: Ales op 26/03/2005 om 15:12:31
Azul,

Zouden de berbers voor " laiciteit " kiezen indien ze ooit zouden mogen kiezen, of zouden ze geen onderscheid maken tussen staat en kerk ?
Ik denk niet dat deze vraag op Marokkaanse berberen van toepassing is want zoveel hebben ze daar niet te zeggen laat staan of ze voor zo'n keuze worden gesteld. Echt een lachertje............hahaha

Matoub

#3
Citaat van: taghalaitenbatabuz op 26/03/2005 om 19:29:46
Beste Ales,

Zo rondkijkende hier op het forum,raak in een dermate toestand van jou constante incorrecte en misleidende informatie. Een frustatie, waarschijnlijk een identiteitscrisis als basis, maakt jou tot een totaal intolerant figuur.

Beste taghalaitenbatabuz,

ik denk dat ik met een paar militanten bezig ben.

inhoudelijk: mijn reactie was een vraag, en dat hield geen incorrecte of misleidende informaties in, en ik snap niet waarom jij dat hier post zolang ik alleen een korte vraag stel. en ik begrijp ook niet hoe jij me intolerant noemt.

Jij wilde de hele regels verdraaien, eerst merkte jij op dat ik intolerant bent, en daarna zeg jij dat jij geen onderscheid tussen kerk en staat zou toejuichen. alsof de tweede de tolerante stelling is.

Maar zo'n onrijpe analyse is niet juist. Het is intolerant om de islam als de godsdienst van de staat te kiezen. en dat zou willen zeggen dat de niet-moslims niet gelijk aan de andere moslims zouden zijn. terwijl de laiciteit een gelijke behandeling zou garanderen , dus geen extra belastingen voor de niet-moslims en ondemocratische wetten tegen de andere gelovigen.

Ik vind het top-onwetendheid of domheid om voor de berberse identiteit op te komen en tegelijkertijd voor de islam als relegie van de staat te kiezen, want de islam is niet tolerant en ondemocratisch. De islam zegt dat de kalief Arabier moet zijn.

Tip: volgende keer probeer je aan de inhoud te houden zonder er te veel aan af  te wijken.

ameziane

Citaat van: taghalaitenbatabuz op 26/03/2005 om 19:29:46
Beste Ales,

Zo rondkijkende hier op het forum,raak in een dermate toestand van jou constante incorrecte en misleidende informatie. Een frustatie, waarschijnlijk een identiteitscrisis als basis, maakt jou tot een totaal intolerant figuur.
Nu hoor je het van iemand anders...

Matoub

#5
Citaat van: ameziane op 27/03/2005 om 14:57:09
Citaat van: taghalaitenbatabuz op 26/03/2005 om 19:29:46
Beste Ales,

Zo rondkijkende hier op het forum,raak in een dermate toestand van jou constante incorrecte en misleidende informatie. Een frustatie, waarschijnlijk een identiteitscrisis als basis, maakt jou tot een totaal intolerant figuur.
Nu hoor je het van iemand anders...

want wie aan de islam van Bin Laden twijfelt is ongelovig en intolerant ( zeiden een groep Marokkanen , en toevallig ben ik ook ongelovig )

ameziane

Ik heb advies voor jou: ga terug naar je hokje genaamd 'geschiedenis',want nu loop je het hele forum te vergallen.

Zelfs bij het luchtige 'babbelhoek' kom jij met zware onderwerpen aanzetten!

allasian

Citaat van: taghalaitenbatabuz op 26/03/2005 om 19:29:46
Passend is dan ook Allah -  Alwattan - Almalik.
In de praktijk geldt natuurlijk een hele andere volgorde.Als Allah op de eerste plaats stond dan had je geen corruptie,klassemaatschappij,onderdrukking
en nog veel van die nare verschijnselen.Dus Allah-alwattan-almalik is gewoon een reclamebordje.

taghalaitenbatabuz



"Beste taghalaitenbatabuz",
- Beste Ales,
Eerst mijn oprecht excuses voor het traag reageren...is wel zo netjes.

