De Westelijke Sahara

Gestart door Matoub, 22/03/2005 om 14:26:49

Matoub

Azul,

De " Shrawa " beschouwen zich als echte arabieren, ( geen gearabiseerden ) dat is hun ideologie. Met andere woorden zijn de Marokkanen berbers en gearabiseerde Berbers. Iemand van hen antwoord op de vraag " wat is jullie ideolgie ? " dat ze zich als authentieke Arabieren beschouwen of ze denken dat.

Marokko is zonder de westelijke Sahara een Berbers land met arabische ideologie. Want de meerderheid zou berbers zijn.

Ik vind dat de westelijke sahara als stuk van Marokko nadelig is voor het Berberse Marokko.

Wat vinden jullie hiervan ?

allasian

Ik wist niet eens dat die shrawa ofzoiets bestonden.

MBTiza

als ze echte arabieren zijn dan mogen ze opkrassen naar echt arabisch grondgebied en niet tamazgha, ze kunnen vanuit een historisch oogpunt onmogelijk aanspraak maken op de westelijke sahara.

allasian

Wie maakt zich nou druk om een handjevol kameldrijvers die daar in de Sahara ronddwarrelen.

Matoub

Citaat van: allasian op 22/03/2005 om 14:29:03
Ik wist niet eens dat die shrawa ofzoiets bestonden.

maakt daar dus  sa7rawa van

Citaat van: Eazy_MbTiza op 22/03/2005 om 14:29:20
als ze echte arabieren zijn dan mogen ze opkrassen naar echt arabisch grondgebied en niet tamazgha, ze kunnen vanuit een historisch oogpunt onmogelijk aanspraak maken op de westelijke sahara.

Maar dat doet er niet toe, het zijn door de Berbers geïmporteerd, en we kunnen niet zeggen dat ze in Tamazgha leven, dus ze moeten Berbers zijn. het is ongeaccepteerd , men spreekt nu over de nationale staat.

De westelijke sahara is nuttig voor Marokko wegens haar rijkdommen, maar qua de berberse identiteit is het nadelig.

IIAwaryagherII

Citaat van: Ales op 22/03/2005 om 14:26:49
Azul,

De " Shrawa " beschouwen zich als echte arabieren, ( geen gearabiseerden ) dat is hun ideologie. Met andere woorden zijn de Marokkanen berbers en gearabiseerde Berbers. Iemand van hen antwoord op de vraag " wat is jullie ideolgie ? " dat ze zich als authentieke Arabieren beschouwen of ze denken dat.

Marokko is zonder de westelijke Sahara een Berbers land met arabische ideologie. Want de meerderheid zou berbers zijn.

Ik vind dat de westelijke sahara als stuk van Marokko nadelig is voor het Berberse Marokko.

Wat vinden jullie hiervan ?
Ik denk dat de grootste gedeelte zoals je zelf al aangeeft ver heen is, en werkelijk ook denkt dat zij arabieren zijn.
Maar men mag niet vergeten dat zij veel en lang blootgesteld zijn aan arabische invloeden vele malen meer als de Rif bv, die veelal opstandig was.
Zij moesten het hebben van landen die zich arabisch noemen als Algerije- Mauretania-marokko, die afhankelijkheid van deze landen maakten hen wat ze vandaag de dag zijn.
Ze zijn de weg kwijt en kennen niet anders dan hun opgelegd is.
Voor een korte periode nadelig, echter zouden wij hun niet de kansen mogen ontnemen om ook hun roots te herondekken.

Matoub

Citaat van: allasian op 22/03/2005 om 14:32:49
Wie maakt zich nou druk om een handjevol kameldrijvers die daar in de Sahara ronddwarrelen.

Zouden ze het " Berberse " Marokko niet beïnvloeden gezien het feit dat zich als authentiek arabieren beschouwen ?

allasian

Citaat van: Ales op 22/03/2005 om 14:33:48
De westelijke sahara is nuttig voor Marokko wegens haar rijkdommen, maar qua de berberse identiteit is het nadelig.
Dat hoor ik nou altijd over die rijkdommen in de sahara maar wat zit daar nou ??Welke mineralen en delfstoffen en eventuele olie zitten daar nou.
Welke satelliet heeft de sahara nou helemaal gescaned ?

Matoub

Citaat van: allasian op 22/03/2005 om 14:38:18
Citaat van: Ales op 22/03/2005 om 14:33:48
De westelijke sahara is nuttig voor Marokko wegens haar rijkdommen, maar qua de berberse identiteit is het nadelig.
Dat hoor ik nou altijd over die rijkdommen in de sahara maar wat zit daar nou ??Welke mineralen en delfstoffen en eventuele olie zitten daar nou.
Welke satelliet heeft de sahara nou helemaal gescaned ?

westelijke ( Europeze ) bedrijven stellen dat het rijk is aan de rijkdommen, Marokko gebruikt zelfs daar een deel  van

allasian

Heb je bronnen of heb je dat gewoon van horen zeggen ?? Ik ga eens even kijken,even een paar mappen opzoeken op het net.