Herkening van mannelijke en vrouwlijke woorden.....

Gestart door Idir, 21/03/2005 om 17:11:02

Idir

Citaat van: Numidia op 25/03/2005 om 20:08:13
Een ABT is er al.
Echter, allemaal leuk en wel dat het Tamazight een ABT heeft.
Het belangrijkste is dat een taal zowel schriftelijk als mondeling wordt gebruikt. En daar zit het 'm nou net juist in. Mensen nemen snel andere talen over; de een het Darijja, de ander het Nederlands of Frans enz.
Dus dat er een ABT is, wil nog niet zeggen dat daardoor het Tamazight niet zal verdwijnen.
Het Tamazight zal niet verdwijnen als wij het zelf doorgeven aan onze kinderen enzovoort.
Tevens zorgen die verschillende dialecten ook voor een ontwikkeling van het Tamazight.

Tamazight heeft een ABT?? ::)
Volgens mij zijn ze in Marokko nog hard bezig om een ABT te creëren en dat vervolgens in het onderwijs in te voeren!! Ik zeg niet dat Tamazight zal verdwijnen, maar zoals jij zelf ook weet spreekt de gemiddelde Riffijn tegenwoordig een Tamazight dat vol met Arabisch (en andere talen)  zit! Zuiver is het allang niet meer en de enige manier om die "zuiverheid" enigzins terug te krijgen is het onderwijs in het ABT!

Numidia

Azul,

Uit de informatie die ik heb, blijkt dat er al een ABT is.
Volgens mij willen ze het ABT in Marokko introduceren (bijvoorbeeld in het onderwijs) en niet creëren.
Geen enkele taal is zuiver. Mijnsinziens is het ABT belangrijk, maar niet het belangrijkste.
Een taal zuiveren van andere talen zal niet gauw lukken, ook niet met het ABT.
Schrijven, lezen en spreken, dat kan een taal in leven houden en dus ook de woordenschat van mensen vergroten en daarmee ook zuiveren.

Tannemirt,
Numidia.

rifman

Citaat van: Idir op 21/03/2005 om 17:11:02
Mannelijke woorden in het Tmazight beginnen "in de regel" met een "A" voorbeelden :

Idir:

mannelijke woorden beginnen met een van de drie  klinkers die het Tamazight kent: A, U en I.

Argaz - Uccen - Insi

Vrouwelijke woorden beginnen met een T en eindigen meestal ook daarop.
Tamazight, tamghart, Tagherma, etc

Er zijn natuurlijk uitzonderingen, maar deze komen zelden voor:

Voorbeeld: Fad (dorst).

Maar ook woorden die opgenomen zijn uit andere talen en niet geamazigheerd zijn:
voorbeeld: DDenfir (eingelijk moet het Adenfir zijn) Dolfijn zoals in Aradiyu (radio).

Alleen mannelijk woorden die geen mannelijk tegenhanger hebben kunnen verkleind worden. Amazight - tegenhanger - Tamazight dus kan je niet verkleinen.
Het zelfde geldt voor vrouwelijke woorden. Tafunast - tegenhanger - Afunas, dus kan je niet vergroten.

Alleen mannelijke woorden kan je verkleinen
alleen vrouwelijke woorden kan je vergroten

Azru heeft geen tegenhanger dus kan je wel verkleinen Tazrut (steentje)
Tasawent heeft geen mannelijke tegenhanger dus kan je wel vergroten Asawen (grote helling)

Idir

Citaat van: rifman op 27/03/2005 om 00:45:15
Citaat van: Idir op 21/03/2005 om 17:11:02
Mannelijke woorden in het Tmazight beginnen "in de regel" met een "A" voorbeelden :

Idir:

mannelijke woorden beginnen met een van de drie  klinkers die het Tamazight kent: A, U en I.

Argaz - Uccen - Insi

Vrouwelijke woorden beginnen met een T en eindigen meestal ook daarop.
Tamazight, tamghart, Tagherma, etc

Er zijn natuurlijk uitzonderingen, maar deze komen zelden voor:

Voorbeeld: Fad (dorst).

Maar ook woorden die opgenomen zijn uit andere talen en niet geamazigheerd zijn:
voorbeeld: DDenfir (eingelijk moet het Adenfir zijn) Dolfijn zoals in Aradiyu (radio).

Alleen mannelijk woorden die geen mannelijk tegenhanger hebben kunnen verkleind worden. Amazight - tegenhanger - Tamazight dus kan je niet verkleinen.
Het zelfde geldt voor vrouwelijke woorden. Tafunast - tegenhanger - Afunas, dus kan je niet vergroten.

Alleen mannelijke woorden kan je verkleinen
alleen vrouwelijke woorden kan je vergroten

Azru heeft geen tegenhanger dus kan je wel verkleinen Tazrut (steentje)
Tasawent heeft geen mannelijke tegenhanger dus kan je wel vergroten Asawen (grote helling)

Kijk hier heb ik wat aan dankje! ;)

Numidia

A bu-tghennant, in het document van Aissati, had je die info ook al.

rifman

Citaat van: Idir op 27/03/2005 om 18:08:57
Kijk hier heb ik wat aan dankje! ;)

heb je meer vragen? Stel ze gerucht

Mara texsed ad tlemded tajerrumt n Tmazight, awi-dd iseqsiten nnec!