we mogen het niet vergeten..!!

Gestart door Azjdhiedh, 25/03/2005 om 16:10:57

Azjdhiedh

ik zat laatst in een gesprek met een oude man, toen opeens hasan II in het gesprek kwam ten spraken kwam.
meteen zag ik zijn gezicht samentrekken, en iedereen was ffe stil.
je kon gewoon zien dat hij begon te koken van woede.
en hij begon zijn verhaal te doen, over wat hem en samen met hem alle andere irifien aangedaan is.
ze werden op alle mogelijke manieren gekleineerd en beledigd.
fysieke mishandeling, scheldpartijen die iemand met een klein beetje eer in zijn hart niet tegen een ander zou durven zeggen.
hij eindigde zijn verhaal, met "het is teveel om op te noemen".


velen van ons weten dit allemaal niet, ik vind dat het onze taak is om te zorgen dat dit ook niet vergeten word. de beste lering, trek je namelijk uit de geschiedenis.

Dora

heb het boek "een bevriend staatshoofd hassan II van marokko, absoluut monarch" van gilles perrault.

het is even slikken inderdaad, ben halverwege gestopt..zijn manier van aanpak begon me een beetje te irriteren en heb toen een pauze ingelast. denk dat ik t maar weer moet oppakken.

heeft die man eigenlijk ook iets (al is het maar heel klein) goed gedaan in zijn leven??... (behalve het bouwen van een moskee),

Idir

#2
Citaat van: L_L op 25/03/2005 om 19:48:00
heb het boek "een bevriend staatshoofd hassan II van marokko, absoluut monarch" van gilles perrault.

het is even slikken inderdaad, ben halverwege gestopt..zijn manier van aanpak begon me een beetje te irriteren en heb toen een pauze ingelast. denk dat ik t maar weer moet oppakken.

heeft die man eigenlijk ook iets (al is het maar heel klein) goed gedaan in zijn leven??... (behalve het bouwen van een moskee),

De moskee heeft het volk gebouwd! Iedereen heeft eraan bijgedragen, terwijl hij met het verduisterde geld wel 3 van die moskeeëen had kunnen bouwen. Het is dus niet zijn moskee en zeker geen goede daad van hem, die moskee behoort ook niet zijn naam te dragen.....

ameziane

Citaat van: Uchan op 25/03/2005 om 16:10:57
en hij begon zijn verhaal te doen, over wat hem en samen met hem alle andere irifien aangedaan is.
Waarom spits je het toe alleen op Arif?
Heel Marokko heeft geleden onder de terreur van die man.
Als je de bijeenkomsten van die waarheidscommissie een beetje hebt gevolgd, dan weet je wat ik bedoel.

igwentje

Citaat van: ameziane op 26/03/2005 om 14:54:14
Citaat van: Uchan op 25/03/2005 om 16:10:57
en hij begon zijn verhaal te doen, over wat hem en samen met hem alle andere irifien aangedaan is.
Waarom spits je het toe alleen op Arif?
Heel Marokko heeft geleden onder de terreur van die man.
Als je de bijeenkomsten van die waarheidscommissie een beetje hebt gevolgd, dan weet je wat ik bedoel.
Wat hij bedoelt is dat veel irifian hebben geleden onder de regiem van Hassan II. Niemand die erover durfde te spreken. Wat betreft die waarheidscommissie dat is een goedkope truc van Mohamend VI om weer in de smaak te vallen bij delen van het volk die zijn vader veel onrecht heeft aangedaan mentaat en fysiek.

ameziane

Citaat van: igwentje op 26/03/2005 om 17:06:35
Wat hij bedoelt is dat veel irifian hebben geleden onder de regiem van Hassan II. Niemand die erover durfde te spreken. Wat betreft die waarheidscommissie dat is een goedkope truc van Mohamend VI om weer in de smaak te vallen bij delen van het volk die zijn vader veel onrecht heeft aangedaan mentaat en fysiek.
Die hoorzittingen zijn min of meer een aaklacht tegen het vorige regime. Je zult maar durven als koning om zo iets voor het voetlicht te brengen, zijnde jouw vader die daar verantwoordelijk voor was.
Maar hoe dan ook, het doet niets af aan de tientallen slachtoffers die voor tv-camera's met tranen over hun lijdensweg hebben verteld.

