De Rif moet onafhankelijk worden van Marokko

Gestart door Matoub, 24/03/2005 om 16:15:49

Matoub

Azul,

Ilizi: bedankt, een autonomie is ook goed.

Ameziane: de vraag is niet aan mij.

ameziane

Citaat van: Ales op 25/03/2005 om 15:05:16
Ameziane: de vraag is niet aan mij.
Het is niet logisch wat jij daar schrijft! Waarschijnlijk bedoel jij de Berber-Dahir.

Samariaan

Citaat van: ameziane op 25/03/2005 om 14:30:43
Citaat van: Ales op 24/03/2005 om 16:15:49
Maar ze kunnen wel herhalen dat de Berbers een verzinsel van de Fransen zijn
Imazighen een verzinsel van de Fransen? Wat bedoel je in Allah's naam?
Wij bestaan toch of niet?

ik denk dat hij hier doelt op "verdeel en heers politiek", iets wat de fransen succesvol hadden toegepast in het Zuiden in relatie tot de berbers en arabieren daar (of beter tussen berg en stad mensen).  De gangbare kanalen werden genegeerd, en er werden allianties gesloten met de stammen in de bergen; ze werden ook aangesproken op hun  unieke identiteit, en werden ze zo opgezet tegen de heersende elite in de steden.

hoop niet dat dit vaag is, zie anders ook o.a. Ernest Gellner; Saints of the Atlas.

igwentje

Het probleem is we moeten meer naams bekendheid krijgen veel mensen weten niet van ons bestaan af. Misschien dat een revolutie eventueel een mogelijke oplossing is.

Matoub


ameziane

Citaat van: MohamedUK op 25/03/2005 om 15:17:41
ik denk dat hij hier doelt op "verdeel en heers politiek", iets wat de fransen succesvol hadden toegepast in het Zuiden in relatie tot de berbers en arabieren daar (of beter tussen berg en stad mensen).  De gangbare kanalen werden genegeerd, en er werden allianties gesloten met de stammen in de bergen; ze werden ook aangesproken op hun  unieke identiteit, en werden ze zo opgezet tegen de heersende elite in de steden.

hoop niet dat dit vaag is, zie anders ook o.a. Ernest Gellner; Saints of the Atlas.

Dat is dus waar die Berber-Dahir voor staat: verdeel- en heerspolitiek van de Fransen.

Maar hij heeft het woord 'Dahir' weggelaten en dat maakt groot verschil in betekenis.

Matoub

#21
Wat is dat grote verschil ?

taghalaitenbatabuz

Denk je werkelijk dat rifijnen onafhankelijkheid aankunnen, Ales? Riffijnen verscheuren elkaar al om het minst geringen.
Autonomie met verregaande zelfstandigheid op economisch gebied, culturele emancipathie op internationaal niveau en eigen onderwijs is voldoende.

Een sterk multi-ethnisch Marokko met een constitutionele monarchie als bindmiddel. Wij als rifijnen zijn niet meer als andere marokkanen waard maar zeker ook niet minder.
Onafhankelijkheid: Nee, Zelfbeschikking: Ja.
Onafhankelijkheid is een gemiste boot. Voorkom nekkramp, Kijk niet om!


ameziane

Citaat van: Ales op 26/03/2005 om 14:51:26
Wat is dat grote verschil ?
Wil jij een amariz ofzo? Ik heb hier genoeg stenen!

ameziane

Citaat van: taghalaitenbatabuz op 26/03/2005 om 20:44:36
Een sterk multi-ethnisch Marokko met een constitutionele monarchie als bindmiddel. Wij als rifijnen zijn niet meer als andere marokkanen waard maar zeker ook niet minder.
Zo denk ik er dus ook over.

Los van de vraag of wij van een evt. onafhankelijkheid daar wat mee opschieten, doet het een inbreuk op het solidariteitsbeginsel met andere Imazighen. Wij zeggen tenslotte allemaal op te komen voor de Amazigh-identiteit en niet alleen voor de Riffijnse.

Matoub

Citaat van: ameziane op 27/03/2005 om 14:42:42
Citaat van: Ales op 26/03/2005 om 14:51:26
Wat is dat grote verschil ?
Wil jij een amariz ofzo? Ik heb hier genoeg stenen!

Hoe oud ben jij weeral ?

Matoub

#26
Citaat van: taghalaitenbatabuz op 26/03/2005 om 20:44:36
Denk je werkelijk dat rifijnen onafhankelijkheid aankunnen, Ales? Riffijnen verscheuren elkaar al om het minst geringen.

Een bevolking kan zich altijd verbeteren, en zijn achterlijkheid achter de rug weggooien. dus geen echte belemmering. De Riffijnen hebben al laten zien dat ze staten konden stichten van de koninkrijk N'kour tot de Rif Republiek. de zwakken bestonden al steeds en ze zullen verder bestaan.

Citaat van: taghalaitenbatabuz op 26/03/2005 om 20:44:36
Autonomie met verregaande zelfstandigheid op economisch gebied, culturele emancipathie op internationaal niveau en eigen onderwijs is voldoende.

De autonomie is de belangrijkste stap naar de onafhankelijkheid.

Citaat van: taghalaitenbatabuz op 26/03/2005 om 20:44:36
Een sterk multi-ethnisch Marokko met een constitutionele monarchie als bindmiddel. Wij als rifijnen zijn niet meer als andere marokkanen waard maar zeker ook niet minder.
Ik verwachtte meer verstandigheid. Wie heeft je gezged dat een autonomie een superieuriteit- of minderwaardigheidstekensteken is?. de niet-achterlijken zouden opmerken dat de wereld uit verschillende landenbestaat zonder te betekenen dat een land superieur is ten opzichte van een andere. en verder is de sterke maatschappij niet afhankelijk van de autonomie's of landen, want de relatie van Marokko met de Arabische landen is veel beter dan die met de Riffijnen.

Citaat van: taghalaitenbatabuz op 26/03/2005 om 20:44:36
Onafhankelijkheid: Nee, Zelfbeschikking: Ja.
Onafhankelijkheid is een gemiste boot. Voorkom nekkramp, Kijk niet om!

De zelfbeschikking is de belangrijkste stap naar de onafhankelijkheid. indien het nodig is. Waarom zouden we niet naar de goede voorbeelden omkijken en moeten we naar het niet-aangename heden staren ?

Matoub


ihja

julli zouden marokko een grootplezier doen we zijn het zat om julli op een
fles te laten zitten amazichen zijn een blok aan het been

abrid

Ales, noem eens een bron buiten die brief die beweert dat de republiek in 1921 is gesticht.  Aqadi

ps: ik zie geen signatuur iedereen kan die naam op schrijven.