Herkening van mannelijke en vrouwlijke woorden.....

Gestart door Idir, 21/03/2005 om 17:11:02

Idir

Mannelijke woorden in het Tmazight beginnen "in de regel" met een "A" voorbeelden :

Aqzin
Argaz/ayaz
Afunas
Arifi
....... en ga zo maar door!

Vrouwlijke woorden of verkleinde beginnen in de regel met een "T" en eindigen ook daarmee! Voorbeelden :

TaqzinT
Tamghart/TametuT
TafunasT
TarifecT
........ etc.

Mannelijke woorden die verkleid worden beginnen ook met een "T" en eindigen ook daarmee! Voorbeelden:

Abrid wordt => TabriT
Azekun (tros) => TazekunT.
Abamir (blik) => TabamictT

..... etc.

Mijn vraag aan jullie is, klopt mijn analyse of heb ik het volledig mis!? ;D

**Bijzonder is trouwens om te zien dat het woord "mannelijkheid" (Tayist/Targist..) een Vrouwlijke woordje is! Het voldoet namelijk aan de vrouwlijke regel (begint en eindigt met een "T"!!) (dus niks mannelijks aan die mannen... ;D )

athsaynou

hahaha nu je het zegt!..wel interessant om er over na te denken...vertel hoe kwam je erachter??

IIAwaryagherII

Citaat van: Idir op 21/03/2005 om 17:11:02
Mannelijke woorden in het Tmazight beginnen "in de regel" met een "A" voorbeelden :

Aqzin
Argaz/ayaz
Afunas
Arifi
....... en ga zo maar door!

Vrouwlijke woorden of verkleinde beginnen in de regel met een "T" en eindigen ook daarmee! Voorbeelden :

TaqzinT
Tamghart/TametuT
TafunasT
TarifecT
........ etc.

Mannelijke woorden die verkleid worden beginnen ook met een "T" en eindigen ook daarmee! Voorbeelden:

Abrid wordt => TabriT
Azekun (tros) => TazekunT.
Abamir (blik) => TabamictT

..... etc.

Mijn vraag aan jullie is, klopt mijn analyse of heb ik het volledig mis!? ;D

**Bijzonder is trouwens om te zien dat het woord "mannelijkheid" (Tayist/Targist..) een Vrouwlijke woordje is! Het voldoet namelijk aan de vrouwlijke regel (begint en eindigt met een "T"!!) (dus niks mannelijks aan die mannen... ;D )

Azul idir
mischien is het het geval bij sommige stammen maar bij ons word het toch anders uitgesproken.
Bij ons is TayasTH  en TargisTH, de ''th'' word uitgesproken als in het woord regsaaTH bv ;)

Numidia

Azul xawem,

Het herkennen van mannelijke en vrouwelijke vormen van het zelfstandig naamwoord behoort tot het kopje "grammatica".

Op www.adrar.nl is een overzicht van de grammatica binnen het Tamazight van de Rif te vinden van A. el Aissati.

Klik voor dat document op de onderstaande link:
http://www.adrar.nl/overzicht_grammatica_Tarifit.pdf

Deze informatie is volgens mij ook te leren tijdens de algemene cursussen Tarifit die in Leiden, Utrecht en Antwerpen worden gegeven.

Tannemirt,
Numidia.

Idir

Citaat van: athsaynou op 21/03/2005 om 18:08:09
hahaha nu je het zegt!..wel interessant om er over na te denken...vertel hoe kwam je erachter??

Soms onstaan er vragen in je hoofd en je begint erover na te denken, zo is het ontstaan..... ;D

Idir

Citaat van: IIAwaryagherII op 21/03/2005 om 18:28:51
[quote author=Idir
Azul idir
mischien is het het geval bij sommige stammen maar bij ons word het toch anders uitgesproken.
Bij ons is TayasTH  en TargisTH, de ''th'' word uitgesproken als in het woord regsaaTH bv ;)

Ik kom uit Ait Touzine en weet niet anders dat het "tayist" en "targist" wordt genoemd! ???