Azjdhiedh

Citaat van: ameziane op 26/03/2005 om 14:54:14
Citaat van: Uchan op 25/03/2005 om 16:10:57
en hij begon zijn verhaal te doen, over wat hem en samen met hem alle andere irifien aangedaan is.
Waarom spits je het toe alleen op Arif?
Heel Marokko heeft geleden onder de terreur van die man.
Als je de bijeenkomsten van die waarheidscommissie een beetje hebt gevolgd, dan weet je wat ik bedoel.

ik voel niet echt veel verbondenheid met de rest van marokko, vandaar dat ik het op de rif toespits. dat zie ik tevens ook als stap 1, als we voor onszelf zijn gekomen kunnen we dat ook voor anderen doen.

ameziane

Citaat van: Uchan op 27/03/2005 om 16:09:32
Citaat van: ameziane op 26/03/2005 om 14:54:14
Citaat van: Uchan op 25/03/2005 om 16:10:57
en hij begon zijn verhaal te doen, over wat hem en samen met hem alle andere irifien aangedaan is.
Waarom spits je het toe alleen op Arif?
Heel Marokko heeft geleden onder de terreur van die man.
Als je de bijeenkomsten van die waarheidscommissie een beetje hebt gevolgd, dan weet je wat ik bedoel.

ik voel niet echt veel verbondenheid met de rest van marokko, vandaar dat ik het op de rif toespits. dat zie ik tevens ook als stap 1, als we voor onszelf zijn gekomen kunnen we dat ook voor anderen doen.
Okee, dat is jouw zienswijze.

Maar voor dat 'voor onzelf opkomen' zijn we wel afhankelijk van wat er in de rest van Marokko gebeurt. In Rabat worden de besluiten genomen.
Verder vind ik dat solidariteitsbeginsel met andere Imazighen in het geding komen, als we alleen aan onszelf denken.

Azjdhiedh

azul,

ik begrijp je wel over dat solidariteits gevoel jegens de anderen.
ik geef je helaas maar gedeeltelijk gelijk.
hoe wil je een solidariteits/saamhorigheids/nationalistisch gevoel kweken tussen alle imazighen, als het niet eens onder ons irifien lukt.
je kunt niet meteen groot beginnen, rome is ook niet in een dag gebouwd.
en als een van de imazighen nou al stevig staat, zal dat meer effect (positief) hebben, dan wanneer we allemaal nog maar een beetje kwakkelen.

IIAwaryagherII

Als je de koers een beetje gevolgd hebt, dan geef ik uchan wel degelijk gelijk.
Uitgaand van de bekende cijvers vormen de Riffijnen een minderheid en gezien het feit dat bv de soessies al neerbuigend doen tenopzichte van ons, zou ik me meer zorgen gaan maken om je Riffijnse id dan om je amazigh id!


Timarzgha

We zijn het al vergeten, althans de meeste
het enige verschil is dat wij ooit de rol van die oude man zullen gaan invullen, de inhoud zal het zelfde wezen
Genaaid, opgelicht, gebruikt, uitgebuit, en van land verdreven en mishandeld, wat is het verschil met toen en nu?
Nu gebeurd alles stil en zonder medeweten van anderen om gezichtsverlies te voorkomen, toen had de hond hassan maling aan alles !

weetikveel

Citaat van: L_L op 25/03/2005 om 19:48:00
heb het boek "een bevriend staatshoofd hassan II van marokko, absoluut monarch" van gilles perrault.

het is even slikken inderdaad, ben halverwege gestopt..zijn manier van aanpak begon me een beetje te irriteren en heb toen een pauze ingelast. denk dat ik t maar weer moet oppakken.

heeft die man eigenlijk ook iets (al is het maar heel klein) goed gedaan in zijn leven??... (behalve het bouwen van een moskee),


dat boek...kan je dat overal bestellen?

ameziane

Citaat van: L_L op 25/03/2005 om 19:48:00
heeft die man eigenlijk ook iets (al is het maar heel klein) goed gedaan in zijn leven??
Wat je op zijn conto kunt schrijven zijn de stuwdammen die hij heeft laten maken. In een land met veel droogteperiodes is dat geen luxe.

En dan heb je ook alles gehad,denk ik.

Azjdhiedh

Citaat van: Timarzgha op 11/12/2005 om 02:39:31
We zijn het al vergeten, althans de meeste
het enige verschil is dat wij ooit de rol van die oude man zullen gaan invullen, de inhoud zal het zelfde wezen
Genaaid, opgelicht, gebruikt, uitgebuit, en van land verdreven en mishandeld, wat is het verschil met toen en nu?
Nu gebeurd alles stil en zonder medeweten van anderen om gezichtsverlies te voorkomen, toen had de hond hassan maling aan alles !

gelijk heb je a thawmat,

wie zwijgt stemt toe zeggen ze.
zolang niemand iets van zich zal laten horen, zal alles gewoon door blijven gaan. we worden in alle mogelijke vormen opgelicht, misbruikt en voor het karretje gespand.
zowel financieel, als cultureel etc etc.
soms denk ik wel eens van misschien is het wel onze verdiende loon, omdat we weigeren een eenheid te worden en als korrels zand door elk briesje verdeeld raken.