"ik denk dat ik met een paar militanten bezig ben."
- Plak jij maar een labeltje op rationele compasie met sterk analitisch vermogen.

"inhoudelijk: mijn reactie was een vraag, en dat hield geen incorrecte of misleidende informaties in, en ik snap niet waarom jij dat hier post zolang ik alleen een korte vraag stel.", aldus Ales.
- Mijn opmerking gingen over jou agressieve (in het algemeen, op het forum) manier die bij mij de suggestie wekt van indoctrinatie. Overtuig een tegengestelde mening, dring niet op is mijn devies.

" ik begrijp ook niet hoe jij me intolerant noemt." zegt het slachtoffer Ales.
- Al het geen een religieuze basis hanteert voor zijn opvattingen loopt op tegen jouw hardnekkige onwelwillendheid, sterker nog, jouw haat.

"ij wilde de hele regels verdraaien, eerst merkte jij op dat ik intolerant bent, en daarna zeg jij dat jij geen onderscheid tussen kerk en staat zou toejuichen. alsof de tweede de tolerante stelling is.", meent de scherpe Ales.
- Niet toejuichen wil zeggen dat ik een passieve houding aanneem bij het tegenovergestelde. Dit is juist de grootste vorm van tolerantie: je bent het oneens maar zal het toch accepteren.

"maar zo'n onrijpe analyse is niet juist. Het is intolerant om de islam als de godsdienst van de staat te kiezen. en dat zou willen zeggen dat de niet-moslims niet gelijk aan de andere moslims zouden zijn. terwijl de laiciteit een gelijke behandeling zou garanderen , dus geen extra belastingen voor de niet-moslims en ondemocratische wetten tegen de andere gelovigen." legt de democraat Ales uit.
- Wat is er in hemelsnaam ondemocratisch als 1% van de bevolking zich aanpast aan de 99% moslims in marokko, wij moslims in nederland maken voor 1/16 deel uit van de populatie en dienen al te integeren.
Verder vernam ik jou sterke historisch inzicht, dan weet jij vast wel dat juist de joden als handelaren in goud en geld hoogtij vierden in het Moorse Rijk omdat zij niet werden belast met fiscaliteiten die moslims wel doorstaat moesten. Laiciteit staat niet synoniem aan gelijke behangeling van individu of gemeenschap. Laiciteit is een farce.

"Ik vind het top-onwetendheid of domheid om voor de berberse identiteit op te komen en tegelijkertijd voor de islam als relegie van de staat te kiezen, want de islam is niet tolerant en ondemocratisch. De islam zegt dat de kalief Arabier moet zijn."
- Voor de aantijgingen zie vorige hypothese. Betreft het feit dat de islam de berbers identiteit schaadt; niet dus. De islam is een religie die nergens vermeld dat een volk minderwaardig is. Sterker Hij schiep volkeren opdat zij elkaar leren kennen. 
Dat de islam zegt dat de kalief beslist een arabier dient te zijn, ik weet hier niet de details van, maar het lijkt mij uiterst onwaarschijnlijk. Immers, de profeet (shw) kondigde een niet-arabier aan als leider, Fatih een turkse sultan die veel heeft betekend voor de islam.

"Tip: volgende keer probeer je aan de inhoud te houden zonder er te veel aan af  te wijken.", zei de door de mand gevallen Plato.
- Ales, ik doe mijn best!

Laysa

#9
Iemand heeft het woordenboek "ontdekt"....

Wieber eens even anders heen waar ze het begrip woordenboek niet kennen en ga daar quasi "interessant" lopen doen ...

Moeilijk doen terwijl het makkelijk kan, zeg dan gewoon geen scheiding van kerk en openbaar leven/staat ... of simpelweg: ontkerkelijking ... Je bent bijna een lopend paradox (huu ben ik nu ook "stoer" en interessant??!?!), met inhoudloze "dure" woorden strooien en dan maar hopen dat het ook ergens op slaat ...

