Sociaal isolement bij vrouwen

Gestart door Rwezna, 22/03/2005 om 19:41:20

IIAwaryagherII

Citaat van: inayi op 24/03/2005 om 16:57:55
Citaat van: mara op 24/03/2005 om 16:26:44
Ze kunnen ook kookcursussen volgen om zo nog meer thuis te geraken in de keuken :)

De meeste vrouwen zijn ware experts op het gebied van de marokkaanse keuken, dus maak je geen zorgen
nu de mannen nog :)
expert in frietjes bakken megh?
Meer dan dat zie je de huidige vrouwen niet doen :)

mouslati

Persoonlijke benadering en een flinke dosis uithoudingsvermogen.

Persoonlijk vind ik dat het met het sociaal isolement wel meevalt. Vrouwen die echt iets willen doen doen dat sowieso wel, vrouwen die niet mee mogen doen krijg je ook met de persoonlijke benadering niet mee. Ik zie steeds meer vrouwen om me heen zelf hun weg wel vinden om iets te ondernemen in het sociale leven. Voor de een is dat naar een sport voor de ander is de bibliotheek al een uitje. Hulpverlening schiet soms een beetje door omdat er ook een heleboel vrouwen zijn die gewoon geen behoefte hebben om ergens aan mee te doen. Sociaal isolement? nee hoor het boeit ze gewoon niet.

mouslati

Citaat van: IIAwaryagherII op 24/03/2005 om 18:44:36
De meeste vrouwen zijn ware experts op het gebied van de marokkaanse keuken, dus maak je geen zorgen
Citeer
Wou je alle vrouwen van het forum weer op je nek nigh?

igwentje

Nou ik zal het aanpakken waar het probleem begint , bij de mannen. Nodig hun eerst uit met hun vrouw om je plannen voor te leggen en te laten zien dat er niets mis mee is dat zijn vrouw mee doet aan activiteiten. Vooral  heb je iemand als voorbeeld nodig iemand die hoog wordt aangezien. Als de ene schaap over de dam is volgt de rest. Sterkte ik weet hoe koppig die mannen kunnen zijn.

Rwezna

Citaat van: athsaynou op 24/03/2005 om 16:11:50
Citaat van: mara op 24/03/2005 om 16:09:57
Ik zie altijd marokkaanse vrouwtjes op straat, meestal in groepjes. Dus hoezo isolement? Overdrijven is ook een kunst :)

Ik denk dat ze bedoelt dat ze nergens aan meedoen...

Ja, maar ook vrouwen die niet of zelden buiten komen. Zijn die er eigenlijk nog wel?

IIAwaryagherII

Citaat van: mouslati op 24/03/2005 om 18:56:47
Citaat van: IIAwaryagherII op 24/03/2005 om 18:44:36
Citeer
Wou je alle vrouwen van het forum weer op je nek nigh?
Nou nee thnx die geisoleerde dames lijken me gevaarlijk :)

Ik denkt dat er wel nog dames zijn die niet actief meedoen in de samenleving, maar dat heb je met mannen ook dus een beetje overdreven allemaal.
Los van de mensen die om bv religieuze gronden een dergelijke keus maken, zijn er ook die het na jaren ronduit verleerd zijn.
Ze zijn gewend geraakt en weten niet beter maw, voor deze groepje is het een grote opgaaf om weer mee te doen met allerlij dingen die zij soms ook nog eens zinloos zien.
Zoals eerder opgemerkt door iemand is het raadzaam hen bv met naai-kook-opvoed training of dergelijke te lokken en dan pas inspelen op hun geweten.
Een andere optie is ook al genoemd en dat is de man aanspreken, deze zou ook huis aan huis minder moeite mee hebben, maar houd altijd rekening met sommigen, die wensen niet dat zij gepasseerd worden.
Dus man aan de deur, babbeltje en vrouwtje bij lokken, andersom krijg je de deur tegen je knar ;)
Succes!
Salut!

mara

Citaat van: inayi op 24/03/2005 om 16:57:55
Citaat van: mara op 24/03/2005 om 16:26:44
Ze kunnen ook kookcursussen volgen om zo nog meer thuis te geraken in de keuken :)

wat de keuken betreft kunnen ze altijd wel bijleren ;)

inayi

bijleren yek, om ventjes zoals jij de lekkerste gerechten voor te schotelen?
het wordt tijd dat jullie eens de mouwen opstropen. verwende nesten !

athsaynou

Citaat van: rahna op 24/03/2005 om 23:18:12
Citaat van: athsaynou op 24/03/2005 om 16:11:50
Citaat van: mara op 24/03/2005 om 16:09:57
Ik zie altijd marokkaanse vrouwtjes op straat, meestal in groepjes. Dus hoezo isolement? Overdrijven is ook een kunst :)

Ik denk dat ze bedoelt dat ze nergens aan meedoen...

Ja, maar ook vrouwen die niet of zelden buiten komen. Zijn die er eigenlijk nog wel?

Ik denk het wel..maar die kun je denk ik niet bereiken zoals jij dat wilt...ze zijn niet anders gewend en meestal beslist de man dan..

allasian

Organiseer eens een bingo avond of zo.

Dora

Citaat van: allasian op 25/03/2005 om 18:53:16
Organiseer eens een bingo avond of zo.

reqma = haram ;D

vrouwen zijn nu betrokken, en alles gaat via via. dus benader de betrokken vrouwen en probeer via hen de vrouwen te prikkelen die iets minder betrokken zijn. vaak zijn de oppasmoeders op scholen van marokkaanse of turkse afkomst, of ze zijn bekend bij 1 of ander buurthuis. vraag ze hun nicht mee te nemen die pas in nl is, hun moeders enz enz...bij ons gaat alles via mond op mond reclame ;)...

mara

Citaat van: inayi op 25/03/2005 om 13:40:14
bijleren yek, om ventjes zoals jij de lekkerste gerechten voor te schotelen?
het wordt tijd dat jullie eens de mouwen opstropen. verwende nesten !

Nou begrijpen we elkaar :)

Dobry Den

Citaat van: mouslati op 24/03/2005 om 18:56:00
Persoonlijke benadering en een flinke dosis uithoudingsvermogen.

Persoonlijk vind ik dat het met het sociaal isolement wel meevalt. Vrouwen die echt iets willen doen doen dat sowieso wel, vrouwen die niet mee mogen doen krijg je ook met de persoonlijke benadering niet mee. Ik zie steeds meer vrouwen om me heen zelf hun weg wel vinden om iets te ondernemen in het sociale leven. Voor de een is dat naar een sport voor de ander is de bibliotheek al een uitje. Hulpverlening schiet soms een beetje door omdat er ook een heleboel vrouwen zijn die gewoon geen behoefte hebben om ergens aan mee te doen. Sociaal isolement? nee hoor het boeit ze gewoon niet.

Ik denk dat voor vele vrouwen de drempel te hoog is om aan een activiteit deel te nemen. Waarschijnlijk speelt 'schaamte' een rol in die zin dat ze zich te oud voor zulke activiteiten voelen of denken dat de activiteiten niet voor hun besteed zijn.

VS

We hebben hier in de wijk ook een project lopen waarbij de vrouwen zelf onderling hun activiteiten mogen kiezen. De meest actieve vrouwen worden naar voren geschoven als leiders van de groep. Ik moet zeggen, het loopt wonderbaarlijk heel erg goed. Bijna alle Marokkaanse moeders uit de wijk komen daarop af. M'n moeder is er ook bij betrokken. In een jaar tijd heeft ze bovendien Nederlands leren lezen en schrijven, wat haar in de afgelopen 25 jaar nooit is gelukt.