Idir

Citaat van: Numidia op 21/03/2005 om 18:58:01
Azul xawem,

Het herkennen van mannelijke en vrouwelijke vormen van het zelfstandig naamwoord behoort tot het kopje "grammatica".

Op www.adrar.nl is een overzicht van de grammatica binnen het Tamazight van de Rif te vinden van A. el Aissati.

Klik voor dat document op de onderstaande link:
http://www.adrar.nl/overzicht_grammatica_Tarifit.pdf

Deze informatie is volgens mij ook te leren tijdens de algemene cursussen Tarifit die in Leiden, Utrecht en Antwerpen worden gegeven.

Tannemirt,
Numidia.

Bedankt voor de link!

Het eerste wat mij hier opvalt is die "gebonden staat" van woorden, is het iets typisch Tamazight! Nederlands b.v. heeft het wolgens mij niet!?

IIAwaryagherII

Citaat van: Idir op 21/03/2005 om 19:10:50
[quote author=Idir
Azul idir

Ik kom uit Ait Touzine en weet niet anders dat het "tayist" en "tarhist" wordt genoemd! ???
Ja klopt wel, heb famillie uit ait touzine die het idd ook zou uitspreken.
maar als aith wayagher spreken we het toch anders uit dan bij jullie, tenminste wel in de streken waar ik vandaan komt.
mischien verschilt het toch en kan je het niet als algemeen zien daar het touthewzient niet representatief is voor alle Riffijnen :)

Idir

Citaat van: IIAwaryagherII op 21/03/2005 om 19:19:19
[quote author=Idir
Azul idir

Ik kom uit Ait Touzine en weet niet anders dat het "tayist" en "tarhist" wordt genoemd! ???
maar als aith wayagher spreken we het toch anders uit dan bij jullie, tenminste wel in de streken waar ik vandaan komt.
mischien verschilt het toch en kan je het niet als algemeen zien daar het touthewzient niet representatief is voor alle Riffijnen :)

Het wordt hoogtijd voor een ABT (algemeen beschaafd Tamazight)..... ;D

IIAwaryagherII

Citaat van: Idir op 21/03/2005 om 19:35:53
Citaat van: IIAwaryagherII op 21/03/2005 om 19:19:19
[quote author=Idir
Azul idir

Het wordt hoogtijd voor een ABT (algemeen beschaafd Tamazight)..... ;D
hahaha...wallahiella !

Numidia

Waarom ABT (Algemeen Beschaafd Tamazight)?
Al die verschillen zijn juist interessant en zorgen ervoor dat we een rijke taal en cultuur hebben.
En al die verschillen zijn toch allemaal te herleiden tot een zogenaamd ABT.

Voorbeeld:
ABT : Ul
Rif   : Ur
Rif   : Urr
Etc.

AdamX

igwentje

Citaat van: Numidia op 21/03/2005 om 20:07:23
Al die verschillen zijn juist interessant en zorgen ervoor dat we een rijke taal en cultuur hebben.

Voorbeeld:
Etc.

daar zit wat in

Idir

Citaat van: Numidia op 21/03/2005 om 20:07:23

Voorbeeld:
Etc.

Een ABT (geschreven) moet er komen anders kan het Tamzight zich niet ontwikkelen!
Dat dialecten mooi en intressant zijn ben ik mee eens, maar jij hoeft echt niet bang te zijn dat ze verdwijnen! Kijk alleen al naar een kleine land als NL, dit land heeft een goed onwikkeld ABN. Maar daarnaast heeft bijna elke streek in NL een eigen dialect..... 

Numidia

Een ABT is er al.
Echter, allemaal leuk en wel dat het Tamazight een ABT heeft.
Het belangrijkste is dat een taal zowel schriftelijk als mondeling wordt gebruikt. En daar zit het 'm nou net juist in. Mensen nemen snel andere talen over; de een het Darijja, de ander het Nederlands of Frans enz.
Dus dat er een ABT is, wil nog niet zeggen dat daardoor het Tamazight niet zal verdwijnen.
Het Tamazight zal niet verdwijnen als wij het zelf doorgeven aan onze kinderen enzovoort.
Tevens zorgen die verschillende dialecten ook voor een ontwikkeling van het Tamazight.