Nodeloos geblaat >:( ...

Tamza

Citaat van: Laysa op 29/03/2005 om 23:45:50
Iemand heeft het woordenboek "ontdekt"....

Wieber eens even anders heen waar ze het begrip woordenboek niet kennen en ga daar quasi "interessant" lopen doen ...

Moeilijk doen terwijl het makkelijk kan, zeg dan gewoon geen scheiding van kerk en openbaar leven/staat ... of simpelweg: ontkerkelijking ... Je bent bijna een lopend paradox (huu ben ik nu ook "stoer" en interessant??!?!), met inhoudloze "dure" woorden strooien en dan maar hopen dat het ook ergens op slaat ...

Nodeloos geblaat >:( ...

Ik deel je perceptie. Wat een gotspe, pure blasfemie. Uit mijn bevindingen is namelijk reeds gebleken dat zijn teksten ronduit gepolitoert zijn. Wat ik uiteen probeer te zetten is het volgende: de polyfonie die zich in mijn gedachtes manifesteert bedwelmt mij zodanig, dat mij niets anders rest dan de ganserdag in staat van lorum te verkeren. Dit leidt uiteindelijk naar braindrain, hetgeen diepe indruk maakt op eenieder die bekend is met efermerische veepest.

Matoub

#11
"Plak jij maar een labeltje op rationele compasie met sterk analitisch vermogen. "

**dan hadden de zoo-mannetjes hier niet op gereageerd, bedankt voor de advies  !!

" Mijn opmerking gingen over jou agressieve (in het algemeen, op het forum) manier die bij mij de suggestie wekt van indoctrinatie. Overtuig een tegengestelde mening, dring niet op is mijn devies."

**En mijn bewondering ging erom waarom jij dat niet post waarin jij dat zag, en jij dat precies hier plakt. Want het had hier geen plaats.  toch laat ik je weten dat wanneer ik zeg dat je profeet met een meisje van 6 jaren getrouwd heeft, dan is het een feit niets anders.

"- Al het geen een religieuze basis hanteert voor zijn opvattingen loopt op tegen jouw hardnekkige onwelwillendheid, sterker nog, jouw haat."

**Waar zie jij mijn haat ? aah, bedoel jij dat ik niet mag zeggen dat je profeet toen 24 jaar was met een vrouw van 40 jaar trouwde, en toen hij 52 jaar werd, trouwde hij met een meisje van 6 jaren. Dit is geen haat. Maar een feit. Anders kan de zielige man eens citeren waarin ik de haat aan een wezenlijke persoon toon.

"- Wat is er in hemelsnaam ondemocratisch als 1% van de bevolking zich aanpast aan de 99% moslims in marokko, wij moslims in nederland maken voor 1/16 deel uit van de populatie en dienen al te integeren.
Verder vernam ik jou sterke historisch inzicht, dan weet jij vast wel dat juist de joden als handelaren in goud en geld hoogtij vierden in het Moorse Rijk omdat zij niet werden belast met fiscaliteiten die moslims wel doorstaat moesten. Laiciteit staat niet synoniem aan gelijke behangeling van individu of gemeenschap. Laiciteit is een farce."

**De geschiedenis van islam is wel mooi, wanneer het uitsluitend uit leugens zou bestaan. In ieder geval moeten de joden en de christenen extra-belastingen betalen wanneer ze in islamitisch rijk zouden leven. De koran zegt zelfs dat Allah boos op de joden is. en over christenen zegt hij dat ze dwalend zijn, en dat zou willen zeggen dat een moslim niet van hen mag houden. Mohamed zegt dat ze onbetrouwbaar zijn, en een moslim mag ze niet al eerst begroeten, en als antwoord moet hij zeggen " en ook voor jullie ", en ze moeten ze plagen op de weg om de trots van de moslim te laten zien. Hij zegt ook " Jij bent met van wie jij houdt ". De vrouwen mogen niet alleen op de straat schijnen, er moet met hen iemand met wie ze niet mogen trouwen. en ze mogen geen leiderschap nemen, want dat is nadelig volgens Mohamed ( hij zegt: een volk die door vrouwen geleid zou worden, zal nooit vooruitgaan ). Een moslim die niet moslim meer wil worden wordt gedood. Is dit een democratie ? Of is je hemel eigenlijk een ondergrond ?

"- Voor de aantijgingen zie vorige hypothese. Betreft het feit dat de islam de berbers identiteit schaadt; niet dus. De islam is een religie die nergens vermeld dat een volk minderwaardig is."

**Hij zegt niets over de volkeren, maar over de godsdiensten. Er zijn aantal anti-berber a7adieth, maar die zijn onbetrouwbaar.

" Sterker Hij schiep volkeren opdat zij elkaar leren kennen.  "

**Maar hij zegt ook: Wie niet moslim is, moet bestreden worden tot dat ze de djizia ( extra-belastingen ) tegen de wil van hun neus zouden betalen, en jullie mogen hen geen genade aantonen, totdat ze de djizia zouden betalen.

" Dat de islam zegt dat de kalief beslist een arabier dient te zijn, ik weet hier niet de details van, maar het lijkt mij uiterst onwaarschijnlijk "

Het feit dat jij dat onwaarschijnlijk vindt, doet er niet toe. Mohamed zegt: " De Kaliefen moeten uitsluitend van Koreish zijn". Dus ga je verdiepen voordat jij je wereldje op onwetendheid baseert.

" Immers, de profeet (shw) kondigde een niet-arabier aan als leider, Fatih een turkse sultan die veel heeft betekend voor de islam. "

**Leider voor zijn slavinnen of wat ? ik heb het over de kalifaat.

" zei de door de mand gevallen Plato. "

**Of door de door een kakelende gestoorde Plato !!

Matoub

Citaat van: Tamza op 30/03/2005 om 00:30:37
Ik deel je perceptie. Wat een gotspe, pure blasfemie. Uit mijn bevindingen is namelijk reeds gebleken dat zijn teksten ronduit gepolitoert zijn. Wat ik uiteen probeer te zetten is het volgende: de polyfonie die zich in mijn gedachtes manifesteert bedwelmt mij zodanig, dat mij niets anders rest dan de ganserdag in staat van lorum te verkeren. Dit leidt uiteindelijk naar braindrain, hetgeen diepe indruk maakt op eenieder die bekend is met efermerische veepest.

Citaat van: Laysa op 29/03/2005 om 23:45:50
Iemand heeft het woordenboek "ontdekt"....

Wieber eens even anders heen waar ze het begrip woordenboek niet kennen en ga daar quasi "interessant" lopen doen ...

Moeilijk doen terwijl het makkelijk kan, zeg dan gewoon geen scheiding van kerk en openbaar leven/staat ... of simpelweg: ontkerkelijking ... Je bent bijna een lopend paradox (huu ben ik nu ook "stoer" en interessant??!?!), met inhoudloze "dure" woorden strooien en dan maar hopen dat het ook ergens op slaat ...

Nodeloos geblaat >:( ...

Bedankt voor de advies: ik moest liever kakelen zoals jullie nu doen in plaats van één woord gebruiken. dan zijn de kippen blij. het spijt me dametjes, ik ben echt schuldig.

Laysa

#13
Ales zijn beleveniswereld-> ...


Matoub

Citaat van: Laysa op 30/03/2005 om 01:13:36
Ales zijn beleveniswereld-> ...

nou ja, jij denkt dat ik ook een afbeelding van een kakelende kip, op een blaffende hond of een schreeuwend kind zou plakken. dat zou ook grappig zijn, maar dan krijg jij onnodige tijd.